SuperRetard
New member
Att sitta på en hoj utan kåpa lätt tillbakalutad och ha
en snittfart på ca 100 i flera timmar, det går inte.
Jag kör kåplöst, men 60 mil i 100 avverkas med hojen i spännband på släp / i skåp!
Njae, håller inte med, det handlar nog inte så mycket om hojtyp, utan vad som passar var och en.
Jag har iofs inte kört flera timmar och snittat 100 men det beror mer på trafik och omständigheter än hojen jag kör.
Har avverkat 95 mil på 13 timmar, varav de 10 sista (timmarna, inte milen!) i ösregn och +10 m/s -inget nöje men det var inget fel på hoj eller körställning och jag SKULLE hem.
Olika hojar passar olika personer och jag skulle inte sticka ut hakan och säga att någon typ av hoj är "omöjlig" att köra långt med.
Hyser vissa tveksamheter beträffande enduro/cross-typen men har inte provat, så jag kan inte säga.
Som ni ser kör jag en, enligt vissa, "omöjlig" långfärdshoj, men den passar mig och jag har avverkat 250 mil på 5 da'r (småland -> Geiranger -> Trondheim -> Östersund -> hem) utan att stressa eller fara illa -hojen passar mig och då går den att köra långt. Under denna resa hade jag packning i sadelväskor och på bönpallen samt en tankväska. Tankväskan hjälpte mycket till att avlasta vindtrycket och det gick lätt att rulla på i 120 då trafik och väg så tillät, så kåpa/ruta behövs inte om man kan packa så....
Jag märker en lite annorlunda inställning till det här
att köra långa sträckor eller köra lång tid, mellan
vi som bor i Norrland och ni som bor söderut.
Jag kan förenkla lite och säga följande:
* Vi måste åka minst 10 mil för att komma till grannstaden
* Vi har i princip bara en väg att ta oss söderut på
Här uppe är det mycket glesare mellan bra mc-vägar,
så om vi ska åka 60 mil till Stockholm får inte ta mer
än 6 timmar.
Ganska många norrlänningar har åkt till franska rivieran på långgaffel choppers utan bakhjulsfjädring under årens lopp och detta under den korta industri semestern och varit nöjda!
Anders.J
Anders, det är ingen som sagt att det inte GÅR. Det är inga problem att åka på en racehoj, motard eller flakmoppe heller, men det är definitivt skönare, lättare och bekvämare på en hoj byggd för ändamålet!
Det är inte bara det att det går...det går alldeles utomordentligt bra och bekvämt på de flesta större Custom hojar...man behöver inte byta till sig en Touringhoj bara för att man ska göra en jorden runt resa på asfalterade vägar samt grusvägar i bra skick...om man däremot räknar med att köra på vägar som mer liknar "lerig Crossbana" än väg så kanske det är bra att tänka Off Road hoj! Om man sedan ska ta sig en lång sträcka från A till B på snabbast möjliga sätt med maximal komfort så är nog Mercedes Benz och två personer som turas om att köra/sova ,eller första klass på flyget ett bra val.
Anders.J
Det går utomordentligt bra FÖR DIG!
Personligen får jag ont i ryggen av att sitta rättupp&ner/bakåt, och trivs definitivt inte med så höga styren som det är på 98% av alla custom.
Och för att göra det lite rätt. Har du kört en liknande resa på en touringhoj så du har nåt att jämföra med? Eller är du som de flesta frälst och tycker att du har det bästa och alla andra hojar är onödiga?
Ja det går utomordentligt bra för mig och jag kör dom hojar jag gillar bäst, skam vore väl annars! Jag hoppas verkligen att andra hojåkare kör det dom gillar bäst och inte det som av andra anses vara bäst att köra!
Det finns väl inga motorcyklar som är mer onödiga än andra?
Anders.J
Om Ni går in på advrider så kan Ni läsa om en kille som körde runt Pakistan på en 150 cc och en annan körde från Sidney till London på en moped och det finns de som kör långa sträckor på scootrar.
Allting går om man vill handlar bara om hur mkt tid, pengar och mek-kunskaper man har.
// Amir
Ganska många norrlänningar har åkt till franska rivieran på långgaffel choppers utan bakhjulsfjädring under årens lopp och detta under den korta industri semestern och varit nöjda!
Anders.J