Vajerräcke

lilleman

New member
Usch vad jag hatar dessa räcken.
Undrar hur många som ska behöva omkomma
innan dessa j...a räckena förbjuds :mad:

Mvh/Roger
 
Tragiskt, och det är svårt att låta bli att spekulera i hur utgången blivit om mitträcket haft ett annat utförande.

Jag menar att mitträcken i traditionell utformning (dit räknar jag både vajer- och balkräcken) är övervägande av ondo för motorcyklister. Argumentet att mitträcken skyddar även motorcyklister från mötesolyckor håller inte, eftersom jag menar att den nyttan är mindre än risken att skadas eller dödas av räcket. Risken för att en mötesolycka skall inträffa är ytterst momentan; förutsättningen är att ett mötande fordon befinner sig på just den plats vid den tid som mitt eget fordon passerar. Den sannolikheten går att räkna på, och den är inte stor. Räcket finns däremot där all tid längs en kontinuerlig vägsträcka, och utgör i sig självt en påtaglig och konstant fara.

Ett betydligt bättre och säkrare alternativ än vajer- och balkräcken vore släta betongbarriärer.
 

Ove 60+

Active member
Argumentet att mitträcken skyddar även motorcyklister från mötesolyckor håller inte, eftersom jag menar att den nyttan är mindre än risken att skadas eller dödas av räcket. Risken för att en mötesolycka skall inträffa är ytterst momentan; förutsättningen är att ett mötande fordon befinner sig på just den plats vid den tid som mitt eget fordon passerar. Den sannolikheten går att räkna på, och den är inte stor. Räcket finns däremot där all tid längs en kontinuerlig vägsträcka, och utgör i sig självt en påtaglig och konstant fara.

Ett betydligt bättre och säkrare alternativ än vajer- och balkräcken vore släta betongbarriärer.

Håller i stort med. Men om ett mötande fordon går i ett vajerräck skjuts metall- och plastdelar iväg mot den mötande körbanan på ett sådant sätt att risken att skadas är i nivå med att skadas av den mötande bilen. Mötande bil utgör ett sammanhållet stycke medan losslitna delar kommer som en svärm.

Och som sagt, åka utefter en så aggressiv konstruktion som ett vajerräck känns inte bra. Varje stolpe har kapacitet att massakrera en kropp som kommer emot den. Förstår inte att man inte tänkte till innan man började sätta upp eländet. :mad:
 

eha

New member
Faller in i hyllningskören.. Tragiskt att räcket orsakade ännu ett dödsfall - när det ska hindra svåra olyckor. Hade det inte suttit där hade hela förloppet blivit ett annat. Det kan man inte blunda för - även om TV aldrig kommer att ta in det i statistiken..

Om inte annat skulle omkörningsstressen varit en helt annan. *måste hinna, måste hinna* som råder nu när det är omkörningssträcka.

Undanmanöver för vilt, eller andra hinder på vägbanan är något man tänkt extra på. Utryckningsfordonens framkomlighet likaså. Men man har iaf fått ner farten. Räcker med ett 80-fordon per enkelsträcka för att styra halva trafikflödet till underhastighet.

Det sitter nämligen inte viltstängsel på alla vajerräckessträckor. Undviker om något sådana vägsträckor när det är viltrisk - även med bil.
 

DearHunter

New member
Bara en sådan sak att man ska ha spårvagn i sthlms trafiken tyder ju på att det finns ett generalfel någonstans. Spår och räls när man kör hoj eller cyklar är bara ivägen. Snorhalt dessutom.

Om man nu ska ha en högre energieffektivitet och renare miljö - Trådbussar vad är det? Öööhhh... let me guess.. :confused::confused:. flexibilitet, billigare, tystare och säkrare :D?

Trots våra påtryckningar så väljer man alltså att bygga vajerräcken. Man ser väl oss motorcyklister som ett utdöende släkte där inga ungdomar snart har råd att skaffa körkort eller betala försäkring. Så varför satsa på oss när alla som kör är snart pensionärer och bara kostar staten pengar som istället kan spenderas på lönsamma järnvägar när ingen har råd att ta hojen eler bilen längre... suck!

Kör man genom fjolleträsk så är ju varannan gata uppriven och man bygger om dem så att trafikflödet minskar. Var det inte något miljöspån som föreslog att man skulle rita mindre parkeringsrutor så att folk tvingas till att köpa mindre bilar... Varför inte sälja större hattar till våra politiker så att deras hjärnor tvingas växa ?
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Sorry om jag kapar tråden med en fråga:

  • Kan någon hjälpa mig med en konkret räkning av hur många "räckes stolper*" det finns på exackt en kilometer väg med räcken på båda sidor?
  • Samt namn på vägen och väg nr. - så jag sedan kan hänvisa excakt!
* Tänker på antal stolper i räcket

Tack för hjälpen
 

DearHunter

New member
Sorry om jag kapar tråden med en fråga:

  • Kan någon hjälpa mig med en konkret räkning av hur många "räckes stolper*" det finns på exackt en kilometer väg med räcken på båda sidor?
  • Samt namn på vägen och väg nr. - så jag sedan kan hänvisa excakt!
* Tänker på antal stolper i räcket

Tack för hjälpen

V.v. Kontakta Trafikverket eller Gunnebo. Det finns regler för detta. D

http://www.gunnebo.com/se/products/roadsecurity/line/Pages/SafetyLine.aspx

För den intresserade:
Det brukar vara 2-4 m mellan stolparna. Se sid 11:

http://www.trafikverket.se/PageFiles/3498/vti_notat_vagracken_och_risker_for_mc_forare.pdf

http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/N13-2006.pdf
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Tack DearHunter,

Då konkluderar jag att m. t. ex. 2,5m mellan stolperna, finns det 800 stycks stolpar som en motorcyklist kan kasa in i per kilometer!

Skrämmande enligt min uppfattning!
 

DearHunter

New member
Tack DearHunter,

Då konkluderar jag att m. t. ex. 2,5m mellan stolperna, finns det 800 stycks stolpar som en motorcyklist kan kasa in i per kilometer!

Skrämmande enligt min uppfattning!

Mer eller mindre, om Du inte även räknar med ev. mitträcke..
Vajerräcken, vattenfyllda hål i vägbanorna (är hålet 1 dm eller 4 dm djupt?) och lagningsgrus på våra vägar är ett bekymmer för oss.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Efter 20 års nötande från FEMA har den europeiska standardiseringsmyndigheten CEN beslutat att skapa en testmetod för underglidningsskydd för motorcyklister. Har just fått förslaget på mitt skrivbord och SMC kommer att säga JA. Och lägga till siffror för dödade och skadade motorcyklister som vi känner till. Det kommer att ta tid innan detta är klart, vi snackar om år. Det finns inga hinder att Sverige börjar tillämpa detta redan, andra länder gör det i Europa. Det har SMC påpekat ett antal gånger och vi fortsätter....
SMC väntar på en studie som jämför riskerna med att köra in i olika räckestyper. En annan handlar om vilka räcken som är mest kostnadseffektiva sett ur ett livslängdsperspektiv.
 

Ove 60+

Active member
Ett tillägg: Den frästa /pressade linjen som löper utefter räckena kan ge otäcka kast om man kommer nära. Gäller i synnerhet fordon med ganska små hjul, 12 - 13 tum som kan suga fast i linjen i vissa hastigheter. Även MC kan gör ofrivilliga girar då det blir nivåskillnader i färdriktningen.

Även i den frågan blir jag väldigt fundersam på handläggningen. Vad är VTI till för. Bara för att välsigna det VV hittar på enligt principen "Bit inte den hand som föder"?
 

Tyrannosaurus

New member
För några år sen hade ju dåvarande Vägverket en kampanj med blodiga bilder på trafikoffer på stora tavlor längs vägarna.

Varför inte ett motdrag, inte mot "Svensson" utan mot beslutsfattarna men en strimlad motorcyklist?
Den behöver alltså inte vara autentisk, utan kan vara arrangerad, men det behöver man ju inte tala om. Man kanske kan utgå från någon bild ur filmen "När lammen tystnar" eller andra Hannibal Lecter-filmer, blandat med "Motorsågsmassakern" m.fl. och redigerar lite så det ser riktigt "smaskigt" ut.

Åså skickar man det till berörda beslutsfattare och myndigheter och skriver: "Bild på motorcyklist efter närkontakt med vajerräcke"...
När dom sitter på kontoret och fontänspyr då vet man att man har lyckats och då kanske det äntligen händer något :D ;)
 

eha

New member
VTI (2005), Håkan Andersson, sid 17, http://www.trafikverket.se/PageFiles/3498/vti_notat_vagracken_och_risker_for_mc_forare.pdf
"Slutsatsen av detta resonemang är att det är stor sannolikhet att en mc-förare som kommer glidandes mot ett vägräcke träffar MINST EN vägräckeshållare oavsett stolpavstånd om inte kollisionsvinkeln är avsevärt större än 40 grader. Andra olycksrisker är t. ex. att föraren fastnar mellan räckesbalken/vajern och vägbanan eller glider under och ut mot den eventuella faran som räcket skyddar emot."

Han har räknat på 60 km/h. Alltså i lägsta laget om vi pratar 100-väg. Högre fart ger längre glidsträcka och ännu mindre chans att inte träffa en stolpe. Detta är alltså OAVSETT STOLPAVSTÅND. Man menar att stolparna sitter tätt på alla lösningar, även de nya elliptiska, att det gör föga skillnad.

Tonen är f ö lite skruvad i detta dokument. På gränsen till överslätande förminskande mot den kritik som framförts mot vägräcken.
Är man förresten medveten om att det även finns passagerare på MC?! Det pratas i krocksammanhang om förare men aldrig om passagerare. Med bilar är det motsatt alltid passagerare som färdas i bil. Trots att även bilar ofta bara innehåller förare. Marginaliseranden i tanken som sticker fram? Eller är det jag som är känslig?! Potentiellt sitter två på en MC, pss som fyra, fem i en bil.

@Tyrannosaurus:
Lite pragmatisk ironiska bilder..

Ställ en älg på en väg med vajerräcken med vajerräckesvurmarna i en bil några tiotalet meter inpå. Bild bakifrån genom kupén med hastighetsmätaren läsbar och en kupésinnesstämning värdig stunden. "Öka säkerheten i trafiken - Riskutbilda älgarna!" :cool:

Eller en svår olycka (ovan efter kollision?!) och en bilkö på ett par km med ambulans, polis, brandkår inbakade i kön. "Inga vägrenar kräva rejält med tur för att överleva, om man har rejält med otur och krockar på fel sätt och ställe.."

Eller har jag missat att man faktiskt löst tillgänglighetsproblemet för räddningsinsatser? Sista jag hörde var att brandväsendet förbjöds av skyddsombud att kapa eller ens befatta sig med spända vajrar. Kan det vara därför man satt elliptiska stålräcken på bl a E18 Karlskoga-> halvvägs Örebro? De går ju att öppna sektionsvis på några minuter med lite skruvande. Minuter har man ju gott om. Man kan t ex tänka på alla lyckliga som inte krockat pga räcket medan man väntar på att ambulansen ska ta sig fram.
 
Last edited:

hebymats

New member
Jag körde E18 mellan Västerås och Sagån där vajerräcket var påkört på många ställen med spretande stolpar.
Hur ofta lagas dessa räcken, det måste vara en dålig konstuktion när trasiga
räcken inte lagas direkt efter en skada
 

eha

New member
Svevia: (f d Vägverket produktion) Vajerräcken farligare och dyrare

MODERATOR: borde inte denna tråden ligga under trafiksäkerhet?!

Vajerräcken kan vara både farligare och dyrare, enligt en ny avhandling som grundar sig på fyra års olycksstatistik.

Hawzheen Karim arbetar som verksamhetsutvecklare på Svevia i Göteborg. I år doktorerade han i vägteknik vid Kungliga tekniska högskolan (KTH) i Stockholm.

Ökad risk för personskador

I avhandlingen konstaterar Hawzheen Karim bland annat att vajerräcken inte ger högre trafiksäkerhet än vanliga vägräcken. Risken för personskador i samband med räckespåkörningar är i stället högre på motorvägar utrustade med vajerräcken än på motorvägar som har andra typer av räcken.

Analysen bygger på fyra års olycksstatistik från närmare 70 mil motorväg. Hawzheen Karim har också undersökt reparationskostnaderna för olika typer av räcken.

Ny modell för livscykelkostnader

Visserligen är det inte så stor skillnad i kostnaden per meter mellan exempelvis vajerräcken och w-profilräcken, men eftersom vajerräcken skadas oftare blir sammanlagda reparationskostnader högre.

– Jag har använt vägräcken som exempel när jag tagit fram en ny modell för att beräkna livscykelkostnader för olika investeringar. Förhoppningen är att Trafikverket ska använda sig av min modell när de planerar och projekterar olika vägprojekt.

Hawzheen Karim kom till Sverige 1996 som student från den kurdiska staden Sulaymaniyah i norra Irak.

– Jag hade då en Bachelorexamen – ungefär fil. kand. på svenska – i väg- och vatten från Irak. Min tanke var att jag skulle plugga några år på Chalmers i Göteborg och sedan återvända hem.

Så blev det inte. Efter att ha tagit en masterexamen i transport- och logistikmanagement, arbetade han ett tag på Pripps i Göteborg innan han fick en traineetjänst på dåvarande Vägverket som ledde till ett jobb som arbetsledare inom drift och underhåll på Vägverket Produktion.

2005 fick han en doktorandtjänst vid Högskolan i Dalarna finansierad av Vägverket. För några veckor sedan disputerade han vid KTH.

http://www.svevia.se/toppmeny/nyhet...07-06-vajerracken-–-farligare-och-dyrare.html

Även här: http://www.svevia.se/toppmeny/nyheter/tidningen-pa-vag.html
 
Last edited:

HåkanP

New member
Efter 20 års nötande från FEMA har den europeiska standardiseringsmyndigheten CEN beslutat att skapa en testmetod för underglidningsskydd för motorcyklister.

SMC väntar på en studie som jämför riskerna med att köra in i olika räckestyper. En annan handlar om vilka räcken som är mest kostnadseffektiva sett ur ett livslängdsperspektiv.

Hej Maria, Jesper å ni andra.

Är tillbaka från ett par dar i frankrike (paris med omnejd ner mot Lyon), Jösses va många fina släta helfyllda betongräcken jag har suttit och studerat. :)

Ofta är de också lätt kupade så att man närmast hamnar i ett bob baneliknande räcke å blir kvar på den vägbana man kommer ifrån.

Om nu de kan vara kostnadseffektiva vägmeter efter vägmeter där så borde de attan också kunna vara det här i Sverige. Fick dessvärre inte med mig någon bild hem.

Sedan kör mc förare i Paris som GALNINGAR :eek::eek: Det finns inte en trafikregel som inte kan brytas, närmast ingen förare är undantagen, full fart gärna över 100 mitt emellan bilar och utan annat skydd än en hjälm! Ibland oknäppt dessutom :eek:

Ps Hittade en bild. Dock ej på det skålformade bobliknande räcket
 
Last edited:
Top