Tips för vinterkörning

Hampe

Skriver massor!
Styrmuffar eller handtagsvärmare?

225W generator pallar inte med extraljuset då

Jag för min del skulle välja både och... :tomte:

Muffarna är viktigast - stora och rymliga, alltså helst inte Biltemas.
Dom skyddar mot både väder och vind, samt svarar för att man kan har lite tunnare, smidigare handskar på sig.
Men komplettera med handtagsvärmare! Dom behöver inte vara på många minuter för att ge tillbaka cirkulation och värme i händerna - när man har muffar. Det är bara att växla mellan att se vart man skall, och att ha förmåga att styra dit också...:tummenupp

Sedan, självklart - nöjer du dig med ett par LED-ljus så får du generatoreffekt över.



Hampe
 

Martin Eves

New member
Prio 1: Styrmuffar. Alla dagar i veckan. ALLTID!!
Prio 2: Handtagsvärmare. Koppla dom så att dom bara går när du kör på halvljus?




10W led räcker inte långt.
2x10W med "spot" optik ersätter inte tillnärmelsevis halvljuset...

Ok bra tips så glömmer man dom inte på, men nu ska Xenonkitet på också :tummenupp

Har 2 st 30W Led och handtagsvärme folie 20W tror jag har precis 100W att leka med i min stånka generator
Muffarna införskaffade.
 

Bob Sweden

New member
[SUP][/SUP]
Ok bra tips så glömmer man dom inte på, men nu ska Xenonkitet på också :tummenupp

Har 2 st 30W Led och handtagsvärme folie 20W tror jag har precis 100W att leka med i min stånka generator
Muffarna införskaffade.

Inte glömma på?
Nej jag tänkte inte så, men så kopplar du självklart ändå, lämpligen via bakljus eller parkeringsljus.

Det jag tänkte var så här:
Om du har extraljus bara i kombination med helljuset så kopplar du din elvärme så att den bara är aktiv när du kör på halvljus.
Lite beroende på hur / var du kör så har du troligen halvljuset påslaget större delen av tiden = handtagsvärme på.
När du slår på helljuset styr du om effekten till helljuset (extraljusen) istället.
Kör du kort tid med helljus på (i genomsnitt) hinner inte handtagen bli så kalla.
Kör du låååång tid på helljus så får vi hitta på något annat. :)

Eller så sätter du dit en voltmeter för att ha bra koll, en Biltema 15143 vet jag av erfarenhet fungerar bra för applikationen men dubbelkolla vid vilka spänningar lamporna tänds, precisionen är väl lite sisådär...
Allt över 13,6V = batteriet laddas. Allt under = laddas ur. Och det är inte bra i långa loppet.

Effekten beror ju på vilka varvtal du kör på, voltmetern är bra, då slipper du fundera och kan koppla till/från förbrukare vid behov.
 

hamre

Member
Prio 1: Styrmuffar. Alla dagar i veckan. ALLTID!!
Prio 2: Handtagsvärmare. Koppla dom så att dom bara går när du kör på halvljus?




10W led räcker inte långt.
2x10W med "spot" optik ersätter inte tillnärmelsevis halvljuset...

Vem har påstått att dom skall ersätta halvljuset????
2x 10 watt spotljus lyser jävligt bra på helljuset! Det har jag på min hoj, men jag kanske inte begriper att jag har dåligt ljus!!
Spot får inte användas istället fär halvljus, då skall det vara flood!!
 

Bob Sweden

New member
Vem har påstått att dom skall ersätta halvljuset????
2x 10 watt spotljus lyser jävligt bra på helljuset! Det har jag på min hoj, men jag kanske inte begriper att jag har dåligt ljus!!
Spot får inte användas istället fär halvljus, då skall det vara flood!!

Ingen har påstått att det ska ersätta halvljuset, jag refererade bara till min egen erfarenhet av hur 2X10 W LED upplevs om jag provar att stänga av halvljuset vid körning i mörker och bara lysa upp tillvaron med 2x10W LED.
Jag har billiga kinaljus av den här typen, inmatad effekt är ungefär 12W om jag mäter dom vid 14 volt.

View attachment 6587

Men jag kanske är bortskämd, 2x35W xenon lyser ju upp rätt så bra på helljuset... :tummenupp

Vad har du hittat för LED som lyser upp så bra?
Ljus är kul så det är alltid intressant att se vad andra har hittat för något!
 

Chopperbyggarn

New member
Belysning som drar lite ström är intressant! Finns det några billiga och väl fungerande LED lampor med hel/halv ljus? Personligen vill jag att extraljus ska vara med även på halvljus den här tiden på året.

Kan instämma med vad som skrivits ovan att Biltemas muffar är väl små, men dom får hänga med denna vintern.

Hur gör ni angående många lager kläder för att inte bli svettig innan ni kommit iväg eller efter en stunds aktiv körning för att undvika att bli kall om kroppen på landsvägen? Här känner jag mig lockad av el uppvärmda kläder med justerbar temperatur.:)

Anders.J
 

Bob Sweden

New member
Belysning som drar lite ström är intressant! Finns det några billiga och väl fungerande LED lampor med hel/halv ljus?

Om dom är billiga vet jag inte men här finns LED ljus godkända för vägtrafik.
Som bekant är det ju inte bara ljusbilden som avgör om man får använda en viss strålkastare för halvljus.
E-märkt ska det ju vara, och det finns det här om jag minns rätt.
http://www.jwspeaker.com/products/headlights/


http://www.prestandabelysning.se/vision-x-optimus-10w-led-extraljus-2pack/270-0
Intressant ljus och med ett ljusutbyte på ca 630 Lumen ett fullt normalt värde, 63 lumen per watt.
http://www.visionxusa.com/documents/OP110Tech.pdf

En vanlig halogenlampa presterar enligt uppgift mellan 700-2000 lumen beroende på effekt.
En xenon däremot, HID, ger ca 2800-3500 lumen.
Den som vill läsa på mer hittar kvällslektyr här: :p
http://en.wikipedia.org/wiki/Headlamp#High-intensity_discharge_.28HID.29

Så för den som kör normal halogenlampa ger 2 x 600 lumen LED ett bra tillskott, ingen tvekan om den saken!:tummenupp

Om det är äkta lumen vill säga, finns gott om fantasi-siffror där ute... :mad:
 

og900i

New member
Min erfarenhet är att ledbelysning bör man beställa direkt från Kina för man får så oerhört mycket mer för pengarna än om man handlar här hemma. Jag har köpt flera fick- och pannlampor därifrån med helt otrolig prestanda och bra kvalitet.

Nu har jag beställt ett par sånna här som jag ska montera på hojen som komplement till helljuset. http://www.ebay.com/itm/12V-24V-Black-USA-Cree-LED-10W-800LM-Spot-Work-Light-Vehicle-Driving-UTE-Boat-/380580376759?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item589c5bb0b7&vxp=mtr

Den ser exakt likadan ut som "märkeslampor" som kostar över 6 gånger mer. http://www.twistedthrottle.com/denali-d1-led-lighting-single-pod-with-euro-driving-beam-lens

Dom har inte samma LED chip men Kinaversionens chip är inte sämre utan den har ett amerikanske cree XML chip som är bland det bästa som finns idag. Det som man bör kolla upp om man är riktig noga är att kylpastan är jämnt fördelad bakom chipet för det kan det visst vara lite si och så med om man har otur men det är ju enkelt åtgärdat.

Det ska bli spännande att se hur dom lyser. Nu har jag iofs redan xenon på helljuset men mycket vill ha mer.
 

påK-en

New member
Inget tips för vinterkörning - men vill notera att jag på eftermiddagen, några mil norr om Gävle, mötte en hoj med sidovagn. Vinterväglag med -9°.
 

Hampe

Skriver massor!
Inte heller något tips för vinterkörning:


...men kanske lite inspiration?

Det är så kuuuul att busa med hoj i snön. Och gillar man inte det så kan man ju nöja sig med att njuta av ljuset och himlen.
Från Finland, händelsevis. :)

Hampe
 

Martin Eves

New member
[SUP][/SUP]

Inte glömma på?
Nej jag tänkte inte så, men så kopplar du självklart ändå, lämpligen via bakljus eller parkeringsljus.

Det jag tänkte var så här:
Om du har extraljus bara i kombination med helljuset så kopplar du din elvärme så att den bara är aktiv när du kör på halvljus.
Lite beroende på hur / var du kör så har du troligen halvljuset påslaget större delen av tiden = handtagsvärme på.
När du slår på helljuset styr du om effekten till helljuset (extraljusen) istället.
Kör du kort tid med helljus på (i genomsnitt) hinner inte handtagen bli så kalla.
Kör du låååång tid på helljus så får vi hitta på något annat. :)

Eller så sätter du dit en voltmeter för att ha bra koll, en Biltema 15143 vet jag av erfarenhet fungerar bra för applikationen men dubbelkolla vid vilka spänningar lamporna tänds, precisionen är väl lite sisådär...
Allt över 13,6V = batteriet laddas. Allt under = laddas ur. Och det är inte bra i långa loppet.

Effekten beror ju på vilka varvtal du kör på, voltmetern är bra, då slipper du fundera och kan koppla till/från förbrukare vid behov.

Finns 2 utgående ACC likström på min hoj.
Den ena på hela tiden och den andra levererar strömmen när tändnyckeln slår på.

Min lilla erfarenhet är att styrmuffar funkar riktigt bra utan värme handtag runt nollan.

Men med handtagsvärmare + muffar var riktigt skönt att ha, med 4 olika värme nivåer (10-50W) på värmen kan jag dessutom gå ner i handsktjocklek.

Säsongen är helt enkelt året runt nästan!
 

Hampe

Skriver massor!
Primustreff avhålls denna helg, och Krystallrallyt rullade förra helgen.

Det behövs inga specialmotorcyklar - den genomsnittliga HDn funkar fint-fint

20140215_100843_zps36202511.jpg


...å nytt går lika bra det.

DSC03815_zps49b39f8c.jpg


Kräng på dubbat, banda fast en långkorvlåda där bak och dra iväg, ba'! Just do it!

När de sanna entusiasterna åker Vespa upp i från Italien för att få vara del av ett äventyr

20140215_100848_zps7534a9d1.jpg


så undrar man varför inte svenskar i större utsträckning bekvämar sig med att ta en dagstur över Kölen för att få lite vittring på det som driver folk från hela Europa att ta sig hit upp.

Som väl var stack två flinka killar från www.adventureriders.se upp till Krystall i år för att att umgås och ha roligt. Dom var inte de enda svenskarna, men Marko och Peter hade med sig kamera och verktyg och gjorde bruk av bägge.

Bilderna har Marko plåtat, och jag snott dem rakt av från denna tråden http://adventureriders.se/showthread.php?1520-Krystall-rally-2014 för att skapa lite intresse och fler läsare. Där finns mer bilder och en mycket trevlig reserapport. Enjoy, och se nu till att börja förbereda vintersäsongen 2014-2015 i god tid!


Hampe
 
Last edited:
Top