Underlaget är ju ganska ombytligt vintertid liksom väglaget, framförallt när man hamnar på mindre vägar. Jag släpper då ut lite luft ur däcken så att endurodubben når ner i backen, ingen jämförelse man gör på barmark dock då dubben inte når ner men i packad snö gör de det. Samtidigt så slipper jag att kompromissa med att slita ut dubben i förtid då jag kör på svartis eller torra vägar.
På det viset kan jag helt enkelt välja när jag vill ha bättre fäste.
Dubbvalet är en djungel och många gånger måste man prova sig fram vad som funkar bäst och i mitt fall handlar det om att kunna pendla samt att ta ut hojen på en runda när helst jag känner för det.
För mycket dubbutstick och du är garanterad att bli av med dubben men för lite dubb ger överdrivet slitage på dubbarna, jag valde att sätta mycket dubb i däcken för att belasta ytan för varje dubb och därmed minimera slitaget som synes på nedan bild var det sitter 5 dubb i mittklacken och två på sidoklackarna.
View attachment 5576
Dubb finns det en uppsjö av varianter och storlekar men det viktigaste vid körning på vanlig väg då man planerar många mil är att välja dubb med hårdkärna samt däck med mer yta. Bak har jag Metzeler Karoo och fram TKC 80 och de klarar runt 500 mil med min typ av dubbning, jag har en kompis i småland som dubbar åt mig.
Ska man köra på frusna sjöar eller i endurospåret gäller helt andra kriterier än de jag framfört, jag talar om pendling på asfaltsväg med normalt skiftande väglag.
View attachment 5577