Uppkörning på fel hoj och bli kuggad.

GuzziKungen

New member
Eller så kan man visa vad som faktiskt är sant. Även om man tittar på antalet mil så kvarstår skillnaderna tydligt.

I MC-ola så kan man på sidan 7 läsa att av de förare som omkommit så var 145 st män och 2 st kvinnor. (Kvinnor utgör ungefär 10% av antalet förare, du behöver ingen miniräknare för att inse trenden)

Det var det jag ville få fram , 90% fler är män som kör och där med toppar dom olyckstatistiken.
Sedan så skreva jag inte att männen var mindre riskbetonade , utan villa bara poängtera skillnaden i antal förare av vardera kön.
Men varför spelar inte antal körda mil någon roll :confused:
Jag kör 1000mil/år på hoj och frugan c,a 100mil /år , har inte jag då
900mil mer risk att råka ut för en olycka då ?
Problemet är mer att adrenalinjunkisarna är män och där med syns mest
bland olycksstatistiken.
Övriga män drabbas säkert inte mer i olyckor jämfört med kvinnor , rätta
mig gärna med fakta i frågan.
Trevlig sommar :)
Ha dé
 

phastas

New member
Min karl berättade att när någon förut körde upp på en custom så kunde de göra det för vad de fick göra var att de ledde cykeln runt i en cirkel för att se hur mycket plats de fick med hojen och därefter så la de till ca 1.5 m till. Så då kunde man köra upp på vilken tung hoj som helst. Idag kan du inte göra det om du inte mer eller mindre sover på hojen. Nej, jag säger inte att man ska sänka kraven utan jag tycker att man ska kolla på vad det är för hoj man kör på.

Min hoj är tyngre än min karls hoj med 20 kg om jag minns rätt men den har mer kubik och också extremt dåligt styrutslag. Men mitt problem är att om man ska köra upp privat så kan man inte köra med en customhoj som har t.ex 800cc eller om du nu har köpt dig en långgaffel så kan du ju fetglöma att kunna köra upp på den som privatist.

Ha, jomenvisst 1.5 m...om det ändå hade varit så lätt. 20 cm fick vi. DÅ var det knepigt. Uppkörningen som den är idag så är det väldigt få hojar som det faktiskt INTE går att ta igenom konbanan med. Det det handlar om är att träna och visa att man kan köra långsamt med en motorcykel med kontroll, genom att andvända gas, koppling, broms och sin egen balans och på så sätt framföra en mc. ALLA kan köra en hoj som man egentligen kör hela tiden, på väg, men inte alla kan klara av och hantera ovanstående 4 saker samtidigt. Men att gå ner till 600 kubik så kommer man samtidigt gå ner till en viktgräns där det börjar bli väldigt enkelt att klara uppkörningen.

Och det handlar inte om att om man kan köra en GW (vilket jag tror går igenom utan problem ikonbanan) eller boss hoss efter uppkörningen. Köper man de hojarna så har man oftast många många år med erfarenhet och kunskap bakom sig. Det vi inte vill ha är unga killar som inte kan hantera gas, broms, koppling och balans ändå fixa sin uppkörning för att Husan på 650 kubik, 60 hk klarar era "tung motorcykel" krav men samtidigt väger in på 120 kilo, fulltankad. För att sen sätta sig på den sporthojen som för dagen är tuffast (vilket iofs verkar bli en BMW i framtiden...).
 

HåkanP

New member
Pedagogik

Tycker hela uppkörningsmomentet som sådant är väldigt förlegat rent pedagogiskt. Ser man till hur utvecklingen har gått i grundskolan från att jag läste där till mina systerdöttrar, frugans barn osv. (jag är 40 år) så är den inlärnningsprocess och det kontrollsystem vi har inom körkortsutbildningen rätt ålderdomlig. Än mer gäller det om man studerar universitetsvärlden som jag själv känner bäst.

Att snurra runt några koner några få minuter visar ingenting om kontroll av ett fordon i trafik. Det visar att du är duktig, dålig för tillfället. Flera kan säkerligen upprepa bedriften ett flertal gånger och på så sätt vara bättre, men det kan också vara så att du har otur osv. Sedan har du i uppkörningsmomentet inte med alla andra faktorer, såsom andra bilister, risker som trottoarer, refuger, utspringande barn, grus, oljespill osv. Oftast skall du använda dina undanmanöverkonster i samband med hot som dyker upp. Jag tror bestämt att 90% av dem som gör höghastighetstestet försöker titta upp långt fram o.d. men att vi alla är vääldigt fixerade vid den så kallade "älgen" när vi gör motstyrningen. Och alla som gått en kurs på SMC vet ju att det är just där man inte skall titta, dvs. på hotet i sig.

Utbildning och uppkörning måste få in mer av nötning, självinlärning, praktiska verklighetsmoment osv. Personligen tror jag att man ser betydligt bättre folks möjlighet att kontrollera sitt fordon genom att låta dem ta sig igenom en tätort i rusningstrafik, med krypkörning osv. än i lågfartsbanan.

Kontrollen borde ske upprepade gånger under utbildningen. I princip skulle man kunna lyfta över mycket av kontrollbiten från vägverket till certifierade körskolelärare med lång erfarenhet.

Sedan kunde man gått ha som krav att alla MC kort skall ha genomgått utbildning mostvarande SMC utbildningsteg 1-3 på bana inom säg första året/en för att få ett riktig körkort från att ha haft det på prov. Där hade de lärt sig betydligt mer än ibland vägverkets koner.

Sedan kunde man också lägga till någon slags krav/morot i vårt trafiksystem som gör att alla går motsvarande avrostning och/eller steg 4 varje år.;)
 

Smedis

New member
Man skulle kunna tolka det så att uppkörningstestet påvisar att customhoj är direkt olämplig som fordon i trafiken, med tanke på dess vägegenskaper...;)
 

P-O Noren

New member
Det var det jag ville få fram , 90% fler är män som kör och där med toppar dom olyckstatistiken.
Sedan så skreva jag inte att männen var mindre riskbetonade , utan villa bara poängtera skillnaden i antal förare av vardera kön.
Men varför spelar inte antal körda mil någon roll :confused:
Jag kör 1000mil/år på hoj och frugan c,a 100mil /år , har inte jag då
900mil mer risk att råka ut för en olycka då ?
Problemet är mer att adrenalinjunkisarna är män och där med syns mest
bland olycksstatistiken.
Övriga män drabbas säkert inte mer i olyckor jämfört med kvinnor , rätta
mig gärna med fakta i frågan.
Trevlig sommar :)
Ha dé

Jag kan tro att du har rätt om frågan med adrenalinjunkisar, men själva begreppet är väl inte klarlagt?
Håller dock med dig, men det är mer baserat på en magkänsla, kan inget om stunt junkies direkt mer än det man läser i aktuell forskning. (populärvetenskapligt)

Man har pratat om ett inlslag av genetiska förutsättningar för dessa individer, men frågan är högst kontroversiell.

Vet inte vilken definition som ska gälla? Typ-T personlighet med en möjlig brist i aktiviteten på MAO-enzymet? (enligt psykologen Frank Farley)

Tror vi är långt ifrån att kunna ge några svar om vilka individer hos det manliga kollektivet som är värst till för olyckor.
Dels har väl aktuell forskning svårt att enas om det finns adrenalinjunkisar, och isåfall hur defineras dom. Har inte hittat några studier, men det borde vara högaktuellt att följa detta hos just mc-förare i synnerhet.

Extrema risktagare tror jag finns med där, men tyvärr har män nog en tendens att ta mer risker än kvinnor. Tror det kan vara kulturellt, ett inslag i att vara macho-kulturen. (det är manligt att köra fort, lite aggresivt, respektive kvinnligt att hantera riskbedömningen och fart mer korrekt)

Men detta glider rätt så häftigt från trådens ursprungstanke och är på ett sätt värt en helt egen tråd.
 

janric

New member
Förhastade slutsatser?

Nej,jag visste att det skulle vara 700cc och jag letade efter en hoj innan jag körde upp. Så det är en förutfattad mening som du har om mig. Så ja, jag var fullt medveten om kubikantalet på hojen. Nu är det som så att jag åkte ändå ner för att köra upp trots att jag visste att jag skulle bli kuggad. Nej, jag är inte besviken på mig själv utan jag visste vilka förutsättningar jag hade när jag skulle köra upp.

Ska en person som köper en intruder inte kunna få köra upp tycker du? Nu är det som så att jag har ingen intruder men det kvittar vilken hoj man än har tycker jag ska man kunna köra upp på utan att slita häcken av sig genom krypkörningsbanan och självklart för det A-kortet man kör upp på. Men idag så kan du inte köra upp om du inte har vuxit upp med en hoj på en custom hoj.

Ja, jag hittar också men inte hos företag. Tanken är att jag ska byta in min hoj till en tyngre. Det är oftast privatpersoner som säljer sina hojar och de pengarna finns inte för att lägga ut kanske 50 papp så det blir ett lån. Om du förstår min poäng.

Må hända har jag dragit slutsatser som du inte vill ställa upp på men jag tyckte det låg nära till hands med en sån tolkning. Ber om ursäkt.
Är nog lite skadad genom mitt yrke där jag emellanåt får oförstående synpunkter på de lagar och regler jag tillämpar.

Att få ändringar av lagar och förordningar tillstånd kräver dessvärre andra grepp än att åka till uppkörningen med för liten slagvolym. De som stiftar lagarna får aldrig reda på det. Och den som stoppar dig tycker på sin höjd att det var lite oturligt för dig att du missat kravet.

Fortsätt att jobba och engagera dig inom SMC istället. Det gör jag.

Och lycka till på körkortsjakten.
 

janric

New member
Uppkörningsregler

Vet inte om det uppmärksammats på denna tråd men regeln med 700 kubik är författad av Vägverket i en s.k. vägverksföreskrift, VVFS 2008:253. Nu har Vägverket ersatts av Transportstyrelsen både i dessa frågor och i föreskriftstexten.

I remisssvar angående ny körkortslagstiftning skriver SMC att "Sverige
har krav som är högre än det kommande EG-direktivet". Sverige har ju redan idag högre krav än befintligt direktiv. Eller rättare sagt; inget av direktiven anger kubikavgränsning. Enbart effekt och vikt anger gränser för fordonen.

Om 600 kubik är bättre än 700 som lägsta gräns för slagvolym gör det möjligen lättare att köra upp. Om det förbättrar kvalitén på nyblivna förare har jag ingen uppfattning om.
Men om kubikgränsen sänks, kommer nya krav på ytterligare sänkning då? Snart kanske 250-kubikare är de mest populära nybörjarhojarna. Ett par nya fina varianter finns ju redan på marknanden.

Föreskriften kan för övrigt vara intressant läsning för den som skall ta körkort. Det är ju förarprövarens reglemente.
 

RMac

New member
Vet inte om det uppmärksammats på denna tråd men regeln med 700 kubik är författad av Vägverket i en s.k. vägverksföreskrift, VVFS 2008:253. Nu har Vägverket ersatts av Transportstyrelsen både i dessa frågor och i föreskriftstexten.

I remisssvar angående ny körkortslagstiftning skriver SMC att "Sverige
har krav som är högre än det kommande EG-direktivet". Sverige har ju redan idag högre krav än befintligt direktiv. Eller rättare sagt; inget av direktiven anger kubikavgränsning. Enbart effekt och vikt anger gränser för fordonen.

Om 600 kubik är bättre än 700 som lägsta gräns för slagvolym gör det möjligen lättare att köra upp. Om det förbättrar kvalitén på nyblivna förare har jag ingen uppfattning om.
Men om kubikgränsen sänks, kommer nya krav på ytterligare sänkning då? Snart kanske 250-kubikare är de mest populära nybörjarhojarna. Ett par nya fina varianter finns ju redan på marknanden.

Föreskriften kan för övrigt vara intressant läsning för den som skall ta körkort. Det är ju förarprövarens reglemente.

Svårt att förstå varför Sverige vill inte släppa kubikkraven. Det verkar så enkelt och korrekt med enbart kW/kg krav. Med kW/kg finns en närmare solid dynamisk-mekaniskt argument, force=mass*acceleration, som speglar direkt de krafterna MC:n utsätts för och föraren skall kunna behärska. Kubikkravet är bara larv. Vid krypkörning är det vikt och balans som spelar roll och återigen inte kubik och i vilket fall som helst hur många allvarliga olyckor sker under krypkörningshastigheter?
 

P-O Noren

New member
Svårt att förstå varför Sverige vill inte släppa kubikkraven. Det verkar så enkelt och korrekt med enbart kW/kg krav. Med kW/kg finns en närmare solid dynamisk-mekaniskt argument, force=mass*acceleration, som speglar direkt de krafterna MC:n utsätts för och föraren skall kunna behärska. Kubikkravet är bara larv. Vid krypkörning är det vikt och balans som spelar roll och återigen inte kubik och i vilket fall som helst hur många allvarliga olyckor sker under krypkörningshastigheter?

Vi är ju rätt så kubikfixerade i Sverige, det syns på vilka hojar som säljer mest här. Den fixeringen har väl letat sig in i vägverkets väggar, även om dom nu kallar sig transportstyrelsen. Istället för att medge att dom har gjort en tabbe med 700cc istället för 600cc så håller dom kvar vid misstaget istället.
 

RMac

New member
Vi är ju rätt så kubikfixerade i Sverige, det syns på vilka hojar som säljer mest här. Den fixeringen har väl letat sig in i vägverkets väggar, även om dom nu kallar sig transportstyrelsen. Istället för att medge att dom har gjort en tabbe med 700cc istället för 600cc så håller dom kvar vid misstaget istället.

Just det, Sverige fick fortsätta med snusförsäljning trots EUs försök att stoppa det. Det handlar ju om tradition, livskvalité och att det är bra för tänderna :D, och kanske inte minst att skydda de skatteintäkterna ifrån försäjlningen.

Ja, jag snusar själv ;)
 

GS1000E

New member
Nej, lagen ändras inte med automatik 2013. Det är ett direktiv från EU. SMC måste därför fortsätta att kämpa för att 600 kubik blir en gräns för behörighet A.
SMC har verkligen försökt att få Vägverket och senare Transportstyrelsen att ändra kubikgränsen. Kontakt har även tagits med riksdagsmän. SMC har inte lyckats. Alla tänkbara argument har använts, se sidan med våra remissvar. Varför har Sverige en högre kubikgräns? Man hänvisar främst till att svenska motorcyklister har motorcyklar med högre kubiktal än övriga Europa.
SMC kommer givetvis att fortsätta att framföra detta i alla sammanhang då det talas om körkort för MC.

Tala om för "Vägrar-Verket" att Sverige numera är medlemmar i EU och då vore det väl allra enklast att anta samma regler som i övriga Europa. Dessutom, Sverige har ett flertal personer, placerade i Bryssel, som deltager i stiftandet av de nya bestämmelserna. Med andra ord kan man sparka ut en hel del dönickar i Borlänge. Jag begriper inte varför man dels är med och stiftar lagar i EU, för att sedan hitta på egna idiotier hemma i Sverige. Det räcker fullständig väl med de galenskaper, som stiftas i Bryssel.:confused:
 
Last edited:

janric

New member
Inte begripa?

Tala om för "Vägrar-Verket" att Sverige numera är medlemmar i EU och då vore det väl allra enklast att anta samma regler som i övriga Europa. Dessutom, Sverige har ett flertal personer, placerade i Bryssel, som deltager i stiftandet av de nya bestämmelserna. Med andra ord kan man sparka ut en hel del dönickar i Borlänge. Jag begriper inte varför man dels är med och stiftar lagar i EU, för att sedan hitta på egna idiotier hemma i Sverige. Det räcker fullständig väl med de galenskaper, som stiftas i Bryssel.:confused:

Förstår att du inte begriper eftersom du skriver detta. Så du bör väl underrättas lite om tingens ordning.

De svenska reglerna är redan nu i enlighet med gällande EU-direktiv. De nya körkortsreglerna som remissats bl.a. till SMC är upprättade i enlighet med nya EU-direktivet.

Med andra ord - körkortsprov i Spanien eller Finland bör vara snarlika därmed. Skillnader beror på att EU-direktiven ger resp. medlemsland möjlighet att införa egna regler som så att säga kompletterar EU-direktiv och anpassar dessa till landets förhållanden. En av de "kompletteringsregler" som är antagna av Sveriges riksdag är t.ex. att den svenska körkortslagen hädanefter ger Transportstyrelsen, inte Vägverket, rätt att utfärda föreskrifter för detta med förarprövning. Ser du den röda tråden?

EU-direktiv - lagar i medlemsländerna + eventuella förordningar - myndighetsdirektiv.

På tal om svenska personer i Bryssel - hoppas du valde rätt i EU-valet senast! Valde du fel kanske reglerna blir därefter.:rolleyes:
 

catwoman_w

New member
Önska mig lycka till.

Efter att ha ringt runt nu till gud vet hur många ställen och kollat ifall någon hyr ut en motorcykel så hittade jag ingen. Kan säga att det blev en jäkligt dyr uppkörning på torsdag för mig. Jag bytte hoj helt enkelt. Vill vägverket har minst 700 cc så får de nu fan 1200 cc.

Så nu tänker nån säker fan kvinnan är ju käpp. Ja, jag kanske är knäpp men jag hade inget val till slut. Jag kör upp på torsdag igen och det känns lite panikartat men tro mig hade jag kunnat valt att inte byta hoj så hade inte gjort det. Jag tyckte att 650 Bandit var tillräcklig för mig första året.

Så sista dagarna på kvällarna ska jag nu ägna mig åt att krypköra med min nya hoj och även höghastighetsbanan.

Nej, jag har inte kunnat svara eftersom jag har jobbat
 

swischmc

New member
Önskar dig lycka till på torsdag! Håller tummarna!!!

Ja, det är knäppa regler. Hoppas att du trivs hyfsat bra i alla fall med din nya, stora, hoj.
 

RMac

New member
Tänkte på tidigare post där det nämns att Transportstyrelsen har valt 700cc kravet för att MC försäljningsstatistik visar att Sverige är lite kubikfixerat. Min fråga är om detta är verkligen fallet eller om det är själva 700cc uppkörningshojskravet som tvingar marknaden till större MC:ar? Självuppfyllandeprofesi...I catwomans fall har hon ju precis fattat beslut som ser till att kubikstatistiken behåller dess höga medelvärde. Lycka till med uppkörningen!
 

MrSpock

New member
Efter att ha ringt runt nu till gud vet hur många ställen och kollat ifall någon hyr ut en motorcykel så hittade jag ingen. Kan säga att det blev en jäkligt dyr uppkörning på torsdag för mig. Jag bytte hoj helt enkelt. Vill vägverket har minst 700 cc så får de nu fan 1200 cc.

Så nu tänker nån säker fan kvinnan är ju käpp. Ja, jag kanske är knäpp men jag hade inget val till slut. Jag kör upp på torsdag igen och det känns lite panikartat men tro mig hade jag kunnat valt att inte byta hoj så hade inte gjort det. Jag tyckte att 650 Bandit var tillräcklig för mig första året.

Så sista dagarna på kvällarna ska jag nu ägna mig åt att krypköra med min nya hoj och även höghastighetsbanan.

Nej, jag har inte kunnat svara eftersom jag har jobbat

Håller tummarna för dig på torsdag :)
 

catwoman_w

New member
Önskar dig lycka till på torsdag! Håller tummarna!!!

Ja, det är knäppa regler. Hoppas att du trivs hyfsat bra i alla fall med din nya, stora, hoj.

Tack ska du ha. Jag trivs himla bra med den. Har idag övat på krypkörningen och höghastighetsbanan plus lite inbromsning i 50 och 70 och det gick bra. Däremot ser jag ut som bambi på is innan jag får upp fötterna på fotpinnarna men jag fick bra tips från en vän.
 

catwoman_w

New member
Tänkte på tidigare post där det nämns att Transportstyrelsen har valt 700cc kravet för att MC försäljningsstatistik visar att Sverige är lite kubikfixerat. Min fråga är om detta är verkligen fallet eller om det är själva 700cc uppkörningshojskravet som tvingar marknaden till större MC:ar? Självuppfyllandeprofesi...I catwomans fall har hon ju precis fattat beslut som ser till att kubikstatistiken behåller dess höga medelvärde. Lycka till med uppkörningen!

Ja,du RMac jag kan bara hålla med dig om det. Tja, det var inte ett lätt beslut men tanken att lägga av efter alla pengar man har lagt ner på körskolan kände fel också. Men jag är hoppfull idag inför torsdag.

Tack. Hoppas att du har fixat en ny tid också och att det lyckas. Håller tummarna för dig också.
 
Top