Uppkörning på fel hoj och bli kuggad.

catwoman_w

New member
Tja, vad ska jag säga. Jag körde upp förra veckan på en Triumph Thunderbird 900. Kan säga att det gick inte alls bra. Letade i en månad efter en hoj som jag skulle kunna köra upp på men hittade ingen. Eftersom man inte får köra upp på en 650 Bandit. Med min egen bandit så fixar jag krypbanan och höghastighetsbanan och självklart med körskolans hoj. Nackdelen med att köra upp körskolans hoj var att de hade inte heller några tider så de tyckte att jag skulle fixa uppkörning själv. Sagt och gjort jag gjorde det men tyvärr så fick jag inte låna nån av deras hojar.

Problemet var inte storleken på hojen utan det var Triumph Thinderbird har ju för sjutton ju noll rattutslag plus att i krypkörning så blir den så extremt oblanserad så det är skrämmande. Jag slet som ett djur för att få runt hojen runt konerna på uppkörningen men jag visste att jag inte skulle kunna klara det. Så jag åkte mer eller mindre bara för att bli kuggad. Nej, jag är inte deppig men det som gör mig med arg och irriterad är att i alla andra EU-länder så är det 650 cc och över 25 kw för uppkörning men endast Sverige har då att man ska ha minst 700 cc och över 25 kw. Kolla runt så är det EXTREMT svårt att köpa en hoj som är precis 700 cc. Alla nästan ligger på 600cc eller 650 cc. Utöver det så är de flesta på 1000cc eller över.

För min tanke var då att ja, jag kan köra min bandit 650 i ett år eller två och sedan byta upp mig för jag har fått ett par år på nacken som mc förare. Men då måste jag nu kanske köpa mig en hoj som är på över 1000cc för att kunna köra upp. Är det inte att låta människor ta risker tycker jag. Trots allt jag kan ju ha fel men om man tänker då säkerhet vilket jag gör tycker jag så kan jag inte köra upp på min hoj. Jag har inte råd längre att köra på en trafikskola för det finns inte pengar för det. Så om jag ny byter till en större hoj så kommer jag fortfarande köra upp privat men jag kommer också övningsköra konerna privat.
 

dalis

New member
När jag kollar ut på parkeringen här på jobbet så står det fyra hojar varav tre stycken är 750.
OK inget statistiskt bra underlag men nog finns det många 750...eller?
 

catwoman_w

New member
700cc

Dalis......jo,visst finns det men frågan är ju hur många som vill hyra ut sin hoj till någon som de inte känner? Väldigt få. Att köpa en hoj så är det inte många om de inte är från 90-talet. Och jag har ju en hoj som är från 2006 så varför skulle jag byta till en äldre? Det är ju det som är frågan också.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Kort inlägg om vilka minimikrav EU ställer för närvarande, enligt det andra körkortsdirektivet. Medlemsländerna kan välja att ställa högre krav vilket Sverige valt:
A1: Mc utan sidvagn med en slagvolym på minst 75 kubik.
A begränsad: MC utan sidvagn med en slagvolym som överstiger 120 kubik och en maxhastighet på minst 100 km/h.
A: Direkt behörighet: motorcykel utan sidvagn med en motoreffekt på minst 35 kW.

Minimikrav finns i det tredje körkortsdirektivet som börjar gälla senast 2013:
A1: MC utan sidvagn med en slagvolym av minst 120 kubik och en maxhastighet av minst 90 km/h.
A2: MC utan sidvagn med en cylindervolym av minst 400 kubik och en motoreffekt av minst 25 kW.
A: MC utan sidvagn med en cylindervolym av minst 600 kubik och en motoreffekt av minst 40 kW.
 

catwoman_w

New member
Hjälper inte mig just nu.

Maria.

Det där hjälper inte mig i nuläget för jag har en hoj som uppfyller alla krav förutom kubiken. Min hoj väger 230 kg och den har 37kw och den är klassad som tung mc. Men det saknas 50 cc för lite. Bara för att du skriver att lagen ska ändras 2013 hjälper inte mig just nu. Jag tycker ändå att det är galet.
 

janric

New member
Nya 750

Dalis......jo,visst finns det men frågan är ju hur många som vill hyra ut sin hoj till någon som de inte känner? Väldigt få. Att köpa en hoj så är det inte många om de inte är från 90-talet. Och jag har ju en hoj som är från 2006 så varför skulle jag byta till en äldre? Det är ju det som är frågan också.

Dessa kanske inte duger åt dig men de finns som helt nya om du så önskar:

Honda VFR800, Kawasaki Z750, Suzuki GSXR750, BMW F800 i flera varianter, undrar om inte Ducati Monster 696 platsar, Honda NT700. Fler modeller finns säkert om man söker. I synnerhet om man ökar på motorstorleken en kvarts liter eller så.

Ett tips är ju att välja en modell motsvarande Kawa Z750 med realtivt högt och brett styre och med fotstöden rakt under rumpan. Då kan du dra nytta av både armar och ben vid manöverprovet.
 

Katarina

Helt okej
Jag fick i våras uppleva och upptäcka försprång. Kom till en avrostning med min Honda CB750 Four från 1973, modellen ser ut att greja biffen men jisses vad jag fick slita på konbanan. Där hade man satt upp en cirkel med konor, man skulle köra innanför cirkeln. Folk skrattade åt somliga som körde runt utanför. Hojen fick helt enkelt inte plats innanför!
Hojen fungerar kanonfint på kurviga vägar med nerlägg och allt men absolut inte som övningshoj att baxa runt på konbanor, även om den ser ut att greja det.
 

anders_69

New member
Dessa kanske inte duger åt dig men de finns som helt nya om du så önskar:

Honda VFR800, Kawasaki Z750, Suzuki GSXR750, BMW F800 i flera varianter, undrar om inte Ducati Monster 696 platsar, Honda NT700.


Monstret duger väl inte officiellt om man skall vara petig, saknas ju en liten stänkare i slagvolym.

BMW F650 årsm. 08 och framåt funkar också då den numera har nästan samma 800cc motor som F800 (fast lite lägre trimningsgrad). Populär hoj hos trafikskolor (tog själv kortet på en sån).

/Anders
 

catwoman_w

New member
Dessa kanske inte duger åt dig men de finns som helt nya om du så önskar:

Honda VFR800, Kawasaki Z750, Suzuki GSXR750, BMW F800 i flera varianter, undrar om inte Ducati Monster 696 platsar, Honda NT700. Fler modeller finns säkert om man söker. I synnerhet om man ökar på motorstorleken en kvarts liter eller så.

Ett tips är ju att välja en modell motsvarande Kawa Z750 med realtivt högt och brett styre och med fotstöden rakt under rumpan. Då kan du dra nytta av både armar och ben vid manöverprovet.



En del av dem du nämner har inte 700cc eller över. Även om det står kanske 700 så kan den vara på 696 cc. Då gäller inte den för uppkörningen. Där är nämligen Ducati Monster, Honda NT700.
BMW funkar men de är så jäkla dyra och skulle jag komma med en BMW så lär ju min karl slå ihjäl mig.*s*
 

catwoman_w

New member
Jag fick i våras uppleva och upptäcka försprång. Kom till en avrostning med min Honda CB750 Four från 1973, modellen ser ut att greja biffen men jisses vad jag fick slita på konbanan. Där hade man satt upp en cirkel med konor, man skulle köra innanför cirkeln. Folk skrattade åt somliga som körde runt utanför. Hojen fick helt enkelt inte plats innanför!
Hojen fungerar kanonfint på kurviga vägar med nerlägg och allt men absolut inte som övningshoj att baxa runt på konbanor, även om den ser ut att greja det.

Kan säga att Triumph Thunderbird är något sådant även om den är då från 2001. Jag slet så att det rann svett och jag var så slut efteråt så jag visste inte ens vad jag hette. :(
 

catwoman_w

New member
Kort inlägg om vilka minimikrav EU ställer för närvarande, enligt det andra körkortsdirektivet. Medlemsländerna kan välja att ställa högre krav vilket Sverige valt:
A1: Mc utan sidvagn med en slagvolym på minst 75 kubik.
A begränsad: MC utan sidvagn med en slagvolym som överstiger 120 kubik och en maxhastighet på minst 100 km/h.
A: Direkt behörighet: motorcykel utan sidvagn med en motoreffekt på minst 35 kW.

Minimikrav finns i det tredje körkortsdirektivet som börjar gälla senast 2013:
A1: MC utan sidvagn med en slagvolym av minst 120 kubik och en maxhastighet av minst 90 km/h.
A2: MC utan sidvagn med en cylindervolym av minst 400 kubik och en motoreffekt av minst 25 kW.
A: MC utan sidvagn med en cylindervolym av minst 600 kubik och en motoreffekt av minst 40 kW.


Varför ska Sverige vara annorlunda än resten av Europa? Varför kan Sverige inte följa de andra istället. För går detta igenom så handlar det ju om att alla andra motorcyklar kommer att vara för liten i effekt i nuläget. Så vad är det för fel att en tung hoj är på 650 cc och har en motoreffekt på 35 kw och över? Förklara det för mig. Den är ju ändå klassad som tung motorcykel
 

RMac

New member
Varför ska Sverige vara annorlunda än resten av Europa? Varför kan Sverige inte följa de andra istället. För går detta igenom så handlar det ju om att alla andra motorcyklar kommer att vara för liten i effekt i nuläget. Så vad är det för fel att en tung hoj är på 650 cc och har en motoreffekt på 35 kw och över? Förklara det för mig. Den är ju ändå klassad som tung motorcykel

Vad gäller det existerande kravet (700cc och 35kW) finns det nog inte en person som lever idag som kan förklara detta. Om jag förstog Maria Nordqvists svar korrekt så kommer 600cc att accepteras fr.o.m 2013. Vet inte om det var SMC själva som lyckades få igenom detta, men har för mig att det var planerat att behålla 700cc kravet i ursprungsförslaget? I så fall kan jag bara säga bra gjort. Anledningen till 40kW gisser jag är för att spegla den typiska specifikation på en modern hoj med 600cc eller mer, men tyvärr är det ovanför effekten på din hoj. För min del har jag lite tur och har en kompis som låner mig sin MC. Lycka till med nästa uppkörningen.

Varför ville inte Sverige, Storbrittanien och Norge övergå till en gemensam valuta? Jo, för att de inte trodde på EU. Vi är ju bäst ;-)
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nej, lagen ändras inte med automatik 2013. Det är ett direktiv från EU. SMC måste därför fortsätta att kämpa för att 600 kubik blir en gräns för behörighet A.
SMC har verkligen försökt att få Vägverket och senare Transportstyrelsen att ändra kubikgränsen. Kontakt har även tagits med riksdagsmän. SMC har inte lyckats. Alla tänkbara argument har använts, se sidan med våra remissvar. Varför har Sverige en högre kubikgräns? Man hänvisar främst till att svenska motorcyklister har motorcyklar med högre kubiktal än övriga Europa.
SMC kommer givetvis att fortsätta att framföra detta i alla sammanhang då det talas om körkort för MC.
 

janric

New member
Typisk reaktion

Ja, med tanke på att min hoj är klassad som tung motorcykel. Det är så urbotat korkat så det finns inte av denna värld. Jäkla paragrafryttare säger jag.

Din reaktion är rätt typisk för någon som brutit mot eller inte kunnat uppleva till en regel man inte kände till men borde ha gjort och sedan går i försvarsställning. Hade du varit medveten om kravet på kubikantal från början och valt en mc av rätt sort hade du aldrig brytt dig, än mindre orsakat denna tråd. Å ena sidan.

Å andra sidan, jag letade på hojtorget.se och hittade en uppsjö av hojar kring 750 kubik inom ca 2 sek. Tidfördröjningen berodde på överföringshastigheten från internetservern.
 

P-O Noren

New member
Din reaktion är rätt typisk för någon som brutit mot eller inte kunnat uppleva till en regel man inte kände till men borde ha gjort och sedan går i försvarsställning. Hade du varit medveten om kravet på kubikantal från början och valt en mc av rätt sort hade du aldrig brytt dig, än mindre orsakat denna tråd. Å ena sidan.

Å andra sidan, jag letade på hojtorget.se och hittade en uppsjö av hojar kring 750 kubik inom ca 2 sek. Tidfördröjningen berodde på överföringshastigheten från internetservern.

Nej där har du fel, det är fullständigt ologiskt att man inte ska kunna köra upp på en hoj som kräver det körkort du ska köra upp för. Så jag tycker hon har all anledning att klaga.

Framförallt att du har 600cc som gräns till tung MC på vägarna i praktiken, inte 700. Den gränsen är ju bara något vägverket fantiserade ihop...

Det finns många 750cc hojar men om du lägger till kravet att dom ska ha rimlig sitthöjd och även vara rimliga att dra runt lågfartsbanan så minskar utbudet...
 
Last edited:

janric

New member
Omotiverade regler?

Nej där har du fel, det är fullständigt ologiskt att man inte ska kunna köra upp på en hoj som kräver det körkort du ska köra upp för. Så jag tycker hon har all anledning att klaga.

Framförallt att du har 600cc som gräns till tung MC på vägarna i praktiken, inte 700. Den gränsen är ju bara något vägverket fantiserade ihop...

Det finns många 750cc hojar men om du lägger till kravet att dom ska ha rimlig sitthöjd och även vara rimliga att dra runt lågfartsbanan så minskar utbudet...

Att reglerna till synes, eller när man inte vet mer som jag, kan verka oskäliga är en sak. Men att beklaga sig först då man misslyckats verkar, som jag låter förstå, vara i linje med klagomål på t.ex. hastighetsbestämmelser när man åkt dit.
Om man har för avsikt att ta körkort bör man väl för höge farao ta reda på vilka regler som gäller och följa dom. Inte sätta igång och gnälla på reglerna. Då fixar man det aldrig.

Och få tag i en passande hoj på marknaden som är överlusad av begagnat bör inte vara nån svårighet, oavsett benkorthet. En väldigt närstående till mig lyckades alldeles utmärkt härom året utan större svårighet annan än att krypa över sin egen inbillningströskel.

Och förresten - när man väl har A-behörighet, har man lov att köra alla slags mc. Även de med flera liters slagvolym och dryga halvtonets torrvikt. Bör inte prövningen ta hänsyn till det faktumet också?
 
Top