Vad tycker du om elfordon?

challe

Member
Enkäten är inte bra. Den skiljer inte på MC och bil, vilket är behövligt eftersom svaren man ger inte nödvändigtvis blir detsamma för MC som för bil.
 

Marie

Banned
Nja, för min del blir svaren de samma. Så länge man inte klarar 60 mils räckvidd för bil (30 för mc) på en "tank" och fixar att ladda för 60(/30) ytterligare mil på mindre än 5 minuter så är elfordon helt och totalt ointressanta i min värld.
 

Bansaie

New member
Vi har 2 bilar idag, en större och en mindre, och jag har allvarligt övervägt att ersätta den mindre, som vi har som pendlarbil, med en elbil. Tror det skulle kunna funka bra för oss med tanke på körsträcka men de är ännu rätt så dyra jämfört med motsvarande småbil. Dessutom finns det fortfarande en del frågor om batteriernas livslängd även om några fabrikanter erbjuder batterileasing som ett alternativ.
 

banditan

New member
Vi har köpt elbil, en laddhybrid el/bensin. Dyr som skrutt att inhandla men tack vare avtal via jobbet ändå överkomligt.
För det dagliga bruket behöver vi aldrig(!) tanka. Vi kan dessutom ladda bilen på jobbet så det blir i princip gratis att köra :)
Knäpptyst glider vi fram, dragkrok gör att vi får med hojarna upp till banan, och måste vi köra längre sträckor går bensinmotorn in med en (av oss uppmätt) förbrukning på 0,65. Laddar 80% av batteriet på 30 min.

Supernöjd är bara förnamnet!
 

Diversion

New member
Jag tror säkert att elfordon är bra bara jag slipper dom själv. Talar vi om bruksfordon eller entusiast/hobbyfordon?
 

CB_Tobbe

New member
Jag tror att dom rena elfordonen är värdelösa utanför offentlig sektor m.m. Men däremot är laddhybriden hyperintressant. Jag gissar att tekniken införs först på bilar och förfinas där under några år. Sedan är mc marknaden mogen.
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
:( Enkät på engelska - äh jag behöver ju inte svara.....

Men elfordon gillar jag och hoppas på att laddningstider minskar och körsträcka ökar. Dom går så tyst att man kan verkligen njuta av körningen och framförallt är det avgasljudet som generellt sett hörs för mycket på mc. Önskar att vissa bullermuppar som ligger och tokgasar i samhällena med öppna system ginge över till el... :p
 

Marie

Banned
Jo ur bullersynpunkt så vore el underbart, men det finns ganska tysta förbränningsmotordrivna motorcyklar och bilar också idag. Elfordon är nästan FÖR tysta idag, så tysta att tystnaden i sig är en riskfaktor. På granncampingen har man några elbilar (Renault) och när de kör i byn så måsta de ha rutan nedvevad och sticka ut huvet och hojta "Achtung, Auto kommt!!!" annars vore risken stor att de körde över en handfull bybor varje dag.

Men som redan sagts, så rullar mina fordon nästan varje gång de startats 20 mil eller mer per körning, och vanligen minst 40 per dag, och då är elfordon fortfarande väldigt handikappade, i synnerhet vintertid.
 
Last edited:

Diversion

New member
Jo ur bullersynpunkt så vore el underbart, men det finns ganska tysta förbränningsmotordrivna motorcyklar och bilar också idag. Elfordon är nästan FÖR tysta idag, så tysta att tystnaden i sig är en riskfaktor. På granncampingen har man några elbilar (Renault) och när de kör i byn så måsta de ha rutan nedvevad och sticka ut huvet och hojta "Achtung, Auto kommt!!!" annars vore risken stor att de körde över en handfull bybor varje dag.

Men som redan sagts, så rullar mina fordon nästan varje gång de startats 20 mil eller mer per körning, och vanligen minst 40 per dag, och då är elfordon fortfarande väldigt handikappade, i synnerhet vintertid.

För några år sedan kom man ju på att en MC vid avslagen motor och rullande i en viss hastighet åstadkom 70 dB, då från drivlina och däck.

Är elfordon så mycket tystare än riktiga bilar över en viss hastighet. Vi har 50 utanför huset och jag tycker att 99% av ljudet kommer från däcken tack vare det underbara skitbelaget man lagt för att spara pengar. Motorn hörs knappt.
 

Marie

Banned
Det är 30 här i byn, och som vanligt i en lite avsides österrikisk bondby så är 20-25 den i praktiken maximala hastigheten. Vid de hastigheterna är däcksljudet minimalt såvida man inte kör på dubbdäck. Och då kör man även en bensinbil på låg växel, så motorljudet märks tydligt. En elbil däremot märker man först när man ligger på huven på den....
 

Hampe

Skriver massor!
Nja, för min del blir svaren de samma. Så länge man inte klarar 60 mils räckvidd för bil (30 för mc) på en "tank" och fixar att ladda för 60(/30) ytterligare mil på mindre än 5 minuter så är elfordon helt och totalt ointressanta i min värld.

...och kan dra 2 ton hela dagen dessutom.

Jag skulle troligen kunna jobbpendla med en elbil. 6,5 mil enkel väg, det borde funka.
På sommaren. Om jag inte skall någon annanstans i anslutning till jobbet.
Om jag inte behöver upp till flyget och hämta någon.

Men vill jag avstå min nuvarande tjänstebil som gör 100+ mil på en tank?
Som tar 2 ton på kulan? Som mosar sig fram oavsett väglag med 4-hjulsdrift?

Nix.

På MC-sidan är jag helt inne på att äga och sköta en helsikes massa olika hojar bara för att dom passar olika ändamål.
Det känns logiskt för mig att hålla en milätande långfärdshoj, en snärtig grusräser, en viktbärande upptäcktscykel, en nostalgihoj för att den är vacker, en annan nostalgihoj bara för att den låter vackert, en busig nedkapad och uppstyckad posörhoj bara för att reta andra - och så håller det på:
Finns det ett ändamål så finns det en hoj <-> Finns det en hoj så skall vi nog kunna hitta ett ändamål.

Men passar en elhoj in i garaget...?
Kanske som kuriosa, om den var gratis eller nästintill. Men betala för en elhoj?
Låt mig fråga så här: Kan man mellangasa vid nedväxling? Kan lukta sig till vilken olja som är i vevhuset?
Har den ett effektregister jag måste bevaka för att få ut det mesta ur körningen? Vibrerar den? Talar den till mig? Finns det speciella procedurer jag måste iaktta vid uppstart? Något att tänka på när jag stänger av? Har den själ?
Utan själ inget skäl att lägga tid och pengar på den.

Inte när det handlar om en motorcykel.

En bil däremot, för mig skall den vara så universell som bara möjligt är.
Fylla så många behov som möjligt, och 'själfullhet' hos en bil slutade jag leta efter när jag lämnade 1000-kronorsbil-ligan.

Jag kan inte ha en eldriven jobbpendlarbil som inte ens klarar alla vardagsbestyr utan stöttning från ytterligare en 'fritidsbil'.
Kalla mig ett gammalt fossil om ni vill, men jag har svårt att se mig själv leende i en elbil.


Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Posten har löst bullerproblematiken på ett bra sätt:
Deras eldrivna flakmoppar väsnas ta mig tusan mer än motsvarande bensindrivna!
Ett vidrigt skorrande, skärande, nötande, hasande, störande ljud som äter på mitt välbefinnande utan att jag ens kör dem.
Det räcker att stå bredvid och fundera hur man skall vara skapt för att gränsla en sådan och stå ut med ljudet timme efter timme, dag efter dag.
Brr!


H
 

vilde

New member
Att det skulle vara farligt med tystare fordon är skitsnack ifall man inte är gravt synskadad i alla fall. Om man inte använde ögonen skulle man bli påkörd av cyklister, barnvagnar och liknande. Nu för tiden går och springer de flesta runt med hörlurar eller hörsnäckor i öronen så de hör ändå ingen trafik, de skulle inte märka skillnad ifall fordonen var tystare.
 

DearHunter

New member
Det ska bli intressant att se vilka extra skatter och avgifter man kommer att införa i och med att statens intäkter minskar pga uteblivna miljöavgifter och skatter som idag läggs på bensinpriset.....

- egen uranhärd är guld värd!
 

påK-en

New member
Att det skulle vara farligt med tystare fordon är skitsnack ifall man inte är gravt synskadad i alla fall. Om man inte använde ögonen skulle man bli påkörd av cyklister, barnvagnar och liknande. Nu för tiden går och springer de flesta runt med hörlurar eller hörsnäckor i öronen så de hör ändå ingen trafik, de skulle inte märka skillnad ifall fordonen var tystare.

Jag har blivit överraskad av elfordon som kommit tyst, dock utan att det hänt nåt.
Beträffande cyklister och gående så är det konstaterat att det händer väldigt många olyckor.
 

Maru

New member
Jag gillar det här med elmotorer skarpt. Ser att utvecklingen på batteriesidan är på rätt väg för att lösa avståndet. Det blir ju en kompromiss vikt kontra sträcka till en början. Men som oljeindustrin har bromsat utvecklingen... det är ju helt otroligt. Otto-motorn är ett så förlegat koncept... ärligt talat.

Ska bli kul att se hur man löser "slip-on"... man får med olika ljudfiler beroende på hur "öppet" systemet ska vara.... ha ha ha

Effektmässigt har man ju inte närmelsevis det effekttappet som i en konventionell bensin eller dieselmotor. Verkningsgraden är ju betydligt bättre.

Fram för ny teknik i våra fordon. Jag gillar det skarpt! :)
 

DearHunter

New member
Kommer inte dröja länge förrän någon börjar skrika att de elektromagnetiska fälten är inge vidare att ha mellan benen..... Speciellt inte om man är piercad och har en snygg liten slinga i metall ha ha ha ??
 
Top