Vad är värdegrunden inom SMC och vad står dess representanter för?

Hampe

Skriver massor!
Kanske en parallell?

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2980191-ordforanden-starkt-kritisk-mot-l-politikers-agerande

En ungdomsförbundare som - möjligen i ansträngningen att profilera sig, klickar en gång för mycket, på något han inte förstår vidden av.
Det jag inte fattar är att unga människor, uppvuxna med sociala medier - och dessutom mitt i den politiska hetluften, inte förstår att man jonglerar med nitroglycerinflaskor när man fladdrar runt på nätet.

Hampe

JoHu

New member
Denna onödiga diskussion får mig att dra paralleller med min egna erfarenhet. Off Topic men kan inte låta bli att hålla käft.

Jag är skyddsombud på min arbetsplats och kör motorcykel på min fritid.
Pga motorcyklandet blir jag ifrågasatt över min lämplighet som skyddsombud.
För hur kan man vara säkerhetsmedveten och motorcyklist!
Jag anses som en stor risktagare. Vid trångmål och konflikter när jag står upp för arbetsmiljöfrågor, tillrätta visningar och när kollegor behöver stöd så kommer frasen "Du som kör motorcykel och utsätter sig för fara bör inte yttra sig i frågan.".

Är jag en sämre skyddsombud bara för att jag kör motorcykel?
Jag kör inte motorcykel i tjänsten eftersom det inte ingår i mina arbetsuppgifter, ska jag sluta med motorcyklandet på fritiden för att vara "politisk korrekt" på jobbet?

jan-olovj

Active member
Jag anser att du skall dom som klagar på din fritidssyssla att knipa ihop eller ta ditt jobb som du är så vänlig att ställa upp på. Du tar på dig en jobb som dom mesta inte skulle kunna tänka sig att göra, du är dina arbetskamrars skydd mot taskiga förhållanden som arbetsgivaren hittar på.

Maverick

New member
App app app! Nu förringar du en minoritet!
En ideellt arbetande minoritet dessutom, som inte är så lätta att lura ut vare sig det är regn eller stekande sol.

Det räcker att landets flaggvakter gör gemensam sak, organiserar sig och vägrar flagga en helg om dom känner sig kränkta och upplever att dom uppfattas som dumma, för att vi skall sakna dem något grymt.

H

Föringar ingen alls, jag vet precis hur viktig funktionären är som brer smörgåsar åt resten av funktionärsstaben. Men ur ett föreningsperspektiv så har en ordförande mer att säga till om än en flaggvakt. Skulle det vara samme person så trumfar den högre rollen den lägre, inte det minsta konstigt. Jag har min beskärda del av föreningsaktiviteter även om det inte sker inom mc. Problemet med både rasistiska och sexistiska åsikter är att det skapar en otrygghet i att alla inte får samma behandling. Därav spelar det inte så stor roll om dessa uttryck ges privat eller under SMC-flagg.

Maverick

New member
Denna onödiga diskussion får mig att dra paralleller med min egna erfarenhet. Off Topic men kan inte låta bli att hålla käft.

Jag är skyddsombud på min arbetsplats och kör motorcykel på min fritid.
Pga motorcyklandet blir jag ifrågasatt över min lämplighet som skyddsombud.
För hur kan man vara säkerhetsmedveten och motorcyklist!
Jag anses som en stor risktagare. Vid trångmål och konflikter när jag står upp för arbetsmiljöfrågor, tillrätta visningar och när kollegor behöver stöd så kommer frasen "Du som kör motorcykel och utsätter sig för fara bör inte yttra sig i frågan.".

Är jag en sämre skyddsombud bara för att jag kör motorcykel?
Jag kör inte motorcykel i tjänsten eftersom det inte ingår i mina arbetsuppgifter, ska jag sluta med motorcyklandet på fritiden för att vara "politisk korrekt" på jobbet?

Är det säkert nog för polisen är det säkert nog för dig skulle jag säga. Dessutom finns det gott om klipp och information som visar att just mc-cyklister generellt är mycket mer säkerhetsmedvetna just för att överleva bland alla sms:ande idioter i trafiken. Så är det några som har koll så är det vi och vi tar dessutom höjd för de risker som finns.