Det finns en hel del att fundera över här.
För det första är det väl så att frågan om hur bra det är med vajerräcken har utvecklat sig så att den innehåller en stor portion prestige. Det är mycket svårt att prata omkull prestige.
Karims avhandling ser väldigt gedigen ut. Han verkar inte ha uppfunnit någon ny fysik/matte/eller andra nyheter för att komma fram till sina resultat. Vad han har gjort är att inkludera samtliga kostnader (som han kunnat överblicka) in i ekvationen och då funnit att den barriär som är billigast att ställa ut är den som är dyrast över tid.
Men, sett ur Tingvalls (och trafikverkets, om de delar hans sätt att se på saken) vinkel så är det fortfarande billigare för Trafikverket att ställa ut vajerräcken - eftersom den stora skillnaden mellan suggor å ena sidan , och W-räcken och vajerräcken å andra sidan - är samhällskostnaderna för olyckor, där suggorna sänker kostnaderna till hälften av de andra 2.
Det är tyvärr så att även om man räknar in underhällskostnaderna i prisbilden är vajerräckena billigare än suggor - detta fast vajerräckena kostar 7 gånger mer i underhåll.
Sett utifrån TIngvalls vinkel är det bättre att sätta vajerräcken, eftersom han får ut mest antal meter barriär på vägen på det sättet. Han kan, utifrån sitt snäva perspektiv, jämföra barriärlös väg mot vajerräcken - och då är hans slutsats inte orimlig. Skillnaden i anskaffningskostnad är otroligt stor, till vajrarnas fördel.
Men, sett utifrån en total, samhällelig, nyttovinkel är det helt klart dålig ekonomi att sätta ut annat än betongsuggor. Men detta kommer inte att hända om inte våra politiker beslutar att det är detta alternativ som skall gälla - och inget annat. De behöver troligen skicka med mer och öronmärkta pengar för detta också. Utan detta lär nog Trafikverket fortsätta med sina vajerräcken - åtminstone så länge som Tingvall och de tjänstemän som är präglade på honom finns kvar där.
Avhandlingen visar mycket klart på det som SMC hävdat länge - att konsekvenserna av att fara in i vajerräcken är alldeles för stora (dubbelt mot suggor). Jag tror vi har mycket att vinna på att högljutt marknadsföra de siffrorna till övriga trafikantgrupper. Om bilförarna får klart för sig att risken för deras hälsa är dubbelt högre än den kunde vara - kan det vara möjligt att driva fram politiska beslut för att Trafikverket skall ställa ut den typ av barriärer som är bäst för samhället - istället för den typ som passar Trafikverkets nuvarande paradigm och budget. SMC bör kontakta andra trafikanters organisationer i ärendet för att se om det inte skulle gå att dra igång en längre kampanj. Det är val igen 2014.
Slutligen, hade det varit djävligt intressant om Tingvall utsetts till opponent, eller suttit i betygsnämnden för den här disputationen. Det kunde slagit gnistor om den diskussionen.