mil etapper

SuperRetard

New member
Jag är inne på din linje, fast jag inte vill uttrycka det så kategoriskt.. =)

Det är borde väl vara sköna upplevelser vi vill ha när vi kör hoj? Det är väl inte en inte åka-långt-tävling? Hellre kör jag lite kortare, på sämre (och långsammare) vägar och njuter, än att dra 100+ mil på en dag. Det är inte riktigt min typ av hojåka, låter lite mera som en transport från en ort till en annan... (om ni långtouringrävar ursäktar)

Jag kör gärna en bra dagstur på 40-50 mil, helt ok! Men någonstans går gränsen för när man blir trött i kroppen och knoppen, och det jobbiga börjar dominera över det roliga. Åtminstone på min caféhoj-wannabe så går gränsen där någonstans!

Kategoriskt är bra :D

Jag ser inte andras helhet riktigt nyktert nu tror jag.

Du pratar om 40-50 mil / dag som "skönt". Det är inom ramarna, men väääldigt långt. Vi åker normalt ca 25-30 mil under en körning, det tar då ca ca 5 timmar inkl. samling, några bensträckare och matstopp.

Visst hade det kapats mkt tid på totalen om alla i gruppen höll samma tempo, för de i täten väntar många minuter på en dag. Samtidigt är det välbehövlig vila.

Att sänka tempot hade nog inte skapat många fler mil / timme om man inte körde riktigt non-stop. Men jag reagerar som dig.

Det är väl ingen tävling. Och framförallt om man ska åka touring i flera dagar.. Är det verkligen så kul att åka hoj långsamt att man gör det 10 timmar aktivt om dan flera dar i sträck?

Själv ledsnar jag på det, blir rastlös och får kli om det så bara är 3 mil motorväg eller annan skitväg. Det är för sånt gud gav oss bilar, men stereos, A/C, sköna stolar och kaffemuggshållare! ;)

TMax500

Member
Du pratar om 40-50 mil / dag som "skönt". Det är inom ramarna, men väääldigt långt. Vi åker normalt ca 25-30 mil under en körning, det tar då ca ca 5 timmar inkl. samling, några bensträckare och matstopp.

Ja, jo, det är en bra bit... Och det går en hel dag. Jag tänker bl a på en endagstur vi gjorde i september (Göteborg-Halden-Dalsland-Göteborg) på 46 mil. Då höll vi på från 9.30 till c:a 18, med massor av goa vägar och en hel del pauser. Finns en bra pizzeria i Ed! :) Eller en tur i Halland/Småland som jag gjorde i maj, 51 mil, inklusive alla gånger som jag körde fel.. :) Tog en hel dag.

Dels på Norgeresor där vi rullat 170-180 mil på 3,5-4 dagar. Då är det en hel del transportsträcka i början och slutet, till och från fjällen. 40-50 mil per dag, dvs tillräckligt mycket hojåka för man skall få så att man tiger... men inte så att man är helt slut på kvällen.

Men man måste ju inte alltid ta i så förbaskat, det är kul att köra en 5-10-15 milatur också! Var sak har sin tid.

SuperRetard

New member
Men man måste ju inte alltid ta i så förbaskat, det är kul att köra en 5-10-15 milatur också! Var sak har sin tid.

Nee..

Mitt rekord i mannaminne (tror jag gjorde några rediga resor för 8-10 år sen, men de är förträngda) är från nu i somras när jag bokade en SUPERspontan bandag på Gelleråsen. Bokades mån kväll, körde på onsdagen.

Först var jag ner med sambon till Åsen på helgen för att kolla STCC och PSBK. Karlskoga ToR fre-lö. Ca 45 mil blev det.

Sen kom det..

Nkpg - Karlskoga 17 mil, med start 06.40
Banåka på Åsen.. ca 15 mil, med start 09.00 - 14.00
Karlskoga - Nkpg.. 17 mil, start 14.00.

17.15.. Började jobba och satt där till 21.00..

Jag sov HYFSAT gott den kvällen kan jag säga :D.

Totalt blev det knappt 52 mil om jag minns rätt, varav 15 banåka och resten bombrepetempo för att hinna sova så mkt som möjligt. Det var 6 grader när jag åkte på morgonen.. Och så frusen, och trött i rygg/axlar som jag var pga ryggsäck med allt har jag inte varit på länge!

Men det var faktiskt värt det.. :)

Chopperbyggarn

New member
Ja , det finns många sätt att njuta av hojåkning på. När jag kör på hemma plan så kör jag bara dit näsan pekar och det är många år sedan jag hade koll på vägmätaren..som denna säsongen (utan semester resa) så har jag inte den blekaste aning om hur många mil jag har kört på mina hojar..det känns inte viktigt. Jag kör helst själv när andan faller på. Gruppkörning tröttnade jag på för många år sedan..ser inte något nöje alls i detta..bara en massa väntan o strul o sen kan man inte köra i sitt eget tempo och improvisera.
På semester/äventyrs resor så brukar jag skriva av vägmätaren innan och ofta har jag en färd plan som jag hittills aldrig har följt utan låtit stundens ingivelse bestäma både färdväg och ibland även vilket land jag valt att åka igenom. Det viktigaste är att ha god tid på sig och helst inget bestämt slutdatum!
Sen finns det inget härligare än att mullra fram i lugnt tempo mil efter mil genom exotiska okända o natursköna lanskap och ta dagen som den kommer!:)

Anders.J

SuperRetard

New member
Gruppkörning tröttnade jag på för många år sedan..ser inte något nöje alls i detta..bara en massa väntan o strul o sen kan man inte köra i sitt eget tempo och improvisera.

Sen finns det inget härligare än att mullra fram i lugnt tempo mil efter mil genom exotiska okända o natursköna lanskap och ta dagen som den kommer!:)

Anders.J

Gruppkörning tillåter eget tempo om gruppen gör det ;)

I övrigt förstår jag dig även om jag inte håller med. Men därifrån till att köra 100 mil / dag är steget långt. Tom en räserräv som jag kan uppskatta att toura längs en skön väg (på en sån hoj då iofs) med lite fina vyer... Men inte timme efter timme efter timme efter timme efter...

Chopperbyggarn

New member
I övrigt förstår jag dig även om jag inte håller med. Men därifrån till att köra 100 mil / dag är steget långt. Tom en räserräv som jag kan uppskatta att toura längs en skön väg (på en sån hoj då iofs) med lite fina vyer... Men inte timme efter timme efter timme efter timme efter...

I Australien december 1987 så körde jag o min dåvarande sambo 85 mil en dag från Darwin västerut genom Kimberly området..ingen trafik så allt rullade på i den höga värmen...Super Gilden straffade oss nästa dag genom sotnypning av främre avgasventil som kolven såg till att kröka..blev att åka på en cylinder 8 mil till närmaste bensinstation och därifrån skicka hojen på lastbil och själva lifta på flaket på en "ute" (pick up) dom återstående 40 milen till närmaste samhälle Broome sedan tog det ytterligare en dryg vecka innan jag fick ny avgasventil från Melbourne i andra hörnet av detta jättelika land och kunde montera ihop hojen och fortsätta resan. Sotnypningen hade förmodligen inträffat ändå i denna extrema värme men det kändes som om hojen talade om för oss
" har ni kommit hela vägen till norra Australien då ska ni banne mig inte missa natursköna Kimberly området genom att jaga så många mil som möjligt på en dag" :mad:
Så kan det gå när man jagar mil på en äventyrs resa:(

Anders.J

Chopperbyggarn

New member
Lost In Translation?

Men jag läser: "Så kan det gå när man kör Amerikanskt"

:p

Det gör äventyrsresorna mycket mer spännande och ger många intressanta minnen och berättelser som man inte hade fått uppleva annars! Skulle inte vilja vara utan dessa erfarenheter även om dom var olustiga just då...samma sak då jag blev rånad av tre poliser med automatgevär på "dödens väg" mellan Salvador o Fortaleza i Brasilien!:D

Anders.J

Hampe

Skriver massor!
När jag körde 80 mil på en dag var det en test körning. Jag vill ta reda på hur kan jag köra med denna hoj i flera dagar utan kroppen smärtar för mkt och att jag kan bibehålla hög närvarande i min körning. Jag insåg så länge mitt högra ben smärtar så mkt efter 80 mil så klarar jag nog max köra en dag och en sen måste jag vill en dag innan jag kan köra igen. Kör jag 50-60 mil om dagen så kan jag nog köra flera dagar i sträck.

Denna test gjordes för att kunna planera inför en längre utomlandsresa.

Jag gör inget i livet utan att planera ordentligt och tänka efter och gärna innan jag går till handling :D

Bra med planering!
Aendaa baettre om man inte haenger upp hela koerningen paa en straecka som skall avverkas, utan kan laegga in en oevernattning om man kroknar utan att hela planeringen goes down the drain.

100 mil i slagregn aer inte samma sak som 100 mil en mulen dag, om man saeger - och det maaste vara kul att koera, annars kan det kvitta.

Vaerldens samlade kunskap hittar du haer:
http://www.ironbutt.com/tech/aowprintout.cfm

Finns faktiskt oeversatt till svenska ocksaa, Marie! ;)
http://www.ironbutt.se/vishet.html

Vissa tycker faktiskt att extrem laangkoerning aer extremt kul,
och den tuffaste 24 timmarsetappen som IBA certifierar aer BunBurner 2500K Gold - minimum 250 mil inom en 24 timmars intervall.

...och naer det boerjar svida i rumpan saa skaenk en tanke till Harri Hjulgren:

Uppsala 2009-06-11 20:52
The first Europe based 10/10ths (10 days, 10,000 miles) is completed!

Harri Hjulgren arrived early morning June 11, 2009 back to his starting
point in Turku, Finland. He rode 10,211ml (16,429km) during the last 10 days. He visited 8 contries (FIN-S-DK-D-A-I-A-D-F-E-F-D-DK-S-FIN).

Hampe

Marie

Banned
Bra med planering!
Aendaa baettre om man inte haenger upp hela koerningen paa en straecka som skall avverkas, utan kan laegga in en oevernattning om man kroknar utan att hela planeringen goes down the drain.

100 mil i slagregn aer inte samma sak som 100 mil en mulen dag, om man saeger - och det maaste vara kul att koera, annars kan det kvitta.

Vaerldens samlade kunskap hittar du haer:
http://www.ironbutt.com/tech/aowprintout.cfm

Finns faktiskt oeversatt till svenska ocksaa, Marie! ;)
http://www.ironbutt.se/vishet.html

Jodå, den sidan har jag läst. Eftersom jag inte hade planerat att göra en "Järnröv" den gången det blev över 180 mil, så hade jag inte reglementsenlig dokumentation från starten. Jag kör inte via Jylland om jag inte absolut måste. Min körning är ju sällan nöjesåkning, utan transport mellan A och B, i detta fall stugan i Österrike och stugan i Skåne.
Kruxet var att jag nådde Nürnberg såpass sent att jag insåg att jag inte skulle komma hyfsat lagom till en färja Rostock-Gedser, och detta pga en förbaskad massa "Stau" på A9 mellan München och Ingolstadt. Alltså siktade jag mot Puttgarden i stället. Tyvärr var det Stau även på mellan Nürnberg och Würzburg, och sedan mellan Göttingen och Hildesheim. När jag kom till Hamburg insåg jag at jag skulle hamna i den glestrafikerade perioden på småtimmarna vad gäller Puttgarden-Rødby, alltså tog jag vägen över Jylland och Storebæltbroen. Där slipper man fundera över tidtabeller men det blir fanken så mycket längre......

Last edited:

KonradB

New member
Et investerande i flyttbara fotpinnar kan vara nogot. Har inte själva, men funderar. Åker ofta dagsetapper på 100mil+ men passar på och stanna strekka på benen. Står och på fotpinnerna et tag. Kör ledigt det hjelper.;)

Triumph int

New member
Att kunna köra långa sträckor är nog ett måste
om man ska åka på en längre semestertur.

Givetvis åker man väl inte +100 mil varje dag,
men det kanske är nått man behöver nån gång.

Jag skulle känna mig väldigt begränsad om jag inte
kunde köra mer än 25-35 mil per dag.

Om man måste ta ett långt körpass så ska man
inte vara helt slutkörd flera dar efter, för då är
det ju ingen ide att köra långt.

Om jag ska köra 30 mil/dag tar det mig 4 dar att
komma till skåne.

Det tycker jag känns som en stor begränsning att
8 dar av min semester går till körning i Sverige.

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Vi tänker likadant, du och jag, jag insåg när jag gjorde min 80 mila tur med tanke på hur ont jag hade mot slutet av etappen samt dagen därpå insåg jag att såvida jag inte får bukt med krampen kan jag inte hålla denna tempo mer än 1 dag och sen måste jag vila 1-2 dagar. Dvs det hela är kontraproduktivt. Någon sa här i ett inlägg att han hade samma bekymmer som jag och tipsade om att jag bör ändra fotvinkeln. Tog en kort tur igår med hojen och testade detta. Insåg att detta kan nog hjälpa men jag vet ej för ens i sommar hur mkt det hjälper.

Den här hojen duger till resor till norra europa men ska jag någon gång mot södra europa som tex spanien måste jag antingen byta cykel eller få bukt med krampen.

// Amir

Att kunna köra långa sträckor är nog ett måste
om man ska åka på en längre semestertur.

Givetvis åker man väl inte +100 mil varje dag,
men det kanske är nått man behöver nån gång.

Jag skulle känna mig väldigt begränsad om jag inte
kunde köra mer än 25-35 mil per dag.

Om man måste ta ett långt körpass så ska man
inte vara helt slutkörd flera dar efter, för då är
det ju ingen ide att köra långt.

Om jag ska köra 30 mil/dag tar det mig 4 dar att
komma till skåne.

Det tycker jag känns som en stor begränsning att
8 dar av min semester går till körning i Sverige.

Ove 60+

Active member
:confused: Funderat lite. Om man klarar att köra 100 mil på en dag så måste det vara en extremt skittråkig väg man har valt? :rolleyes:;)

H

honda cbf 500

Guest
Jag körde från Linköping till Gävle. Vid Sala(tror att det var vid Sala) började jag köra kurviga vägar mot Gävle. Körde fel och hamnade i Sandviken. Syftet var inte roliga vägar utan se hur mkt jag håller för.

// Amir

:confused: Funderat lite. Om man klarar att köra 100 mil på en dag så måste det vara en extremt skittråkig väg man har valt? :rolleyes:;)

Ernest

New member
Jag måste säga att jag tycker frågan är felformulerad.
När man färdas på autobahn i hög hastighet med en för ändamålet avsedd motorcykel tex Honda Blackbird, Kawa 1400 GTS ,Yamaha FJR 1300 eller någon stor och snabb BMW,då är det ju som tex Marie här på forumet har framhållit en "pice of cake" att köra 1000km+ på en dag.
Men åker man däremot på mindre svenska vägar eller färdas upp och ned i bergspassen i alperna blir ju miltalet betydligt lägre på en dag.
Frågan bör vara hur LÄNGE inte hur långt man orkar sitta på sin motorcykel innan rumpan,benen,axlar,handleder och övriga delar av kroppen protesterar högljutt.

H

honda cbf 500

Guest
För mig personligen så är det även en inre kamp mot mig själv och min kropp:D

Är det min envisa hjärna som segrar över alla andra organ eller är det andra organ som segrar över den envisa hjärnan?:D:p;):rolleyes:

// Amir

Jag måste säga att jag tycker frågan är felformulerad.
När man färdas på autobahn i hög hastighet med en för ändamålet avsedd motorcykel tex Honda Blackbird, Kawa 1400 GTS ,Yamaha FJR 1300 eller någon stor och snabb BMW,då är det ju som tex Marie här på forumet har framhållit en "pice of cake" att köra 1000km+ på en dag.
Men åker man däremot på mindre svenska vägar eller färdas upp och ned i bergspassen i alperna blir ju miltalet betydligt lägre på en dag.
Frågan bör vara hur LÄNGE inte hur långt man orkar sitta på sin motorcykel innan rumpan,benen,axlar,handleder och övriga delar av kroppen protesterar högljutt.

TMax500

Member
Är det min envisa hjärna som segrar över alla andra organ eller är det andra organ som segrar över den envisa hjärnan?:D:p;):rolleyes: // Amir

Vill inte svara på den frågan...! Det blir bara fel då! :D

Nä, men allvarligt talat, så är nog tiden som man pallar (som Ernest skriver) utan att få ett fysiskt "bryt" viktigare. Många mil på en dag är väl inget självändamål, om det inte är så att man måste förflytta sig snabbt från A till B. Eller från Sverige till Alperna, eller så...

Behöver man flytta sig snabbt får man nog ha en hoj där det funkar, en Autobahn-express av de slag som nämnts ovan.

Skall du flytta dig från norr till söder så överväg istället att ta tåg, Autozug, och kom fram utvilad till centraleuropa. Och bespara din kropp flera hundra mil rakt-fram-i-hög-fart. Du får givetvis betala en bra slant för att åka tåg, men du slipper övernattningar, flera hundra mils slitage på drivpaket, däck, service och onödig förslitning av hojen. Bättre "slita ut" hojen med kul körning, än att slita på den i 160 knutar 250 mil rakt fram....

Eller flyg. Vi är några som funderar på att flyga lågpris till Barcelona, hyra hojar där och fara upp i Pyreneerna i höst. Ett sätt att åka hoj på andra breddgrader, utan att behöva transportera sig hundratals mil med sina fina hoj och ömma rumpa! :)

//TMax *som körde 30 mil igår - en skön tur i Västergötland/Bohuslän*

Last edited:

V Saarela

New member
Märkligt att vissa ska vända 100-milskörningarna till nåt slags nedvärderande beteende. Om inte ni tycker om att köra långa dagsetapper så.....gör inte det. Enkelt! :)

Tycker definitivt inte att man ska pina sig med mil för att komma fram. Motorcykelkörning på semester ska vara kul och inte en testresa för att se hur mycket man klarar av. Öka på resan med en eller ett par dagar, eller håll dig till ett lagomt avstånd hemifrån om inte tiden räcker till.

Visst har det hänt att man har behövt ta sig från punkt A till punkt B och matat på mil i 24 timmar. Hur många "hundra mil" det då blivit törs jag inte ens tänka på. Det "klarar" jag av, men vad är det för nöje i det?
Jag kör mycket(ca 100 mil om dagen) motorcykel för att jag tycker det är kul...och ingenting annat. Tycker det är lagom dagsetapper som passar mig.
Varför gör det det? Jo, jag kör helst ensam och sover inte bort dagen. Startar tidigt på morgonen, kör sen i lagomt tempo(beror på hoj förståss) och tar pauser ganska ofta. Det passar mig perfa och jag njuter av varenda minut jag sitter på hojen.

Hund och TMax: min senaste semestertur gjorde jag på en strypt Zoomermoped.(Hastighet 41,8 km/tim på GPS:en) Sköna dagsetapper på dryga 40 mil. mmmmm....vad jag njöt! Chockade? :)

Ove 60+

Active member
Märkligt att vissa ska vända 100-milskörningarna till nåt slags nedvärderande beteende. Om inte ni tycker om att köra långa dagsetapper så.....gör inte det. Enkelt! :)

Tycker definitivt inte att man ska pina sig med mil för att komma fram. Motorcykelkörning på semester ska vara kul och inte en testresa för att se hur mycket man klarar av. Öka på resan med en eller ett par dagar, eller håll dig till ett lagomt avstånd hemifrån om inte tiden räcker till.

Visst har det hänt att man har behövt ta sig från punkt A till punkt B och matat på mil i 24 timmar. Hur många "hundra mil" det då blivit törs jag inte ens tänka på. Det "klarar" jag av, men vad är det för nöje i det?
Jag kör mycket(ca 100 mil om dagen) motorcykel för att jag tycker det är kul...och ingenting annat. Tycker det är lagom dagsetapper som passar mig.
Varför gör det det? Jo, jag kör helst ensam och sover inte bort dagen. Startar tidigt på morgonen, kör sen i lagomt tempo(beror på hoj förståss) och tar pauser ganska ofta. Det passar mig perfa och jag njuter av varenda minut jag sitter på hojen.

Hund och TMax: min senaste semestertur gjorde jag på en strypt Zoomermoped.(Hastighet 41,8 km/tim på GPS:en) Sköna dagsetapper på dryga 40 mil. mmmmm....vad jag njöt! Chockade? :)

:D Det var väl jag som började med att vara negativ så jag får väl förklara mig. :eek:
Chockad? Nej absolut inte men när jag sitter på hojen skulle det vara omöjligt att köra 100 mil på en dag även om jag ska till ett bestämt mål. Är nämligen allergisk och får klåda om vägen är för rak. Har provat att köra 120 mil - med bil - på idel roliga vägar. Startade ca. 08.00 på morgonen och var framme ca. 08.00. De sista 40 milen var jag knappast i körbart skick(preskriberat nu).
Skulle inte vilja göra om den bravaden, och absolut inte på MC. Men sitta och nöta mil på en lång jäkla raka går ju oavsett fordon men det hamnar för min del inte på nöjeskontot. Så... jag gör det inte.:cool:

Din resa med 10 timmar om dagen i 40 knyck skulle vara betydligt mera lockande. Jag har läst din reseberättelse och skulle delvis gjort ett annat vägval med tanke på den övriga trafiken och vägarnas utseende men delar i övrigt helt din inställning. ;)