Uppkörning på fel hoj och bli kuggad.

catwoman_w

New member
Nej, lagen ändras inte med automatik 2013. Det är ett direktiv från EU. SMC måste därför fortsätta att kämpa för att 600 kubik blir en gräns för behörighet A.
SMC har verkligen försökt att få Vägverket och senare Transportstyrelsen att ändra kubikgränsen. Kontakt har även tagits med riksdagsmän. SMC har inte lyckats. Alla tänkbara argument har använts, se sidan med våra remissvar. Varför har Sverige en högre kubikgräns? Man hänvisar främst till att svenska motorcyklister har motorcyklar med högre kubiktal än övriga Europa.
SMC kommer givetvis att fortsätta att framföra detta i alla sammanhang då det talas om körkort för MC.


Tja, det kanske är dags att demonstrera angående den lagen överhuvudtaget. Visst jag tycker det är helt ok att man ska få köra upp i olika klasser och det är jättenyttigt att har lärt sig krypköra. Något som jag då också funderar över är ju alla som köper en custom hoj t.ex. gaffelvinkeln är vidare än en touring, sport hoj. Det är inte enklaste att köra krypkörningsbanan med en custom hoj kan jag säga. Det är också inte så många meter att leka på då. Men jag tycker fortfarande att lagen är så otroligt korkad så att det skriker om det.
 

catwoman_w

New member
Snacka om förutfattade meningar.

Din reaktion är rätt typisk för någon som brutit mot eller inte kunnat uppleva till en regel man inte kände till men borde ha gjort och sedan går i försvarsställning. Hade du varit medveten om kravet på kubikantal från början och valt en mc av rätt sort hade du aldrig brytt dig, än mindre orsakat denna tråd. Å ena sidan.

Å andra sidan, jag letade på hojtorget.se och hittade en uppsjö av hojar kring 750 kubik inom ca 2 sek. Tidfördröjningen berodde på överföringshastigheten från internetservern.

Nej,jag visste att det skulle vara 700cc och jag letade efter en hoj innan jag körde upp. Så det är en förutfattad mening som du har om mig. Så ja, jag var fullt medveten om kubikantalet på hojen. Nu är det som så att jag åkte ändå ner för att köra upp trots att jag visste att jag skulle bli kuggad. Nej, jag är inte besviken på mig själv utan jag visste vilka förutsättningar jag hade när jag skulle köra upp.

Ska en person som köper en intruder inte kunna få köra upp tycker du? Nu är det som så att jag har ingen intruder men det kvittar vilken hoj man än har tycker jag ska man kunna köra upp på utan att slita häcken av sig genom krypkörningsbanan och självklart för det A-kortet man kör upp på. Men idag så kan du inte köra upp om du inte har vuxit upp med en hoj på en custom hoj.

Ja, jag hittar också men inte hos företag. Tanken är att jag ska byta in min hoj till en tyngre. Det är oftast privatpersoner som säljer sina hojar och de pengarna finns inte för att lägga ut kanske 50 papp så det blir ett lån. Om du förstår min poäng.
 

catwoman_w

New member
Att reglerna till synes, eller när man inte vet mer som jag, kan verka oskäliga är en sak. Men att beklaga sig först då man misslyckats verkar, som jag låter förstå, vara i linje med klagomål på t.ex. hastighetsbestämmelser när man åkt dit.
Om man har för avsikt att ta körkort bör man väl för höge farao ta reda på vilka regler som gäller och följa dom. Inte sätta igång och gnälla på reglerna. Då fixar man det aldrig.

Och få tag i en passande hoj på marknaden som är överlusad av begagnat bör inte vara nån svårighet, oavsett benkorthet. En väldigt närstående till mig lyckades alldeles utmärkt härom året utan större svårighet annan än att krypa över sin egen inbillningströskel.

Och förresten - när man väl har A-behörighet, har man lov att köra alla slags mc. Även de med flera liters slagvolym och dryga halvtonets torrvikt. Bör inte prövningen ta hänsyn till det faktumet också?

Ok, då kan jag se det som så. Du janeric är säkert över 175 cm. Ja, nu är det lite förutfattade mening jag har. Min bandit har en normalhöjd som är 770/790 mm. Notera nu också att jag är endast 160 cm lång. När jag körde hojen utan sänkning så nådde jag ner med tåspetsarna. Jag fixade det men jag hade ingen bra balans när jag stod still. Du når säkert ner med båda fötterna på marken när du står still det gör inte jag fortfarande men jag känner mig säkrare nu när jag fick sänkningen på min hoj.

Nu är det som så att jag har tyckt illa om denna lagen sedan jag börjde för det var det första jag kollade upp vad för kubik för tung hoj var. Så innan jag körde upp så tyckte jag otroligt illa om lagen och det kommer jag fortsätta att göra.

Min sambo som har kört hoj i 40 år tycker också att lagen är otroligt idiotisk med tanke på att alla gillar inte att köra sporthoj. Så lägg av och döm människor bara för att de kuggade sig. Som jag skrev i inlägget innan så visste jag vad det var för krav. Så sluta och ha förutfattade meningar om folk som du inte känner.

Just nu letar jag som jag skrev efter en hoj där jag kan byta in min egen hoj och som har en kubik över 700 cc. Jag vet att jag klarar banorna utan problem men jag hade fel hoj och vem som helst kan väl göra fel.
*börjar verkligen surna till på trångsynta människor*
 

catwoman_w

New member
Vad gäller det existerande kravet (700cc och 35kW) finns det nog inte en person som lever idag som kan förklara detta. Om jag förstog Maria Nordqvists svar korrekt så kommer 600cc att accepteras fr.o.m 2013. Vet inte om det var SMC själva som lyckades få igenom detta, men har för mig att det var planerat att behålla 700cc kravet i ursprungsförslaget? I så fall kan jag bara säga bra gjort. Anledningen till 40kW gisser jag är för att spegla den typiska specifikation på en modern hoj med 600cc eller mer, men tyvärr är det ovanför effekten på din hoj. För min del har jag lite tur och har en kompis som låner mig sin MC. Lycka till med nästa uppkörningen.

Varför ville inte Sverige, Storbrittanien och Norge övergå till en gemensam valuta? Jo, för att de inte trodde på EU. Vi är ju bäst ;-)

Ja, jag förstår det också RMac. Men i nuläget så hjälper det inte mig på något sätt. Så jag letar efter en hoj just nu. Jag har en ny uppkörningstid om två veckor och tro mig jag kommer att sätta den då.

Jag tackar så mycket och jag önskar dig lycka till med din nästa uppkörning.
 

GS1000E

New member
Tja, vad ska jag säga. Jag körde upp förra veckan på en Triumph Thunderbird 900. Kan säga att det gick inte alls bra. Letade i en månad efter en hoj som jag skulle kunna köra upp på men hittade ingen. Eftersom man inte får köra upp på en 650 Bandit. Med min egen bandit så fixar jag krypbanan och höghastighetsbanan och självklart med körskolans hoj. Nackdelen med att köra upp körskolans hoj var att de hade inte heller några tider så de tyckte att jag skulle fixa uppkörning själv. Sagt och gjort jag gjorde det men tyvärr så fick jag inte låna nån av deras hojar.

Problemet var inte storleken på hojen utan det var Triumph Thinderbird har ju för sjutton ju noll rattutslag plus att i krypkörning så blir den så extremt oblanserad så det är skrämmande. Jag slet som ett djur för att få runt hojen runt konerna på uppkörningen men jag visste att jag inte skulle kunna klara det. Så jag åkte mer eller mindre bara för att bli kuggad. Nej, jag är inte deppig men det som gör mig med arg och irriterad är att i alla andra EU-länder så är det 650 cc och över 25 kw för uppkörning men endast Sverige har då att man ska ha minst 700 cc och över 25 kw. Kolla runt så är det EXTREMT svårt att köpa en hoj som är precis 700 cc. Alla nästan ligger på 600cc eller 650 cc. Utöver det så är de flesta på 1000cc eller över.

För min tanke var då att ja, jag kan köra min bandit 650 i ett år eller två och sedan byta upp mig för jag har fått ett par år på nacken som mc förare. Men då måste jag nu kanske köpa mig en hoj som är på över 1000cc för att kunna köra upp. Är det inte att låta människor ta risker tycker jag. Trots allt jag kan ju ha fel men om man tänker då säkerhet vilket jag gör tycker jag så kan jag inte köra upp på min hoj. Jag har inte råd längre att köra på en trafikskola för det finns inte pengar för det. Så om jag ny byter till en större hoj så kommer jag fortfarande köra upp privat men jag kommer också övningsköra konerna privat.

Hela systemet är fullständigt korkat och saknar all verklighetsförankring. Kraven är enbart gjorda med ett enda syfte, nämligen att komplicera körkortstagandet så mycket som möjligt. Vilket givetvis innebär att antalet motorcyklar minskar och detta uppfyller därmed Vägverkets högsta önskan.

Innan dårarna började att härja fritt fanns det en någorlunda god tanke bakom de 3 olika kubik-klasserna, men nu har systemet fullständigt brakat ihop. Dessutom tillkommer kravet på att utföra cirkuskonster i samband med manöverprovet, som ytterliggare lök på laxen. Den som vill köra en 250 måste köra upp på en 400 och den som vill köra GW eller större måste låna en mindre hoj för annars klara man inte manöverprovet. Snacka om dårskap!

Om inte SMC tar tag i eländet och kraftig protesterar mot galenskaperna kommer antalet MC-åkare att minska i en allt snabbare takt. Men som sagt var, detta är ju ändå målsättningen med det nya systemet.:D
 

catwoman_w

New member
Olika hojar.

Hela systemet är fullständigt korkat och saknar all verklighetsförankring. Kraven är enbart gjorda med ett enda syfte, nämligen att komplicera körkortstagandet så mycket som möjligt. Vilket givetvis innebär att antalet motorcyklar minskar och detta uppfyller därmed Vägverkets högsta önskan.

Innan dårarna började att härja fritt fanns det en någorlunda god tanke bakom de 3 olika kubik-klasserna, men nu har systemet fullständigt brakat ihop. Dessutom tillkommer kravet på att utföra cirkuskonster i samband med manöverprovet, som ytterliggare lök på laxen. Den som vill köra en 250 måste köra upp på en 400 och den som vill köra GW eller större måste låna en mindre hoj för annars klara man inte manöverprovet. Snacka om dårskap!

Om inte SMC tar tag i eländet och kraftig protesterar mot galenskaperna kommer antalet MC-åkare att minska i en allt snabbare takt. Men som sagt var, detta är ju ändå målsättningen med det nya systemet.:D

Exakt. Det är en viss form av hoj som du måste ha för att kunna köra upp. Man har inte valet längre att själv välja. Som du skriver så en GW klarar inte krypkörningsbanan och inte heller en customhoj om du inte är extremt duktig på att hantera den. Samma sak gäller då en GW.
Det som det tydligen handlar om är sporthojarna som har fördel. Men jag tar mitt ansvar som hojåkare och vill inte ha en sporthoj. Ansvar kanske är fel men jag gillar att åka runt i lagom takt och komma fram säkert istället för att hamna i en liksäck eller tråkigare är att hamna i en rullstol.

Hela systemet är ju galet och det kanske är dags att göra något åt saken.
 

HåkanP

New member
Varför ska Sverige vara annorlunda än resten av Europa? Varför kan Sverige inte följa de andra istället. För går detta igenom så handlar det ju om att alla andra motorcyklar kommer att vara för liten i effekt i nuläget. Så vad är det för fel att en tung hoj är på 650 cc och har en motoreffekt på 35 kw och över? Förklara det för mig. Den är ju ändå klassad som tung motorcykel

Å den frågan ställer du i ett land där man utreder och försäkrar sig mot allt...

Det mest häpnadsväckande hittills var att vi ägnade miljoner på en utredning om hur vi skulle undvika och aha pass med oss när vi reser i EU, och kom fram till ett nationellt id kort som du skal lköpa hos polisen, när allt man hade behövt göra var att skriva in personens nationalitet på körkortet...

Enkelt är fult i sverige.
 

catwoman_w

New member
Å den frågan ställer du i ett land där man utreder och försäkrar sig mot allt...

Det mest häpnadsväckande hittills var att vi ägnade miljoner på en utredning om hur vi skulle undvika och aha pass med oss när vi reser i EU, och kom fram till ett nationellt id kort som du skal lköpa hos polisen, när allt man hade behövt göra var att skriva in personens nationalitet på körkortet...

Enkelt är fult i sverige.

Amen för det. Det var nog bästa svar jag har fått. :eek:
 

anders_69

New member
Exakt. Det är en viss form av hoj som du måste ha för att kunna köra upp. Man har inte valet längre att själv välja. Som du skriver så en GW klarar inte krypkörningsbanan och inte heller en customhoj om du inte är extremt duktig på att hantera den. Samma sak gäller då en GW.
Det som det tydligen handlar om är sporthojarna som har fördel. Men jag tar mitt ansvar som hojåkare och vill inte ha en sporthoj. Ansvar kanske är fel men jag gillar att åka runt i lagom takt och komma fram säkert istället för att hamna i en liksäck eller tråkigare är att hamna i en rullstol.

Hela systemet är ju galet och det kanske är dags att göra något åt saken.

Utan att ha provat själv (dvs ren spekulation) vågar jag nog påstå att en plastraket inte är något optimalt verktyg för krypkörning. Extremt dålig vändradie, lågt och smalt styre samt motor/låda anpassade för +100 gör det inte lättare att balansera runt konor.

Bästa hojen är väl ist. offroad-stuket med upprätt ställning, brett styre och stora styrutslag. F650 GS (med 800 motor) som jag körde upp med var nästan löjligt enkel att balansera, enda svårigheten med den var att den inte gillade att man slirade på kopplingen på tomgång då den gärna tjuvstannade (jmf med en CB750 eller min FZS 600 där man med lite fingertoppskänsla kan krypa runt helt på tomg.).

F.ö. vet jag att jag sett en videosnutt med mogen herre som rattar runt en traja typ Bonneville America eller Thunderbird på slalombanan och det ser bara såå enkelt ut. Nu hittar jag såklart ingen länk :mad:

Åskfågeln har iaf ung. samma hjulbas som GW, så går det med den ena borde det kunna gå med den andra. :rolleyes:

Helt annan bana/hoj men imponerande iaf hur man kan slänga runt skrotet:
http://www.youtube.com/watch?v=99KKx7cB-Ok
 

catwoman_w

New member
Utan att ha provat själv (dvs ren spekulation) vågar jag nog påstå att en plastraket inte är något optimalt verktyg för krypkörning. Extremt dålig vändradie, lågt och smalt styre samt motor/låda anpassade för +100 gör det inte lättare att balansera runt konor.

Bästa hojen är väl ist. offroad-stuket med upprätt ställning, brett styre och stora styrutslag. F650 GS (med 800 motor) som jag körde upp med var nästan löjligt enkel att balansera, enda svårigheten med den var att den inte gillade att man slirade på kopplingen på tomgång då den gärna tjuvstannade (jmf med en CB750 eller min FZS 600 där man med lite fingertoppskänsla kan krypa runt helt på tomg.).

F.ö. vet jag att jag sett en videosnutt med mogen herre som rattar runt en traja typ Bonneville America eller Thunderbird på slalombanan och det ser bara såå enkelt ut. Nu hittar jag såklart ingen länk :mad:

Åskfågeln har iaf ung. samma hjulbas som GW, så går det med den ena borde det kunna gå med den andra. :rolleyes:

Helt annan bana/hoj men imponerande iaf hur man kan slänga runt skrotet:
http://www.youtube.com/watch?v=99KKx7cB-Ok

Bonvillen har en bra svängradie. Nej,det är sant att sporthojarna har sämre svängradie än t.ex banditen och andra touring hojarna. Helt klart. En 650 bandit vänder du ju runt konerna på en krona nästan.:) Nu överdriver jag ju.

Ja, går ja, men problemet är har man inte hållt på och kört dem som en galning och i krypkörning dygnet runt så får man problem.

Ja, den filmsnutten var cool men inte krypkörde han i varje fall. Krypkörningen är att man kan gå brevid hojen och detta var inte krypkörning på något sätt. Men filmsnutten var cool. Helt klart. Men han har många timmars övning
 

Roma55

New member
Synd att du bor i Södertälje annars har jag en Sevenfifty -96 i garaget som grabben just nu använder för övningskörning. Den har varit utlånad förr för uppkörning och fungerar alldeles utmärkt.
Du får väl fixa en uppkörning i Gbg så kan du låna min hoj.

//ronnie
 

catwoman_w

New member
Synd att du bor i Södertälje annars har jag en Sevenfifty -96 i garaget som grabben just nu använder för övningskörning. Den har varit utlånad förr för uppkörning och fungerar alldeles utmärkt.
Du får väl fixa en uppkörning i Gbg så kan du låna min hoj.

//ronnie

Ronnie....tack det hade varit toppen. Nackdelen är ju att det finns inte uppkörning för mc i Gbg som jag kunde se. Sedan så finns det inga tider längre. Det var det första jag kollade på nu innan jag svarade dig. Tack för erbjudandet.

Det borde finnas fler vänliga själar i detta avlånga land som Ronnie.
 

Axman

New member
Jodå, det finns uppkörning för mc här i GBG, ute på Hisingen i Säve. Där tog jag mitt. Inte så illa heller, man hinner inte åka in i centrala göteborg under uppköringen så man slipper det värsta även om Hisningssidan kan vara väl så illa på sina ställen.
 

catwoman_w

New member
Jodå, det finns uppkörning för mc här i GBG, ute på Hisingen i Säve. Där tog jag mitt. Inte så illa heller, man hinner inte åka in i centrala göteborg under uppköringen så man slipper det värsta även om Hisningssidan kan vara väl så illa på sina ställen.

Aha, det var därför jag inte hittade Gbg. Det förklarar det hela. Tyvärr så finns det inga tider där.
 

phastas

New member
Varför är SMC forumet nerlusat med folk som vill göra uppkörningen lättare genom att lätta på kraven, endast för att _dom_ ska klara uppkörningen. Nu är ju trenden äntligen på väg ner (det är den väl?) vad det gäller olyckor, och då ska vi göra det lättare för puckon att komma ut på vägen...mycket förbryllande.

Gränsen på 700 kubik tycker jag är rättvis då det skulle finnas en hel drös med förvuxna moppar man skulle kunna klara uppkörningen på om den sänktes med bara 100 kubik.
En blytung bandit 600/650 eller seg satans XJ är bra mycket tyngre hojar att köra upp på jämfört med F650/800, Ducati monster 750, DR 750...men det är här är fortfarande hojar som glider upp mot 200 kilos strecket. Om kubikgränsen är 600 kubik så kommer ett helt berg med enstånkor med över 600 kubik och en vikt på 120-130 kg in som potentiella uppkörningsfordon.
Om något så har ju kraven redan blivit lättade (HO-HO) då det fanns ett 200 kilos krav i tillägg till de 700 kubiken förr i tiden. Men för all del, tillbaks med 200 kilos kravet och sänk gränsen till 600 kubik.

Är även road av att nu ska sporthojar vara lätta att köra upp på - är det uppdrag granskning effekten som kickar in här med?
 

P-O Noren

New member
Varför är SMC forumet nerlusat med folk som vill göra uppkörningen lättare genom att lätta på kraven, endast för att _dom_ ska klara uppkörningen. Nu är ju trenden äntligen på väg ner (det är den väl?) vad det gäller olyckor, och då ska vi göra det lättare för puckon att komma ut på vägen...mycket förbryllande.

Gränsen på 700 kubik tycker jag är rättvis då det skulle finnas en hel drös med förvuxna moppar man skulle kunna klara uppkörningen på om den sänktes med bara 100 kubik.
En blytung bandit 600/650 eller seg satans XJ är bra mycket tyngre hojar att köra upp på jämfört med F650/800, Ducati monster 750, DR 750...men det är här är fortfarande hojar som glider upp mot 200 kilos strecket. Om kubikgränsen är 600 kubik så kommer ett helt berg med enstånkor med över 600 kubik och en vikt på 120-130 kg in som potentiella uppkörningsfordon.
Om något så har ju kraven redan blivit lättade (HO-HO) då det fanns ett 200 kilos krav i tillägg till de 700 kubiken förr i tiden. Men för all del, tillbaks med 200 kilos kravet och sänk gränsen till 600 kubik.

Är även road av att nu ska sporthojar vara lätta att köra upp på - är det uppdrag granskning effekten som kickar in här med?
Det handlar knappast om varken att göra uppkörningen lättare/svårare, handlar inte om olycksstatistik heller. Handlar om att du ska kunna köra upp på en hoj som du sen får köra på samma behörighet du kört upp för.

Skulle det bli bättre bilförare om man var tvungen att köra upp med en lastbil men endast sedan få köra bil?

Finns inget samband mellan vilken hoj man kört upp med och olycksstatistiken därefter. Främsta anledningen till att folk kör ihjäl sig är att dom tar risker, det har inget med vilken hoj dom en gång i tiden körde upp på.

Skulle vi titta på dödsolyckor så skulle förresten tjejer kunna få köra upp med en moped och få alla klasser (tung).Tjejer tar inte risker som killar gör. Det är killar som kör ihjäl sig med få undantag...

Innan ni börjar hacka på det sista kan ni kolla på könsfördelningen på dödsolyckorna sista åren.
 

GuzziKungen

New member
Skulle vi titta på dödsolyckor så skulle förresten tjejer kunna få köra upp med en moped och få alla klasser (tung).Tjejer tar inte risker som killar gör. Det är killar som kör ihjäl sig med få undantag...

Innan ni börjar hacka på det sista kan ni kolla på könsfördelningen på dödsolyckorna sista åren.

Med statistik så visar man oftast bara det man VILL få fram.
Om lika många tjejer körde hoj (samma milantal) som killar , skulle det då
vara lika få tjejer som drabbas ?
Förmodligen inte men med all säkerhet fler än vad det gör i dag.
Ha dé
 

P-O Noren

New member
Med statistik så visar man oftast bara det man VILL få fram.
Om lika många tjejer körde hoj (samma milantal) som killar , skulle det då
vara lika få tjejer som drabbas ?
Förmodligen inte men med all säkerhet fler än vad det gör i dag.
Ha dé
Eller så kan man visa vad som faktiskt är sant. Även om man tittar på antalet mil så kvarstår skillnaderna tydligt.

I MC-ola så kan man på sidan 7 läsa att av de förare som omkommit så var 145 st män och 2 st kvinnor. (Kvinnor utgör ungefär 10% av antalet förare, du behöver ingen miniräknare för att inse trenden)

Även i läkartidningen 2003:14 fanns en intressant artikel som pekar ut könet som riskfaktor.

Även DN har tagit upp problemet med könsfördelning i en artikel.

Även en studie i trafikdödade region mitt 1997-2006 pekar tydligt ut män som överrepresenterade i dödsolyckor.

Sanningen är tveklöst den att kvinnor är duktigare på att undvika att dödas i trafiken. Här borde män ha en del att lära sig av våra kvinnor som kör hoj. Jag har inte påstått att dom kör konbanan bäst på tunga kubikstora hojar, men är det viktigt? (statistiken visar tydligt att kvinnor behärskar sina hojar mycket bra)

Kanske det är hög tid att vi ser problemen för vad de är egentligen. Män tar risker i högre grad än kvinnor. Då är kraven på 700kubik vid uppkörning särskilt pinsamt förlegat. Nu råkar just trådskaparen vara en kvinna, och hon har fått köra upp på en hoj som inte är lämplig för henne. Trådskaparen har bara belyst en fråga som är viktig. Detta är min tolkning av problemet. Av någon anledning har vår herre gjort kvinnor lite "kortare i rocken" än män, men han begåvade dem samtidigt med mer förstånd att undvika att dödas i trafiken. Detta borde även den mest byråkratiske värdsfrånvände tjänsteman på transportstyrelsen inse.

Dessa tider är väl ändå förbi, då vi hela tiden förringade och förlöjligade människor för deras kön? Men nu svär man väl i ett forum avsett för män åt män? (eller hur är det med detta?)
 

catwoman_w

New member
Ca 700 mil.

Med statistik så visar man oftast bara det man VILL få fram.
Om lika många tjejer körde hoj (samma milantal) som killar , skulle det då
vara lika få tjejer som drabbas ?
Förmodligen inte men med all säkerhet fler än vad det gör i dag.
Ha dé


Sedan jag började övningsköra mc så har jag bakom mig ca 700 mil i ryggen och jag chansar inte på hojen men jag chansar inte heller när jag sitter och kör bil som jag gör dagligen. Jag sitter i Stockholmstrafiken varje dag för det är en del av mitt jobb plus att jag har andra människors liv i mina händer när jag är på vägen. Nej, då chansar jag inte på något sätt och för mig är livet otroligt viktigt och chansa på mc det gör jag inte heller.

Oavsett om jag klarar nästa uppkörning eller inte så kommer jag på en vecka ha mer än 600 mil på min motorcykel på min semester. Skulle jag chansa?? Knappast.
Om man kollar statistiken för vad det gäller bilkörning så är det också killar som fortfarande är överrepresenterade vad det gäller dödsolyckor. För ni killar chansar oftare speciellt när killar är yngre. Samma sak gäller mc. Så jag ja, jag kör lika många mil som min karl och jag var ute redan i början av mars och började övningsköra iår.
 

catwoman_w

New member
Varför är SMC forumet nerlusat med folk som vill göra uppkörningen lättare genom att lätta på kraven, endast för att _dom_ ska klara uppkörningen. Nu är ju trenden äntligen på väg ner (det är den väl?) vad det gäller olyckor, och då ska vi göra det lättare för puckon att komma ut på vägen...mycket förbryllande.

Gränsen på 700 kubik tycker jag är rättvis då det skulle finnas en hel drös med förvuxna moppar man skulle kunna klara uppkörningen på om den sänktes med bara 100 kubik.
En blytung bandit 600/650 eller seg satans XJ är bra mycket tyngre hojar att köra upp på jämfört med F650/800, Ducati monster 750, DR 750...men det är här är fortfarande hojar som glider upp mot 200 kilos strecket. Om kubikgränsen är 600 kubik så kommer ett helt berg med enstånkor med över 600 kubik och en vikt på 120-130 kg in som potentiella uppkörningsfordon.
Om något så har ju kraven redan blivit lättade (HO-HO) då det fanns ett 200 kilos krav i tillägg till de 700 kubiken förr i tiden. Men för all del, tillbaks med 200 kilos kravet och sänk gränsen till 600 kubik.

Är även road av att nu ska sporthojar vara lätta att köra upp på - är det uppdrag granskning effekten som kickar in här med?

Min karl berättade att när någon förut körde upp på en custom så kunde de göra det för vad de fick göra var att de ledde cykeln runt i en cirkel för att se hur mycket plats de fick med hojen och därefter så la de till ca 1.5 m till. Så då kunde man köra upp på vilken tung hoj som helst. Idag kan du inte göra det om du inte mer eller mindre sover på hojen. Nej, jag säger inte att man ska sänka kraven utan jag tycker att man ska kolla på vad det är för hoj man kör på.

Min hoj är tyngre än min karls hoj med 20 kg om jag minns rätt men den har mer kubik och också extremt dåligt styrutslag. Men mitt problem är att om man ska köra upp privat så kan man inte köra med en customhoj som har t.ex 800cc eller om du nu har köpt dig en långgaffel så kan du ju fetglöma att kunna köra upp på den som privatist.
 
Top