mil etapper

Moje_VS1400

Member
Att sitta på en hoj utan kåpa lätt tillbakalutad och ha
en snittfart på ca 100 i flera timmar, det går inte.

Njae, håller inte med, det handlar nog inte så mycket om hojtyp, utan vad som passar var och en.
Jag har iofs inte kört flera timmar och snittat 100 men det beror mer på trafik och omständigheter än hojen jag kör.
Har avverkat 95 mil på 13 timmar, varav de 10 sista (timmarna, inte milen!) i ösregn och +10 m/s -inget nöje men det var inget fel på hoj eller körställning och jag SKULLE hem.
Olika hojar passar olika personer och jag skulle inte sticka ut hakan och säga att någon typ av hoj är "omöjlig" att köra långt med.
Hyser vissa tveksamheter beträffande enduro/cross-typen men har inte provat, så jag kan inte säga.

Som ni ser kör jag en, enligt vissa, "omöjlig" långfärdshoj, men den passar mig och jag har avverkat 250 mil på 5 da'r (småland -> Geiranger -> Trondheim -> Östersund -> hem) utan att stressa eller fara illa -hojen passar mig och då går den att köra långt. Under denna resa hade jag packning i sadelväskor och på bönpallen samt en tankväska. Tankväskan hjälpte mycket till att avlasta vindtrycket och det gick lätt att rulla på i 120 då trafik och väg så tillät, så kåpa/ruta behövs inte om man kan packa så....
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Njae, håller inte med, det handlar nog inte så mycket om hojtyp, utan vad som passar var och en.
Jag har iofs inte kört flera timmar och snittat 100 men det beror mer på trafik och omständigheter än hojen jag kör.
Har avverkat 95 mil på 13 timmar, varav de 10 sista (timmarna, inte milen!) i ösregn och +10 m/s -inget nöje men det var inget fel på hoj eller körställning och jag SKULLE hem.
Olika hojar passar olika personer och jag skulle inte sticka ut hakan och säga att någon typ av hoj är "omöjlig" att köra långt med.
Hyser vissa tveksamheter beträffande enduro/cross-typen men har inte provat, så jag kan inte säga.

Som ni ser kör jag en, enligt vissa, "omöjlig" långfärdshoj, men den passar mig och jag har avverkat 250 mil på 5 da'r (småland -> Geiranger -> Trondheim -> Östersund -> hem) utan att stressa eller fara illa -hojen passar mig och då går den att köra långt. Under denna resa hade jag packning i sadelväskor och på bönpallen samt en tankväska. Tankväskan hjälpte mycket till att avlasta vindtrycket och det gick lätt att rulla på i 120 då trafik och väg så tillät, så kåpa/ruta behövs inte om man kan packa så....

Mycket bra skrivet! Lite större Custom hojar är utomordentligt bra långfärdshojar!
Om man nu inte vill känna den underbara fartvinden så finns det en uppsjö av vinskydd som man kan montera på dessa, Roffes i Stocklom har sådana.

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Jag märker en lite annorlunda inställning till det här
att köra långa sträckor eller köra lång tid, mellan
vi som bor i Norrland och ni som bor söderut.

Jag kan förenkla lite och säga följande:
* Vi måste åka minst 10 mil för att komma till grannstaden
* Vi har i princip bara en väg att ta oss söderut på

Här uppe är det mycket glesare mellan bra mc-vägar,
så om vi ska åka 60 mil till Stockholm får inte ta mer
än 6 timmar.

Att sitta på en hoj utan kåpa lätt tillbakalutad och ha
en snittfart på ca 100 i flera timmar, det går inte.

Ganska många norrlänningar har åkt till franska rivieran på långgaffel choppers utan bakhjulsfjädring under årens lopp och detta under den korta industri semestern och varit nöjda!

Anders.J
 

SuperRetard

New member
Ganska många norrlänningar har åkt till franska rivieran på långgaffel choppers utan bakhjulsfjädring under årens lopp och detta under den korta industri semestern och varit nöjda!

Anders.J


Anders, det är ingen som sagt att det inte GÅR. Det är inga problem att åka på en racehoj, motard eller flakmoppe heller, men det är definitivt skönare, lättare och bekvämare på en hoj byggd för ändamålet!
 

Chopperbyggarn

New member
Anders, det är ingen som sagt att det inte GÅR. Det är inga problem att åka på en racehoj, motard eller flakmoppe heller, men det är definitivt skönare, lättare och bekvämare på en hoj byggd för ändamålet!

Det är inte bara det att det går...det går alldeles utomordentligt bra och bekvämt på de flesta större Custom hojar...man behöver inte byta till sig en Touringhoj bara för att man ska göra en jorden runt resa på asfalterade vägar samt grusvägar i bra skick...om man däremot räknar med att köra på vägar som mer liknar "lerig Crossbana" än väg så kanske det är bra att tänka Off Road hoj! Om man sedan ska ta sig en lång sträcka från A till B på snabbast möjliga sätt med maximal komfort så är nog Mercedes Benz och två personer som turas om att köra/sova ,eller första klass på flyget ett bra val.

Anders.J
 

SuperRetard

New member
Det är inte bara det att det går...det går alldeles utomordentligt bra och bekvämt på de flesta större Custom hojar...man behöver inte byta till sig en Touringhoj bara för att man ska göra en jorden runt resa på asfalterade vägar samt grusvägar i bra skick...om man däremot räknar med att köra på vägar som mer liknar "lerig Crossbana" än väg så kanske det är bra att tänka Off Road hoj! Om man sedan ska ta sig en lång sträcka från A till B på snabbast möjliga sätt med maximal komfort så är nog Mercedes Benz och två personer som turas om att köra/sova ,eller första klass på flyget ett bra val.

Anders.J


Det går utomordentligt bra FÖR DIG!

Personligen får jag ont i ryggen av att sitta rättupp&ner/bakåt, och trivs definitivt inte med så höga styren som det är på 98% av alla custom.


Och för att göra det lite rätt. Har du kört en liknande resa på en touringhoj så du har nåt att jämföra med? Eller är du som de flesta frälst och tycker att du har det bästa och alla andra hojar är onödiga?
 

Chopperbyggarn

New member
Det går utomordentligt bra FÖR DIG!

Personligen får jag ont i ryggen av att sitta rättupp&ner/bakåt, och trivs definitivt inte med så höga styren som det är på 98% av alla custom.


Och för att göra det lite rätt. Har du kört en liknande resa på en touringhoj så du har nåt att jämföra med? Eller är du som de flesta frälst och tycker att du har det bästa och alla andra hojar är onödiga?

Ja det går utomordentligt bra för mig och jag kör dom hojar jag gillar bäst, skam vore väl annars! Jag hoppas verkligen att andra hojåkare kör det dom gillar bäst och inte det som av andra anses vara bäst att köra!
Det finns väl inga motorcyklar som är mer onödiga än andra?

Anders.J
 

TKH

New member
Min längsta dagsetapp var Puttgarden-Lindau som gjordes 1985.
Egentligen bara en transportsträcka på autobahn för att komma ner dit så snabbt som möjligt.
Har inte koll på hur många mil det var.
Startade när solen gick upp och var nere precis till när skymningen inföll (juni månad).
Skjutsade och hade full packning för 2 på en XJ600.
Träsmak och handleder/underarmar värkte lite under körandet vill jag minnas.
Dessförinnan hade jag inte kört längre än några mil på en hoj.
 

SuperRetard

New member
Ja det går utomordentligt bra för mig och jag kör dom hojar jag gillar bäst, skam vore väl annars! Jag hoppas verkligen att andra hojåkare kör det dom gillar bäst och inte det som av andra anses vara bäst att köra!
Det finns väl inga motorcyklar som är mer onödiga än andra?

Anders.J

Håll diskussionen där då. Ingen tvekar på att DU tycker att HD är det rätta för långresa, men det var inte vad TS frågade om.


Och ja, personligen flyger jag hellre om jag ska till Italien än kör vilken-hoj-som-helst, för att besvara tidigare inlägg.
 
H

honda cbf 500

Guest
Om Ni går in på advrider så kan Ni läsa om en kille som körde runt Pakistan på en 150 cc och en annan körde från Sidney till London på en moped och det finns de som kör långa sträckor på scootrar.


Allting går om man vill:p handlar bara om hur mkt tid, pengar och mek-kunskaper man har.


// Amir
 

SuperRetard

New member
Om Ni går in på advrider så kan Ni läsa om en kille som körde runt Pakistan på en 150 cc och en annan körde från Sidney till London på en moped och det finns de som kör långa sträckor på scootrar.


Allting går om man vill:p handlar bara om hur mkt tid, pengar och mek-kunskaper man har.

// Amir

Och som jag ser det i den här tråden om vad DU (TS) vill ha ut av en hoj du ska använda till tidigare nämnda resor och efter dina behov och önskemål.
 

Triumph int

New member
Ganska många norrlänningar har åkt till franska rivieran på långgaffel choppers utan bakhjulsfjädring under årens lopp och detta under den korta industri semestern och varit nöjda!

Anders.J

Hej på er

Jag menar inte att nån sorts mc är bättre än nån annan, men om
ovan nämda grabbar hade åkt på en Sprint ST (som typexempel)
hade samma "ansträngning" gett fler mil.

Jag känner inte många som har en så stark nacke att de orkar
hålla imot fartvinden i timme efter timme.

Det var det som var meningen med inlägget.

Jag tycker inte att min Sprint ST är överlägsen på alla punkter
men nu ska jag åka på ett par längre (500-800 mil) turer och
då tror jag att Sprintens bästa egenskaper kommer fram.

Sedan vill jag väl ha två eller kanske tre hojar för att täcka
in all slags körning.
 
Top