Maria Nordqvist
Super Moderator
Det beror på kurvans radie. Detta är inte enkelt, därför bifogar jag ett utdrag ur det kapitel man hänvisar till i VGU avseende kurvradie. Ju högre hastighet, desto större radie.
OK, nu förstår jag. De räcken med MPS som sätts upp ska installeras på nya vägar. Givetvis har jag och SMC förutsatt att man också använder dem när man byter ut räcken.
SMC ska bevaka vad som ska satsas i ny nationell infrastrukturplan. Ska presenteras senast 31 augusti och beslutas om våren 2018. Det handlar om både nationella och regionala satsningar. Här borde satsningar på MC finnas med....
http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/03/nasta-steg-mot-en-ny-nationell-infrastrukturplan/
Hur kommer det sig att man sätter upp vajerräcken på kurvor med "negativ radie" dvs. i en högerkurva sätter man upp
vajer-räcken på höger sida av vägen, får inte ihop det och inte heller där dom sätts upp på spikrak väg.
E4:an på hela sträckan mellan Stockholm och tex Luleå (ca 90 mil) finns det otaliga exempel på bägge delarna.
Trafikverkets syn på MC och räcken: http://www.trafikverket.se/resa-och...el/fragor-och-svar-om-sakerhet-pa-motorcykel/
Men andra ord, om jag fattat rätt: räcken minskar risken för en olycka men när man väl åker omkull blir man strimlad?
Tragikverket skrev:För motorcyklister är dagens sidoräcken inte lika effektiva som mitträcken, eftersom sidoräcken kan försämra säkerheten för motorcyklister
Bilistverket skrev:Det innebär ingen självklar säkerhetsvinst för motorcyklister att de med sidoräcke skyddas mot farliga föremål i sidoområdet, om sidoräcket i sig också är farligt att köra in i eller falla över.
Noll vision skrev:Räcken dimensioneras normalt för personbilar, som är vanligast i trafiken och som oftare än andra fordon kommer över i mötande körfält.
Det är bättre för en motorcyklist att krocka med en bil jämfört med ett betongräcke.
Tror jag inte på ett ögonblick om det handlar om en slät betongmur med slät översida men enligt beskrivningarna av olika räckestyper han betong ojämn topp. Varför? Jag har sett miltals med betong med slät sida och topp, dock inte i Sverige. Jag tror i och för sig inte att det är det minsta behagligt att slita goretex eller läder på betong, men hellre det än att bli söndersliten av stolpar och annan skit.