Vad är värdegrunden inom SMC och vad står dess representanter för?

CB_Tobbe

New member
Smc har ungefär 0,7 procent av Sveriges befolkning som medlemmar. Om t.ex 0,7 procent av kinas eller Indiens befolkning blir medlem i sina mc- förbund, då har vi C:a 8 miljoner medlemmar per land.

Jag vill ge perspektiv på problemet med en sådan vision.

roffe_s

Active member
...Jag vill ge perspektiv på problemet med en sådan vision.
Ja, skulle det hända är vi nog medvetna om att visionen över tid kan behöva modifieras, om än det kanske är mer än bara medlemsantalet som avgör om man är världsledande? Egentligen må man ju mäta "mest medlemsnytta per krona" eller "mest medlemsnytta per medlem" eller något liknande då en mindre organisation med färre medlemmar likväl kan göra ett mycket bättre jobb än en större - och därmed vara "världsledande".

Men jag ville belysa problemet med en för defensiv vision för Dig, och det tror jag lyckades? Att vara ledande i Norden är vi i de flesta fall redan, så det är ingen vision - det är ett faktum :)

Nu har vi ju den konkurrens vi har och jag vill påstå att vi idag förmodligen skulle placera oss på pallplats eller i vart fall topp fem i de flesta typer av rankings bland ideella mc-organisationer. Enligt en eller annan indikator säkert på första plats. Så som det ser ut idag skulle jag säga att visionen - "den kittlande och lockande känslan långt fram i tiden" ligger hyfsat rätt, om än det säkert finns många andra möjliga visioner för SMC. Men denna har styrelsen i alla fall gillat och fått accept för, och än så länge närmar vi oss visionen.

Last edited:

Skye

Kör Mycket!
Ta seden dit du kommer.

Gäller likt väl en Stockholmare som kommer till Åre, Göteborgare som kommer till Dalarna, Malmöiten som åker till Köpenhamn, Hårdrockare som åker på dansbandsfestival eller närmsta kretsen kommer hem på middag.

Vad är problemet? Är värdegrund att jag ska anpassa mitt hem så det passar allt och alla?

Jag väljer mina vänner och kan omöjligt bli kompis med alla, ens i mitt eget kvarter..
Åker jag till Spanien tycker jag det är synd att jag inte kan språket. Kan inte begära att de ska kunna svenska, inte ens engelska så jag försöker anpassa mig så gott jag kan

Tråden är en begäran på politisk korrekthet och slutar med att ingen vågar säga vad de tycker eller vågar ens ha en åsikt

gundj

New member
Ta seden dit du kommer.

Gäller likt väl en Stockholmare som kommer till Åre, Göteborgare som kommer till Dalarna, Malmöiten som åker till Köpenhamn, Hårdrockare som åker på dansbandsfestival eller närmsta kretsen kommer hem på middag.

Vad är problemet? Är värdegrund att jag ska anpassa mitt hem så det passar allt och alla?

Jag väljer mina vänner och kan omöjligt bli kompis med alla, ens i mitt eget kvarter..
Åker jag till Spanien tycker jag det är synd att jag inte kan språket. Kan inte begära att de ska kunna svenska, inte ens engelska så jag försöker anpassa mig så gott jag kan

Tråden är en begäran på politisk korrekthet och slutar med att ingen vågar säga vad de tycker eller vågar ens ha en åsikt

Var är "gilla-knappen"?

Skye

Kör Mycket!
Kan bara tacka för de senaste inläggen- Det är rim och reson och normalt tänk.
Är man för Miljöpartiet i denna samling av motorcyklister inser man ju att nä,
cykel funkar inte heller. Så länge denna samling av idioter bestämmer så ska vi vara glada att ens ha ett körkort.
Motorcykel är pendlingsproblemet i storstäder, funkar i många medelhavsländer som ett substitut men ska straffas för att vi är oskyddade.

Skye

Kör Mycket!
Hade varit kul om SMC sa att vi har lika rätt till asfalten som alla andra trafikanter istället för att vika undan som vi vore ett problem, för riktiga motoryklister är inte det..

roffe_s

Active member
Hade varit kul om SMC sa att vi har lika rätt till asfalten som alla andra trafikanter istället för att vika undan som vi vore ett problem, för riktiga motoryklister är inte det..
Hmm, att anklaga SMC för att "vika undan" eller annat mesigt och tafatt uppträdande är nog en uppfattning som Du får leta länge i TrVs korridorer för att hitta...

När det gäller Din formulering kan man också se det som att Du, bara genom att hävda "lika rätt" erkänner att det finns ett problem och att Din "rättighet" är ifrågasatt. En värdering som "kärleken till att åka mc/köra hoj" är ju rätt kraftfull - eller hur reagerar de flesta av oss om någon ifrågasätter eller vill ta ifrån oss vår kärlek?

Så det kanske redan är sagt? Egentligen?

Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nej Skye, är det något vi kämpar med inom SMC är det att lyfta upp MC och moped i alla sammanhang. Sitter just nu och svettas över en remiss: Inriktningsunderlag inför transportinfrastrukturplaneringen för perioden 2018-2029, N2015/4305/TIF. SMC fanns inte med bland remissinstanserna. Av någon anledning har man gjort prognoser och planer för alla trafikslag, UTOM just det: motorcykel och moped. Det finns ingen annan än SMC som skulle snoka rätt på detta, läsa tusentals sidor och skicka in ett svar där motorcyklar och mopeder lyfts fram som rumsrena, legala och smarta fordon.
http://online4.ineko.se/trafikverket/Product/Category/12608det
Vi ses på mässan Skye!

Skye

Kör Mycket!
I övrigt tycker jag att SMC har ganska bra värdegrund. Alla motorcyklister är välkomna oavsett märke eller kubik centimeter.
Sedan förekommer grupperingar inom SMC som touring, sporthoj, offroad, äventyr och custom varav dessa grupperingar är stolta över sitt egna val likasom man håller på det lag där ens egna avkomma spelar.

Men om vi börjar släppa in lervällingskörande bandvagnar eller tillika 4-hjulsdrivet så handlar det inte längre om motorcykel eller tvåhjuling och då tappar organisationen sin roll att värna om motorcyklister och blir en hybrid mot all trafik gentemot bilar och bilister.

Det är så värdegrund ses idag. Man får inte värna om sina egna intressen, alla skall vara välkomna och vips blir det platt fall och en motorcyklist är rasist mot en bilist fast motorcyklisten har ofta B körkort och tar bilen på vintern och i detta fall kan man kan inte skilja på äpplen och päron.
Alla skall ha lika åsikt och det går inte.. Alla kan inte heller tycka lika.

Undvik gärna trams, sunt förnuft och så slutar vi läsa skvallertidningar. Låter det orimligt, så är det oftast så..

Last edited:

OH-

Member
Som någon nämnde så är det förtroendeuppdrag. Om någon innehavare av dessa uppdrag ger uttryck för rasistiska värden så minskar iaf mitt förtroende alldeles oavsett om det skett under SMC-flagg eller privat. Till slut riskerar förtroendet att bli så lågt att man väljer att inte längre stödja verksamheten.

/Freddo

Vill du ha kvar verksamheten så skall du vara aktiv istället för att lämna den i händerna på "fel" personer. Är det en vald person som du tycker gör skada så kontakta valberdningen / ordföranden / försök hitta en ny kandidat / kom till årsmötet och argumentera mot omval.
Om det är en anställd, prata med Dansken eller ordföranden.
Skitstövlar finns överallt, det är dom som låter dom hållas som ger dom makt.

Hampe

Skriver massor!
Skitstövlar finns överallt, det är dom som låter dom hållas som ger dom makt.

Precis! Och det nummer två i en kö - han som inte kör om, som skapar själva kön.
Brännmärk den jävelen också!

Äsch! Nu hamnade jag också i denna tråden.
Vilken tur att det bara var trams jag skrev...

Hampe

Hojkul!

New member
Å så skrev du "han" Hampe! Ajabaja, det finns en hel del kvinnliga motorcyklister på vägarna... :p

Hampe

Skriver massor!
Bra! Lite genusperspektiv skadar aldrig.

Jösses om jag verkligen skrivit "hon" i detta om att skapa köer och inte köra om;
då hade vi haft både Marie och Mimmi tillbaka i ett nafs.

Nej - det var löjligt sagt. Just dom har aldrig varit känsliga för sådant,
Tjejer är ungefär som människor. Somliga trivs man med, andra väljer man bort umgänget med.

*flamebait-on*

Hampe

Maverick

New member
Så är det ju såklart och det gör man väl så länge som man upplever att det blir förändring eller åtgärder åt det hållet man önskar. Men ibland utvecklar sig en förening i en riktning som man inte kan påverka, eller upplever sig kunna påverka. Då blir det ju att man går ur istället eftersom man inte vill lägga energin på föreningstjafs utan som i det här fallet köra mc.

Men bara för att vara tydlig så är det inte så jag uppfattar SMC nu. Men om förtroendevalda skulle börja ge uttryck för exempelvis rasistiska eller sexistiska värden och SMC väljer att inte göra något åt det, desto närmare kommer jag till att inte längre stödja verksamheten. Ju högre upp i organisationen man sitter desto viktigare, att det står en dum flaggvakt nånstans bryr man sig kanske inte om alls direkt.

Hampe

Skriver massor!
App app app! Nu förringar du en minoritet!
En ideellt arbetande minoritet dessutom, som inte är så lätta att lura ut vare sig det är regn eller stekande sol.

Det räcker att landets flaggvakter gör gemensam sak, organiserar sig och vägrar flagga en helg om dom känner sig kränkta och upplever att dom uppfattas som dumma, för att vi skall sakna dem något grymt.

H

gundj

New member
Jag tänkte samma sak. Och tänk om det är ordföranden som står flaggvakt, hur blir det då?
Men nu vet vi ju att det är skillnad på folk och flaggvakter ;-)

Hampe

Skriver massor!
Åkay - två tramsinlägg i samma tråd.
F'låt.

Är det en skärva av sanningen vi ser i ett annat inlägg på forumet, från ett helt annat sammanhang?

Om vi nu sku få för os statt tycke eller skriva nått - då gör vi det helst på Facebook, för där kan vi skriva kort - mycket kort. Och vi kan ibland tillåta oss att inte vara så där 120% politisk korrekt, om vi har endast kompisar som kan läsa vad vi skriver. Här är forums farliga, även vi kanske är anonyma, här måste allt vara politisk korrekt, annars blir det hus i helsike..

Är det så?
Att individer inom SMC privat har olika uppfattningar om saker och ting, precis som i det flesta andra föreningar, de flesta skolor, de flesta arbetsplatser - ett tvärsnitt genom befolkningen helt enkelt?

Och att man uttrycker sig friare på Facebook...? Jag frågar bara.

Kan det vara så att man kan luska sig till att någon har uppdrag för SMC genom att kika runt på dennes vänsamling på fejjan?
Blir man exkluderad från att kunna uttrycka personliga uppfattningar på sin Facebook om man har uppdrag för SMC?

...eller är det kanske så att någon fomme har svårt att hålla reda på om man är inloggad privat eller via SMC, och kräker ur sig något på ett privat plan - men som går ut under SMCs flagg?

Isf är det jävligt klantigt, och komprometterande för SMC. Knappast åsiktsmässigt, men säkerhetsmässigt.
Detta innebär ju att någon random SMC-engagerad skulle kunna knappa in på fyllan och hävda att bakhjulsåka på Storgatan är bra för själen.
Nej, jag vet inte hur Facebook fungerar - varken i stort eller inom SMC.

Men, jag ser en sak: Oldbikers ursprungsproblem, det som gav upphov till denna tråden verkar inte vara SMC-relaterat.
Minsta gemensamma nämnaren är - Häpp! Facebook.

Det krävs både att någon skriver något på Facebook som kan irritera, och att någon läser just detta - och därmed blir irriterad.

Om man tar bort Facebook ur ekvationen, blir alla lyckliga då?

Knappast, men orka bry sig om vad som händer i en pseudovärld. Om Oldbiker är nöjd med det han gör så, för all del, fortsätt med det.
Om någon annan inte gillar det - så vad skall man då göra åt det?
Tvinga alla att tycka som man själv? Tvinga alla man inte kan omvända till att hålla käft?

Kör mer hoj istället. Gäller alla parter.
Även dom som kanske inte tänker sig för vad man skriver och delar på FB.

H

Peter1980

New member
För mig finns det en direkt koppling mellan vad man har för inställning till människor som kommer hit.
Har man en negativ och direkt fientlig inställning privat, hur skulle inställning bli annorlunda för man kliver in i rollen som representant för SMC.
Allt man gör i rollen kommer att färgas av den inställning man har privat och som man torgför i ett. Att enskilda medlemmar har en inställning är en sak, men för att representera SMC, bör man nog fundera lite på sitt uppdrag.
Dessutom bör kanske SMC fundera lite på saken, för har dess representerar en negativ inställning till invandrare, är dessa underförstått inte välkomna i organisationen.

Den här diskussionen är ju helt galen..

Ska en ideell organisation börja filtrera bort medlemmar eller diverse funktionärer beroende på vad de privat, helt frikopplat från "uppdraget", tycker om saker? Vem bestämmer vad som är "ok" att tycka, var gränsen går? Du?

Jag håller med Carnivore helt och hållet, så länge man personer klarar av att skilja sina åsikter från uppdraget man utför så ser inte jag problemet.

Sen vill jag gärna extra kommentera:
Dessutom bör kanske SMC fundera lite på saken, för har dess representerar en negativ inställning till invandrare, är dessa underförstått inte välkomna i organisationen.

"Dess representanter", har alla representanter samma politiska hemvist?

Jag skulle snarare gissa att det med all sannolikhet finns personer som är både positiva och negativa till t ex invandring (eller vilka frågor som helst, t ex är glidare okej eller inte) i organisationen.

Med din logik så skulle, om alla representanter hade en positiv inställning, en person med negativ inställning "underförstått" inte vara välkomna i organisationen. Är detta bättre? Isåfall varför?
För att det passar dig?