Hund och TMax: min senaste semestertur gjorde jag på en strypt Zoomermoped.(Hastighet 41,8 km/tim på GPS:en) Sköna dagsetapper på dryga 40 mil. mmmmm....vad jag njöt! Chockade?
Jag trycker inte på nån mitt sätt att köra. För mig avverkas allt över 7 mil trist väg bäst med hojen på släp, A/Cn på och en kopp kaffe i näven. Helst kör jag inte gata alls, men bantiderna och kostnaden gör det lite otillgängligt.
Däremot avråder jag spontant Amir från custom etc då han själv anmärker på KÖRegenskaper hos vissa modeller. Bästa kombination av prestande (chassie/bromsar etc) och komfort får man i nån av alla de sporttourers som finns idag. jag har själv varit inne på att komplettera garaget med en touringhoj och sneglar då på Honda CBR1100XX BlackBird, att grensla en GuldVinge skulle för döda allt vad hojåka ÄR för mig. Men att åka på längre turer på sporthoj eller som i mitt fall streetfighter är en pina.
Är målet dessutom att kunna ta sig ner på kontinenten snabbt så uppstår snabbt en logisk kravspec:
- Motor som klarar av hög marchfart utan ansträngning
- Kåpa som skyddar mot fartvind
- Körställning som varken är jobbig för rygg etc, eller tung för armar/nacke
- Packmöjligheter
Han nämner dessutom köregenskaper vilket ställer krav på chassie:
- Vettig geometri (utesluter 99% av customhojarna)
- Bra bromsar och modernt chassie
Längre transportsträckor:
- Vibrationsfri, hyfsat stor och bottenstark motor
- Högt växlad låda (kommer normalt med högre toppfart)
Utifrån den behovsanalysen tycker jag nog att både FJR1300 och VFR800 är rätt bra tips.
För de som gnäller över att de flesta rekommenderar sin egen hoj så skulle jag i dagsläget inte ens överväga att köpa nån av ovan nämda hojar.