Vad kör du för båge?

Hejsan!
Kör en Kawasaki ZX10R 2005.
visabild.php
 
Last edited:

evve

=)
Kör en Honda CB600 -00- lekskoj som jag tänkte kräma det sista ur detta år. Nytt och lite sportigare tillskott väntas med mysigare temperament och glädjande kusar.
 

Taurus0504

New member
Hojhistoria

Min hojhistoria:

06- BMW R1200RT -06 med ALLA knappar... :rolleyes:
05-06 BMW R1200RT -05
01-04 Honda CX 650 Turbo -83, Euro-modell
02-04 Honda CX 650 Turbo -83, US-modell
86-90 Honda CX500 Eurosport
85-86 Yamaha XZ550 S
81 Kawasaki Z400 -79 & Honda CX500 -81

Nuvarande BMW behåller jag LÄNGE. Bättre multimaskin finns inte!
Vill dock köpa en Honda CX650 Turbo, igen. Och behålla. För alltid.

// Taurus
 

Kjell.K.

New member
De 80 gradig turbo V-twinnarna från Honda som såldes här var inte de 500 cc och 80 hp/din ? ... Kom väl även 650 senare, minns ej, hur många hp, 90 ?
 

Taurus0504

New member
De 80 gradig turbo V-twinnarna från Honda som såldes här var inte de 500 cc och 80 hp/din ? ... Kom väl även 650 senare, minns ej, hur många hp, 90 ?

Du har rätt Kjell.

CX500 Turbo såldes -82, och vart sådär mottagen av mc-journalister världen över. Honda ville inte tappa ansiktet (japanskt levnadssätt) och till -83 kom CX 650 Turbo som var betydligt bättre och den maskin som borde kommit från början. CX650 Turbo såldes aldrig aktivt i Sverige.

Men det var ett jäkla race mellan Honda, Yama, Kawa och Suki med att vara först ut med en produktionsturbo. Hondas CX 500, som visserligen var först ut, hann nog inte bli så bra som möjligt inför pressvisningen hösten -81.
Det tog Honda igen med 650:n, mest för att bevisa att de kunde (=inte tappa ansiktet).
Marknaden för turbo försvann snabbt då konstruktion och produktion blev för dyr jämfört med dåtidens 750-1000 cc som, på kort tid, hade fått lika bra, eller bättre prestanda 0-100 samt toppfart.

Men en sak har t.o.m. många av dagens hojar på 1000cc+ problem med;
Att hänga med en CX650 Turbo från mellanregistret upp till turbons toppfart, ca 230 (den hade gått fortare med annan utväxling).

CX650 Turbo fanns bara 1983. Den tillverkades i knappt 1800 ex. Euro-modellen hade 100hk. US-modellen 98hk.
Vridmomentet var 100Nm fr 4500rpm i princip linjärt upp till maxvarv, 9000rpm. Då förstår du att det går undan...:)

De två jag hade importerade jag fr Frankrike resp Canada.

Vill du läsa mer om Turbotiden?
turbomotorcycles.org
Allt om MC nr 6 2004 (reportage om mina hojar)

// Taurus
 

Kjell.K.

New member
Härligt vrid. :)

Jag hade en Yamaha XV 1000 TR 1, V-2 på 981 cc och 70 hp/6500 rpm. Maxvrid 82 Nm/ 5600 rpm. TR 1,an hade också härligt vrid, men tydligen inte i närheten av CX 650 Turbo.
 

britt-mari

New member
Äntligen!!!!!
Igår körde jag hem min "nya" hoj - en Yamaha XJ600S -94!
Nu väntar jag bara på våren!!!
Hälsningar
en glad Britt-Mari
 

lingonskalle

New member
Skaffade precis en BMW R1150R från 2001. Har bara kört en 9 mila runda i januari på den. Innan hade jag en Honda CX500 ,81a.
DSCF9027.jpg
 

Olle Å

New member
Kör sedan flera år en gammal Honda Dominator. Den kan ju köras nästan överallt, men trivs inte så bra i högre farter, men å andra sidan får man ju en otroligt massa extramil av att kunna köra på diverse småvägar och få upplevelser som asfalthojåkarna inte kan få

Om vägen är för dålig, byt hoj.
 

Grängesdanne

New member
Har nu bytt bort min m1800 och köpt en -08 Transalp.
M1800 var underbar på landsväg/asfalt, men Transalpen är underbar på grusvägar.
Efter många år på asfaltvägar har jag nu funderat åka ut på alla... jaa några iaf, mil grusvägar istället.:)
Allt har sin tid...
Vem vet... jag kanske ångrar mig, men då finns det säkert nån custom kvar till mig iaf :)
 
Top