Tips på låg offroadhoj?

Mirre

New member
Jag är sugen på att skaffa ett "offroadigt" komplement till min SV650 till våren. Men jag har korta ben och vill inte köra "hänga-krokigt-knä"-stilen, inte heller vill jag riskera att behöva baxa 300 kg dunderklump vid ev. dikessyning. Därför söker jag tips på hyfsat låg (sitthöjd under 80 cm!), smidig/lättkörd, billig (= äldre?) offroad-hoj. Förslag?
 
H

honda cbf 500

Guest
Hur stor motor är du efter samt hur lång är du?// Amir
 

Mirre

New member
Hur stor motor är du efter samt hur lång är du?// Amir

Jag är 163 cm men har kortare ben än "genomsnittet" :p
Tja... Hur stor motor behöver man för att ha kul på grus men inte kräkas av leda på transportsträckorna? Jag är nybörjare på den här typen av körning, och på SV:n uppskattar jag knix i form av slingriga 70-vägar och gocartbanor mer än fartorgier och knäskrap.
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag är 175 cm lång och har kört både suzuki dr 650, honda xl 350, yamaha xt 550/500 och xt 600. Jag har inte hela fotsulan i backen när jag har provkört dessa hojar. Det finns säkert sänkningsatser till dessa hojar. Dr 650 har en väldigt smal sadel. Ska du åka långa sträckor med en 650 så tycker jag att du bör byta ut sadeln.

Själv har bekymmer med axlarna som gör att jag inte kan köra offroad någon längre sträcka. Jag har iaf inte hittat ngn offroadhoj som funkar bra med mina axlar. :-(

//Amir

Jag är 163 cm men har kortare ben än "genomsnittet" :p
Tja... Hur stor motor behöver man för att ha kul på grus men inte kräkas av leda på transportsträckorna? Jag är nybörjare på den här typen av körning, och på SV:n uppskattar jag knix i form av slingriga 70-vägar och gocartbanor mer än fartorgier och knäskrap.
 

MvM

New member
BMW F 650 GS har en sitthöjd på 78cm, om jag minns rätt, på den encylindriga varianten.
 

SuperRetard

New member
Om någon hittar en bra offroad-/enduromodell som funkar för grusväg/stigar (kanske inte hardcore enduro bland skog och sten, men stigar i skogen iaf) som funkar för tjej på 166 centikort så putta gärna över ett PM.

Finns på önskelistan här med lite skogsbus för oss båda, men det är ju knepigt för shorty!
 

GeCe

New member
Mycket bättre alternativ än en BMW F 650 GS med låg sadel är nog svårt att hitta om man har korta ben. Att sänka en allroundhoj är inget kul då förtar man ju offroadegenskaperna och då kan man lika gärna åka vanlig landsvägshoj.
 

Sukiyaki

New member
Jag föreslår en Suzuki DR 650 SE '96 - '07, den har smal sadel och är förberedd för 4cm sänkning.
Man flyttar bara länkaget på stötdämparen och flyttar upp gaffelbenen.
Det enda inköp för en sådan sänkning är ett kortare sidostöd och det borde finnas kvar hos
Suzuki för modellen säljs än idag i USA.

Mvh Peter
 

Chopperbyggarn

New member
bland 70 och tidiga 80 tals Off Roader samt Enduro maskiner från denna tid kan man hitta en del med låg sadelhöjd som är skitkul att köra med på grusvägar, skogsvägar o stigar. Själv hade jag flera av dessa hojar då det begav sig, är bara 174 cm lång och dessa funkade ypperligt. Det gick även att köra fort med dom efter dåtidens mått mätt.
Dessa är lättskruvade maskiner vilket är bra då dom oftast levt ett hårt liv.

Anders.J
 

Mirre

New member
bland 70 och tidiga 80 tals Off Roader samt Enduro maskiner från denna tid kan man hitta en del med låg sadelhöjd som är skitkul att köra med på grusvägar, skogsvägar o stigar. //...//
Dessa är lättskruvade maskiner vilket är bra då dom oftast levt ett hårt liv.

80-talshojar gillar jag... Har du några konkreta exempel på modeller?
 

Chopperbyggarn

New member
80-talshojar gillar jag... Har du några konkreta exempel på modeller?

Ýamaha XT 500 såldes många, bekväma, låga o med gott bottendrag, fanns även XT250. Honda XL 250 ,XL500 var även dom vanliga. Kawasaki KL250. Suzuki DR 250, DR 370, DR 500.
Detta är Off Roader sent 70-tal fram till några år in på 80-talet (har utelämnat Enduro hojar). 1983 sålde jag min sista Husqvarna (en WR250 -80) därefter följde jag inte med i modellprogrammen så väl längre. Jag känner dock en kille som frilansade Australien under drygt 3års tid i slutet av 80-talet på Honda XR 600 och denna hoj verkar outslitlig ( den är nog lite högre än tidigare nämda hojar.
Finns nog andra här på forumet som kan Off Road modellerna för resten av 80-talet.

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Om någon hittar en bra offroad-/enduromodell som funkar för grusväg/stigar (kanske inte hardcore enduro bland skog och sten, men stigar i skogen iaf) som funkar för tjej på 166 centikort så putta gärna över ett PM.

Finns på önskelistan här med lite skogsbus för oss båda, men det är ju knepigt för shorty!

Har en brorsdotter som tävlar i Enduro (på dom banor som inte kräver A-kort)
och hon är inte speciellt lång. Jag vet inte vad hon kör för hoj men i den familjen håller dom sig bara med nya Enduro hojar så du hittar säkerligen en lämpligt hoj. Kanske enduro regga en mindre crosshoj?

Anders.J
 
Top