Hur går jag ur SMC?

Ove 60+

Active member
:confused: Hen, ett bryne. Om man säger att någon är ett bryne kan man trilla dit på att folk med vissa dialekter tycker att man kommer med sexistiska formuleringar. I vår del av världen där vi även använder många engelska ord som om de vore våra så är hen en höna.

Personen som man talar om som hen kan alltså uppfattas som om man menar en nymfoman höna. :p
 

Pilgrim

New member
Hen använder jag för det som är könlöst dvs inte kan beskrivas med hon eller han. Tex. eurovisionschlger-vinnaren Conchita korv, typisk hen.
 

Bansaie

New member
Egentligen har vi bara två genus i svenskan, den och det. Vi säger numera sällan han, mannen eller hon, kvinnan utan det blir oftast den mannen eller den kvinnan så spåkmässigt har man och kvinna numera samma genus. Därmed finns inte behovet att omdefinera ett ord för bryne att bli ett könsneutralt ord. Det går alldeles utmärkt att använda orden "den" eller "denne" i könsneutrala meningar.

Exempel: Vi behöver en person som får köra vår lastbil. Denne (eller "denna person" om man vill vara extra tydlig) ska köra vår lastbil till Stockholm på lördag.

Fast nu blev det väldigt off topic.
 

Diversion

New member
Är det bara i detta fallet du gör det så svårt för dig? Det är ett ord som du själv har valt att koppla till en politisk ideologi. Jag har kopplat det till grammatiken och reagerar inte mer på det än på något annat ord. Däremot kan jag hålla med dig att ordet är konstruerat med andra ord inte ett ord vi funnit en naturligt behov av.

Jag är nog inte ensam om att ha kopplat samman det med radikalfeminism och misandri. P3 låter nuförtiden som ett tillhåll för Ku Klux Klan med [neger] utbytt mot [män]. De enda som får sändningstid verkar vara flummiga och ofta hatiska personer som Fanny Åström, Kakan et. al. Jag blir kort sagt illamående. Sedan har vi pressen där diverse kulturpersonligheter fritt får spy galla över alla män och när de får mothugg stänger de ned kommentarsfälten och snyftar om näthat.

Identitetspolitiken i dagens Sverige gör att det är fritt fram att hata från vänster (se dokumentären det goda hatet) medan man förfasar sig över hatet från höger trots att det till skillnad från vänsterhatet är en droppe i havet och inte alls har maktens öra. Hat som hat anser jag.
 
Last edited:

Hojkul!

New member
Har ni missat att det finns en separat Språktråd? Finns väl en tråd som heter Language thread också, eller liknande. :)
 

Petra

Super Moderator
Hej Diversion! Du skrev för drygt ett år sedan att du märkt att SMC börjat använda ordet "hen"." Jag är så rackarns nyfiken och jag har letat men inte hittat, så därför måste jag fråga... Var har du sett att SMC använder ordet hen.

Jag tänker inte ge mig in i diskussionen om själva ordet och jag påstår absolut inte att det inte använts, för det har jag ingen aning om. SMC är så stort, inte minst med alla ideella runt om i landet, att det går inte att ha koll på allas ordval. Dessutom är ordet inte alls lika laddat i mina öron/ögon att jag kanske inte ens reagerat även om jag sett/hört det i SMC-sammanhang.

Det är heller inte helt omöjligt att jag själv försökt vara modern och, absolut utan några medvetna värderingar eller politiska ideologier som grund, skrivit det själv nån gång. Jag tror dock inte det, men kan inte garantera. :confused:

På vår hemsida hittar jag dock inte ordet hen: http://www.svmc.se/smc/Sok-pa-SMC/?query=hen

Glad påsk på dig! =)
 

Paerhc

New member
Det är inte alls så oviktigt att faktiskt ha ett könsneutralt pronomen som hen, även om en hel del av er andra inte tycker om det ordet. Det kan vara så att ordet hen kan hjälpa oss att se strukturer i samhället i stort och i diverse organisationer. Till exempel kan man använda ordet när man inte vill att någon ska känna till könet på den som söker en viss tjänst. Det kan vara ett komplement till det arbete för jämställdhet som många av oss ser som självklar, men som inte är självklar överallt. Möjligen har jag fel i detta, men jag tycker nog inte att man bara ska avfärda ordet. Orden denne och denna tillskriver jag personligen kön. Till exempel denne man och denna kvinna. Och som ett tillägg vill jag säga att det tyvärr fortfarande finns fog för att räkna män och kvinnor för att se patriarkala strukturer i vårt samhälle. Här är en länk som hjälp till detta. Hur ser man en struktur? http://www.sydsvenskan.se/malmo/det-ar-det-har-som-kallas-en-struktur/
 

Baggen

Member
Jag tycker att SMC på det hela taget gör ett bra jobb. Jag har dock märkt att man börjat använda "hen". En småsak tycker många men så är det inte för mig.

Under några år har jag följt med lite i genusdebatten. Det står klart att den svenska statsfeminismen med sin misandri vinner allt mer mark. Dagligen hamrar SR in budskapet för att inte tala om vissa skribenter på AB och ett stort antal semikändisbloggar samt "forskare" med tveksamma meriter på universitetens genusinstittutioner

Uaktuelt i Norge!

Språkprofessor avslår norsk «hen»:
– Et slag i lufta fra ivrige nyfeminister

http://www.abcnyheter.no/livet/2015/04/11/221800/hen-tas-inn-i-det-svenske-spraket
 

Diversion

New member
Hej, ursäkta att det tagit tid att svara. Jag har sett Galne Dansken använda det i foruminlägg, dock är jag inte säker på att det använts i officiella sammanhang men det är min erfarenhet att det bara är en tidsfråga när det gäller olika typer av organisationer.

Jag vet inte hur bekanta ni är med begreppet identitetspolitk men det är en ideologi som anser att samhället skall delas in i olika strata med olika rättigheter och skyldigheter. Man hävdar att motsatsen är syftet men vem som helst kan se att det blir resultatet. Detta är något som först återfanns hos extremvänstern och hos postmarxisterna på Södermalm. Tyvärr har tankegodset nu anammats (ironiskt nog) även av de borgerliga och vad värre är det har avancerat från att ha varit något som flummiga genusvetare på universitet diskuterat till att fått politiskt inflytande.

Det finns en sida som heter genusdebatten.se som diskuterar det hela seriöst, både egna tankar och forskningsrapporter. Det finns en sida som heter Toklandet. Där publiceras vad feminister sagt på twitter och i andra sociala medier. Kommentarerna till dessa uttalanden är ibland raljerande och spydiga men jag tycker Toklandet har ett stort värde därför att detta är saker som de faktiskt sagt och inget kan ändra på det. Det rör sig om allt från privata feministbloggare, yrkesbloggare och journalister, politiker och tjänstemän. Det här tycker jag är ett bra exempel https://toklandet.wordpress.com/2015/04/09/vad-ar-male-tears-som-vissa-vill-dricka/

Tillbaka till hen. Kort sagt ordet är politiskt laddat och för många representerar det den här sortens människofientliga tankegods. Jag tycker inte att en politiskt oberoende organisation skall stödja den här typen av ideologi, inte ens indirekt och kanske omedvetet. Jag vet att det är högsta mode att spotta på män nu och att feministisk procenträkning börjar på 50. Jag vet också att den som vågar anmäla en avvikande åsikt kan få betala ett högt pris, både privat och yrkesmässigt men jag tycker att vanligt folk måste börja sätta ned foten.
 
Last edited:

Skye

Kör Mycket!
För att starta motorcykeln måste nyckel sättas i. Spelar väl ingen roll vem som gör det och nu har jag sparat ytterligare tecken. :p
 

Diversion

New member
Hen är jättepraktiskt. Ska man t ex skriva en instruktion/meddelande där man inte vet om läsaren är en han eller hon så har man två val.

Här är ett litet skriv exempel för att illustrera:

1. "För att starta motorcykeln måste han/hon sätta i nyckeln"

alternativt optimera och använda mindre antal tecken

2. Skriva "För att starta motorcykeln måste hen sätta i nyckeln"

Fyra tecken mindre varav ett lite obskyrt som kräver även samtidig shift tangent tryckning. Nä som sann optimerare man är väljer jag tre teckens lösningen.

Hen är praktiskt, sen om det finns "folk" som väljer att blanda in politik, och -ism er i ordet och göra livet jobbigt för sig själva så får de göra det.
Jag ser det bara som en praktisk grej att använda när jag inte vet om den som ska läsa det jag skriva är en han eller hon.

Varför använder feminister i olika roller då hen även i de fall könet på personen är känt? Det är för att uppfostra svenska folket så klart.

1. "För att starta motorcykeln måste man sätta i nyckeln" går utmärkt.
 

Skye

Kör Mycket!
1. "För att starta motorcykeln måste man sätta i nyckeln" går utmärkt.

Feministen skriker..: Det står Man, Det står MAN. Det här är kvinnoförtryck och ingen jämlikhet.
Varför står det inte "För att starta motorcykeln måste kvinna sätta i nyckeln", riktiga män läser inga instruktionsböcker.

OBS! Göteborgsk Ironi.. :eek:
 

timm

New member
Feministen skriker..: Det står Man, Det står MAN. Det här är kvinnoförtryck och ingen jämlikhet.
Varför står det inte "För att starta motorcykeln måste kvinna sätta i nyckeln", riktiga män läser inga instruktionsböcker.

OBS! Göteborgsk Ironi.. :eek:
Bah, det där är ju redan löst. Pronomenet "man" byttes till "en" för nått år sen i genusmedvetna kretsar.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbotten/eften-hen-nu-ska-vi-saga-en

Meningen i fråga blir således:
För att starta motorcykeln måste en sätta i nyckeln
 
Last edited:

Skye

Kör Mycket!
CC0VE5HW0AE1IEy.jpg
 
Top