Bensinförbrukning

eha

New member
Är det omöjligt att byta pinnbultarna till skruv & låsbricka? Det borde ge möjlighet till några färre kugg bak.
 

Hojkul!

New member
Är det omöjligt att byta pinnbultarna till skruv & låsbricka? Det borde ge möjlighet till några färre kugg bak.

Nu får du utveckla hur du tänker. Blir det mer material i kuggkransen om man demonterar pinnbulten och låsmuttern (med "inbyggd" bricka) till en bult och bricka?
 

namn

New member
Och detta skulle inte tillverkaren utav drevet tagit hänsyn till ? enl dom bilderna som lagts ut så finns god marginal att minska några kugg på drevet, just på bilderna så ser det ut att vara runt en cm kvar mellan kedjan och muttern som håller drevet..
 
Last edited:

Triumph int

New member
ja på den äldre ST, nej inte på den nyare ST

min nyare har ett kugg mindre än de äldre,
och jag har inte en cm mellan bult och kedja
 

MvM

New member
Efter 1100mil på Fjr:en är jag är jag lite förvånad över spridningen i förbrukning. Har fört in alla tankningar i en app i mobilen och det visar sig att den har en medelförbrukning på 0.54l/mil och det är väl inte mycket att orda om men det sprider sig mellan 0,48-0,74l/mil. R1200R som jag hade innan låg mellan 0.41-0.64 men där ligger toppnoteringarna under två dagar på Gälleråsen.
 

Bodensaren

New member
Min Honda XL1000 ligger ganska precis på 0,5 med det körsätt jag har, den har förhöjd ruta samt toppboxen är alltid med, Honda spacyn som jag arbetspendlar med ligger runt 0,2. Sen har jag en gammal Bol D´or den ligger runt 0,65-0,7 beroende på körsätt.
 

Skye

Kör Mycket!
Får jag fråga vad ni tankar med för bränsle?

Har gjort ett test denna säsong och ju mindre etanol i soppan desto längre kommer jag på en tank. Min förgasar motor är väldigt känslig mot blandningen. Verkar dessutom som att det är lite si och så med mängd etanol i pumparna. 10% kan vara 30% lika gärna och de enda som tjänar på det är bensinbolagen.
 

tersan

New member
Får jag fråga vad ni tankar med för bränsle?

Har gjort ett test denna säsong och ju mindre etanol i soppan desto längre kommer jag på en tank...
Jag har gjort samma notering i år. Provade lite olika varianter med bensinsort och körstil och kom hela tiden till samma slutsats: det lönar sig att köra på 98 oktan, även om literpriset är högre så sjunker förbrukningen såpass mycket att kostnaden per mil blir lägre. Däremot har jag inte märkt nån skillnad på hur motorn beter sig i övrigt.
 

jan-olovj

New member
Jag kör på 95 mest för att den lokala macken endast har det, det är viktigt att stödja hemma handlaren, överlever inte han så får vi köra fyra mil för lite bensin.
 

Triumph int

New member
Min ST -05 har insprut och är optimerad för 95,
så har jag sänkt förbrukningen genom att byta från 98 till 95.

På en dagstur (ca 50 mil) så drog den strax över 0,5 med 98
och efter bytet till 95 så kör jag nu varje tur på under 0,5.
 
Last edited:

Mats F

New member
Min CBR ligger mellan 0,50 till 0,75, alltefter typen av körning. Intressant nog kan den på långkörning nöja sig med 0,53-0,55 med oss båda på och varsin väska, även när man ligger på bra snitt på Autobahn.

Kawa trepipen vill gärna ha närmare litern, men det är klart: vassa tvåtaktare är inte byggda för att vara snåla... ;-)
 

gundj

New member
Jag har inte testat på hojjarna men med min Volvo med hyfsat vass bensinare sparade jag pengar på att köra på 98 oktan vid mina långkörningar.
Då var det i o f s en del autobahn där ECU,n kanske kunde justera till det lite extra.
Just nu är det väl bara Statoil som inte blandar i etanol i 98,an?
 

Skye

Kör Mycket!
Preem's 98 är etanolfri och det är den enda.
Märkte i Norge som inte har EU standard med etanol att förbrukningen sjönk till normala 0,6 för min hoj som det var innan de började blanda i etanolen. Annars har det legat på 0,75 med 95 oktan med etanol i.
 

Skye

Kör Mycket!
Ett annat modellforum som jag tillhör ringde runt i somras och bekräftade Preem's etanolfria 98.
Nu är det vintertid och därför sker det ännu större utblandning. E10, 10% etanol + blyfri 95 blir E15. 15% etanol i bensinen.
Kan nog vara så att även Preem tillför i 98 under vinterårstid.

Statoil och Jet har samma leverantör från raffinaderiet och tvivlar på om de har olika typer av etanolblandning i sina tankbilar.
 

gundj

New member
Även JET har ett produktblad.
http://jet.se/sv-SE/Documents/ProductInfoPetrol.pdf
Där påtalas att 95 innehåller 5% etanol, men inget sägs om 98 så antagandet att Statoil och JET har "riktig" 98 gäller.
Rimligt då JET (Som Skye skriver) ägs av Statoil.
Preem skriver på sin sida "Den 95-oktaniga bensinen innehåller max 5 procent etanol som är ett förnyelsebart bränsle. Inblandningen av etanol minskar de fossila koldioxidutsläppen med 5 procent. Den 98-oktaniga bensinen kan innehålla upp till 5 procent etanol."
http://preem.se/templates/ProductInformation____9516.aspx så mina små röda får fortsätta tanka på Statoil / JET

När jag ändå är på gång, OKQ8, "OKQ8 Bensin 95/96 MK1 uppfyller kraven på bensin av Miljöklass 1, för motorfordon.
Bensinkvaliteten är till katalysatorfordon eller fordon som inte behöver blyersättningsmedel.
OKQ8 Bensin 95/-96/-98 MK1 är utan blyersättningstillsats och vissa äldre fordon kan behöva
detta medel. Det finns att köpa på servicestation. OKQ8 Bensin 95 MK1 innehåller upp till 5%
etanol, OKQ8 Bensin 98 MK1 kan innehålla upp till 5% Etanol."
http://www.okq8.se/privat/ovrigt/produkt--sakerhetsdatablad/okq8produkter/drivmedel
 
Last edited:

namn

New member
Även JET har ett produktblad.
http://jet.se/sv-SE/Documents/ProductInfoPetrol.pdf
Där påtalas att 95 innehåller 5% etanol, men inget sägs om 98 så antagandet att Statoil och JET har "riktig" 98 gäller.
Rimligt då JET (Som Skye skriver) ägs av Statoil.
Preem skriver på sin sida "Den 95-oktaniga bensinen innehåller max 5 procent etanol som är ett förnyelsebart bränsle. Inblandningen av etanol minskar de fossila koldioxidutsläppen med 5 procent. Den 98-oktaniga bensinen kan innehålla upp till 5 procent etanol."
http://preem.se/templates/ProductInformation____9516.aspx så mina små röda får fortsätta tanka på Statoil / JET

När jag ändå är på gång, OKQ8, "OKQ8 Bensin 95/96 MK1 uppfyller kraven på bensin av Miljöklass 1, för motorfordon.
Bensinkvaliteten är till katalysatorfordon eller fordon som inte behöver blyersättningsmedel.
OKQ8 Bensin 95/-96/-98 MK1 är utan blyersättningstillsats och vissa äldre fordon kan behöva
detta medel. Det finns att köpa på servicestation. OKQ8 Bensin 95 MK1 innehåller upp till 5%
etanol, OKQ8 Bensin 98 MK1 kan innehålla upp till 5% Etanol."
http://www.okq8.se/privat/ovrigt/produkt--sakerhetsdatablad/okq8produkter/drivmedel

Jag vill inte sabba er illusion men....
Statoil / Jet har inget eget bränsle i ex Göteborg, allt det bränsle som tankas på respektive bensinstation av detta varumärke kommer från Preem depå eller ST1 depå, sedan kan det på en station vara blandningar av dessa två. (2 leveranser) det samma gäller alla andra stationer bortsätt från att ST1 alltid har bränsle från ST1 depå osv.. (på resp. ort)

Men att notera i andra städer ser det annorlunda ut, i Sundsvall ex. där finns bara Statoil depå och OkQ8 depå. och där ser det helt annorlunda ut, i det leveransområdet är det tex OkQ8 som levererar produkt till Preems stationer...
Det finns massor av varianter på detta beroende på vart i landet man befinner sig, och går inte att säga säkert alla gånger exakt vart gränserna går då vissa stationer kan få leveranser från två olika håll. (ex. Varberg/omr får från båbe Göteborg och Halmstad, Söderhamn/omr får från både Gävle och Sundsvall).

Sorry om jag förstörde för någon en tro på att "det ena bolaget" har bättre bränsle än något annat, men tyvärr ser det inte riktigt ut så.
 

gundj

New member
Jag ringde Statoil bara för skojs skull, och det stämmer som det skrivs här ovan. På en del stationer är det etanolinblandning.
Dom ska uppdatera sitt datablad med rättvisande info.
Här i Östergötland, Mälardalen och Stockholm är det ingen etanol i deras 98.

tråkigt att man inte kan lita på leverantörens datablad :-(
 
Top