SuperRetard
New member
Jag är inne på din linje, fast jag inte vill uttrycka det så kategoriskt.. =)
Det är borde väl vara sköna upplevelser vi vill ha när vi kör hoj? Det är väl inte en inte åka-långt-tävling? Hellre kör jag lite kortare, på sämre (och långsammare) vägar och njuter, än att dra 100+ mil på en dag. Det är inte riktigt min typ av hojåka, låter lite mera som en transport från en ort till en annan... (om ni långtouringrävar ursäktar)
Jag kör gärna en bra dagstur på 40-50 mil, helt ok! Men någonstans går gränsen för när man blir trött i kroppen och knoppen, och det jobbiga börjar dominera över det roliga. Åtminstone på min caféhoj-wannabe så går gränsen där någonstans!
Kategoriskt är bra
Jag ser inte andras helhet riktigt nyktert nu tror jag.
Du pratar om 40-50 mil / dag som "skönt". Det är inom ramarna, men väääldigt långt. Vi åker normalt ca 25-30 mil under en körning, det tar då ca ca 5 timmar inkl. samling, några bensträckare och matstopp.
Visst hade det kapats mkt tid på totalen om alla i gruppen höll samma tempo, för de i täten väntar många minuter på en dag. Samtidigt är det välbehövlig vila.
Att sänka tempot hade nog inte skapat många fler mil / timme om man inte körde riktigt non-stop. Men jag reagerar som dig.
Det är väl ingen tävling. Och framförallt om man ska åka touring i flera dagar.. Är det verkligen så kul att åka hoj långsamt att man gör det 10 timmar aktivt om dan flera dar i sträck?
Själv ledsnar jag på det, blir rastlös och får kli om det så bara är 3 mil motorväg eller annan skitväg. Det är för sånt gud gav oss bilar, men stereos, A/C, sköna stolar och kaffemuggshållare!