catwoman_w
New member
Nej, lagen ändras inte med automatik 2013. Det är ett direktiv från EU. SMC måste därför fortsätta att kämpa för att 600 kubik blir en gräns för behörighet A.
SMC har verkligen försökt att få Vägverket och senare Transportstyrelsen att ändra kubikgränsen. Kontakt har även tagits med riksdagsmän. SMC har inte lyckats. Alla tänkbara argument har använts, se sidan med våra remissvar. Varför har Sverige en högre kubikgräns? Man hänvisar främst till att svenska motorcyklister har motorcyklar med högre kubiktal än övriga Europa.
SMC kommer givetvis att fortsätta att framföra detta i alla sammanhang då det talas om körkort för MC.
Tja, det kanske är dags att demonstrera angående den lagen överhuvudtaget. Visst jag tycker det är helt ok att man ska få köra upp i olika klasser och det är jättenyttigt att har lärt sig krypköra. Något som jag då också funderar över är ju alla som köper en custom hoj t.ex. gaffelvinkeln är vidare än en touring, sport hoj. Det är inte enklaste att köra krypkörningsbanan med en custom hoj kan jag säga. Det är också inte så många meter att leka på då. Men jag tycker fortfarande att lagen är så otroligt korkad så att det skriker om det.