tiger
New member
Hur menar du nu??
Jag har för mig att formeln för vridmoment ser ut så här och i den finns inte varvtal med...
![]()
Jorå din formel beskriver vad ett vridmoment är för något. Jag satte
vridmomentet i ett sammanhang med vartal och effekt.
Hur menar du nu??
Jag har för mig att formeln för vridmoment ser ut så här och i den finns inte varvtal med...
![]()
Det jag menar är att förhållandet mellan effekt, vridmoment och varvtal hänger ihop.
Jorå din formel beskriver vad ett vridmoment är för något. Jag satte
vridmomentet i ett sammanhang med vartal och effekt.
Ja, fast jag förstår inte var varvtal kommer in i beräkningar när det gäller vridmoment?? En motor på en finlandsfärja har ett enormt vridmoment vid extremt låga varv t.ex.
Och jag är inte ironisk eller retsam. Men jag förstår faktiskt inte hur du menar. (Nu blir nog vissa väldigt förvånade...)
Ohhhh...Nu kan jag inte låta bli att blanda mig i den här tråden igen
Du har rätt i att varvtalet inte har något att göra i en beräkning av vridmoment, däremot är det väldigt viktigt när du pratar om effekt, eftersom effekten är just produkten av VARVTAL och VRIDMOMENT.
En motors vridmoment, hur högt det än är, uträttar absolut ingenting om varvtalet är noll.
På samma sätt har t.ex. min MT-01:a en ganska moderat effekt (90hp) trots ett exceptionellt vridmoment (150Nm). Det höga momentet tas ut vid så låga varvtal att effekten inte blir särskilt hög.
I slutänden är det ändå effekten som är intressant för prestandan, varvtalet går alltid att reglera med korrekt utväxling.