Nja, för min del blir svaren de samma. Så länge man inte klarar 60 mils räckvidd för bil (30 för mc) på en "tank" och fixar att ladda för 60(/30) ytterligare mil på mindre än 5 minuter så är elfordon helt och totalt ointressanta i min värld.
...och kan dra 2 ton hela dagen dessutom.
Jag skulle troligen kunna jobbpendla med en elbil. 6,5 mil enkel väg, det borde funka.
På sommaren. Om jag inte skall någon annanstans i anslutning till jobbet.
Om jag inte behöver upp till flyget och hämta någon.
Men vill jag avstå min nuvarande tjänstebil som gör 100+ mil på en tank?
Som tar 2 ton på kulan? Som mosar sig fram oavsett väglag med 4-hjulsdrift?
Nix.
På MC-sidan är jag helt inne på att äga och sköta en helsikes massa olika hojar bara för att dom passar olika ändamål.
Det känns logiskt för mig att hålla en milätande långfärdshoj, en snärtig grusräser, en viktbärande upptäcktscykel, en nostalgihoj för att den är vacker, en annan nostalgihoj bara för att den låter vackert, en busig nedkapad och uppstyckad posörhoj bara för att reta andra - och så håller det på:
Finns det ett ändamål så finns det en hoj <-> Finns det en hoj så skall vi nog kunna hitta ett ändamål.
Men passar en elhoj in i garaget...?
Kanske som kuriosa, om den var gratis eller nästintill. Men betala för en elhoj?
Låt mig fråga så här: Kan man mellangasa vid nedväxling? Kan lukta sig till vilken olja som är i vevhuset?
Har den ett effektregister jag måste bevaka för att få ut det mesta ur körningen? Vibrerar den? Talar den till mig? Finns det speciella procedurer jag måste iaktta vid uppstart? Något att tänka på när jag stänger av? Har den själ?
Utan själ inget skäl att lägga tid och pengar på den.
Inte när det handlar om en motorcykel.
En bil däremot, för mig skall den vara så universell som bara möjligt är.
Fylla så många behov som möjligt, och 'själfullhet' hos en bil slutade jag leta efter när jag lämnade 1000-kronorsbil-ligan.
Jag kan inte ha en eldriven jobbpendlarbil som inte ens klarar alla vardagsbestyr utan stöttning från ytterligare en 'fritidsbil'.
Kalla mig ett gammalt fossil om ni vill, men jag har svårt att se mig själv leende i en elbil.
Hampe