Förslag på innehåll till Mc-folket

Steff90

New member
På mässan finns även SMR, som anställer mekaniker till sina verkstäder och McrF som säljer motorcyklarna som behöver servas enligt garanti och servicebok. Kan skicka kontaktuppgifter till dem om du är intresserad.

Tack! ;) Dessvärre ska jag faktiskt praktisera på hondacity under våren och jag måste se först om jag kommer kunna jobba där innan jag kan bestämma om jag ska gå vidare till något annat stället.
 

Tessan67

New member
Jag skulle gärna vilja läsa om motivlackering! Hur det går till , finns det olika sätt att göra det, frihand - film pålägg? En artikel med någon som sysslar med detta. Jag vet inte om detta har varit uppe i någon artikel innan men det är något jag skulle vilja läsa om.
 

Carnivore

New member
Jag skulle gärna vilja läsa om motivlackering! Hur det går till , finns det olika sätt att göra det, frihand - film pålägg? En artikel med någon som sysslar med detta. Jag vet inte om detta har varit uppe i någon artikel innan men det är något jag skulle vilja läsa om.

Så passande att det finns en artikel om en sådan variant i senaste MC-Folket då då. :)
 

SuperRetard

New member
Fick den också igår, 15 minuter senare låg den i pappersinsamlingen :(.

Kanske missade jag något, men en sak jag kan önska är att det finns åtminstone en liten sak som kan tilltala var grupp. Självklart kan man inte ha tester av 4 hojar ggr 4 olika hojtyper i varje nummer, det är ohållbart. Men nu var det verkligen ett helt nummer med pro-moppar.

Jag är inte låst på racing eller sporthojar, men nåt busigt, eller cross/enduro osv.. NÅT som är roligt (läs: handlar om aktiv körning eller utrustning kring dito).

Som påpekats i tråden här eller på sporthoj kändes det den här gången som att pengarna för min tidning kunnat gå till nåt mkt bättre - Typ skadefonden!
 

påK-en

New member
Fick den också igår, 15 minuter senare låg den i pappersinsamlingen :(.
.................................nu var det verkligen ett helt nummer med pro-moppar.

...................!

Min tidning hamnar inte i pappersinsamlingen på en gång, det finns en hel del att läsa. Trots att jag tillhör den förhatliga pensionärsgruppen så blir jag ganska less på att typen glidarhojar alltid tar oproportionerligt stort utrymme (precis som i de flesta andra mc-tidningar), vill minnas att andelen glidaråkare bland medlemmarna är ungefär lika stor som sporthojsåkarna (kanske dåligt minne?).
Håller nog i stort med Agile.
 

Tommi

New member
Jag tycker inte att något av de nummer av tidningen jag läst varit usla, fast när det är mycket kromslädar blir det lite trist.
Men de nummer i vilka Elving skriver om grusrelaterade grejer är extra bra, så för att varje nummer ska vara riktigt bra så borde Elving inte få köra hojar med fälgskydd/hyland-däck..

/ Tommi
 

SuperRetard

New member
Jag tycker inte att något av de nummer av tidningen jag läst varit usla, fast när det är mycket kromslädar blir det lite trist.
Men de nummer i vilka Elving skriver om grusrelaterade grejer är extra bra, så för att varje nummer ska vara riktigt bra så borde Elving inte få köra hojar med fälgskydd/hyland-däck..

/ Tommi

Även om jag är mest intresserad av banåka och racing själv, så är det allt jag vill läsa om. Grustester/-tips/-äventyr osv är superkul. Skulle man få en tidning med sporthojstest efter annat så blir det också tråkigt. Är man lite "i matchen" så har man rätt bra koll på de ganska få modeller som finns iaf.

Men jag vill läsa om mc-sport. Om det sen är RR, cross, enduro, trail eller åkafortpågrusväg är mindre intressant, det mesta är kul och det som jag inte själv redan är insyltat i är faktiskt ännu roligare att läsa om för det ger den där längtande känslan.

Men nu var det ganska exakt ingenting intressant i tidningen, knappt att annonserna var värda att se på för bildernas skull.

Även om just sporthojsåkare må vara en liten del av tidningens läsare, så måste ju ändå en rätt stor andel ha just det "aktiva" i fokus för sitt intresse? Jag tror nog att BMW-farbrorn som åker grussafari är mer intresserad av RR eller enduro än av ytterligare en träff där "alla är lika/ vi har samma intresse/ vi har sån gemenskap/ oavsett vad man gör så är vi alla hojåkare", Kenneth & the Knutters spelade och en hamburgare kostade 95 spänn...
 

Chopperbyggarn

New member
Jag skulle gärna vilja läsa om motivlackering! Hur det går till , finns det olika sätt att göra det, frihand - film pålägg? En artikel med någon som sysslar med detta. Jag vet inte om detta har varit uppe i någon artikel innan men det är något jag skulle vilja läsa om.

Lite OT från ämnet om innehåll i mc-folket.
Här är iallafall tips på en bok om intressanta motivlackerings trix från USA´s 60-70 tal.

Boken heter THE ART OF CUSOM PAINTNG och är väl värd att köpa om dom fortfarande finns att få tag på.:tummenupp

Mvh
Anders.J
 

Tessan67

New member
Lite OT från ämnet om innehåll i mc-folket.
Här är iallafall tips på en bok om intressanta motivlackerings trix från USA´s 60-70 tal.

Boken heter THE ART OF CUSOM PAINTNG och är väl värd att köpa om dom fortfarande finns att få tag på.:tummenupp

Mvh
Anders.J

Tack för tipset, jag ska se om jag hittar den någonstans:)

/Therese
 

Elving

New member
På mässan finns även SMR, som anställer mekaniker till sina verkstäder och McrF som säljer motorcyklarna som behöver servas enligt garanti och servicebok. Kan skicka kontaktuppgifter till dem om du är intresserad.
Den och andra kontakter redan tagna.
Processen igång på den sidan. Jag åker dessutom ner för reportage.

Elving
 

Sälen

New member
1: Jag kan hålla med om att jag också gärna läst mer om olika kurser men tror inte det är realistiskt att ha reportage från varje kurs. Kanske ett reportage i varje/vartannat nummer och då om olika kurser i olika delar av landet och kanske även utländska kurser.

2: Låter som en utmärkt ide och något jag gärna läst om och som gett en övergripande bild av SMCs medlemmar.

Anledningen till att jag svarar i den här gamla tråden är att jag känner efter att ha läst ett antal nummer att det känns som om vi ungdomar som inte har så gott ställt glöms bort. Det skulle vara trevligt att få läsa mer om motorcykelgemenskapen bland studenter och andra ungdomar. Det görs massor med reportage om nya Motorcyklar men det skulle vara både bra och intressant om det fanns begagnattester och reportage om äldre motorcyklar, och då menar jag inte ikoniska klassiker utan främst om billiga brukshojar som är intressanta för oss som inte köper begagnat för att vi vill ha en speciell modell utan för att vi inte har råd med nya grejer.
 

Chopperbyggarn

New member
Håller med sälen i senaste inlägget om att det vore intressant att läsa reportage ur ungdoms perspektiv! Har förvisso inte glömt hur jag själv o andra bekankta tänkte i ungdomen för 30+ år sedan då motorcyklismen var ett ganska utpräglatt ungdomsintresse och som numera har blivit en gubb och kärring hobby.

Mer reportage om unga mc-entusiaster vore intressant att läsa inte minst för att jämföra om det är några skillnader då jämfört med nu och vilka skilnaderna är, vilka är drivkrafterna och förebilderna för unga mc-entusiaster idag?:)


Anders.J
 
Last edited:

Bodensaren

New member
Jag har två förslag på något jag skulle vilja läsa om i Mc-folket.

Det kan inte vara lätt att komma med ideer i det här gänget, Som det står i ingressen är detta något som Zettan vill läsa om i MC-Folket, varför inte bara respektera det och ge lite input om vad ni vill läsa, de flesta svaren hitintills går bara ut på vad ni inte vill läsa i MC-Folket (en tidning med blanka sidor är inte intressant). Jag skulle gärna se mera reportage om den enskilde medlemmen och dennes förhållande till MC:n, men även personen som finns i medlemsmatrikeln.

Lite mer reportage om klubbarna och hur dom arbetar för att säkerställa föryngringen, skulle jag också uppskatta.
 

Bansaie

New member
Fixa storleken på typsnittet så att det över huvudtaget går att läsa blaskan.
Ledsen att behöva vara den som talar om det för dig, men det är förmodligen din åldern och inte typsnittet det är fel på. ;)

Hade själv samma problem för några år sen tills jag fick ett par billiga läsglasögon från Rusta. Och se, det blev genast mycket lättare att både läsa MC-folket och annat :p
 
Last edited:

Skye

Kör Mycket!
Skulle gärna vilja få musiktips med mer bredd än Kenneth&theknutters rock. Om nu en mc-tidning skall handla om musik...

Lite stereotypt att hojåkare bara lyssnar på rock och en viss åldersgräns på den.
 

TMax500

Member
Om nu en mc-tidning skall handla om musik...
Nej, det skall den inte i mitt tycke. Den skall handla om hojar och hojåkning. Inte vara ett promotionkanal för något band. Hela den grejen känns ganska intern mellan redax (eller SMC?) och bandet. Vi som står utanför fattar ingenting... Åtminstone inte jag. ;)
 
Top