Marie
Banned
Du får också gärna svara på vilken hoj du skulle välja för högsta maxfart, den med det låga luftmotståndet och stor V-twin eller den kåplösa busan med mycket luftmotstånd?
Så länge de har samma motoreffekt och en välanpassad utväxling blir det den kåpförsedda maskinen.
Jag har aldrig påstått annat än att vid två maskiner med samma motoreffekt och väl anpassad utväxling blir den med lägst luftmotstånd snabbast.
Om du sen plockar ut din motoreffekt ur en högvarvig liten fyra eller en lågvarvig stor V-twin är i sammanhanget däremot helt ointressant.
Om man bortser från rullmotståndet i relation till luftmotståndet (och det kan man i stort sett göra när man pratar om hastigheter kring 200 km/h) så ökar effektbehovet i proportion till kuben av hastigheten.
P=d*C*A*v³
där P= erforderlig effekt för att övervinna luftmotståndet, d=luftens densitet, C=luftmotståndskoefficienten, A=Arean vinkelrätt mot rörelseriktningen "frontarean" och v=hastigheten.
Läs vad jag skriver, och inte vad du tror att jag skriver!
Last edited: