Varför kör jag egentligen mc?

Hampe

Skriver massor!
Fasen Marie - jag tyckte allt att det här "tacka för inlägg" var över hövan tramsigt och kunde inte fatta vad som skulle kunna få mig att skämma ut mig genom att klicka nere i hörnet.

Meen...

Ditt inlägg är så på pricken det bara går!
Även om just din PanzerBenz är typ det osmidigaste man kan pendla med så är den ändå sju resor smartare än en hoj.

Sorry McRF, men så är det hur fan man än vänder på saken.
MC suger hästballe som endafordon, som pendlarmaskin, som allt utom upplevelsegenerator.

Jag har 5 mil till jobbet, med tunga infartsköer. Det borde vara optimalt att åka hoj till jobbet, men med seriös påklädning och tillsnyggning på jobbet finns det knappast ingen tid alls att vinna.
...och jag ser dessutom ut som en hobo i håret, kan inte vara klädd för besök från utlandet och luktar moppefukko hela dagen.

Med Göteborgs nyinförda parkeringsregler måste jag betala hela dagen för att parkera MCn, medans min 4,80 meter långa miljöbil står gratis. Vrickat? Jovars...

Behöver jag sticka ut ett ärende på dagen lyser tidsförlusten ändå starkare: påklädning och avklädning igen, utan att kanske ens få med mig det jag skall hämta?

På hemvägen kan jag inte storhandla, inte få med mig grejer från byggmarknaden, inte få med mig något stort, tungt eller ömtåligt alls.

Det går att hitta hoj som inte kostar skjortan att försäkra, men då får man stå ut med att åka servicekrävande analogt härke med några år på nacken, gärna vara gammgubbe och lova att hojen står sprängsäkert på nätterna och att ingen under 50-årsstrecket tillåts titta på hojen. Väljer man som ung och oförstörd att pendla med nyare hoj kan det bli sanslöst dyrt.

Men, det som slutligen skjuter ivartfall pendlarkalkylen i sank är att hojen är så förbannat törstig! Jag kör i alla lägen min stora gasbil billigare än hojen. Yes box - med full last och 5 pers i bilen är bränslekostnaden fortfarande lägre än hojen med bara mej på.
Ledsen, med det går inte att komma undan.

Visserligen kan den kommande pendlarskatten här i Göteborg komma att rucka lite på kalkylen, men det lär inte göra ngn stor skillnad.

Två saker har jag inte tagit upp:

Vädret. Själv bryr jag mig inte mycket om vad det är för väder när jag åker, men jag misstänker att andra gör det. Bilen har ett övertag där, vare sig det är regn snö eller solsken: Bil med AC är överlägsen hoj när solen gassar...

Säkerheten. Det är helvittes farligt att åka hoj. Även med elektroniska hängslen och livremmar. Att pendla med MC i stadsregioner är inget annat än en ren och skär kontaktsport! Face it eller bli "överraskad" en vacker dag.


Så varför åker jag MC?
Πλειν αναγκη, ζην ουκ αναγκη, så klart!

Åka hoj är nödvändigt! Leva är det inte... Fritt efter Plutarchos, tillskrivet Pompejus och mer känt under "Navigare necesse est, vivere non est necesse"

Åka hoj är ett val, ett ställningstagande - en livsnödvändighet.
Det kostar skjortan, är obekvämt i de bästa stunderna och ett rent lidande alldeles för ofta, är fullständigt livsfarligt ungefär lika ofta och det finns inget sätt överhuvudtaget att rationalisera hojen som transportmedel vid en sansad och nykter bedömning.

Ändå... ...ändå är hojen det färdmedel jag föredrar.
Jag kan inte på villkors vis motivera det med nyktra argument, men Maries "frihet från skydd" är avgjort en del i det hela - det i allra högsta grad mitt eget ansvar att överleva när jag åker hoj!

Nej, jag har ingen dödslängtan, och strävar inte efter att få dö på hoj!
Om jag däremot skulle ha oskickligheten att köra ihjäl mig i bil skulle jag knappast se "livet passera revy". Chansen är avgjort större att jag skulle kila vidare med "kränkt" som sista överväldigande känsla...

MC är ett föråldrat, obekvämt, bullrande och energiineffektivt fortskaffningsmedel. Jag älskar varje sekund jag får köra!

Lycka till McRF att förpacka det budskapet i en PK-kampanj...
*ler elakt*


Hampe
 

Marie

Banned
Hur kan du bara gnälla över hur jobbigt och jävligt det är att köra hoj Marie ? Du har 3 hojar och en stor bil du kan sälja och köpa något billigare fortskaffningsmedel.Väljer du frivilligt att leva som du gör ska du inte gnälla.
Är jag missnöjd med något så ser jag till att ändra på det jag är missnöjd med och låter bli att truga på andra mitt missnöje.Som man bäddar får man ligga.
Nu förstår ju jag att du älskar att köra mc,och vill inte byta detta nöje med något annat.Jag förstår också att du bara vill skämta med dina innlägg,men samma skämt om och om igen låter som en papegoja som hängt upp sig.

Att sälja den bilen skulle bara göra mig ordentligt missnöjd. Jag har definitivt råd att köra den. Det är sannolikt bara ren gniden snålhet som får mig att se vissa fördelar med motorcykel.
 

Bighoj

New member
Att sälja den bilen skulle bara göra mig ordentligt missnöjd. Jag har definitivt råd att köra den. Det är sannolikt bara ren gniden snålhet som får mig att se vissa fördelar med motorcykel.
Kul att höra att du har självinsikt,men ibland kan snålheten bedra visheten.
BMW hade ju en modell med tak för flera år sedan,skulle det inte varit något för dig Marie ? Iofs inga sex cylindrar,men va fan, man kan ju inte få allt.
 

zettan

New member
Kärnfrågan

Jag kör hoj för att det är kul. That´s it!!!
Jag kör bil för att jag måste. Har provat många "värstingbilar", och visst är de kul att köra. Men, hoj slår dem i allt!
 

Marie

Banned
Kul att höra att du har självinsikt,men ibland kan snålheten bedra visheten.
BMW hade ju en modell med tak för flera år sedan,skulle det inte varit något för dig Marie ? Iofs inga sex cylindrar,men va fan, man kan ju inte få allt.

Jo BMW C1 var väl en lustig skapelse, men den saknade ju i princip motor. Och en hoj som accelererar sämre än bilen kan knappast bjuda på minsta nöje.

C1 ser jag som ett rent pendlingsredskap, och eftersom jag inte har någon jobbpendling (som egenföretagare har jag ungefär fem steg mellan sovrummet och kontoret resp. köket).

Den "pendling" jag gör handlar om betydligt längre sträckor än vad en C1 skulle vara lämpad för, i synnerhet med dess kraftigt begränsade toppfart.
Det kortaste är väl att jag kör till kyrkan varje söndag 5,5 mil enkel väg. Allt annat handlar om långa motorvägs/Autobahnsträckor. Ett grundkrav är att kunna komma hemifrån till husvagnen i Alperna på en dag, oavsett om fordonet är bil eller mc. Då underlättar en marschfartsmöjlighet på över 200 en hel del (även om den inte kan utnyttjas hela sträckan - långt därifrån). Här finns nog en stor del av varför min kravspecifikation för fordon ser ut som den gör. Oavsett om det är bil eller hoj måste det vara ett autobahnlokomotiv.
 

swischmc

New member
Köra hoj är...

närhet till naturen/staden
kyla och värme
lukter
underbart
frihet
smidigt
roligt
utmanande
krävande
härdande...


Men inte: praktiskt, ekonomiskt eller säkert.
Detta står jag ut med, allt det andra överväger.
 

SuperRetard

New member
Men, det som slutligen skjuter ivartfall pendlarkalkylen i sank är att hojen är så förbannat törstig! Jag kör i alla lägen min stora gasbil billigare än hojen. Yes box - med full last och 5 pers i bilen är bränslekostnaden fortfarande lägre än hojen med bara mej på.
Ledsen, med det går inte att komma undan.


Hampe


Haha..

Jag har räknat, och det är billigare för mig att ställa hojen på ett släp, och traila med vår BMW-diesel (trots att den är rätt ny och jag räknar med värdeminskning), än att köra hojen själv.


Dessutom är hoj för transport helt sanslöst trist. Mkt hellre AC, stereo och en kopp kaffe!
 

Molgan

New member
Om jag bara hade tyckt att det var skoj, så hade jag inte grunnat över det, men jag tycker ju inte alls att det är särskilt skoj....

Det är mycket möjligt att detta reflekterande är början till slutet vad gäller hojåkandet.
Ja det låter så, sälj hojarna.
 

Pandan

New member
en vinge kanske kan marscha 200+ men jag tvivlar eftersom den har aerodynamik som en ladugårdsvägg...

Men knappast en storscooter. De har helt enkelt inte tillräckligt mycket morot.



köp en guldvinge, du blir garanterat nöjd, du kan välja om du vill ha krockkudde eller ej.

Christer
 

TKH

New member
Om jag bara hade tyckt att det var skoj, så hade jag inte grunnat över det, men jag tycker ju inte alls att det är särskilt skoj....

Det är mycket möjligt att detta reflekterande är början till slutet vad gäller hojåkandet.

Jag tycker det är skoj och fortfarande mycket beroendeframkallande att köra hoj.

Kan det vara så att du är avvänjd från beroendet nu?
 

Motormannen

New member
Det bästa jag någonsin gjort hittills är att ta hoj-kortet, därför kör jag hoj främst för att det är så otroligt roligt!

Det är roligt för att det är så befriande, man känner luften och alla dofter strömma över en och solen ler mot en. Det är också en större utmaning och ger större mobilitet än att köra bil, det är nästan så att man hör hojen tala till en och säga ''Ta det lugnt, jag fixar det här!'' när man lägger ner den i en skarp asfaltskurva och känner ändå ett grepp utan dess like.

Bränsleförbrukningen är också avsevärt mindre än för min bil, vilket ger ännu en anledning att ta hojen istället för det trista på fyra hjul!

Keep on rolling!!! :D
 

SuperRetard

New member
Bränsleförbrukningen är också avsevärt mindre än för min bil, vilket ger ännu en anledning att ta hojen istället för det trista på fyra hjul!



Fel bil, fel hoj :D



Bilen: Landväg 0,4L/mil "Aktiv körning" 0,7L/mil
Hojen Landväg 0,65L/mil "Aktiv körning" <1L/mil

Bilen drar med släp och hojen som last ungefär vad hojen drar. Och har betydligt bättre serviceintervaller, äter mindre däck osv.. Ekonomiskt är hojen oförsvarbar. Men så oerhört stört galet kul att det gööör inget :D

Jag hade åkt hoj om det så kostat 150:- /mil. Men inte lika mkt kanske :cool:
 
Last edited:

Mimmi

New member
Hej!

Jag måste säga att det efter fyrtio år med mc, (årsdagen firas om några dagar) det numera oftast inte är lika roligt som det var förr.

De där kortare utfärderna, fem, tio mil, jag gjorde så fort tillfälle gavs har jag nästan slutat helt med. Nu blir det minst tjugo mil, och även med de milen är jag på hemmaplan känner jag.
En anledning är väl att jag kan vägarna häromkring så bra nu att de inte ger mig något. En annan är att vägarna numera befinner sig i ett för vart år allt sämre skick. En tredje anledning är de löjligt låga hastighetsgränser som numera råder i detta landet. Även på bra vägar, för sådana finns, kan det numera vara 70 eller till och med så lågt som 60!
Och att köra mc och behöva ha mer kontroll på hastighetsmätaren än på vägen, det finner jag inte vara något nöje alls.

Nej, numera är det de månader vi varje år tillbringar i Österrike som ger mig motivationen att ha min mc kvar. Där är vägarna nästan överallt i mycket bättre skick, hastighetsgränserna är generösare, (eftersom 100 är bashastigheten så är det ofta som man inte kan kan överträda den gränsen beroende på kurvor och annat) och vägarna är dessutom underhållande på ett sätt som jag inte nu längre finner i Sverige. Att vädret oftast är mycket behagligare långt in på hösten gör inte saken sämre.

Förmodligen har jag blivit bortskämd, det var inte förrän jag började köra där nere som jag fann det riktigt så trist här i landet. Men längtan efter de små turerna i närområdet hade försvunnit långt tidigare.

Jag tillhör nämligen inte den skara som tycker om att puttra iväg några mil för att sätta sig på ett kafé, tillsammans med andra.
Nej, när jag kör skall det gå med schwung, ensam, eller tillsammans med någon jag känner bra, och vet exakt hur hon eller han kör. Kaffet inmundigas ur medhavd termos på någon vacker plats, efter några timmar.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
...spöktext...

Marie!
Vi står ut med mycket hyss från dig, men när du hackar andras login och postar egna åsikter under Mimmis konto så riskerar du att bli bannad så det skriker om det!
Dessutom; vad skall Mimmi säga när hon ser det du skrivit? Hon kommer ju att bli jättearg!


Hampe











































;););)
 

Mimmi

New member
Hej!

Marie är HELT oskyldig till mitt inlägg!
Det är helt och hållet mina tankar och åsikter, och de står jag för.
Detta kan jag svära på med ena handen på Den Heliga Skrift om så erfordras.

Varför skulle jag blivit arg även OM det varit någon annan som skrivit det? (mer än för hackandets skull)
Det finns inte en stavelse jag vill ändra i det, ändå läste jag det flera gånger innan jag postade, och även när jag sedan läst det uttrycker det helt mina känslor och åsikter i ämnet.

Om mitt inlägg på något sätt skulle vara kontroversiellt, så vill jag ha reda på anledningen till att det uppfattas så.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
:D:D:D
Det blir bara bättre och bättre det här!

Du och Marie är bland dom roligaste tvärkärringar MC-Sverige äger.
Mimmi är ohyggligt tekniskt kompetent, och äger förmågan att förmedla och beskriva, och Marie vet precis hur man retar gallfeber på folk.
Ovärdeliga egenskaper - speciellt sedan vi förlorat Olsson här inne...

Klart det är du som har skrivit det! Förra posten var ett litet skämt från min sida...
Men, att påstå att Marie skulle vara oskyldig, det stämmer då rakt inte!
Okay, till just din post kanske - men inte generellt; hon sitter säkert och planerar något djävulstyg i just denna stund.


Love!
Hampe
 

Chopperbyggarn

New member
Hej!

Jag måste säga att det efter fyrtio år med mc, (årsdagen firas om några dagar) det numera oftast inte är lika roligt som det var förr.

De där kortare utfärderna, fem, tio mil, jag gjorde så fort tillfälle gavs har jag nästan slutat helt med. Nu blir det minst tjugo mil, och även med de milen är jag på hemmaplan känner jag.

Känner igen lite av det där!
Jag är bara inne på min 31:a säsong men det är inte ovanligt att trots att jag är sugen på en hojtur låter bli då jag har kört samma vägar i samma landskap så många gånger att det mer känns som "jobb pendling" än nöjestur.
Detta går i perioder för min del och emellanåt återupptäcker jag närområdet.:)

Något som är oslagbart är att resa riktig långt bort där både natur o kultur är annorlunda än här...i mitt fall innebär det i de flesta fall sämre väg kvalité än här hemma....:cool:

Min yngre bror som är inne på sin tjugoåttonde säsong känner även han att han tröttnar på samma vägar/landskap samtidigt som han inte gillar att åka långt med mc...så hans hojar står mest i garaget o samlar damm....men dom är inte till salu!!!

Anders.J
 
Top