Tips för vinterkörning

hebymats

New member
Jag har värmeställ med heattroller och har inte mer värme på än att det känns lite.
Har man full värme på får du den känslan att man fryser när strömmen slås av.
Vad jag förstår så pulserar heattrollern ut strömmen.
Tycker att det fungerar mycket bra, om jag åker på långresor på vintern har jag kläder med ifall det blir något fel på värmestället.
 

JohanLi

New member
Elvärmda kläder är helt ok för komfort men absolut inte för överlevnad.

Jag tror du har rätt. Jag uttryckte mig lite slarvigt, 'länge' för mig i -26° är 3 timmar och då körde jag bara på hyfsat trafikerade vägar i närheten av Umeå. Om något hade hänt med värmejackan så hade det nog inte gått många minuter innan jag kunnat få hjälp om jag behövt. Men jag hade ca 5 lager på ben och överkropp, så jag var hyfsat bra klädd även förutan värmejackan.

Jag har har aldrig varit i närheten av att köra 100 mil på vintern, och om jag skulle försöka göra det så skulle jag inte räkna med värmejackan.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Vad består dessa fem-sju lager kläder av? Nyfiken!
Underställ, värme, vindskydd, vad mera?

Ah! Du skulle varit med på Hoj-X och sett showen:

View attachment 5537



Det är precis som du säger:
Underställ, värme, vindskydd

...och sedan "copy and repeat". Alltså i grova drag och för min del, på överkroppen:

#1. Underställ närmast kroppen som transportera bort fukt
#2. Underställ i mikrofleece för att skapa luftkudde
#3. Underställ med Windstopperpaneler för att bryta fartvinden
#4. Underställ med som transporterar bort fukt
#5. Fleecetröja som skapar luftkudde
#6. Löparjacka med vindmembran
#7. MC-jacka med traditionellt vindmembran

alltså många tunna lager med flera vindbrytande barriärer - och alla lager måste kunna andas.

Med rätt kläder kör man säkert och bekvämt i -30 grader, även om det kanske känns tryggare och lugnare att starta i -5 till -15.

Hampe
 

Bansaie

New member
...alltså många tunna lager med flera vindbrytande barriärer - och alla lager måste kunna andas...
Hur löser man tår, fingrar och ansikte? Inte lika lätt med många tunna lager där.
Är det nått jag brukar frysa om så är det just tår och fingrar.
 

adrian_vg

New member
Men jag hade ca 5 lager på ben och överkropp, så jag var hyfsat bra klädd även förutan värmejackan.

Hur blir rörligheten med så många lager kläder?

Jag pendlar ju bara mellan jobbet, hemmet och affären mest och då funkar det med sidenlångkallingar under ytterbyxorna, t-tröja under skyddsjackan och en ytterjacka ovanpå det samt sideninnerhandskar i elhandskarna som numera går på full effekt hela tiden.

Har aldrig direkt frusit med ovanstående. Testat i ca -25 C. Å andra sidan är turen mellan hom och jobb bara ca en mil och tar en halvtimme i värsta fall.

Edit: Hjälm har jag förstås också. ;-)

Edit2: Och stövlar, Lindstrands GAP touringstövlar med bara tubsockor. Inga extra raggsockor eller så.
 

Manne Lorentzon

New member
View attachment 5575

http://hd.se/motor/2012/02/16/manne-kor-mc-aret-om/

Jag kör med underställ/längdskidställ/vindtät skidväst och har ett goretexställ som har separat foder och vind/regnmembran, en vindtät Balaclava och en facemask i neoprene/fleece.
Ner till -10 klarar jag mig med Crosstövlar och strumpor i mervinoull, blir det kallare åker det på ett par Kamik Greenland 4 och blir det ännu kallare så följer jag min gode vän Veijo Saarelas exempel och lägger handtagsvärmarplattor i stövlarna kopplade till hojens ström.
Vindtäta och varma textilhandskar på händerna, styrmuffar och handtagsvärme.

Innan körde jag med crosshjälm men tycker att det blir kallt i den och bullrar för mycket och crossglasögonen immar igen så jag körde sedan med en Nolan N103 men gick nyss över till en Caberg Duke som är väsentligt tystare, båda öppningsbara integralhjälmar. Runt pinlocen har jag lagt en strömslinga som jag matar med 3 volt för att slippa frost på visiret. Det finns dock färdiga eluppvärmda visir på bl a http://www.karlssonshjalmar.se/sv/oppningsbar-integralhjalm/22-tranz-silver.html för den som inte orkar pula själv.

Hampe är även han en god vän till mig och hans erfarenheter av vinterkörning sträcker sig nog längst i det här landet, drömmen är att göra om hans Nordkapskörning i gott sällskap. ;)
Jag var där i somras och rekade! +4, god vind och mer mygg än jag sett under hela min livstid!
 

Manne Lorentzon

New member
Underlaget är ju ganska ombytligt vintertid liksom väglaget, framförallt när man hamnar på mindre vägar. Jag släpper då ut lite luft ur däcken så att endurodubben når ner i backen, ingen jämförelse man gör på barmark dock då dubben inte når ner men i packad snö gör de det. Samtidigt så slipper jag att kompromissa med att slita ut dubben i förtid då jag kör på svartis eller torra vägar.
På det viset kan jag helt enkelt välja när jag vill ha bättre fäste.

Dubbvalet är en djungel och många gånger måste man prova sig fram vad som funkar bäst och i mitt fall handlar det om att kunna pendla samt att ta ut hojen på en runda när helst jag känner för det.
För mycket dubbutstick och du är garanterad att bli av med dubben men för lite dubb ger överdrivet slitage på dubbarna, jag valde att sätta mycket dubb i däcken för att belasta ytan för varje dubb och därmed minimera slitaget som synes på nedan bild var det sitter 5 dubb i mittklacken och två på sidoklackarna.
View attachment 5576

Dubb finns det en uppsjö av varianter och storlekar men det viktigaste vid körning på vanlig väg då man planerar många mil är att välja dubb med hårdkärna samt däck med mer yta. Bak har jag Metzeler Karoo och fram TKC 80 och de klarar runt 500 mil med min typ av dubbning, jag har en kompis i småland som dubbar åt mig.
Ska man köra på frusna sjöar eller i endurospåret gäller helt andra kriterier än de jag framfört, jag talar om pendling på asfaltsväg med normalt skiftande väglag.
View attachment 5577
 

adrian_vg

New member
Underlaget är ju ganska ombytligt vintertid liksom väglaget, framförallt när man hamnar på mindre vägar. Jag släpper då ut lite luft ur däcken så att endurodubben når ner i backen, ingen jämförelse man gör på barmark dock då dubben inte når ner men i packad snö gör de det. Samtidigt så slipper jag att kompromissa med att slita ut dubben i förtid då jag kör på svartis eller torra vägar.
På det viset kan jag helt enkelt välja när jag vill ha bättre fäste.
[...]

Tack.
 

swischmc

New member
Jag har funderat i samma banor som du, Manne Lorentzon. Det verkar vettigt att ha mindre dubb i mitten och större på sidorna. Skulle det fungera att köra utan dubb i mitten och med på sidorna? Jag tänker mest på jobbpendling och då kan väglaget skifta från km till km och dag till dag.
Det jag är rädd för är att få släpp i en kurva. Rakt fram har jag provat is och med vanliga touringdäck på hojen jazzade det på rätt bra, men jag fortsatte rakt fram. Dessa däck är såklart inte gjorda för kalla temperaturer, som att köra på hockeypuckar...
 

Manne Lorentzon

New member
Jo det är väl lite där med inbromsningar det ligger och kör man på normalt trafikerade vägar så finns det en hel del andra faktorer att ta hänsyn till. I min värld är det bättre med för mycket dubb än för lite då en dåligt fastsatt dubb är en dubb mindre.
Tösen här hemma är den riktiga vinterföraren av oss då hon kör till stallet varje dag oavsett väder med sin Yamaha Neos 50 cc!
Inget gnäll där inte heller!
View attachment 5580

Var och en har sin egna läror men varför MC buden inte dubbar i mitten har jag ingen rimlig förklaring till, det får man nog fråga dem om.
 

Bob Sweden

New member
Inga dubb på mitten kan inte vara bra för bromsträckan.

Beror på underlaget.
Dubb på bar asfalt är lika halt som odubbat på is...

Det jag dubbade upp inför See you in HEL funkade bra.
Däck: Pirelli MT21 (17" och 18").
Jo lite udda dimensioner men BMW K1100 accepterar inget annat ...

Dubb:
Mitt (de blå): 14 mm rallydubb, utstick 2-3mm
Sida: 20 mm rallydubb, 5 mm utstick.

View attachment 5581

Skulle jag dubba igen så blir det 16 mm rallydubb på sidorna, 20 mm är löjligt långt.

MEN:
Det är SNORHALT i rondeller på asfalt...
Bar asfalt och dubbdäck = halt.
Därför är det KORTA utstick som gäller vid blandad körning. Gummit måste ha en chans att komma i kontakt med asfalten och greppa.

/B
 

swischmc

New member
Tack för info! Smådubb i mitten, längre på sidorna. Halt i rondeller och hyfsad bromssträcka på alla underlag. Har jag förstått det rätt?
 
Top