Hampe
Skriver massor!
Fasen Marie - jag tyckte allt att det här "tacka för inlägg" var över hövan tramsigt och kunde inte fatta vad som skulle kunna få mig att skämma ut mig genom att klicka nere i hörnet.
Meen...
Ditt inlägg är så på pricken det bara går!
Även om just din PanzerBenz är typ det osmidigaste man kan pendla med så är den ändå sju resor smartare än en hoj.
Sorry McRF, men så är det hur fan man än vänder på saken.
MC suger hästballe som endafordon, som pendlarmaskin, som allt utom upplevelsegenerator.
Jag har 5 mil till jobbet, med tunga infartsköer. Det borde vara optimalt att åka hoj till jobbet, men med seriös påklädning och tillsnyggning på jobbet finns det knappast ingen tid alls att vinna.
...och jag ser dessutom ut som en hobo i håret, kan inte vara klädd för besök från utlandet och luktar moppefukko hela dagen.
Med Göteborgs nyinförda parkeringsregler måste jag betala hela dagen för att parkera MCn, medans min 4,80 meter långa miljöbil står gratis. Vrickat? Jovars...
Behöver jag sticka ut ett ärende på dagen lyser tidsförlusten ändå starkare: påklädning och avklädning igen, utan att kanske ens få med mig det jag skall hämta?
På hemvägen kan jag inte storhandla, inte få med mig grejer från byggmarknaden, inte få med mig något stort, tungt eller ömtåligt alls.
Det går att hitta hoj som inte kostar skjortan att försäkra, men då får man stå ut med att åka servicekrävande analogt härke med några år på nacken, gärna vara gammgubbe och lova att hojen står sprängsäkert på nätterna och att ingen under 50-årsstrecket tillåts titta på hojen. Väljer man som ung och oförstörd att pendla med nyare hoj kan det bli sanslöst dyrt.
Men, det som slutligen skjuter ivartfall pendlarkalkylen i sank är att hojen är så förbannat törstig! Jag kör i alla lägen min stora gasbil billigare än hojen. Yes box - med full last och 5 pers i bilen är bränslekostnaden fortfarande lägre än hojen med bara mej på.
Ledsen, med det går inte att komma undan.
Visserligen kan den kommande pendlarskatten här i Göteborg komma att rucka lite på kalkylen, men det lär inte göra ngn stor skillnad.
Två saker har jag inte tagit upp:
Vädret. Själv bryr jag mig inte mycket om vad det är för väder när jag åker, men jag misstänker att andra gör det. Bilen har ett övertag där, vare sig det är regn snö eller solsken: Bil med AC är överlägsen hoj när solen gassar...
Säkerheten. Det är helvittes farligt att åka hoj. Även med elektroniska hängslen och livremmar. Att pendla med MC i stadsregioner är inget annat än en ren och skär kontaktsport! Face it eller bli "överraskad" en vacker dag.
Så varför åker jag MC?
Πλειν αναγκη, ζην ουκ αναγκη, så klart!
Åka hoj är nödvändigt! Leva är det inte... Fritt efter Plutarchos, tillskrivet Pompejus och mer känt under "Navigare necesse est, vivere non est necesse"
Åka hoj är ett val, ett ställningstagande - en livsnödvändighet.
Det kostar skjortan, är obekvämt i de bästa stunderna och ett rent lidande alldeles för ofta, är fullständigt livsfarligt ungefär lika ofta och det finns inget sätt överhuvudtaget att rationalisera hojen som transportmedel vid en sansad och nykter bedömning.
Ändå... ...ändå är hojen det färdmedel jag föredrar.
Jag kan inte på villkors vis motivera det med nyktra argument, men Maries "frihet från skydd" är avgjort en del i det hela - det i allra högsta grad mitt eget ansvar att överleva när jag åker hoj!
Nej, jag har ingen dödslängtan, och strävar inte efter att få dö på hoj!
Om jag däremot skulle ha oskickligheten att köra ihjäl mig i bil skulle jag knappast se "livet passera revy". Chansen är avgjort större att jag skulle kila vidare med "kränkt" som sista överväldigande känsla...
MC är ett föråldrat, obekvämt, bullrande och energiineffektivt fortskaffningsmedel. Jag älskar varje sekund jag får köra!
Lycka till McRF att förpacka det budskapet i en PK-kampanj...
*ler elakt*
Hampe
Meen...
Ditt inlägg är så på pricken det bara går!
Även om just din PanzerBenz är typ det osmidigaste man kan pendla med så är den ändå sju resor smartare än en hoj.
Sorry McRF, men så är det hur fan man än vänder på saken.
MC suger hästballe som endafordon, som pendlarmaskin, som allt utom upplevelsegenerator.
Jag har 5 mil till jobbet, med tunga infartsköer. Det borde vara optimalt att åka hoj till jobbet, men med seriös påklädning och tillsnyggning på jobbet finns det knappast ingen tid alls att vinna.
...och jag ser dessutom ut som en hobo i håret, kan inte vara klädd för besök från utlandet och luktar moppefukko hela dagen.
Med Göteborgs nyinförda parkeringsregler måste jag betala hela dagen för att parkera MCn, medans min 4,80 meter långa miljöbil står gratis. Vrickat? Jovars...
Behöver jag sticka ut ett ärende på dagen lyser tidsförlusten ändå starkare: påklädning och avklädning igen, utan att kanske ens få med mig det jag skall hämta?
På hemvägen kan jag inte storhandla, inte få med mig grejer från byggmarknaden, inte få med mig något stort, tungt eller ömtåligt alls.
Det går att hitta hoj som inte kostar skjortan att försäkra, men då får man stå ut med att åka servicekrävande analogt härke med några år på nacken, gärna vara gammgubbe och lova att hojen står sprängsäkert på nätterna och att ingen under 50-årsstrecket tillåts titta på hojen. Väljer man som ung och oförstörd att pendla med nyare hoj kan det bli sanslöst dyrt.
Men, det som slutligen skjuter ivartfall pendlarkalkylen i sank är att hojen är så förbannat törstig! Jag kör i alla lägen min stora gasbil billigare än hojen. Yes box - med full last och 5 pers i bilen är bränslekostnaden fortfarande lägre än hojen med bara mej på.
Ledsen, med det går inte att komma undan.
Visserligen kan den kommande pendlarskatten här i Göteborg komma att rucka lite på kalkylen, men det lär inte göra ngn stor skillnad.
Två saker har jag inte tagit upp:
Vädret. Själv bryr jag mig inte mycket om vad det är för väder när jag åker, men jag misstänker att andra gör det. Bilen har ett övertag där, vare sig det är regn snö eller solsken: Bil med AC är överlägsen hoj när solen gassar...
Säkerheten. Det är helvittes farligt att åka hoj. Även med elektroniska hängslen och livremmar. Att pendla med MC i stadsregioner är inget annat än en ren och skär kontaktsport! Face it eller bli "överraskad" en vacker dag.
Så varför åker jag MC?
Πλειν αναγκη, ζην ουκ αναγκη, så klart!
Åka hoj är nödvändigt! Leva är det inte... Fritt efter Plutarchos, tillskrivet Pompejus och mer känt under "Navigare necesse est, vivere non est necesse"
Åka hoj är ett val, ett ställningstagande - en livsnödvändighet.
Det kostar skjortan, är obekvämt i de bästa stunderna och ett rent lidande alldeles för ofta, är fullständigt livsfarligt ungefär lika ofta och det finns inget sätt överhuvudtaget att rationalisera hojen som transportmedel vid en sansad och nykter bedömning.
Ändå... ...ändå är hojen det färdmedel jag föredrar.
Jag kan inte på villkors vis motivera det med nyktra argument, men Maries "frihet från skydd" är avgjort en del i det hela - det i allra högsta grad mitt eget ansvar att överleva när jag åker hoj!
Nej, jag har ingen dödslängtan, och strävar inte efter att få dö på hoj!
Om jag däremot skulle ha oskickligheten att köra ihjäl mig i bil skulle jag knappast se "livet passera revy". Chansen är avgjort större att jag skulle kila vidare med "kränkt" som sista överväldigande känsla...
MC är ett föråldrat, obekvämt, bullrande och energiineffektivt fortskaffningsmedel. Jag älskar varje sekund jag får köra!
Lycka till McRF att förpacka det budskapet i en PK-kampanj...
*ler elakt*
Hampe