Vad är värdegrunden inom SMC och vad står dess representanter för?

Oldbiker

New member
Många människor kommer till Sverige just nu och många har kommit. Precis som vilka som helst av oss alla har de olika intressen. Det är många som är intresserade av motorcyklar.
Min fråga är naturligtvis hur möter vi dessa och hur tar vi emot dem inom SMC. Svaret kommer att bli att de självklart att tas emot med öppna armar och är välkomna. Men för mig blir det lite av läpparnas bekännelse, visst får de vara med, men helst ser vi att de försvinner åt helvete.
Den slutsatsen kan jag dra efter att jag sett ledande personer inom SMC på sociala medier kommenterar de som kommer som asylsökande.
Frågan har blivit extra aktuell efter att jag har fått kontakt med en kille som kom som ensamkommande barn och nu jag hjälper med körkort för bil och mc.
Det jag undrar, ska jag värva honom till SMC, eller avstå från det med tanke på vad företrädare för SMC står för.
Just nu känns det inte aktuellt och jag överväger än en gång lämna föreningen, senast blev jag tvångsansluten genom att min förening beslutade att vi skulle kollektivanslutas. Det jag då hade som skäl har förändrats åt rätt håll, men nu vill jag se vad som händer innan jag värvar min vän...
 

roffe_s

Active member
Oldbiker, nu gör Du mig bekymrad. På riktigt. Jag tar gärna mer detaljerad info kring vad Du tycker Dig ha sett och läst ut, annars skickar Du PM till någon Du har förtroende för inom organisationen.

Låt oss vara brutalt ärliga - SMC organiserar främst motorcyklister och det enda egentligt gemensamma vi som medlemmar har är väl just kärleken till att köra hoj? Men vad har då SMC och dess representanter att förhålla sig till? Under rubriken "Organisationen" hittar Du bl a:

SMC:s mål: att vara till största möjliga nytta för medlemmarna.

Vision: SMC är den världsledande ideella motorcykelorganisationen.

Mission: SMC skall verka för ett bekymmersfritt motorcykelåkande i ett trafiksäkert samhälle.

Värden: Frihet, ansvar, kärleken till att köra hoj.

I organisationens stadgar hittar Du under ändamål att: "Riksorganisationen Sveriges MotorCyklister förkortat SMC, i dessa stadgar kallad SMC eller riksorganisationen, är en på demokratisk grund byggd, allmännyttig, ideell riksorganisation. Riksorganisationen är partipolitiskt och religiöst obunden och öppen för alla som är beredda att stödja SMC:s stadgar. SMC har till uppgift att verka för motorcyklismens sunda utveckling i samhället och i trafikmiljön, bl.a. genom aktiviteter riktade särskilt till ungdomar, samt aktiviteter som påvisar motorcyklisternas särskilda utsatthet i olika trafiksituationer. Vidare har SMC till uppgift att initiera och upprätthålla internationella kontakter med liknande organisationer främst inom Europa samt att inom Sverige främja samarbete mellan riksorganisationen och SMC:s distriktsorganisationer och klubbar."

Kort sagt - Har Du en demokratisk grundsyn när det gäller samarbete och gemenskap inom klubbar och organisationer och accepterar alla regnbågens färger när det gäller politik, religion, sexuell läggning etc är SMC en förening för Dig och Din kamrat.

Det innebär i min bok inte att Du och jag behöver ha t ex samma politiska åsikt, bara att vi accepterar varandra för de vi är och väljer att diskutera sakfrågor kring motorcyklism utifrån vad som är bäst för motorcyklisten utan att låta meningsskiljaktligheter i andra frågor grumla vår syn.

Som företrädare finns en hel del policys att följa som alla vad jag vet stödjer det ovan sagda, de som har förtroendeuppdrag inom SMC har därför att följa vad som ovan sagts. Som företrädare för SMC kan jag inte torgföra en åsikt som strider mot föreningens stadgar och policys, däremot må jag ju vara fri att förespråka mina personliga preferenser när det gäller politik, val av fordonsmärke, religion etc när det gäller mig som privatperson, t ex på sociala medier. Alternativet blir ju annars orimligt betungande och det vore svårt att över huvud taget rekrytera vettiga ideella krafter att företräda SMC i distrikts- eller rikssammanhang.

Men - i SMC:s namn följer vi de stadgar som årsmötet antagit, de mål och värderingar som publicerats och de policys som finns framtagna. PunCkKtT.

Utifrån mitt resonemang anser jag Ditt fall vara solklart - Naturligtvis är Din kamrat välkommen som medlem och naturligtvis har Din kamrat en plats inom den ideella organisationen om han skulle vilja bidra i någon form och funktion. Allt annat vore inte stadgeenligt och därigenom orimligt.

Jag uppfattar mer att Din kritik gäller någon medlem i vårt avlånga land som uttryckt invandringskritiska åsikter? Har denne gjort det i SMC:s namn är det felaktigt och strider mot SMCs stadgar och policys. Har denne gjort det som privatperson kan inte organisationen ingripa, inte så länge personen ställer upp på SMCs demokratiska och inkluderande värderingar. Om än jag tror och hoppas att de flesta av SMCs företrädare har den goda smaken att inse att det alltid finns en risk att personliga åsikter blandas ihop med förtroendeuppdraget och därmed intar någon form av försiktighetsprincip även när det gäller att torgföra egna kontroversiella uppfattningar i känsliga ämnen...

Men - det enda sättet att motverka sådana strömningar är att delta i arbetet och se till att SMC företräds av sådana personer som vi har förtroende för. Därför ska Du vara kvar som medlem och därför ska Din kompis gå med!

IMHO :)
 
Last edited:

mbj

New member
Jag företräder inte SMCs styrelse. Men var på väg att skriva något liknande allmänt hållet och kortare. :)
 

Carnivore

New member
Det gäller att skilja på person och funktion.

Jag är rätt säker på att det inom SMC (själva staben och den frivilliga organisationen) finns folk som röstar på alla de verksamma partierna i landet likaväl som jag tror och hoppas det finns de som tillber en mängd olika religioner.
Detta gör man som privatperson och inget som skall eller kan belastas organisationen SMC, det är det fina med politisk och religionsfrihet i landet.

Däremot när man har en funktionärsväst eller dylikt på sig (dvs företräder SMC) så skall man lägga all politik åt sidan och utföra sitt uppdrag, precis som man skall förvänta sig att folk gör på sitt arbete också.
 

Jonkko

New member
Så nu kom det hit med .......

Nå bra förslag på nytt namn till den nya Honda AT,n? ..........
Origanal namnet är ju ..........
Suck .......
 

gundj

New member
Jag undrar över syftet med ursprungsinlägget.
Om man inte trivs i en förening som man är medlem i så går man ur den eller tar tag i det via de vägar som finns, dvs medlemsmöten, årsmöten osv.
Att skriva på ett forum att man tänker gå ur utan att närmare precisera varför brukar tyda på behov att uppmärksammas mer än ett verkligt skäl till missnöje.
På väldigt många forum jag följer lämnas det med buller och bång och så skrivs det spaltmeter med rövslickning och så är medlemmen tillbaka igen.
Denna tråden tar också åter upp det faktum att TS lägger ned energi för att hjälpa någon.
Varför framhålls det i flera inlägg?
Nu kan min tveksamhet inför sådana här trådar bero på min lika stora tveksamhet inför anstormningen av "hjälpbehövande".
 

Ove 60+

Active member
Jag undrar över syftet med ursprungsinlägget.

Jag undrar egentligen samma sak men slutklämmen på föregående inlägg gör att jag förstår anledningen...

Nu kan min tveksamhet inför sådana här trådar bero på min lika stora tveksamhet inför anstormningen av "hjälpbehövande".

"hjälpbehövande" - Jo kyss mig långsamt - har man inte följt nyhetssändningar och förstått att det är krig ute i världen så kan man nog sätta hjälpbehövande inom situationstecken, men annars förstår man att de som kommer inte kommer för att det är kul att besöka fina Sverige och få hela 24 kr/dag för vuxen eller 19 kr/dag om man kommer som par och barnen får 12 kr/dag. De summorna gäller om man bor på asylboende i en skrubb och utfordras med kollektiv mat och detta uppfattas av vissa som att man kommer hit för att vältra sig i lyx?

Ursäkta mitt utbrott men ibland blir jag liiite förbannad...:eek:

Till saken: Klart att SMC som organisation inte ska göra skillnad på dem som vill bli medlem med etnicitet eller ursprungsland som grund.
 

Oldbiker

New member
För mig finns det en direkt koppling mellan vad man har för inställning till människor som kommer hit.
Har man en negativ och direkt fientlig inställning privat, hur skulle inställning bli annorlunda för man kliver in i rollen som representant för SMC.
Allt man gör i rollen kommer att färgas av den inställning man har privat och som man torgför i ett. Att enskilda medlemmar har en inställning är en sak, men för att representera SMC, bör man nog fundera lite på sitt uppdrag.
Dessutom bör kanske SMC fundera lite på saken, för har dess representerar en negativ inställning till invandrare, är dessa underförstått inte välkomna i organisationen.
 

TMax500

Member
De allmänt hållna formuleringarna i ditt inlägg gör att jag som läser inlägget inte blir särskilt mycket klokare.

Konkretisera gärna vad det handlar om.
Vill du kritisera någon så gör det direkt till henne/honom, eller i samma forum där du såg det misshagliga.

Är det av så kallat allmänintresse för SMCs medlemmar? Som därmed "borde" hängas ut p g a att det är en särskilt viktig förtroendepost?
Se då punkt ett ovan. Sedan punkt två.

Sedan instämmer jag med att man som regel måste skilja på sak och person. Har man uttryckt sig som representant eller som individ? Något som kan innebära en svår gränsdragning om det är någon som valts till en förtroendepost.
 
Last edited:

Carnivore

New member
För mig finns det en direkt koppling mellan vad man har för inställning till människor som kommer hit.
Har man en negativ och direkt fientlig inställning privat, hur skulle inställning bli annorlunda för man kliver in i rollen som representant för SMC.
Allt man gör i rollen kommer att färgas av den inställning man har privat och som man torgför i ett. Att enskilda medlemmar har en inställning är en sak, men för att representera SMC, bör man nog fundera lite på sitt uppdrag.
Dessutom bör kanske SMC fundera lite på saken, för har dess representerar en negativ inställning till invandrare, är dessa underförstått inte välkomna i organisationen.

Ledsen men jag ser inte den kopplingen du gör.
Om man avigt inställd till invandringen så kan man ändå prata motorcyklar med alla typer av människor.
Nu är jag mest verksam inom SMC School och jag har ingen aning om vad alla mina instruktörskollegor anser om invandring eller vilket parti de röstar på men jag har då ALDRIG sett någon deltagare behandlas annorlunda pga etnicitet, kön, sexuell läggning eller partipolitisk tillhörighet.
Alla har vad jag sett behandlats som just motorcyklister och blivit bemötta som just det.

Om en person inom t.ex. instruktörskåren skulle börja skilja på deltagare utifrån något av det jag just radade upp så skulle det märkas ganska fort och den personen skulle nog få sig ett snack med den ansvarige för schoolverksamheten, för ett exkluderande beteende är inte acceptabelt.
 

Strandell

New member
Jag är inte en representant för SMC men om du nu hjälper denna grabben med körkort. Vet inte om han har fått permanent uppehållstillstånd eller tillfälligt så äre en välgärning av dig även fast du inte vet att han ska få stanna eller inte. Vet dock inte hur det fungerar när en icke medborgare i Sverige tar körkort i Sverige för som du vet är det ju mycket byråkrati i detta landet. Men jag önskar er lycka till och ett gott nytt år.
 

Petra

Super Moderator
Bra jobbat med körkortshjälpen Oldbiker :tummenupp

Du kan utan tvekan värva killen som medlem i SMC. Värdegrunden har Roffe beskrivit bra ovan. Den står fast!

Jag vet inte var och vad du sett... "ledande personer inom SMC på sociala medier kommenterar de som kommer som asylsökande" men om det är någon som i SMC:s namn skrivit något opassande vill jag gärna att du meddelar mig, någon annan på kansliet eller någon i styrelsen.

Vi är både tjänstemän, förtroendevalda och övriga engagerade medlemmar som administerar en rad sociala medier; b.la ca 40 SMC-facebooksidor, twitter, forum mm.
T.ex på SMC Travels facebooksida är nästan alla guider administratörer. På SMC Sports sida är ett antal instruktörer administratörer, osv. De är alltså inte förtroendevalda eller anställda. De är ideella eldsjälar och samarbetspartners - de som kan just den delen av verksamheten bäst.

Vi vet att de flesta andra organisationer av samma storlek har extremt strikta regler och endast tillåter att en PR-stab eller liknande har administörsrättigheter för organisationens sociala medier. SMC är därför lite unikt även på detta vis, men så vill vi ha det. Öppenhet och... än en gång, SMC består av medlemmarna och eldsjälarna som driver all verksamhet ute i landet.

Vi har dock en policy för SMC i Sociala medier. Om man uttalar sig i SMC:s namn så gäller dessa regler. Policyn är givetvis öppen att läsa för alla. Den finns på vår hemsida.



Btw.
Nu är jag förstås miljöskadad, men jag har inte kunnat låta bli att prata motorcyklar och SMC med den ensamkommande flyktingkille som just nu bor hos svärföräldrarna. Jag tvekar inte en sekund att värva honom som medlem, bara jag lyckas göra hojåkare av honom, eller åtminstone lite intresserad av hojar. ;) SMC är ju en helt fantastisk möjlighet att få nya vänner och hitta en fin gemenskap.
 

Oldbiker

New member
Han har fått permanent uppehållstillstånd och ett svenskt personnummer. Han har ingen annan avsikt än att stanna i landet och hans högsta dröm är att få körkort för bil i första hand och motorcykel i andra hand. Han kom som ensamkommande till Sverige för drygt två år sedan. På bara några månader i vårt garage har han lärt sig oerhört mycket svenska. Men det som är mest positivt är att jag och min kompis har lärt oss massor om hur det fungerar i länder där han kommer ifrån. Dessutom har vi lärt oss en del persiska...
Men så fort handledartillståndet kommer, ska vi ut och köra bil och till våren blir det hoj...
 

VBK

New member
Nu har jag inte lusläst Men man skall skilja på värdegrund och policy, En policy är nått man kan ta på sig under utförandet en värdegrund är nått helt annat att ta ställning till.
 

CB_Tobbe

New member
Det var att ta i ...
Vision vara den världsledande ideella MC organisationen.

En mer greppbar vision är nog, ledande ideell MC organisatio? i Norden.
 

roffe_s

Active member
Det var att ta i ...
Vision vara den världsledande ideella MC organisationen.

En mer greppbar vision är nog, ledande ideell MC organisatio? i Norden.
Jaså?

70 000 medlemmar
800 (?) ideella instruktörer/funktionärer och kanske ett par tusen ideellt engagerade i 21 distrikt
400 anslutna klubbar
Eget kansli med ca 14 anställda
En stark ekonomi med resurser för att klara omkastningar i opinion och yttre händelser
20 000 producerade kursplatser per år
Svarar på alla trafikpolitiska remisser kopplade till MC
Fonder för trafikskadade motorcyklister respektive trafikjuridiska spörsmål
Internationella engagemang för att påverka lagstiftning och utveckling i Bryssel men även världen (FIM/FEMA)
Lobbyverksamhet för att lyfta motorcyklistens verklighet i politik och statliga verk.
Ett hyfsat paket med medlemsförmåner inkl medlemsresor, sport, tidning etc.
Hyfsat moderna IT-hjälpmedel för medlemsservice och information.

En vision ska vara utmanande och kittlande. På vilket sätt skulle SMC hitta utmaning i att benchmarka oss mot övriga nordiska länder? Vilken av de nordiska organisationerna ligger idag längre fram än SMC? Vilka av de ideella mc-organisationerna i Europa ligger idag före SMC när det gäller medlemsantal, politiskt inflytande, utbildningar och andra medlemsförmåner? I världen? AMA i USA är stora och starka, dessutom samlar dom som bekant både Landsväg och Sport under samma tak. Hur "ideell" (t ex beroende av kommersiella inkomster) den är i f t SMC har jag inget grepp om.

Men visst spänner visionen bågen. Precis som den ska göra... Inte så illa pinkat av ett litet land med kallt klimat och ett par hundra tusen motorcyklister :)
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
I EU har vi 38 miljoner Powered Two Wheelers (vilket infarter mopeder 50 cc+). PTW är den internationella sätt att mäta motoriserade två hjulinger (excl. elektriska trampcykler) och därmed är detta begreppet för MC.. (oavsett om vi här till lands tycker det inte är särskild bra, och vi ränker inte med dom uppskattnings vist 130.000 mopeder som finns här..

Av dessa 38 000 000 PTW´s i FEMA, vett vi att cirka 250 000 - 300 000 är organiserade i ca. 20 SMC alike organisationer, alttå landsvägs MC organisationer. Detta är inte samma sak som länder. ex. Finland har Moto som största MC landsvägs organisation med sina 16.000 (uppskattningsvis) antal anslutna medlem, vart av huvudparten är anslutna via klubbar. SMoto har inget kansli eller anställda. MP69 är en typ av konkurrent, fast här har man knappt 5.000 medlem och man lägger mest resurser på att kurser - fast man är inte i närheten av SMC School. Sedan finns det en Touring sammanslutning, vart FIM Rally är ett bärande moment. Här är 2.000 medlem och man samarbetar med SML (finska MC motorsports förbundet ala Svemo som är FIM medlen.)
Norge har NMCU med 2 - 3 anställda och ca. 13.000 medlem - Man jobbar duktigt politisk och vi har från SMC nästan dagligen kontakt. Fortbildningar finns inte i SMC struktur (än!)..
Danmark, här är DMC med 999 medlem, inga anställda men en tidig politisk agenda. MCTC Touring klubben är den enda organisation i världen som har en marknadsandel tät på SMC´s 30%. MCTC utger en klubbniding i samband med medlemskapet och det är den bärande del i medlemskapet. det politiske och kurser har man "outsourced" till stor del. Sedan finns DMU (danmarks Svemo) som stötter att DMC kan delta i FEMA och FIM, vilket MCTC även gör, plus att MCTC deltar på FEMA möten.

SMC utgör 1/5 av FEMA medlemsinkomster - så STORA är SMC i Europa. Det nordiske blok i FEMA utgör i princip över hälften av FEMA´s inkomster.

AMA - världens sannolikt mest berömde MC organisation med sina 250.000 medlem - båda race förare och landsvägs åkare, har en marknads andel av landsvägsåkare i sitt land på runt räknad 2%. SMC ligger unikt runt 30%. I princip kan vi se att den som har genomsnittligs antal körde mil (Besiktningens siffror) är medlem i SMC.. Sagt på ett annat sätt är man aktiv motorcyklist och kör mera än genomsnittet då är mn medlem..

Vi har från SMC en plats i FEMA´s styrelse.
I FIM´s EU avdelning har en plats i trafiksäkerhets gruppen.
I FIM´s globala verksamhet har SMC idag platsen som Director för Public Affairs - dvs bla trafiksäkerhet och fortbildning.

Och SMC är idag ett förebild för en stor del av världens MC organisationer - därför är SMC Styrelsen inte alseles på hal is...
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Kanske lite roligt också att veta..

FIA, som ju är bilarnas FIM, fast mycket duktiga på trafiksäkerhets och konsument frågor, jobbar vi tight med i båda FEMA & FIM.
Men, SMC är faktisk direkt medlem i FIA också - dvs vi kan även där påverka direkt med rösträtt i frågor som vi inte annars löser vid bara att prata med kontoret i Brussels. (Vart en dansk-kollega är chef)..

FIA anser man representerar ett antal miljoner MC i EU - man ränker även SMC med här eftersom vi ju asså är med her. Den stora drake i detta är dock tyske ADAC. Man har här massvis av MC medlem för man har marknadens bästa vägassistans försäkring. Nått som inte ingår i en vanlig trafik eller kasko försäkring.

Vi kan glädja oss över att SMC är mycket fram i skorna - och detta är viktigt eftersom flera och flera beslut tas inte i Sverige men internationellt.

Vi är efter senaste Demoskop undersökningen medvetna om att vi har ett informations glapp till medlemmen om allt som händer i det internationella arbetstet - så här jobbar vi också på att bli bättra..

Vänta på nästa MC Folket.. :)
 

Maverick

New member
Som någon nämnde så är det förtroendeuppdrag. Om någon innehavare av dessa uppdrag ger uttryck för rasistiska värden så minskar iaf mitt förtroende alldeles oavsett om det skett under SMC-flagg eller privat. Till slut riskerar förtroendet att bli så lågt att man väljer att inte längre stödja verksamheten.

/Freddo
 

TMax500

Member
Om, om, om.... Vi har inte sett något konkret. Och då är det föga meningsfullt spekulera vidare. Tycker jag. Visa svart på vitt eller släck debatten. Tycker jag.

Människor får tycka konstiga saker likaväl som att de får tycka bra saker. Det är grunden i yttrandefriheten. Man kan inte ifrågasätta en hel organisation med 70 000 medlemmar för att någon där tycker "fel". Tycker jag.

T ex är halva valmanskåren i Sverige helt ute och cyklar i mina ögon. Men jag kan tolerera de flesta ändå (inte alla, men de flesta...). De må ha "fel" i mina ögon, men det är deras rätt att ha fel.

Sedan kan man ifrågasätta personer i en förening (som SMC eller liknande) i samband med årsstämma. Om dessa individer ger uttryck för värderingar som organisationen inte står för, eller som går stick i stäv med medlemmarnas uppfattning. Det är en ordning som är både bra och rimlig.
 
Top