varför begränsad effekt.vs topphastighet?

tiger

New member
Hur menar du nu??

Jag har för mig att formeln för vridmoment ser ut så här och i den finns inte varvtal med...

c973bd69d1425ac92a6cb74e99022d88.png

Jorå din formel beskriver vad ett vridmoment är för något. Jag satte
vridmomentet i ett sammanhang med vartal och effekt.
 

lime

Skriver inte
Jorå din formel beskriver vad ett vridmoment är för något. Jag satte
vridmomentet i ett sammanhang med vartal och effekt.

Ja, fast jag förstår inte var varvtal kommer in i beräkningar när det gäller vridmoment?? En motor på en finlandsfärja har ett enormt vridmoment vid extremt låga varv t.ex.

Och jag är inte ironisk eller retsam. Men jag förstår faktiskt inte hur du menar. (Nu blir nog vissa väldigt förvånade...)
 

Zopilote

New member
Ja, fast jag förstår inte var varvtal kommer in i beräkningar när det gäller vridmoment?? En motor på en finlandsfärja har ett enormt vridmoment vid extremt låga varv t.ex.

Och jag är inte ironisk eller retsam. Men jag förstår faktiskt inte hur du menar. (Nu blir nog vissa väldigt förvånade...)

Ohhhh...Nu kan jag inte låta bli att blanda mig i den här tråden igen ;)
Du har rätt i att varvtalet inte har något att göra i en beräkning av vridmoment, däremot är det väldigt viktigt när du pratar om effekt, eftersom effekten är just produkten av VARVTAL och VRIDMOMENT.
En motors vridmoment, hur högt det än är, uträttar absolut ingenting om varvtalet är noll.
På samma sätt har t.ex. min MT-01:a en ganska moderat effekt (90hp) trots ett exceptionellt vridmoment (150Nm). Det höga momentet tas ut vid så låga varvtal att effekten inte blir särskilt hög.
I slutänden är det ändå effekten som är intressant för prestandan, varvtalet går alltid att reglera med korrekt utväxling.
 

lime

Skriver inte
Ohhhh...Nu kan jag inte låta bli att blanda mig i den här tråden igen ;)
Du har rätt i att varvtalet inte har något att göra i en beräkning av vridmoment, däremot är det väldigt viktigt när du pratar om effekt, eftersom effekten är just produkten av VARVTAL och VRIDMOMENT.
En motors vridmoment, hur högt det än är, uträttar absolut ingenting om varvtalet är noll.
På samma sätt har t.ex. min MT-01:a en ganska moderat effekt (90hp) trots ett exceptionellt vridmoment (150Nm). Det höga momentet tas ut vid så låga varvtal att effekten inte blir särskilt hög.
I slutänden är det ändå effekten som är intressant för prestandan, varvtalet går alltid att reglera med korrekt utväxling.

Ah!! Nu föll polletten ner! Varvtalet motsvarar ju ett visst antal rad/sekund (alltså vinkelsekunder) och om man då vet slaglängden så kan man räkna ut hur långt man har färdats och då får jag ihop ekvationen. Att man kan vara så trög... Tackar Z!
 

Tyrannosaurus

New member
Nej det är inte tryckfel i Bikekatalogen. Hojar som Midnighstar, XV1900, Kawa VN2000, alla HD-modeller (utom V-Rod) m.fl. m.fl. är inte strypta utan det är helt enkelt lågt effektuttag eftersom det är glidarhojar som är gjorda för att puttra fram i högst 90 på fina vägar eller i korteger, kort sagt är dom gjorda för defensiv körning, lugnt och stillsamt och då behöver man inte 190 hk. Man skulle egentligen inte ens behöva 90 hk om det inte vore för att dom väger en hel del och maskinerna troligen skulle storkna om dom hade mindre effekt.

Varför vissa jätteglidare ligger på 16-17-18-19-2000 cc är egentligen en gåta som i stort sätt bara syftar till att öka soppaförbrukningen, men det handlar kanske om att föraren av den defensiva hojen ska slippa växla och få ett tungt ljud.

Att vissa (främst HD-åkare) plockar upp maskinerna till stora kubiker, trimmar och bär sig åt handlar mest om att dom då bygger om dom till PowerCruisers som är en helt annat hojkategori som från början 1983 skapades av Honda VF1100C (V65 Magna) och sen har följts upp av bl.a. V-Max, Valkyrie, V-Rod, Rocket III och liknande (EVO6 som troligen inte kommer) vars syfte är att vara rödljusracers och skrämma plasten av sporthojarna :D

Men som sagt, det är en helt annan hojkategori. Glidare är inte gjorda för att gå fort eller ha mycket effekt oavsett hur stora motorer dom har och dom som någonsin testar toppfarten på t.ex. en XV1900 är nog lätt räknande.
 
Top