Tips på låg offroadhoj?

adrian_vg

New member
Jag ska få provköra en Yamaha WR426 i vinter o då kommer jag ju att få testa både för hög hoj, kick o själva "offroadandet". Ska bli jättekul och jag längtar redan! :)
Men vad jag kan förstås hittills så verkar det vara lite som så här: vill jag ha låg sitthöjd är 80-talshojar bästa chansen - men då är det så gott som uteslutande kickstart. Nyare hojar = elstart - men högre sitthöjd generellt. Med det intressanta undantaget Suzuki DR650 då, den ligger f.n. högt på önskelistan! Forts. följer...

Skulle du ha den som vinterhoj? Se till att du har kick isf. Elstart och vinter = kallt = batteriet orkar ofta inte med att starta f@nskapet. Kick är bättre i 99 fall av 100.

Ska du prova en hoj med kick se till att ha ordentliga stövlar på som skyddar dina vader. Se också till att ha lite utrymme runt omkring dig om du skulle få en baktändning vid kickandet och blir iväghivad... :D

Låter lite som ett skräckscenario, men det är bara så att du ska veta vad kickning av en 600cc stånka handlar om... ;)
 

Mirre

New member
Skulle du ha den som vinterhoj? Se till att du har kick isf. Elstart och vinter = kallt = batteriet orkar ofta inte med att starta f@nskapet. Kick är bättre i 99 fall av 100.

Ska du prova en hoj med kick se till att ha ordentliga stövlar på som skyddar dina vader. Se också till att ha lite utrymme runt omkring dig om du skulle få en baktändning vid kickandet och blir iväghivad... :D

Nä, jag ska i normalläget inte köra vintertid och jag tror att jag slipper iväghivad för provkörningshojen har dekomp. Jag kan ju göra det enkelt o safe för mig själv genom att låta hojägaren kicka igång den också... :rolleyes:
Klargörande: den kommande provkörningen är för att testa själva offroadandet, hojmodellen (Yamaha wr426) i sig är inte aktuell! (bl.a. eftersom den är för hög o har kick...)
 

adrian_vg

New member
:confused: Hur kallt pratar vi om? Jag har en DR 650 och har inte märkt att det är problem. ;)

Runt -10 till -15 grader. Jag grundar det på min gamla viffer, som jag ville starta mitt i vintern och som trots fulladdat batteri inte ville vara med. Har även sett en kille på en Aprilia fighter av nåt slag försöka starta sin båge i -5. Det tog ett tags malande med elstarten. :)

Nä, jag ska i normalläget inte köra vintertid och jag tror att jag slipper iväghivad för provkörningshojen har dekomp. Jag kan ju göra det enkelt o safe för mig själv genom att låta hojägaren kicka igång den också... :rolleyes:

Dekomp är ingen garanti för att kicken inte kickar tillbaka. Min XL har dekomp, både manuell och automatisk via kickpedalen, men har fått mig några kyssar de senaste åren... :cool:
 
Top