Varför kör jag egentligen mc?

Marie

Banned
Ja det är just det som är frågan, och jag kan förbaske mig INTE svara på den!

Jag har ju genom åren lärt mig att det finns vissa grundförutsättningar för att få ett behagligt fortskaffningsmedel. Förutsättningar som är mycket svåra att komma runt....

* Motoreffekt. Skall vara så hög som möjligt för säkra och korta omkörningar, och bästa förutsättning att accelerera ur situationer i.st.f. att bromsa.
* Cylinderantal. Skall vara så stort som möjligt för att få smidigste och vibrationsfriaste motorgång. Minimum är 6 cylindrar.
* Slagvolym. Stressfläktar i all ära, men rejäl cylindervolym klår det mesta när man söker bottenvrid och snabbsvarande effekt...
* Fjädringskomfort. En mjuk fjädring som inte förmedlar störande information från hjulupphängningar och vägbana. Detta uppnås bäst i kombination med:
* Axelavstånd. Skall vara så stort som möjligt för lugna rörelser hos fordonet.
* Tjänstevikt. Skall vara så hög som möjligt då även detta bidrar till att fordonet rör sig mjukt och lugnt. Ställer dock krav på ännu mera motoreffekt.
* Styrning. Skall vara mycket lättgående och skall befria föraren från störningar från underlag och hjulupphängningar.
* Automatväxel. Varför skall man själv hålla på med sådana onödigheter som att växla?
* Sittkomfort. Skall vara välformad, hård och stabil så att inte ryggen tröttas genom onödig anspänning. Avfjädringen skall hjulupphängningarna helt ta hand om.
* Värme och ventilation kan ju också vara bra att ha....

Men när jag summerar listan, så finner jag att en motorcykel rimmar fruktansvärt illa med de allra flesta kraven, så varför i helsicke kör jag då motorcykel?
Jo det är nog:
* svåröverträffad kombination av vikt/effektförhållande i relation till driftekonomi.
* smidighet i trafiken. I kombination med ovanstående punkt hittar man alltid omkörningsmöjligheter där man aldrig i helvete skulle kunna köra om med en bil. T.ex. vid ett körfält på 2+1-väg med mitträcke.
* frihet från skydd. Man är ytterligt medvetan om att man bara har sig själv att lita till. Går det åt helvete så blir det ordentligt: Det gäller bara att köra så fort att man säkert eliminerar verkan av den enligt lag obligatoriska hjälmen .....
Och att jag kör även vintertid beror säkert på att medvetandet om riskerna med bara två hjul och dubbfritt i kombination med frisk fart, mer än väl kompenserar för olägenheterna med avsakanad av tempererat, torrt och ombonat kupéklimat....

*Fri fart spar tid*
 
Last edited:

fbg

New member
Ja det är just det som är frågan, och jag kan förbaske mig INTE svara på den!

Jag har ju genom åren lärt mig att det finns vissa grundförutsättningar för att få ett behagligt fortskaffningsmedel. Förutsättningar som är mycket svåra att komma runt....

* Motoreffekt. Skall vara så hög som möjligt för säkra och korta omkörningar, och bästa förutsättning att accelerera ur situationer i.st.f. att bromsa.
* Cylinderantal. Skall vara så stort som möjligt för att få smidigste och vibrationsfriaste motorgång. Minimum är 6 cylindrar.
* Slagvolym. Stressfläktar i all ära, men rejäl cylindervolym klår det mesta när man söker bottenvrid och snabbsvarande effekt...
* Fjädringskomfort. En mjuk fjädring som inte förmedlar störande information från hjulupphängningar och vägbana. Detta uppnås bäst i kombination med:
* Axelavstånd. Skall vara så stort som möjligt för lugna rörelser hos fordonet.
* Tjänstevikt. Skall vara så hög som möjligt då även detta bidrar till att fordonet rör sig mjukt och lugnt. Ställer dock krav på ännu mera motoreffekt.
* Styrning. Skall vara mycket lättgående och skall befria föraren från störningar från underlag och hjulupphängningar.
* Automatväxel. Varför skall man själv hålla på med sådana onödigheter som att växla?
* Sittkomfort. Skall vara välformad, hård och stabil så att inte ryggen tröttas genom onödig anspänning. Avfjädringen skall hjulupphängningarna helt ta hand om.
* Värme och ventilation kan ju också vara bra att ha....

Men när jag summerar listan, så finner jag att en motorcykel rimmar fruktansvärt illa med de allra flesta kraven, så varför i helsicke kör jag då motorcykel?
Jo det är nog:
* svåröverträffad kombination av vikt/effektförhållande i relation till driftekonomi.
* smidighet i trafiken. I kombination med ovanstående punkt hittar man alltid omkörningsmöjligheter där man aldrig i helvete skulle kunna köra om med en bil. T.ex. vid ett körfält på 2+1-väg med mitträcke.
* frihet från skydd. Man är ytterligt medvetan om att man bara har sig själv att lita till. Går det åt helvete så blir det ordentligt: Det gäller bara att köra så fort att man säkert eliminerar verkan av den enligt lag obligatoriska hjälmen .....
Och att jag kör även vintertid beror säkert på att medvetandet om riskerna med bara två hjul och dubbfritt i kombination med frisk fart, mer än väl kompenserar för olägenheterna med avsakanad av tempererat, torrt och ombonat kupéklimat....

*Fri fart spar tid*

Hej du Mari
Nu slog du huvudet på spiken , jag trodde att jag var ensam med dessa tankar , men det som förundrar men mest att ,min hustru åker med mej
Nu är det väl så att jag vill inte utvckla detta resonemang med henne
för det är roligt när honn är med .

Ha de gott :D
 

Bighoj

New member
Ja det är just det som är frågan, och jag kan förbaske mig INTE svara på den!

Jag har ju genom åren lärt mig att det finns vissa grundförutsättningar för att få ett behagligt fortskaffningsmedel. Förutsättningar som är mycket svåra att komma runt....

* Motoreffekt. Skall vara så hög som möjligt för säkra och korta omkörningar, och bästa förutsättning att accelerera ur situationer i.st.f. att bromsa.
* Cylinderantal. Skall vara så stort som möjligt för att få smidigste och vibrationsfriaste motorgång. Minimum är 6 cylindrar.
* Slagvolym. Stressfläktar i all ära, men rejäl cylindervolym klår det mesta när man söker bottenvrid och snabbsvarande effekt...
* Fjädringskomfort. En mjuk fjädring som inte förmedlar störande information från hjulupphängningar och vägbana. Detta uppnås bäst i kombination med:
* Axelavstånd. Skall vara så stort som möjligt för lugna rörelser hos fordonet.
* Tjänstevikt. Skall vara så hög som möjligt då även detta bidrar till att fordonet rör sig mjukt och lugnt. Ställer dock krav på ännu mera motoreffekt.
* Styrning. Skall vara mycket lättgående och skall befria föraren från störningar från underlag och hjulupphängningar.
* Automatväxel. Varför skall man själv hålla på med sådana onödigheter som att växla?
* Sittkomfort. Skall vara välformad, hård och stabil så att inte ryggen tröttas genom onödig anspänning. Avfjädringen skall hjulupphängningarna helt ta hand om.
* Värme och ventilation kan ju också vara bra att ha....

Men när jag summerar listan, så finner jag att en motorcykel rimmar fruktansvärt illa med de allra flesta kraven, så varför i helsicke kör jag då motorcykel?
Jo det är nog:
* svåröverträffad kombination av vikt/effektförhållande i relation till driftekonomi.
* smidighet i trafiken. I kombination med ovanstående punkt hittar man alltid omkörningsmöjligheter där man aldrig i helvete skulle kunna köra om med en bil. T.ex. vid ett körfält på 2+1-väg med mitträcke.
* frihet från skydd. Man är ytterligt medvetan om att man bara har sig själv att lita till. Går det åt helvete så blir det ordentligt: Det gäller bara att köra så fort att man säkert eliminerar verkan av den enligt lag obligatoriska hjälmen .....
Och att jag kör även vintertid beror säkert på att medvetandet om riskerna med bara två hjul och dubbfritt i kombination med frisk fart, mer än väl kompenserar för olägenheterna med avsakanad av tempererat, torrt och ombonat kupéklimat....

*Fri fart spar tid*

Allt det du nämner förutom aut har jag på min hoj,men och andra sidan avstår jag gärna aut på en mc.:)
 

UglyJazz

New member
Maries kravspec låter ju som en Fläsk-Audi V8 eller en M-B E 320CDI med massor av extraljus som man kan blinka bort framförvarande ur vägen med...
 

Mimmi

New member
Maries kravspec låter ju som en Fläsk-Audi V8 eller en M-B E 320CDI med massor av extraljus som man kan blinka bort framförvarande ur vägen med...

Hej!

.... inget så litet som en Mercedes E, och definitivt inte med dieselmaskin. Snarare en Mercedes S-Klasse, 400SE av typ W140. ;)
 
Last edited:

Zopilote

New member
Jag har en bil till salu Marie, som skulle passa dig som handen i handsken :)
Jag kan tillochmed ta din XJ 600 inbyte...
 

Marie

Banned
Maries kravspec låter ju som en Fläsk-Audi V8 eller en M-B E 320CDI med massor av extraljus som man kan blinka bort framförvarande ur vägen med...

E320 CDI är ju en småbil med visserligen minimikravet sexcylindrig, men ändock råoljemotor. - URK!

Jag har en bil till salu Marie, som skulle passa dig som handen i handsken :)
Jag kan tillochmed ta din XJ 600 inbyte...
Vaddå för nånting?
 
Last edited:

Pisken

New member
En Honda Guldvinge så har du både och enligt din kravspecc , eller möjligen nån "storscooter" (Guldvingen har väll inte automat? )

Själv kör jag hoj för att det är kul :) , bilen är 100% mer konfortabel , men 100% tristare :D
 

Chopperbyggarn

New member
Ja det är just det som är frågan, och jag kan förbaske mig INTE svara på den!

Jag har ju genom åren lärt mig att det finns vissa grundförutsättningar för att få ett behagligt fortskaffningsmedel. Förutsättningar som är mycket svåra att komma runt....

* Motoreffekt. Skall vara så hög som möjligt för säkra och korta omkörningar, och bästa förutsättning att accelerera ur situationer i.st.f. att bromsa.
* Cylinderantal. Skall vara så stort som möjligt för att få smidigste och vibrationsfriaste motorgång. Minimum är 6 cylindrar.
* Slagvolym. Stressfläktar i all ära, men rejäl cylindervolym klår det mesta när man söker bottenvrid och snabbsvarande effekt...
* Fjädringskomfort. En mjuk fjädring som inte förmedlar störande information från hjulupphängningar och vägbana. Detta uppnås bäst i kombination med:
* Axelavstånd. Skall vara så stort som möjligt för lugna rörelser hos fordonet.
* Tjänstevikt. Skall vara så hög som möjligt då även detta bidrar till att fordonet rör sig mjukt och lugnt. Ställer dock krav på ännu mera motoreffekt.
* Styrning. Skall vara mycket lättgående och skall befria föraren från störningar från underlag och hjulupphängningar.
* Automatväxel. Varför skall man själv hålla på med sådana onödigheter som att växla?
* Sittkomfort. Skall vara välformad, hård och stabil så att inte ryggen tröttas genom onödig anspänning. Avfjädringen skall hjulupphängningarna helt ta hand om.
* Värme och ventilation kan ju också vara bra att ha....

Men när jag summerar listan, så finner jag att en motorcykel rimmar fruktansvärt illa med de allra flesta kraven, så varför i helsicke kör jag då motorcykel?
Jo det är nog:
* svåröverträffad kombination av vikt/effektförhållande i relation till driftekonomi.
* smidighet i trafiken. I kombination med ovanstående punkt hittar man alltid omkörningsmöjligheter där man aldrig i helvete skulle kunna köra om med en bil. T.ex. vid ett körfält på 2+1-väg med mitträcke.
* frihet från skydd. Man är ytterligt medvetan om att man bara har sig själv att lita till. Går det åt helvete så blir det ordentligt: Det gäller bara att köra så fort att man säkert eliminerar verkan av den enligt lag obligatoriska hjälmen .....
Och att jag kör även vintertid beror säkert på att medvetandet om riskerna med bara två hjul och dubbfritt i kombination med frisk fart, mer än väl kompenserar för olägenheterna med avsakanad av tempererat, torrt och ombonat kupéklimat....

*Fri fart spar tid*

Ja,Marie en del av dina första punkter får mig att tänka på min "lilla" bil som jag fortfarande inte fått tummen ur att sätta i trafik efter 6 års ägande...har hela tiden kommit mc-projekt emellan.
För min del är det helt enkelt så att motorcyklar av den typ som jag gillar mest är mitt liv, skulle inte klara mig utan dessa trots att jag inte kan komma på en enda praktisk fördel med mc framför bil där jag bor och för mina transport behov! :)

Anders.J
 

Zopilote

New member
E320 CDI är ju en småbil med visserligen minimikravet sexcylindrig, men ändock råoljemotor. - URK!


Vaddå för nånting?

Chrysler 300M. Drygt 5 meter lång, 1600kg torr, 3.5l V6 och alla komfortdetaljer jänkarna kunde komma på :)
Snygg är den också ;)
 

Marie

Banned
Chrysler 300M. Drygt 5 meter lång, 1600kg torr, 3.5l V6 och alla komfortdetaljer jänkarna kunde komma på :)
Snygg är den också ;)

Jasså en sån klen foliebil?

Det var ju en sådan som körde på mig för några år sedan. Det blev åtskilligt värre skador på Chryslern än det blev på mig och hojen....

Den bil jag har idag påstås ha en tjänstevikt om 2220 kg, men när man ställer den på vågen blir det cirka 80 kg till....
 

StefanB

New member
Buick

Ja,Marie en del av dina första punkter får mig att tänka på min "lilla" bil som jag fortfarande inte fått tummen ur att sätta i trafik efter 6 års ägande...har hela tiden kommit mc-projekt emellan.
Anders.J

Buick56...? Min kompis hade en "Special" fyra dörrar med vakumstyrda vindrutetorkare som var livsfarliga när det regnade och man gasade på...då stannade de upp. Startströmbrytare under gaspedalen, rattautomat och 160!!! hästar i åttan, 2,5ton bil. Det gick att sitta fyra i det hela framsätet:) Detta var 1968...
Tiderna förändras...jag har 152 kusar i hojen.
 

Molgan

New member
Varför slösa tid på kravspecar och analyser när det räcker med:

"Jag kör hoj för att det är skoj".

Saker behöver inte vara så krångliga. ;)
 

Marie

Banned
Varför slösa tid på kravspecar och analyser när det räcker med:

"Jag kör hoj för att det är skoj".

Saker behöver inte vara så krångliga. ;)

Om jag bara hade tyckt att det var skoj, så hade jag inte grunnat över det, men jag tycker ju inte alls att det är särskilt skoj....

Det är mycket möjligt att detta reflekterande är början till slutet vad gäller hojåkandet.
 
Last edited:

mule

New member
Köp en BMW.

Det låter som att den nya hojen från BMW skulle kunna vara nåt för dig Marie. En BMW K 1600 GTL har det mesta av det du beskriver. Dock inte automat.
 

Chopperbyggarn

New member
Buick56...? Min kompis hade en "Special" fyra dörrar med vakumstyrda vindrutetorkare som var livsfarliga när det regnade och man gasade på...då stannade de upp. Startströmbrytare under gaspedalen, rattautomat och 160!!! hästar i åttan, 2,5ton bil. Det gick att sitta fyra i det hela framsätet:) Detta var 1968...
Tiderna förändras...jag har 152 kusar i hojen.

Buick Super Riviera -54 inköpt i Mexico City, reggbesiktigad här men ännu inte kontrollbesiktigad.
Inga problem att få plats fyra fram...om vi blir fler så går det plats lika många till i baksätet..:)

Anders.J
 

Bighoj

New member
Om jag bara hade tyckt att det var skoj, så hade jag inte grunnat över det, men jag tycker ju inte alls att det är särskilt skoj....

Det är mycket möjligt att detta reflekterande är början till slutet vad gäller hojåkandet.

Hur kan du bara gnälla över hur jobbigt och jävligt det är att köra hoj Marie ? Du har 3 hojar och en stor bil du kan sälja och köpa något billigare fortskaffningsmedel.Väljer du frivilligt att leva som du gör ska du inte gnälla.
Är jag missnöjd med något så ser jag till att ändra på det jag är missnöjd med och låter bli att truga på andra mitt missnöje.Som man bäddar får man ligga.
Nu förstår ju jag att du älskar att köra mc,och vill inte byta detta nöje med något annat.Jag förstår också att du bara vill skämta med dina innlägg,men samma skämt om och om igen låter som en papegoja som hängt upp sig.
 
Top