Vajerräcke

Ove 60+

Active member
Om nu de kan vara kostnadseffektiva vägmeter efter vägmeter där så borde de attan också kunna vara det här i Sverige.

:( Dessvärre är det väl så att man ligger efter några ljusår här hemma och det verkar inte finnas något pågående arbete för att förbättra trafiksäkerheten ute på vägarna. Vajerräckena borde vara ute ur leken för t.o.m. Trafikverket verkar fattat att dom inte är bra men man fortsätter ändå att sätta upp dom, bl.a som kanträcken vid harmlösa diken och det förbättrar knappast säkerheten för oss. :(
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Betongräcken har lägsta kostnaderna avseende reparationer. Mig veterligt finns inga MC-olyckor mot betongräcken i Sverige. Tester visar att de är bättre att köra in i med MC jämfört med vajerräcken (datasimulationer). Frankrike satsar € 3 miljoner per år på nya säkra MC-räcken och € 3 miljoner per år för att förbättra befintliga räcken ur MC-perspektiv. Spanien har avsatt € 30 miljoner för detta ändamål.
Nu blev det ingen europeisk standard. Istället blev det en teknisk specifikation som inte är klar. Frivilligt för Sverige att användas vilket är SMC:s uppdrag att se till.
Mängder av rapporter om räcken och MC finns på denna sida: http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=1411
 

Ove 60+

Active member
Betongräcken har lägsta kostnaderna avseende reparationer. Mig veterligt finns inga MC-olyckor mot betongräcken i Sverige. Tester visar att de är bättre att köra in i med MC jämfört med vajerräcken (datasimulationer). Frankrike satsar € 3 miljoner per år på nya säkra MC-räcken och € 3 miljoner per år för att förbättra befintliga räcken ur MC-perspektiv. Spanien har avsatt € 30 miljoner för detta ändamål.
Nu blev det ingen europeisk standard. Istället blev det en teknisk specifikation som inte är klar. Frivilligt för Sverige att användas vilket är SMC:s uppdrag att se till.
Mängder av rapporter om räcken och MC finns på denna sida: http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=1411

:) En ros till SMC som jobbar hårt med frågan. Trafikverket verkar inte ta det så seriöst då man fortfarande ser en massa vajerräck monteras upp, särskillt som det sker på platser där de knappast kan göra någon nytta för någon trafikantgrupp.
 

Hampe

Skriver massor!
Trafikverkets inköpare har helt enkelt panikköpt på sig en shitload av dom aabbssoolluutt billigaste bläckstråleskrivaren dom kunnat hitta - utan att intressera sig för vad patronerna kostar, eller hur ofta dom behöver bytas ut.

Man har inte funderat över att dom bara klarar av att skriva ut ett enda pappersformat, inte ger speciellt bra utskrifter eller att dom alltför ofta tuggar sönder pappret till oigenkännlighet.

Man har inte reflekterat över hur länge dom billiga skrivarna förväntas hålla, och nu när frågorna börja resas skyndar man sig att ställa ut skrivare i vindsförråd och i källarskrubbar där ingen någonsin kommer att använda dom - för att försöka verka handlingskraftig.

När det sedan beslutas i rätten att man själv måste betala underhålls- och reparationskostnader för sina skrivare så står man handfallen och överraskad eftersom man trott att man kunde vidaredebitera dessa utgifter på dom 'kunder' som ville ha saker utskrivna.
Den patetiska "Med facit i hand"- frasen som man så ofta hör från sådana som inte behöver ta ansvar för sina egna beslut ligger inte långt borta nu...


Hela Sverige skall leva! Hojåkare med.



Hampe
 
Last edited:

Lason

New member
Vilka väga förutom en bit av E22 Vassmolösa - Söderåkra har betongbarriärer som mitträcken?

De är bra när man möts kvällstid också med bil, då bägge parter kan behålla helljuset på utan att blända varann.
 

Skye

Kör Mycket!
Se Rapport i kväll för ett längre inslag om vajer räcken. Det handlar om att de inte ens räcker till för bilar, skapar mer skada än nytta, dyra service kostnader. Dock har de glömt tala om hur det upplevs för en mc-förare att bli strimlad av dem. Ett argument som är tyngre än allt annat.
 

Ove 60+

Active member
Man ska väl inte slå sig för bröstet, men avhandlingen bekräftar vad jag gnällt om utan all forskning. :rolleyes:
 

Skye

Kör Mycket!
Och idag följdes det upp i Göteborgsposten där vår "galne dansk" fick utrymme att förklara faran med stolpen som håller wire'n
 

HåkanP

New member
Och idag följdes det upp i Göteborgsposten

Snacka om korkat uttalande av Claes Tingvall.

"Karim har gjort en fantastisk forskningsinsats och presterat en mycket gedigen avhandling men hans slutsatser är felaktiga, säger han. Vajerräcken är billiga, tar liten plats och ger ett fantastiskt bra skydd mot mötesolyckor och avkörningar."

Hade Karim varit så helt ute och cyklat hade hans avhandling aldrig fått gå upp på opponering och han själv varit underkänd.

Hur länge skall detta stolpskott få lov att bara påstå saker helt utan underlag och dokumentation.

Samma geni påstår tillika "Andra generationens vajerräcken är mindre farliga för motorcyklister." Vad avses? Från livsfarliga till bara farliga?
 

per2010

New member
Det finns en hel del att fundera över här.

För det första är det väl så att frågan om hur bra det är med vajerräcken har utvecklat sig så att den innehåller en stor portion prestige. Det är mycket svårt att prata omkull prestige.

Karims avhandling ser väldigt gedigen ut. Han verkar inte ha uppfunnit någon ny fysik/matte/eller andra nyheter för att komma fram till sina resultat. Vad han har gjort är att inkludera samtliga kostnader (som han kunnat överblicka) in i ekvationen och då funnit att den barriär som är billigast att ställa ut är den som är dyrast över tid.

Men, sett ur Tingvalls (och trafikverkets, om de delar hans sätt att se på saken) vinkel så är det fortfarande billigare för Trafikverket att ställa ut vajerräcken - eftersom den stora skillnaden mellan suggor å ena sidan , och W-räcken och vajerräcken å andra sidan - är samhällskostnaderna för olyckor, där suggorna sänker kostnaderna till hälften av de andra 2.

Det är tyvärr så att även om man räknar in underhällskostnaderna i prisbilden är vajerräckena billigare än suggor - detta fast vajerräckena kostar 7 gånger mer i underhåll.

Sett utifrån TIngvalls vinkel är det bättre att sätta vajerräcken, eftersom han får ut mest antal meter barriär på vägen på det sättet. Han kan, utifrån sitt snäva perspektiv, jämföra barriärlös väg mot vajerräcken - och då är hans slutsats inte orimlig. Skillnaden i anskaffningskostnad är otroligt stor, till vajrarnas fördel.

Men, sett utifrån en total, samhällelig, nyttovinkel är det helt klart dålig ekonomi att sätta ut annat än betongsuggor. Men detta kommer inte att hända om inte våra politiker beslutar att det är detta alternativ som skall gälla - och inget annat. De behöver troligen skicka med mer och öronmärkta pengar för detta också. Utan detta lär nog Trafikverket fortsätta med sina vajerräcken - åtminstone så länge som Tingvall och de tjänstemän som är präglade på honom finns kvar där.

Avhandlingen visar mycket klart på det som SMC hävdat länge - att konsekvenserna av att fara in i vajerräcken är alldeles för stora (dubbelt mot suggor). Jag tror vi har mycket att vinna på att högljutt marknadsföra de siffrorna till övriga trafikantgrupper. Om bilförarna får klart för sig att risken för deras hälsa är dubbelt högre än den kunde vara - kan det vara möjligt att driva fram politiska beslut för att Trafikverket skall ställa ut den typ av barriärer som är bäst för samhället - istället för den typ som passar Trafikverkets nuvarande paradigm och budget. SMC bör kontakta andra trafikanters organisationer i ärendet för att se om det inte skulle gå att dra igång en längre kampanj. Det är val igen 2014.

Slutligen, hade det varit djävligt intressant om Tingvall utsetts till opponent, eller suttit i betygsnämnden för den här disputationen. Det kunde slagit gnistor om den diskussionen.
 

Cawwa

New member
Problemet är väl att det saknas normer för räcken. Jag tänker på parallellen med friktionsfaktor för asfalt som läggs. Den finns ju faktiskt så en underträdelse av denna kan få vägverket att beordra underentreprenörer att göra om och göra rätt.

Vid vägräcken finns ju ingen norm så vägverket kör på med, för dom, billigaste alternativet. Att det sedan kostar skjortan för samhället i stort struntar dom ju i.
 

Hellman

New member
Snacka om korkat uttalande av Claes Tingvall.

"Karim har gjort en fantastisk forskningsinsats och presterat en mycket gedigen avhandling men hans slutsatser är felaktiga, säger han. Vajerräcken är billiga, tar liten plats och ger ett fantastiskt bra skydd mot mötesolyckor och avkörningar."

Hade Karim varit så helt ute och cyklat hade hans avhandling aldrig fått gå upp på opponering och han själv varit underkänd.

Hur länge skall detta stolpskott få lov att bara påstå saker helt utan underlag och dokumentation.

Samma geni påstår tillika "Andra generationens vajerräcken är mindre farliga för motorcyklister." Vad avses? Från livsfarliga till bara farliga?

Jag ogillar att säga elaka saker om folk, men när det gäller Tingvall vill jag ofta citera en släkting till mig som anmärkte på en maskingrävares insatts i hennes sons trädgård som var helt sönderkörd/grävd:

"Karlfan är ju uppenbart efterbliven!"
 

HåkanP

New member
Det finns en hel del att fundera över här.

Karims avhandling ser väldigt gedigen ut.

Men, sett ur Tingvalls (och trafikverkets, om de delar hans sätt att se på saken) vinkel så är det fortfarande billigare för Trafikverket att ställa ut vajerräcken

Pratade med journalisten på GP. Det visar sig att Tingvall satt med i betydgskommitén och menade att avhandlingen på en liten del var felaktig men att resterande delar övervägde.

Tycker nog att MC NYTT kan ta och ha ett lååångt inlägg där de två och vår egen Maria får komma till tals och bemöta varandras synpunkter.
 

regenius

New member
Tingvall är en slug person. I medgång tar han åt sig all ära och i motgång är det inte hans problem. Han är "pappa" till vajerräcke, fler rondeller, 2+1 filer, alkolås samt fartkameror. Så när han dessutom kan stoltsera med att 2010 var en framgång med antalet minskade döda i trafiken så var han sprickfärdig.

SMC har i åratal lobbat för att inte använda vajerräcke som avdelare. Tingvall förstod frågan men ansåg att nyttan var större för bilisterna även om en och annan MC-förare "hyvlades". Resultatet i studien talar sitt tydliga språk. Det är säkerhetsmässigt en sämre och mer oekonomisk lösning.

Bävar nu för vad han kan hitta på för nonsens som professor på Vision Zero Academ, Chalmers Göteborg.

OK! cred i kanten för Tingvall. Det var faktiskt Ingemar Skogö före detta GD på Vägverket som mycket energiskt/maniskt ville införa en nummerskyllt på fronten på alla MC. Tingvall tyckte det var en mycket dålig Idé!!!!
 

Triumph int

New member
Ja han är ju högsta ansvarig för hur många som dör i trafiken.

Så givetvis räknas både döda och pengar.

Jag tror att om det budgeten skulle öka rejält så fanns nog pengar till andra räcken.
 

Selvén

New member
Det finns en hel del att fundera över här.

För det första är det väl så att frågan om hur bra det är med vajerräcken har utvecklat sig så att den innehåller en stor portion prestige. Det är mycket svårt att prata omkull prestige.

Karims avhandling ser väldigt gedigen ut. Han verkar inte ha uppfunnit någon ny fysik/matte/eller andra nyheter för att komma fram till sina resultat. Vad han har gjort är att inkludera samtliga kostnader (som han kunnat överblicka) in i ekvationen och då funnit att den barriär som är billigast att ställa ut är den som är dyrast över tid.

Men, sett ur Tingvalls (och trafikverkets, om de delar hans sätt att se på saken) vinkel så är det fortfarande billigare för Trafikverket att ställa ut vajerräcken - eftersom den stora skillnaden mellan suggor å ena sidan , och W-räcken och vajerräcken å andra sidan - är samhällskostnaderna för olyckor, där suggorna sänker kostnaderna till hälften av de andra 2.

Det är tyvärr så att även om man räknar in underhällskostnaderna i prisbilden är vajerräckena billigare än suggor - detta fast vajerräckena kostar 7 gånger mer i underhåll.

Sett utifrån TIngvalls vinkel är det bättre att sätta vajerräcken, eftersom han får ut mest antal meter barriär på vägen på det sättet. Han kan, utifrån sitt snäva perspektiv, jämföra barriärlös väg mot vajerräcken - och då är hans slutsats inte orimlig. Skillnaden i anskaffningskostnad är otroligt stor, till vajrarnas fördel.

Men, sett utifrån en total, samhällelig, nyttovinkel är det helt klart dålig ekonomi att sätta ut annat än betongsuggor. Men detta kommer inte att hända om inte våra politiker beslutar att det är detta alternativ som skall gälla - och inget annat. De behöver troligen skicka med mer och öronmärkta pengar för detta också. Utan detta lär nog Trafikverket fortsätta med sina vajerräcken - åtminstone så länge som Tingvall och de tjänstemän som är präglade på honom finns kvar där.

Avhandlingen visar mycket klart på det som SMC hävdat länge - att konsekvenserna av att fara in i vajerräcken är alldeles för stora (dubbelt mot suggor). Jag tror vi har mycket att vinna på att högljutt marknadsföra de siffrorna till övriga trafikantgrupper. Om bilförarna får klart för sig att risken för deras hälsa är dubbelt högre än den kunde vara - kan det vara möjligt att driva fram politiska beslut för att Trafikverket skall ställa ut den typ av barriärer som är bäst för samhället - istället för den typ som passar Trafikverkets nuvarande paradigm och budget. SMC bör kontakta andra trafikanters organisationer i ärendet för att se om det inte skulle gå att dra igång en längre kampanj. Det är val igen 2014.

Slutligen, hade det varit djävligt intressant om Tingvall utsetts till opponent, eller suttit i betygsnämnden för den här disputationen. Det kunde slagit gnistor om den diskussionen.

Han var där och han fick svar på tal.
 

Kuckel

New member
Här i Västervik har E22´n också välsignats med dessa dödsräcken, dessutom har vi även vajrar på höger sida!
Många trasiga stolpar som står i 45 graders vinkel som spjutspetsar in mot körbanan.

Ytterligare en miss i planeringen är ALLA avfarter från E22 som är tvära 90-graders svängar vilket medför att varje fordon som ska svänga av mer eller mindre "står still" innan sväng, så håll ordentligt avstånd och kör försiktigt om ni ska ner till Västervik i sommar
 
Top