De 80 gradig turbo V-twinnarna från Honda som såldes här var inte de 500 cc och 80 hp/din ? ... Kom väl även 650 senare, minns ej, hur många hp, 90 ?
Du har rätt Kjell.
CX500 Turbo såldes -82, och vart sådär mottagen av mc-journalister världen över. Honda ville inte tappa ansiktet (japanskt levnadssätt) och till -83 kom CX 650 Turbo som var betydligt bättre och den maskin som borde kommit från början. CX650 Turbo såldes aldrig aktivt i Sverige.
Men det var ett jäkla race mellan Honda, Yama, Kawa och Suki med att vara först ut med en produktionsturbo. Hondas CX 500, som visserligen var först ut, hann nog inte bli så bra som möjligt inför pressvisningen hösten -81.
Det tog Honda igen med 650:n, mest för att bevisa att de kunde (=inte tappa ansiktet).
Marknaden för turbo försvann snabbt då konstruktion och produktion blev för dyr jämfört med dåtidens 750-1000 cc som, på kort tid, hade fått lika bra, eller bättre prestanda 0-100 samt toppfart.
Men en sak har t.o.m. många av dagens hojar på 1000cc+ problem med;
Att hänga med en CX650 Turbo från mellanregistret upp till turbons toppfart, ca 230 (den hade gått fortare med annan utväxling).
CX650 Turbo fanns bara 1983. Den tillverkades i knappt 1800 ex. Euro-modellen hade 100hk. US-modellen 98hk.
Vridmomentet var 100Nm fr 4500rpm i princip linjärt upp till maxvarv, 9000rpm. Då förstår du att det går undan...
De två jag hade importerade jag fr Frankrike resp Canada.
Vill du läsa mer om Turbotiden?
turbomotorcycles.org
Allt om MC nr 6 2004 (reportage om mina hojar)
// Taurus