Uppkörning på fel hoj och bli kuggad.

GS1000E

New member
Förstår att du inte begriper eftersom du skriver detta. Så du bör väl underrättas lite om tingens ordning.

De svenska reglerna är redan nu i enlighet med gällande EU-direktiv. De nya körkortsreglerna som remissats bl.a. till SMC är upprättade i enlighet med nya EU-direktivet.

Med andra ord - körkortsprov i Spanien eller Finland bör vara snarlika därmed. Skillnader beror på att EU-direktiven ger resp. medlemsland möjlighet att införa egna regler som så att säga kompletterar EU-direktiv och anpassar dessa till landets förhållanden. En av de "kompletteringsregler" som är antagna av Sveriges riksdag är t.ex. att den svenska körkortslagen hädanefter ger Transportstyrelsen, inte Vägverket, rätt att utfärda föreskrifter för detta med förarprövning. Ser du den röda tråden?

EU-direktiv - lagar i medlemsländerna + eventuella förordningar - myndighetsdirektiv.

På tal om svenska personer i Bryssel - hoppas du valde rätt i EU-valet senast! Valde du fel kanske reglerna blir därefter.:rolleyes:

Tack för dina synpunkter. Det är alltid uppfriskande att bli tillrättavisad av en genuin Besserwisser.

Jo tack! Jag både begriper och inser att Vägverket har lyckats lägga ännu mera lök på laxen och har du inte fattat detta, då är du nog en aning korkad. Sverige har betydligt större krav när det gäller förarprov för MC och detta faktum har väl knappast undgått ditt vakande öga?

När det gäller EU-valet så kan jag upplysa dig om att det spelar en mindre roll vilken vi röstar på, eftersom Sveriges åsikter spelar en ytterst marginell betydelse i denna stora organisation. Men om du är så naiv att du tror att din röst spelar roll så är det upp till dig. Personligen är jag inte speciellt intresserad av att hjälpa till och rösta fram nästa idiot, som skall bli miljonär på skattebetalarnas bekostnad. Dessutom borde du veta att Vägverket är representerat i EU och är således med och stiftar de bestämmelser, som man sedan ”finslipar” ytterliggare här hemma. De du! Här fick du något att fundera över!
:D
 

Styrman_jansson

New member
Instämmer att kubik samt effektgränserna är klart tokiga. Det var visslerligen annorlunda regler när jag körde upp för 5 år sedan men tji fick jag när jag skulle köra upp på min RD350.

350cc var för lite för att den skulle klassas som mellanklassare. Och 44kW var på tok för mycket effekt. Så för att kunna köra upp med den hojen skulle jag behöva borra upp den till 400cc och sedan strypa den... Vadå skrivbordsprodukt?

Det slutade med att jag lånade en körskolehoj...
 

GS1000E

New member
Instämmer att kubik samt effektgränserna är klart tokiga. Det var visslerligen annorlunda regler när jag körde upp för 5 år sedan men tji fick jag när jag skulle köra upp på min RD350.

350cc var för lite för att den skulle klassas som mellanklassare. Och 44kW var på tok för mycket effekt. Så för att kunna köra upp med den hojen skulle jag behöva borra upp den till 400cc och sedan strypa den... Vadå skrivbordsprodukt?

Det slutade med att jag lånade en körskolehoj...

Detta är ett lysande exempel på den idioti, som givetvis måste upphöra. En MC räknas som tung vid 126 cc och följaktligen ska man givetvis kunna köra upp för mellanklass på en sådan MC. Hela regelverket är ett stort skojeri och medför att väldigt få personer köper en 250 eller en 350, vilket tidigare var en mycket lämplig hoj för nya MC förare.
 

janric

New member
Besserwisser ...

Tack för dina synpunkter. Det är alltid uppfriskande att bli tillrättavisad av en genuin Besserwisser.

Jo tack! Jag både begriper och inser att Vägverket har lyckats lägga ännu mera lök på laxen och har du inte fattat detta, då är du nog en aning korkad. Sverige har betydligt större krav när det gäller förarprov för MC och detta faktum har väl knappast undgått ditt vakande öga?

När det gäller EU-valet så kan jag upplysa dig om att det spelar en mindre roll vilken vi röstar på, eftersom Sveriges åsikter spelar en ytterst marginell betydelse i denna stora organisation. Men om du är så naiv att du tror att din röst spelar roll så är det upp till dig. Personligen är jag inte speciellt intresserad av att hjälpa till och rösta fram nästa idiot, som skall bli miljonär på skattebetalarnas bekostnad. Dessutom borde du veta att Vägverket är representerat i EU och är således med och stiftar de bestämmelser, som man sedan ”finslipar” ytterliggare här hemma. De du! Här fick du något att fundera över!
:D

... Messerschmitt heter det faktiskt!

"Betydligt högre krav"? Eftersom jag inte, men uppenbarligen du?, vet vilka krav andra länder inom EU har vid förarprövning kan jag inte avgöra om kraven här i Sverige är högre eller lägre. De är kanske annorlunda. Om jag trodde att du kände till reglerna i övriga EU-länder skulle jag ha bett dig om några exempel.

Vad gäller din möjlighet att delta i att påverka vilka som sitter med i EU-parlamentet och där deltar i utformandet av regler har du egenhändigt avstått och därmed, i mina ögon, också diskvalificerat dig från att ha synpunkter. Gör du likadant i riksdagsvalet?
Om detta är idiotiskt, korkat eller naivt får du avgöra själv. Jag avstår från att kalla dig vare sig det ena eller det andra.

Du menar att Vägverket utser parlamentsledamöter?
Det enda jag biter i i detta fallet är funderingen över människors oförmåga att se sakernas faktiska tillstånd.
 

GS1000E

New member
... Messerschmitt heter det faktiskt!

"Betydligt högre krav"? Eftersom jag inte, men uppenbarligen du?, vet vilka krav andra länder inom EU har vid förarprövning kan jag inte avgöra om kraven här i Sverige är högre eller lägre. De är kanske annorlunda. Om jag trodde att du kände till reglerna i övriga EU-länder skulle jag ha bett dig om några exempel.

Vad gäller din möjlighet att delta i att påverka vilka som sitter med i EU-parlamentet och där deltar i utformandet av regler har du egenhändigt avstått och därmed, i mina ögon, också diskvalificerat dig från att ha synpunkter. Gör du likadant i riksdagsvalet?
Om detta är idiotiskt, korkat eller naivt får du avgöra själv. Jag avstår från att kalla dig vare sig det ena eller det andra.

Du menar att Vägverket utser parlamentsledamöter?
Det enda jag biter i i detta fallet är funderingen över människors oförmåga att se sakernas faktiska tillstånd.

Förstår att du inte begriper eftersom du skriver detta. Så du bör väl underrättas lite om tingens ordning.

Vägverket utser förvisso inga parlamentsledamöter, men myndigheten fungerar, som ett berednings- och avrapporteringsorgan till EU och är därför knutet till verksamheten inom CEDR TG Standardisation, i vilken FUD-strategen i generaldirektörens stab dels är ordförande, dels representerar Vägverket. CEDR står för Conference of European Directors of Roads, vilken är de europeiska vägmyndigheternas samarbetsorganisation, där både generaldirektören samt en del andra tjänstemän från Vägverket deltager i.

Det skadar aldrig att källforska, innan man skjuter av sin Besserwisserkanon.
:p
 

catwoman_w

New member
Tyvärr inte.

Hur gick det då... med det där körkortet


Nej,det gick inte. Visst kan jag komma på mängder av orsaker men jag kan bara skylla på att jag körde en hoj som jag bara hade kört tre gånger efter att jag bytte. Men jag har en ny tid och nu när jag har kört hojen några gånger till så börjar jag känna av vart den är och det är jag som styr den och den styr inte mig. Visst den är väldigt lika min gamla men helt klart mycket större motor så man måste ju vara känsligare med gasen. Sedan så hällregnade det så att det stod härliga till. Visst var jag besviken men det var inte fel hoj denna gången utan det var mig det var fel på just då. Så om en månad nu så har jag en ny tid. Så jag har lite tid att öva igen som tur är. Tyvärr så kan jag inte öva krypbanan på en vecka eftersom min handledare inte är hemma på en vecka. Vilket är himla tråkigt tycker jag.:(
 

roke

New member
Äh, jobbigt!
Otur med väder och dagsform verkar det som.
Kom igen! nästa gång kommer du klara det.
 

catwoman_w

New member
Envis jäkel.

Äh, jobbigt!
Otur med väder och dagsform verkar det som.
Kom igen! nästa gång kommer du klara det.

Ja, det tog mig några dagar att komma över besvikelsen men nu har jag det och jag är för envis för mitt eget bästa. Så nej, jag tänker inte ge upp. Den dagen jag ger upp är när jag sitter i rullstol och inte kan resa mig igen. :)

Skämt och sido. Nej, jag ger inte upp. Ja,vädret förra torsdagen var inte trevligt. Det vällde ner faktiskt. På de minuterna jag var ute på hojen så var jag dyngsur helt enkelt. Men jag är glad ändå för jag vet att jag kan och jag vet att jag kommer att lyckas. Sedan hur lång tid det tar....det får tiden utvisa.
 

GS1000E

New member
Nej,det gick inte. Visst kan jag komma på mängder av orsaker men jag kan bara skylla på att jag körde en hoj som jag bara hade kört tre gånger efter att jag bytte. Men jag har en ny tid och nu när jag har kört hojen några gånger till så börjar jag känna av vart den är och det är jag som styr den och den styr inte mig. Visst den är väldigt lika min gamla men helt klart mycket större motor så man måste ju vara känsligare med gasen. Sedan så hällregnade det så att det stod härliga till. Visst var jag besviken men det var inte fel hoj denna gången utan det var mig det var fel på just då. Så om en månad nu så har jag en ny tid. Så jag har lite tid att öva igen som tur är. Tyvärr så kan jag inte öva krypbanan på en vecka eftersom min handledare inte är hemma på en vecka. Vilket är himla tråkigt tycker jag.:(

Beklagar att du inte fick det efterlängtade körkortet. Men jag föreslår att du gör som så många andra. Dvs att du lånar en mera lättmanövrerad hoj. Hela manöverprovet är ett stort skämt och det finns ingen anledning att kämpa sig igenom provet på en hoj, som inte är byggd för cirkuskonster.:cool:
 

catwoman_w

New member
Byte hoj till större kubik.

Beklagar att du inte fick det efterlängtade körkortet. Men jag föreslår att du gör som så många andra. Dvs att du lånar en mera lättmanövrerad hoj. Hela manöverprovet är ett stort skämt och det finns ingen anledning att kämpa sig igenom provet på en hoj, som inte är byggd för cirkuskonster.:cool:

Nu är det som så att jag bytte hoj som hade mera kubik rättare sagt dubbelt så mycket men annars så är den väldigt lik den hoj som jag bytte in. Nämligen enSuzuki Bandit 650 till Suzuki Bandit 1200s. Jag hade behövt ha ett par veckor till men tyvärr så tänkte varken jag eller min handledare på det. Sagt och gjort så blev det som det blev nu.

Jag har tagit lite andra åtgärder för jag vill inte sänka hojen denna gång så jag har fixat extra sula på mina dojjor så jag når ner lite bättre. Annars så är den precis likadan som 650 dock 2 cm längre men inte tyngre. Så nästa gång är jag faktiskt hoppfull mer än jag har varit innan.
 
Top