Tips på låg offroadhoj?

Mirre

New member
Blocketsurfar och bikez.com-researchar och drömmer...
Vad säger ni om Yamaha XTZ600 Tenere, 90-tal?

Utseendemässigt, baserat på tidigare förslag (tack alla kloka kunniga människor!!!), gillar jag mest XL500 och DR400. Ligger rätt i pris också, i likhet med Teneren. Men allt måste ju förstås provsittas och provköras så småningom!
 
H

honda cbf 500

Guest
Ett par saker som kan vara bra att veta om gamla offroad och speciellt hondas xl serie är att kammen är en svagpunkt samt att kicka en stor enstånka och vara kort i rocken är ingen bra kombination enligt min personliga uppfattning.


//Amir






Blocketsurfar och bikez.com-researchar och drömmer...
Vad säger ni om Yamaha XTZ600 Tenere, 90-tal?

Utseendemässigt, baserat på tidigare förslag (tack alla kloka kunniga människor!!!), gillar jag mest XL500 och DR400. Ligger rätt i pris också, i likhet med Teneren. Men allt måste ju förstås provsittas och provköras så småningom!
 

Mirre

New member
//klipp// ...att kicka en stor enstånka och vara kort i rocken är ingen bra kombination enligt min personliga uppfattning.
//Amir

Bra poäng, tack! (har kickat igång min sons höga crossmoppe vid ett par tillfällen. det såg säkert mkt roligt ut... men kändes mindre skoj :p )
Elstart ska det vara, alltså.
 
H

honda cbf 500

Guest
De finns några mindre offroadhojar som kanske kan vara lämpliga. Dock är den inte så vanliga hojar här i Sverige. Kolla på youtube och se om den kan vara ngt för dig. kawaski ke100 eller kh100 heter den. Det är en liten tvåtaktare.

Hittar du den inte så kan jag ta fram en länk åt dig.

//Amir




Bra poäng, tack! (har kickat igång min sons höga crossmoppe vid ett par tillfällen. det såg säkert mkt roligt ut... men kändes mindre skoj :p )
Elstart ska det vara, alltså.
 

Chopperbyggarn

New member
Ett par saker som kan vara bra att veta om gamla offroad och speciellt hondas xl serie är att kammen är en svagpunkt samt att kicka en stor enstånka och vara kort i rocken är ingen bra kombination enligt min personliga uppfattning.


//Amir


Men Amir, dom Japanska enstånkorna är ju superlätta att kicka jämfört med dom gamla Engelska!! Med rätt längd på sidostödet så lutar man hojen mot stödet när man kickar och i djupa Endurospår så blir hojen så att säga så "låg" att man lätt kan stå gränsle över hojen och kicka.:)
Visst ska en hoj ha kick ...eller hur Amir??;)

Mvh
Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
Anders, det kan mkt väl vara så för jag har inte kickat ngt annat en japanska hojar :eek:
Mkt riktigt Anders, en riktig hoj ska ha kick.

För några år sedan så mötte jag och en kompis en tjej som körde omkring på en stor offroad cykel med kick. Jag minns inte om det var ttr 600 eller xt 600. Tror att det var ttr 600.

När hon skulle starta den igen ställde hon den på sidostödet. Jag tänkte att det här ska bli intressant att se på. Men hon hade övat mkt. Det är ju lätt att ta i för mkt och tippa hojen åt höger eller att man tappar balansen och hojen tippar åt vänster. Bägge varianten slutar med dåligt resultat. Hon lyckades att kicka igång men nöd och näppe.

Hon var tämligen lång dock av flugvikt:D


Allt går nog om man övar tillräckligt mkt.

Sen kanske TS inte behöver köpa en stor enstånka utan kanske kan nöja sig med en 250.

Frågan är bara när tillverkarna ska inse att det är dags att återinföra kick:D:p:rolleyes:
 

Robbie

New member
...eller som det var på vissa lite äldre hojar att man riskerade att få en rekyl på kicken. Med dagens kubik skulle man väl få reparera ett kroppsformat hål i garagetaket om man misslyckades att kicka igång sin hyperbike :)
 

Zopilote

New member
Kicka en japansk storstånka är bara en fråga om teknik, så det är inga bekymmer när man lärt sig... Bara hitta rätt läge och sen stampa till med böjt ben. Min DR600 är så pass hög att jag inte kan stå gränsle över den när jag startar, men det går alldeles utmärkt att stå på sidostödet och kicka. Enda gången jag verkligen saknat elstart är när jag fick motorstopp mitt i en backe med 30 graders uppförslut och ett underlag bestående av ett 20 cm tjockt lager med ris och grenar...:eek: Det blev en aning svettigt innan jag lyckats backa ner igen...
 

hamre

Member
De finns några mindre offroadhojar som kanske kan vara lämpliga. Dock är den inte så vanliga hojar här i Sverige. Kolla på youtube och se om den kan vara ngt för dig. kawaski ke100 eller kh100 heter den. Det är en liten tvåtaktare.

Hittar du den inte så kan jag ta fram en länk åt dig.

//Amir

Jag köpte en sån förra året. En KE100 94a som hade gått 38 mil. Men sålde den ganska omgående, det var som att köra trimmad moppe.
Att kicka igång en stånka är inget annat än teknik. Det går att sitta på sadeln och kicka när du lärt dej tekniken.:D
 

Mirre

New member
kawaski ke100 eller kh100 heter den. Det är en liten tvåtaktare.
//Amir

100cc?? Nä, då faller väl ändå kriteriet att jag inte vill kräkas av leda på transportsträckorna... Och då kan jag lika gärna köpa en billig 125:a. :p

Kicka slipper jag hemskans gärna, så elstart har nog blivit ett "krav" nu faktiskt...
Så, fanns det åsikter om Yamaha Teneré 90-tal?
 

Chopperbyggarn

New member
...eller som det var på vissa lite äldre hojar att man riskerade att få en rekyl på kicken. Med dagens kubik skulle man väl få reparera ett kroppsformat hål i garagetaket om man misslyckades att kicka igång sin hyperbike :)

Med lätt böjt knä och bred pedal/kickgummi så är inte ens dom allra elakaste bakslag i kicken några problem. Var får mäniskor alla skräck historier ifrån:confused:
Det är ju för tusan som att vara rädd för tomten!:p

Anders.J
 

Zopilote

New member
Med lätt böjt knä och bred pedal/kickgummi så är inte ens dom allra elakaste bakslag i kicken några problem. Var får mäniskor alla skräck historier ifrån:confused:
Det är ju för tusan som att vara rädd för tomten!:p

Anders.J

En kompis lånade min DR600 för ett par veckor sedan för att åka lite skog. Innan han for iväg varnade jag honom för att röra gasen när han kickade, men tydligen lyssnade han inte på det örat... :) När han lämnade tillbaka hojen, beklagade han sig över att han hade lyckats böja stålskenan som finns i sulan på hans stövlar, så det går tydligen att få rätt ordentliga bakslag även på "hyfsat" moderna hojar :rolleyes:
Historierna om folk som "gjort en Boklöv" och blivit kastade över styret vet jag däremot inte om jag tror på...
 

Chopperbyggarn

New member
En kompis lånade min DR600 för ett par veckor sedan för att åka lite skog. Innan han for iväg varnade jag honom för att röra gasen när han kickade, men tydligen lyssnade han inte på det örat... :) När han lämnade tillbaka hojen, beklagade han sig över att han hade lyckats böja stålskenan som finns i sulan på hans stövlar, så det går tydligen att få rätt ordentliga bakslag även på "hyfsat" moderna hojar :rolleyes:
Historierna om folk som "gjort en Boklöv" och blivit kastade över styret vet jag däremot inte om jag tror på...

Visst självklart sparkar kickstartade motorer tillbaks ibland.:D Det är därför man bör ha kickgummi med stor diameter eller bygga om pedalen så att kickgummi av harley typ passar, dvs en pedal som avlastar eventuellt bakslag över större yta av fotsulan..gjode detta på en BSA stånka som en ex sambo körde på under 80-talet,sedan var det slut med ömma fotsulor.:)

Anders.J
 

Pia

New member
Men... varför??? :confused:

Jag känner inte så många grusåkare, så det kommer inte bli så mycket sån't.
Gubben köpte vespa och jag var med på några träffar och blev också lite såld på det. Jag har ju duccen till landsväg och bana.
 

Yasha

New member
Det kanske inte är i det segmentet hoj som du söker, men just 2004 var Husabergs modeller riktigt låga. Kanske inte så låga som under 80 cm, men jag är 170 cm och nådde ner med hela foten i backen även när min motard hade skogstofflorna på.

Så en FE eller FS 450 eller 650 Husaberg från 2004 får du för ganska lite pengar idag. Troligen med dubbla uppsättningar hjul. De har fungerande elstart, både FE (enduro) och FS (motard) är gatreggade.

Husan kräver lite omvårdnad dock, ingen slit- och slänghoj, man måste gillar att meka och pyssla om hojen.

Skulle du nu ändå titta på en, så är det en GRYM grushoj! Speciellt 650:n, det är asgarv hela tiden.

Det finns en del att tänka på när man köper en beggad Husa, men det får du ta om du ens är intresserad av en så'n. Övriga årsmodeller är höga som hus.
 

adrian_vg

New member
bland 70 och tidiga 80 tals Off Roader samt Enduro maskiner från denna tid kan man hitta en del med låg sadelhöjd som är skitkul att köra med på grusvägar, skogsvägar o stigar.

Skulle precis skriva nåt liknande. Har lärt mig att kolla på 70-80-talsoffroadar om man vill ha en sadelhöjd på max 80cm. Min XL600R är precis på gränsen.

Nån nämnde Suzuki DR650SE, denna har runt 80cm sadelhöjd som sen kan sänkas som mest 3-4cm till. Idealiskt!

Suzuki DR350SE som kanske är mer lätthanterlig map vikt och motoreffekt har runt 93cm sadelhöjd, vilket irriterat mig näst intill förbannelse... :mad:
 

Mirre

New member
Jag ska få provköra en Yamaha WR426 i vinter o då kommer jag ju att få testa både för hög hoj, kick o själva "offroadandet". Ska bli jättekul och jag längtar redan! :)
Men vad jag kan förstås hittills så verkar det vara lite som så här: vill jag ha låg sitthöjd är 80-talshojar bästa chansen - men då är det så gott som uteslutande kickstart. Nyare hojar = elstart - men högre sitthöjd generellt. Med det intressanta undantaget Suzuki DR650 då, den ligger f.n. högt på önskelistan! Forts. följer...
 
Top