mil etapper

TMax500

Member
Hund och TMax: min senaste semestertur gjorde jag på en strypt Zoomermoped.(Hastighet 41,8 km/tim på GPS:en) Sköna dagsetapper på dryga 40 mil. mmmmm....vad jag njöt! Chockade? :)

Chockad? Inte då. Har läst både här, på bike.se och din hemsida om dina upptåg på vägarna! :)

Du har en poäng, var och en blir lycklig på sin tro. Det är min syn också. Kör 30 eller 130 mil, bara du trivs.

Men det kändes som att Amir här (ursäkta Amir att jag talar om dig i tredje person) fokuserar en del på "prestationen många mil" och får ont i kroppen av det. När man istället kanske skulle lägga mentalt fokus på "lagom långt och kul hela tiden, utan smärta".

Sen kan lagom långt vara väldigt olika. Du är i det avseendet en sort, Hund är en annan sort... Jag är kanske en tredje sort mittemellan?

H

honda cbf 500

Guest
Tmax500, läs mina tidigare inlägg i denna tråd. Jag har skrivit vid ett flertal tillfällen att detta var en testkörning inför en komma resa utomlandsresa. Jag ville ta reda på vilka svårigheter jag eventuellt kommer att stå inför. Det fick jag reda på. En av dem var kramp i höger benet.

Vill man tex åka till holland så är det 120 mil till Assen i från lkpg. Dvs kör jag 50 mil om dagen så får man tur och retur lägga fyra dygn på detta. Räknar med att detta skulle kosta 4000 kr.
Det var ytterliggare ett av resultaten av denna testkörning. Då kanske man hellre väljer att åka till Norge istället och spenderar några extra dagar för dessa 4000 kr.

// Amir

Chockad? Inte då. Har läst både här, på bike.se och din hemsida om dina upptåg på vägarna! :)

Du har en poäng, var och en blir lycklig på sin tro. Det är min syn också. Kör 30 eller 130 mil, bara du trivs.

Men det kändes som att Amir här (ursäkta Amir att jag talar om dig i tredje person) fokuserar en del på "prestationen många mil" och får ont i kroppen av det. När man istället kanske skulle lägga mentalt fokus på "lagom långt och kul hela tiden, utan smärta".

Sen kan lagom långt vara väldigt olika. Du är i det avseendet en sort, Hund är en annan sort... Jag är kanske en tredje sort mittemellan?

Last edited:

V Saarela

New member
Nå nu börjar vi komma nån vart. Var och en trivs med.....:)
Jag har varit med om dagar när jag lallat på en hel dag i 14 timmar och kommit bara 15 mil(inga sevärdhetsbesök) Det gick åt några pannor kaffe den dagen, men det kuliga är att jag minns också denna dag som en av dom roligaste.

Amir(CBF500) Planera inte sönder dina resor. Det slutar bara med att man kommer aldrig iväg. Spika ett slutmål. Sen hur du kommer dit och när du kommer dit är en annan sak.

Jag brukar oftast ha en någorlunda plan, men ibland har jag packat hojen och:
- blundat nån sekund vid första vägkorsningen hundra meter bort och kört åt det håll som kännts bäst
- låtit slanten singla
- åkt tex från Boden till Nordkap via Malmö

H

honda cbf 500

Guest
Vs, att jag inte kom iväg 2008 beror på bristande körerfarenhet och min läggning att göra saker och ting mer komplicerad mer än de behöver vara. Jag borde haft istället för tt planera en stora resa koncentrerat mig på att göra en mindre resa först tex till Norge. Jag ångrar nu att jag inte gjorde det.
Personligen behövde jag köra runt i Sverige några år innan jag känt mig redo för utomlandsresa.

Den sommaren åkte jag till dalarna och sov över 4 nätter. Den här sommaren var också i dalarna. Den här gången var jag borta 6 nätter. Lärde mig massor på dessa resor. Man hinner att se mer än vad man tror trots att man var där mindre än vecka.

Sedan 2007 har jag i gjort en dags turer i stort sett hela södra Sverige och upp till Gävle trakten. Känner mig nu redo för en kortare tur utomlands, trorligtvis Norge.

Funderar på att åka till Trondheim och sen mot Bergen osv.

Tror att jag blir borta en vecka.

// Amir

Jag har varit med om dagar när jag lallat på en hel dag i 14 timmar och kommit bara 15 mil(inga sevärdhetsbesök) Det gick åt några pannor kaffe den dagen, men det kuliga är att jag minns också denna dag som en av dom roligaste.

Amir(CBF500) Planera inte sönder dina resor. Det slutar bara med att man kommer aldrig iväg. Spika ett slutmål. Sen hur du kommer dit och när du kommer dit är en annan sak.

- blundat nån sekund vid första vägkorsningen hundra meter bort och kört åt det håll som kännts bäst
- låtit slanten singla

puttepj

New member

- låtit slanten singla

Jag tror nog du är ett unikum i en positiv bemärkelse. Du gör allt det där som man lätt stämplar som jobbigt. Du packar hojen full med prylar så att du kan campa och bo billigt, du går upp i en tid då andra knappt har somnat in, även om du bränner grymma distanser så gör du det utan någon prestationsångest, utan stannar där det finns något värt att titta på (och inte minst tar bilder som vi andra får ta del av).

För att vara en Saarela, skall man nog vara lite av ensamvarg, som åtminstonde ibland trivs med ensamheten, åtminstone periodvis och som kan och vill utveckla just de här tripperna till någon form av hobby, när andra samlar frimärken...

Jag hamnade på din hemsida första gången när jag letade efter ägarrecensioner om Innovan. Läste med stort intresse om dina långa resor på skotern, såg på bilderna när du packade loss och på ett halvt bohag varje gång du fick soppatorsk. När jag sedan av nyfikenhet läste andra historier på din sida, insåg jag att du hade betydligt mer potenta hojar och då började bilden av Saarela växa fram.

Så jag är inte den som blir förvånad när du helt plötsligt drar genom hela landet på en moppe, bara avundsjuk.

PS. Ni som ännu inte stiftat bekantskap med Saarela, ta er lite tid och besök hans hemsida och kolla in hans eskapader, inte minst tidigare år.
Här finns en hel del halvgalen läsning, återigen ur en positiv synvinkel.

/putte

V Saarela

New member
Tack putte....tror ja :)
På tal om Innovan. Grymt kul och bekväm långtourer.....

Innovan och mopeder har blivit såt sätt att hitta tillbaka till rötterna, eller back to basic. Man behöver inte alltid åka långt bort för att ha kul.

Kanske Amir också kan bekräfta det med sin sverigetur i dalarna?

stahson

Member
.....

Innovan och mopeder har blivit såt sätt att hitta tillbaka till rötterna, eller back to basic. Man behöver inte alltid åka långt bort för att ha kul.

VS snart kommer du väl på en 3-hjuling "utan motor" som du far runt på :eek:, om det nu är rötterna du försöker hitta tillbaka till.:D

H

honda cbf 500

Guest
Ja, det stämmer Vs, det var mkt moppeträffar i dalarna i mkt varierande åldersgrupper.

// Amir

Tack putte....tror ja :)
På tal om Innovan. Grymt kul och bekväm långtourer.....

Kanske Amir också kan bekräfta det med sin sverigetur i dalarna?

SuperRetard

New member
Hund och TMax: min senaste semestertur gjorde jag på en strypt Zoomermoped.(Hastighet 41,8 km/tim på GPS:en) Sköna dagsetapper på dryga 40 mil. mmmmm....vad jag njöt! Chockade? :)

Jag trycker inte på nån mitt sätt att köra. För mig avverkas allt över 7 mil trist väg bäst med hojen på släp, A/Cn på och en kopp kaffe i näven. Helst kör jag inte gata alls, men bantiderna och kostnaden gör det lite otillgängligt.

Däremot avråder jag spontant Amir från custom etc då han själv anmärker på KÖRegenskaper hos vissa modeller. Bästa kombination av prestande (chassie/bromsar etc) och komfort får man i nån av alla de sporttourers som finns idag. jag har själv varit inne på att komplettera garaget med en touringhoj och sneglar då på Honda CBR1100XX BlackBird, att grensla en GuldVinge skulle för döda allt vad hojåka ÄR för mig. Men att åka på längre turer på sporthoj eller som i mitt fall streetfighter är en pina.

Är målet dessutom att kunna ta sig ner på kontinenten snabbt så uppstår snabbt en logisk kravspec:

- Motor som klarar av hög marchfart utan ansträngning
- Kåpa som skyddar mot fartvind
- Körställning som varken är jobbig för rygg etc, eller tung för armar/nacke
- Packmöjligheter

Han nämner dessutom köregenskaper vilket ställer krav på chassie:

- Vettig geometri (utesluter 99% av customhojarna)
- Bra bromsar och modernt chassie

Längre transportsträckor:

- Vibrationsfri, hyfsat stor och bottenstark motor
- Högt växlad låda (kommer normalt med högre toppfart)

Utifrån den behovsanalysen tycker jag nog att både FJR1300 och VFR800 är rätt bra tips.

För de som gnäller över att de flesta rekommenderar sin egen hoj så skulle jag i dagsläget inte ens överväga att köpa nån av ovan nämda hojar.

Triumph int

New member
Utifrån den behovsanalysen tycker jag nog att både FJR1300 och VFR800 är rätt bra tips.

För de som gnäller över att de flesta rekommenderar sin egen hoj så skulle jag i dagsläget inte ens överväga att köpa nån av ovan nämda hojar.

Vad är snabbare än en twin och starkare än en fyra :D

H

honda cbf 500

Guest
Vill väl inte ventilera alla fel min kropp har på forumet:rolleyes::cool::D;) men jag trivs bäst på följande typer av hojar:

Custom, landsväg, tyvärr har jag inte hittat ngn offroad som funkat för mig. Har dock inte ännu testat ttr 600.

http://www.blocket.se/stockholm/Honda_CB1300_24224579.htm?ca=14&w=3

http://www.blocket.se/vasterbotten/...King_ev_byte_Evo_Ultra_23720785.htm?ca=14&w=3

Vill ej se ngn kåpa på mina hojar :D

Dock är jag tacksam för alla tips och råd.

// Amir

Jag trycker inte på nån mitt sätt att köra. För mig avverkas allt över 7 mil trist väg bäst med hojen på släp, A/Cn på och en kopp kaffe i näven. Helst kör jag inte gata alls, men bantiderna och kostnaden gör det lite otillgängligt.

Däremot avråder jag spontant Amir från custom etc då han själv anmärker på KÖRegenskaper hos vissa modeller. Bästa kombination av prestande (chassie/bromsar etc) och komfort får man i nån av alla de sporttourers som finns idag. jag har själv varit inne på att komplettera garaget med en touringhoj och sneglar då på Honda CBR1100XX BlackBird, att grensla en GuldVinge skulle för döda allt vad hojåka ÄR för mig. Men att åka på längre turer på sporthoj eller som i mitt fall streetfighter är en pina.

Är målet dessutom att kunna ta sig ner på kontinenten snabbt så uppstår snabbt en logisk kravspec:

- Motor som klarar av hög marchfart utan ansträngning
- Kåpa som skyddar mot fartvind
- Körställning som varken är jobbig för rygg etc, eller tung för armar/nacke
- Packmöjligheter

Han nämner dessutom köregenskaper vilket ställer krav på chassie:

- Vettig geometri (utesluter 99% av customhojarna)
- Bra bromsar och modernt chassie

Längre transportsträckor:

- Vibrationsfri, hyfsat stor och bottenstark motor
- Högt växlad låda (kommer normalt med högre toppfart)

Triumph int

New member
JAG köpte en Trajjan, baserat på min inbillade tro att den är roligare att köra.

Men touringegenskaperna? VFR:en känns större, stadigare och mer packvänlig??

Eller? Nu leker jag snillen spekulerar!

Som av en händelse är Triumphen 3 mm kortare och 3 kilo lättare

Den heliga treeningheten :D

SuperRetard

New member
http://www.blocket.se/vasterbotten/...King_ev_byte_Evo_Ultra_23720785.htm?ca=14&w=3

Vill ej se ngn kåpa på mina hojar :D

Dock är jag tacksam för alla tips och råd.

// Amir

Om du ska gå på de krav du presenterat tidigare så faller framför allt custom, men som jag ser det även Hondan där pga packning & fartvind.

Ska du köpa med hjärtat så ta det du känner för, och ta smällen när det inte är EXAKT vad du "behöver"! Allt GÅR, frågan är hur väl anpassat det är.

fbg

New member
Om du ska gå på de krav du presenterat tidigare så faller framför allt custom, men som jag ser det även Hondan där pga packning & fartvind.

Ska du köpa med hjärtat så ta det du känner för, och ta smällen när det inte är EXAKT vad du "behöver"! Allt GÅR, frågan är hur väl anpassat det är.

Vi hustrun o jag åkte i somras ner till goda vänner i Tyskland , en tripp på 110 mil utan några som helst problem .Det gäller att gilla läget och ha en bekväm
hoj.
Ha de gott:D

swischmc

New member
Jag scrollade lite snabbt igenom tråden för att leta efter Hondan som refererades till i föregående inlägg. Hittade inte den... Så jag föreslår (som alla andra ;)) min egen hoj. En Honda CBF 1000. Min har nu rullat drygt 4000 mil och som packåsna och "medresenär" på långresor passar den perfekt. Jag har packväska och tankväska, ingen toppbox och har inga problem att få med mig det jag behöver.

För två veckor sedan kom jag hem från en 600 mil lång resa runt Iberiska halvön. Hojen gick prickfritt hela vägen, den enda jag gjorde var att tanka och smörja kedjan. Har kört alla vägar och alla underlag: motorväg till kurviga bergsvägar, asfalt till sandstrand. Den tar knappt någon vind, är kurv-villig, går lugnt och tryggt och är stabil. Jag litar på den i alla väder och alla underlag. Sadeln är höj-och sänkbar 3 cm. Nackdelarna är att den är tung, drar något mer än andra literhojar (runt 0,55-0,6) och har en kedja som måste smörja.

För mig är det en perfekt touringhoj. Tyvärr hamnar den lite i skymundan av alla sporttourer och touringbussar. Den är bra på allt, men inte bäst på något. :p

H

honda cbf 500

Guest
http://www.blocket.se/helsingborg/Honda_cbf_600_22509798.htm?ca=14&w=3

den här är mer eller mindre indentisk med den hoj som jag äger just nu...har 100 cc mer hk och tyvärr två cylindrar mer :D:rolleyes::cool:

http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_xj6_svart_24108008.htm?ca=14&w=3

Bra total ekonomi vilket är viktigt för mig med tanke på att milen stadigt ökar för varje år.1350 mil iår. Billig försäkring har dock två cylindrar för mkt.

http://www.hojnyheter.se/?p=2868

Har stora förväntningar på denna hoj även om försäkringen är dyrare än xj6. Den har ju åtminstone rätt antal cylindrar.:p

Sen drömmer jag om att yamaha ska sälja en replica på yamaha sr 400/500 eller att honda säljer en replica på sin berömda cb 500 four från sjuttio talet.

Då kommer jag tälta bakom handlarens portar och han kommer att skratta hela vägen till banken:D:rolleyes:

// Amir

Triumph int

New member
Jag märker en lite annorlunda inställning till det här
att köra långa sträckor eller köra lång tid, mellan
vi som bor i Norrland och ni som bor söderut.

Jag kan förenkla lite och säga följande:
* Vi måste åka minst 10 mil för att komma till grannstaden
* Vi har i princip bara en väg att ta oss söderut på

Här uppe är det mycket glesare mellan bra mc-vägar,
så om vi ska åka 60 mil till Stockholm får inte ta mer
än 6 timmar.

Att sitta på en hoj utan kåpa lätt tillbakalutad och ha
en snittfart på ca 100 i flera timmar, det går inte.