Vajerräcken skrotas!

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det finns inga krav på trafikantutbildning i skolan. Det är något som behandlats ett antal gånger i riksdagen men som inte fått bifall. Tyvärr! I Norge får alla 21 timmars grundläggande trafikantutbildning i skolan innan man börjar körkortsutbildning. Det är bra!
 

IvanBoring

New member
Det har nog inte så mycket med teori och praktik att göra, som aktiva försök att inte häda, att inte svära i kyrkan om man så vill.
Enligt fastlagda dogmer så ser trafik och trafiksäkerhetsarbete ut på visst sätt och har en fastlagd inriktning. Nåde den som ifrågasätter på vilket sätt det än vara må, oavsett utifrån vilken utgångspunkt.

Det är alltså enligt min mening snarare så att det fattas beslut i karriärsbefrämjande syfte än beslut grundade i något som är ens i närheten av sunt förnuft.

Huvudet på spiken! Det finns ju "avhoppare" som bekräftat att det faktiskt är på detta viset. Nu har jag inte någon källa på detta men vet att jag läste det för några år sedan i någon av våra svenska biltidningar där man intervjuade just en "avhoppare". Sedan kan man ju bara konstatera att de som pratar sig varma för lägre hastigheter har svårt att hålla dem själva. En lite äldre artikel men ack så slående: http://www.mestmotor.se/automotorsp...20080912/soderlind-buskorande-trafikexperter/
 

Ove 60+

Active member
Det är alltså enligt min mening snarare så att det fattas beslut i karriärsbefrämjande syfte än beslut grundade i något som är ens i närheten av sunt förnuft.

Sedan kan man ju bara konstatera att de som pratar sig varma för lägre hastigheter har svårt att hålla dem själva. En lite äldre artikel men ack så slående: http://www.mestmotor.se/automotorsp...20080912/soderlind-buskorande-trafikexperter/

:p Jodå, alla kör för fort! Trafiksäkerhetsexperter, polis både tjänstgörande och lediga, räddningspersonal o.s.v. Präster inte att förglömma - men dom har ju extraförsäkring. Kanske det finns någon i befolkningen som aldrig kör över hastighetsgränserna, men jag tvivlar.

HkanB har absolut rätt i att karriären är viktigare än trafiksäkerheten. Frågan hur chefen vill ha sin röv slickad har högre prioritet än hur många som dör i trafiken.. :p
 

Alexander76

Member
Kanske det finns någon i befolkningen som aldrig kör över hastighetsgränserna, men jag tvivlar.

Jag kör i princip aldrig över hastighetsgränsen och det är dagens sanning. Inte för att jag egentligen är speciellt laglydig eller förnuftig utan för att jag helt enkelt vägrar att bli av med mitt dyrköpta mc-kort :angel:
 

Lottafia

Member
HkanB har absolut rätt i att karriären är viktigare än trafiksäkerheten. Frågan hur chefen vill ha sin röv slickad har högre prioritet än hur många som dör i trafiken.. :p

Jo så är det säkert. Enfaldigt nog trodde jag att det skulle bli bättre när Dingwall gått i pension , men idiotin verkar ha fastnat i väggarna där...
 

Baggen

Member
Og i Norge er det fortsatt noen som tror på wire-rekkverk. Heldigvis sier ministeren fortsatt nei!

Det refereres også til Jörgen Persson i Trafikverket i Sverige som påstår at wire-rekkverk ikke er farlig. Kan noen i SMC ta en alvorsprat med denne karen?:mad:

– Forbudet mot vaierrekkverk bør oppheves for å spare liv, mener trafikkskaddes organisasjon Personskadeforbundet. Forbudet ble innført av samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) etter påtrykk fra motorsyklister, som kalte rekkverkene «eggedelere».

https://www.nrk.no/norge/trafikkskaddes-forening-vil-tillate-vaierrekkverk-igjen-1.13402734
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
SMC har talat med Jörgen Persson hundratals gånger. Jörgen vidhåller ändå att vajerräcke är lika bra som alla andra räckestyper. Detta påstående används av hela Trafikverket, av regeringskansliet, av Transportstyrelsen med flera.
Det är faktiskt bara i Sverige man inte erkänner forskning, statistik, tester med mera från andra länder som visar att släta räcken utan oskyddade stolpar och utstickande delar minskar skaderisken för motorcyklister.
SMC jobbar vidare med frågan och återkommer med lite goda nyheter inom några veckor.
 

Ove 60+

Active member
SMC har talat med Jörgen Persson hundratals gånger. Jörgen vidhåller ändå att vajerräcke är lika bra som alla andra räckestyper. Detta påstående används av hela Trafikverket, av regeringskansliet, av Transportstyrelsen med flera.
Det är faktiskt bara i Sverige man inte erkänner forskning, statistik, tester med mera från andra länder som visar att släta räcken utan oskyddade stolpar och utstickande delar minskar skaderisken för motorcyklister.
SMC jobbar vidare med frågan och återkommer med lite goda nyheter inom några veckor.

:confused: Dessvärre är det så med vissa att om dom tänkt en tanke så är kapaciteten slut och sitter man dessutom tillräckligt säkert på sin betonghäck finns ju ingen anledning att anstränga sig. Att det gäller människors liv har som redan sagts, mindre betydelse. Sagan om Nollornas Vision går vidare... :p
 

Hampe

Skriver massor!
Låta de falska profeterna tolka på snowracer bakom ett fordon och låta dem välja själva - till vänster dödsräcke i form av stolpskog och stållina, till höger betongskoning...? Same - same? Verkligen...?

Ba' ett föslag.

Trevlig helg.



Hampe
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Under mässan "På väg" på Elmia deltog SMC med en monter. Det uppskattades verkligen av deltagare och utställare. SMC var den enda trafikantgruppen som fanns på plats.
Räckestillverkarna har verkligen nappat på att de måste anpassa sina produkter till oskyddade trafikanter. Företaget Ramirent gick t o m ut med ett pressmeddelande om detta i samband med mässan: http://www.mynewsdesk.com/se/ramire...-produkter-foer-oekad-trafiksaekerhet-1843660
 

Kawasaki

New member
Här i Norrbotten så demonterar man på E10 wireräcken/siodräcken som sattes upp för några år sedan,men man monterar stålstolpar med en balk högst upp.
visst det finns ju lite luckor mellan stolparna om man har tur och glider rätt om olyckan skulle vara framme.
men jag anser dom nakna stolparna sliter isär en kropp om man prickar den.
Läste någonstans att då dom byts ut så skulle det finnas underglidningsskydd, någon som kan svara på det?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nej, tyvärr inte. Inte en meter underglidningsskydd har satts upp sedan reglerna trädde i kraft 2015. Om man sätter upp räcken i avfarter måste dock detta monteras. Kontrollera gärna och återkoppla till SMC!
Så här säger kraven.
"Ett räcke
− i ytterkurva på avfartsramp samt
− i ytterkurva på tvåfältsväg med radie mindre än minsta godtagbara horisontalradie enligt
avsnitt 3.1.6.ska uppfylla krav på skydd mot underglidning enligt avsnitt 1.3.4.6.3.

1.3.4.6.3 Underglidning
Ett räcke som är utformad med helt slät sida mot trafiken och uppåt samt är fri från utskjutande delar och skarpa kanter, exempelvis räcken utan ståndare, godtas som skydd mot underglidning/skydd av räckesståndare.
Ett underglidningsskydd ska vara av kontinuerlig typ och minst uppfylla krav för hastighetsklass 60 enligt SIS CEN/TS 1317-8. Trafiksidan på ett underglidningsskydd får inte sticka ut framför trafiksidan på ett räckes navföljare eller motsvarande.
Ett underglidningsskydd ska monteras enligt tillverkarens anvisningar, dock får avståndet mellan underglidningsskydd och markyta/kantbalk eller motsvarande inte understiga 0,05 m. En ände på ett underglidningsskydd ska vara utformad på ett trafiksäkert sätt och utan klippkanter
vända mot trafiken eller uppåt. Ett underglidningsskydd som är provat på ett räcke enligt SS-EN1317-2 får monteras på ett annat räcke inom samma familj."
 
Formuleringen i 1.3.4.6.3 borde väl utesluta räcken av typ Armco etc som är en "balk på stolpar"? De måste väl rimligen anses som räcken med ståndare och därmed uteslutas av texten? Eller avser man något annat med "räcken utan ståndare"?

Ska man vara petnoga så är de heller inte utformade med en helt slät yta eftersom profilen på dem är som ett w ungefär...

Mvh,
Ingvar
 

Kawasaki

New member
Det finns räcken utbytta i ytterkurva på 100 väg utan något underglidningsskydd, men kan inte säga hur det bedöms med böjningen på kurvan om den svänger tillräckligt. förstår inte var paragraferna betyder i verkligheten
Kan vara att dom har dispens för att det är vinter här med snö som blir svårare att ploga och att dom då slipper montera det?


Har ni fått något svar på varför man inte följer reglerna som finns om underglidningsskydd?
Gör man lagändringar som man sen inte följer så känns det som att det bara är en pappersprodukt för att det ska låta bra
Hur följs det upp, vad för myndighet tar i örat och säger här har ni inte gjort som ni har lagar att följa.

Eller är det som halkig asfalt som var uppe för något år sedan och dom granskades och det visade sig att det var dom själva som godkänner sina egna jobb.
Som ingen behövde stå som ansvarig.

Maria har du något svar att ge.
 
Last edited:

jan-olovj

New member
Här hemma har dom farthinder utanför dagis som plockas bort på vintern bara för snöröjningen. Helt OK.
 

Kawasaki

New member
Tror nog inte dom skruvar bort underglidningskydd varje höst och monterar dit dom på våren, men fartbula förstår jag
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Ingvar: Kan inte svara din fråga, förstår inte riktigt. Underglidningsskydd, MPS (Motorcycle Protection System) ska bara sättas upp på enstaka platser.
KAwasaki: Trafikverket gjorde ett försök med MPS under tre år för att bl a utreda underhåll sommar och vinter. Det visade inga som helst problem. Därför skrevs dessa regler in 2015. Länk till rapporten: http://www.svmc.se/smc_filer/SMC ce...ort från inspektion av MPS-installationer.pdf

Sedan dess har dock inte en enda meter MPS satts upp. Jag har inte koll på varje meter räcke som sätts upp i Sverige, därför är det bra om du och andra som ser att räcken byts ut/sätts upp på vägar har koll på vad som görs.

SMC har verkligen försökt få Trafikverket att välja andra räcken utan oskyddade stolpar, att sätta upp räcken med MPS enligt reglerna, att byta ut räcken sedan motorcyklister dödats och att välja förlåtande sidoområden istället för sidoräcken. Vi har hittills inte lyckats. Tvärtom säger Trafikverket på sin hemsida att vajer- och w-balkräcken är lika bra som alla andra räckestyper. http://www.trafikverket.se/resa-och...el/fragor-och-svar-om-sakerhet-pa-motorcykel/

Ja, Trafikverket har att följa en massa lagar och föreskrifter.

Jag vill därför be dig om att återkomma till mig med platserna där räcken satts upp i kurvor på avfarter utan MPS. Du får gärna kontakta Trafikverket själv och fråga varför man inte följer sina egna riktlinjer.
 
Last edited:
Det jag menade är att den vanliga typen av räcken på avfartsramper och tvåfältsväg, typ Armco-räcken dvs såna här:
https://www.google.se/search?q=armc...AQIOw&biw=2558&bih=1350#imgrc=14E1Tse1ffVZjM:

som normalt sitter på stolpar inte uppfyller kravtexten och ska man vara petnoga så gör de inte de ens om de sitter hela vägen
ned till marken eftersom de inte är helt släta.

Hur kommer det sig att inget monteras upp? Ska vi starta en insamling av platser som inte uppfyller reglerna och presentera dem
till Trafikverket?

Mvh,
Ingvar
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
OK, nu förstår jag. De räcken med MPS som sätts upp ska installeras på nya vägar. Givetvis har jag och SMC förutsatt att man också använder dem när man byter ut räcken.
SMC ska bevaka vad som ska satsas i ny nationell infrastrukturplan. Ska presenteras senast 31 augusti och beslutas om våren 2018. Det handlar om både nationella och regionala satsningar. Här borde satsningar på MC finnas med....
http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/03/nasta-steg-mot-en-ny-nationell-infrastrukturplan/
 

Kawasaki

New member
Ingvar: Kan inte svara din fråga, förstår inte riktigt. Underglidningsskydd, MPS (Motorcycle Protection System) ska bara sättas upp på enstaka platser.
KAwasaki: Trafikverket gjorde ett försök med MPS under tre år för att bl a utreda underhåll sommar och vinter. Det visade inga som helst problem. Därför skrevs dessa regler in 2015. Länk till rapporten: http://www.svmc.se/smc_filer/SMC ce...ort från inspektion av MPS-installationer.pdf

Sedan dess har dock inte en enda meter MPS satts upp. Jag har inte koll på varje meter räcke som sätts upp i Sverige, därför är det bra om du och andra som ser att räcken byts ut/sätts upp på vägar har koll på vad som görs.

SMC har verkligen försökt få Trafikverket att välja andra räcken utan oskyddade stolpar, att sätta upp räcken med MPS enligt reglerna, att byta ut räcken sedan motorcyklister dödats och att välja förlåtande sidoområden istället för sidoräcken. Vi har hittills inte lyckats. Tvärtom säger Trafikverket på sin hemsida att vajer- och w-balkräcken är lika bra som alla andra räckestyper. http://www.trafikverket.se/resa-och...el/fragor-och-svar-om-sakerhet-pa-motorcykel/

Ja, Trafikverket har att följa en massa lagar och föreskrifter.

Jag vill därför be dig om att återkomma till mig med platserna där räcken satts upp i kurvor på avfarter utan MPS. Du får gärna kontakta Trafikverket själv och fråga varför man inte följer sina egna riktlinjer.


Jag kan ta bild på ställe där det är bytt ut wireräcke så förstår man lättare hur det ser ut, en bild förklarar mera.
börjar jobba till veckan och då passerar jag där.

Det är inte på några avfarter det är bytt ut, men på 100 väg i kurvor.
det kanske därför det inte behövs underglidningsskydd?
 
Last edited:
Top