Vad händer i EU nu då?

Maria Nordqvist

Super Moderator
London är på G med nya regler fr o m 7 september 2020. Förslaget är ute på remiss just nu. London kommer annars att avkrävas £95 miljoner i böter om man inte klarar miljökraven. Bussar och lastbilar måste klara krav i Euro VI, bilar Euro 4 och motorcyklar Euro 3 = 2005 eller nyare. Har man ett äldre fordon man vill köra får man betala £12 per dag för MC/bil eller £100 för bussar och lastbilar. Centrala London har redan ett system för att registrera nummerskyltar. Vår systerorganisation i UK tror att omkring 15 % av motorcyklarna i London kommer at vara äldre än 15 år och inte klara kraven i Euro 3 2020.
BMF:s svar på remissen: http://www.bmf.co.uk/news/show/londons-ultra-low-emissions-zone-the-bmf-responds
 

Hampe

Skriver massor!
Men det kan man ju acceptera.
Demokratiskt fattade beslut, utfasning av äldre fordon efter miljöklass genom att låta dessa betala en extra miljöavift.

Surt för oss som gillar äldre hojar, visst - men svårt att argumentera med trovärdighet emot.

Men att godtyckligt sladda runt med alldeles egna hittepåregler - är inte just det en av alla saker som EU-är till för?
Att hålla koll så att inte trigger happy lagstiftare hittar på vad som helst?




Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
FEMA har varit i Europaparlamentet nu i veckan och (del?)redovisat RIDERSCAN-projektet.

European Motorcyclists Forum: motorcycle road safety top priority
On the 3th of February 2015 the European Motorcyclists’ Forum 2015, organised by the FEMA, ended in the European Parliament with a panel discussion of the outcomes of the RIDERSCAN project.

http://www.fema-online.eu/index.php...ail,0&cntnt01articleid=416&cntnt01returnid=15

Körkortsdirektivet och räckesproblematiken:
Jesper Christensen (FIM) emphasized the need for better training and licensing; he drew attention to the fact that the present Driving License Directive has discriminatory effects on women and smaller men and asked that this issue be addressed. He also asked for better infrastructure and standards for barriers that will take riders into account.



Några andra highlights?
Ingen som fick skäll för att vi propagerar för tvåhjulingar...? :tomte:



Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Första Juli smäller det:


På söndag blockerar franska knuttar Paris gator i protest mot förslag om att förbjuda alla motorcyklar att köra i staden om de är tagna i bruk före 2000. http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Forbud-mot-aldre-motorcyklar-i-Paris/

2577E74000000578-0-image-a-30_1423428087910.jpg



4,000 deltagare enligt arrangöran FFMC
2,000 deltagaren enligt polisen bedömning.

"Hundratals" enligt Daily Mail, som bilden ovan är hämtad från.
http://www.dailymail.co.uk/news/art...in-Paris-protest-new-anti-pollution-laws.html



Även http://news.motorbiker.org/blogs.nsf/dx/france-the-anti-motorcycle-ban-protest-ride-in-paris.htm och andra har skrivit om protesten.


Men hjälpte den? Kort varsel, omröstning mitt i smällkalla vintern - inte lätt att stampa fram deltagare ens i Paris.
Gick förslaget igenom?
...och vad grundar politikerna besultet på rent faktamässigt?
På vilket sätt skulle en 2000-års modell vara renare än en 1999?
Förslagets förlängning - att 2020 endast tillåta hojar nyare än 5 år i Paris - det är ju helt horribelt!

Vilken blir nästa stad att hitta på specialregler?
Bara röda motorcyklar, kanske...? Är inte Frankrike med i EU?




Hampe


http://www.aftonbladet.se/bil/article22925775.ab

Men det har inte räckt till och från och med den 1 juli kommer nästa begränsning: alla bilar registrerade före 1997 samt motorcyklar registrerade före millennieskiftet förbjuds i staden under vardagar


Ingen speciell miljöklass eller annat man går efter - utan bara datum för ibruktagande.
Reggad före år 2000? INTERDIT!
Trots att det inte någon skillnad i emissioner mellan den ena och den andra: FÖRBJUDET!

En siffra gripen rakt ur tomma intet.
Oh vilken respekt man känner för sådana lagstiftare.
Åh, vad sugen man blir på att semestra i Paris. Not.





Hampe
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Alla demonstrationer från FFMC har inte hjälpt. Inte heller några argument liknande de du lyfter fram Hampe. När Frankrike införde visumtvång för svenskar som skulle resa dit bojkottade vi franska viner. Vad ska vi hitta på nu?
 

Hampe

Skriver massor!
Du! Jag bojkottade hela landet när det var aktuellt!
Åkte längs mil efter mil längs Rhen på Tyska sidan, gjorde alla obscena gester jag kunde komma på, vrålade "Zut alors", "Merde" och annat inifrån hjälmen och menade att "mina semesterpengar får ni fan inte".
Oh vad dom brydde sig i Paris...

Speciellt inte som jag var jävligt pank och på väg hem, med stålar kvar till soppa, färja och en övernattning eller mat.
Jag valde självklart inget av det - utan dumpade istället ett dåligt tält i en soptunna för att få plats med öl för de pengar jag hade kvar. Logisch.
Men, det är som man säger en annan historia.

Vinbojkotten startade egentligen som en reaktion på Frankrikes återupptagna provsprängningar av kärnvapen i Polynesien 1985, eskalerade 1986 när dom jävlarna sprängde Rainbow Warrior https://en.wikipedia.org/wiki/Sinking_of_the_Rainbow_Warrior
och kulminerade när Frankrike smällde igen dörren mot alla länder utanför EG; däribland Sverige.

Jäkla skurkstat!



EU idag är ett lustigt fenomen. Ett så här godtyckligt beslut, utan vettiga grunder skall egentligen inte vara möjligt att fatta på nationell nivå.
Hade man kopplat det till erkänd miljöklass på fordon, så vore det okay - men Frankrikes (eg. staden Paris) beslut att förbjuda lite hipp som happ borde inte fungara.
...om det inte vore Frankrike det handlade om.

Skurkstat, som sagt.



Hampe
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
df59501e4ecced0d9bae00bed81dd5de.jpg


Rom, centrum - jag fick forklarad att endast boende och varuleveranser fick köra där. Allt annat förbjudet med förbränningsmotorer er förbjudet!

Detta är ett år sedan, och från en rundvisning i tvåhjuls miljön gjort av FMI , SMCs kollegor. www.federmoto.it
 
Top