Uppdrag Granskning

Maria Nordqvist

Super Moderator
Ikväll handlar Uppdrag Granskning om E4 i Södermanland vars friktion i augusti 2010 motsvarade halkbana. Den usla friktionen ledde till ett antal olyckor. En MC-förare dödades. SMC polisanmälde Trafikverket och/eller NCC för vållande till annans död. Åklagaren väckte inte åtal. SMC har, i samråd med advokater, bedömt det som utsiktslöst att komma någonvart i frågan den juridiska vägen och därför inte begärt omprövning. Därför är det bra att frågan lyfts i ett SVT av Uppdrag Granskning på bästa sändningstid!

Missa inte programmet som också kan ses på SVT Play. Se trailer här: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/SMC-i-Uppdrag-Granskning/
Längre artikel här: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Uppdrag-Granskning-om-E4an---Dodens-vag/
 

påK-en

New member

Chopperbyggarn

New member
Ser ut att vara ett bra och seriöst program!! Kan inte få in i mitt huvud att det skulle se oseriöst ut att visa glada människor på en HD-träff som inledning, tvärtom, det visar hur glädje förvandlas till tragedi pga livsfarlig vägbana som föraren omöjligt kunnat förutse.

Anders.J
 

HkanB

New member
Lika inför lagen...

Sjukt att ingen bär ansvaret.

Det excelleras som vanligt i den svenska paradgrenen "frånhändande av ansvar".:p

Kammaråklagare Klas Engdahl:
" Men ska ni inte gå till botten med det, ska ni inte fråga om han kan bevisa att han har gjort kontrollerna? - Ja, men i det här fallet så hörde vi personen, han berättade att han hade gjort kontrollerna och inte upptäckt något fel. Och där nöjde vi oss, säger Klas Engdahl."

Undrar just om en annan skulle komma undan lika lätt...tror inte det.:wink:

Det är väl som alltid när det gäller sånt här; att när de normala frågorna inte ger/får vettiga svar så är det dags att kolla vart pengarna kommer ifrån och vart de tar vägen någonstans....följ pengarna....
 
Last edited:

Hoke

New member
"Att asfalt blöder i efterhand är mycket ovanligt" /NCC

Om jag inte missminner mig har just NCC tidigare gått ut och sagt det är vanligt att asfalt blöder, därav att det finns en rutin att sanda den.
 

Hampe

Skriver massor!
På NCC.s hemsida kan man idag läsa att alla kontroller utförts enligt uppdrag och att Trafikverket inte betvivlar detta: http://www.ncc.se/sv/OM-NCC/Press-och-media/Aktuellt-pa-NCC-/NCC-medverkar-i-Uppdrag-granskning/

NCC är ute och tokdementerar redan innan programmet sänts - det är hävstång i det där "Uppdrag granskning".

Glöm nu bara inte av att det är tack vare SMC som frågan ens har lyfts överhuvudtaget!
Den part man tycker borde dragit det tunga lasset - den omkomne motorcyklistens försäkringsbolag; har dom synts till över huvud taget?



Hampe
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Detta har aldrig varit en fråga för försäkringsbolaget. SMC har drivit den av principiella skäl - törs vi åka på vägarna efter ny beläggning- inte för att få skadestånd. Detta drivs i så fall av de anhöriga som i detta fall inte har något intresse för detta. SMC fick fullmakt.
Men Hampe- du har helt rätt. Vi betalar brister i vägmiljön genom våra försäkringar och i värsta fall skadas vi eller dör. På trafikförsäkringsdelen betalar vi 32 % skatt. Vi betalar beläggningsarbetena, underhåll och kontroller genom skattsedeln. Vi betalar hanteringen av dessa ärenden via skattsedeln. Vi betalar också fordonsskatt för både bilar och motorcyklar. Tyvärr har försäkringsbolagen hittills ytterst sällan regressat mot Trafikverket. Vi tycker självklart att de ska göra det!
 

Hampe

Skriver massor!
Tyvärr har försäkringsbolagen hittills ytterst sällan regressat mot Trafikverket. Vi tycker självklart att de ska göra det!

Precis vad jag ville komma till: försäkringsbolagen skulle kunna ta en så otroligt mycket mer aktiv roll och leva om sig bra mycket mer än dom gör. Hade Trafikförsäkringsreformen fått genomföras fullt ut så är jag övertygad om att vi kunde fått ytterligare en sträng att spela på i våra ansträngningar att få en vettigare trafikmiljö. Nu blev det bara skit av det, där vi får betala ett 32%-igt påslag på vår försäkring - men inget annat i gengäld. Bara downs, inga ups över huvud taget.

H
 

Ove 60+

Active member
:tummenupp Bra jobbat Maria! En annan som kan få en eloge från mig är killen från VTI, nickedockornas högborg, som hade stake nog att redovisa sanningar om vägens beskaffenhet.

:p Slät figur x3: Trafikverket, NCC och åklagare. Skit och skam av dessa potentater att inte på något sätt medge att fel begåtts.

Trafikverket har inte någon backup när ansvarig går på semester. Hur kan sådant förekomma? Oansvarigt är ett för milt uttryck. Att man sedan använder det som någon form av försvar är närmast upprörande. :slagen:

NCC har uppenbarligen slarvat så att kontrollerna inte blivit utförda och dom kontroller som ändå gjorts har tydligen inte utförts av kompetent personal (eller av missriktat företagslojal personal?) som kunnat upptäcka felen.

Åklagaren: ja jösses! :p
 
Top