Tips för vinterkörning

Skye

Kör Mycket!

Två Spanjorer som uppfyller sin dröm och tar svängen ner från Nordkapp. I februari dessutom.
Filmen ger såna sköna intryck och naturupplevelser.

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Underbar film, Skye!

Snö, kyla, isvägar - snödrev snett över vägen: härligt!
...och två förare som näppeligen kan ha någon större vana av körning på snö och is med dubbat. Vilket äventyr!

Fasen att man är så kass på spanska. Beställa öl går väl an, men...
Vad gjorde dom i Malung? Vem är killarna? Hot shots i Spanien eller vanliga medel-Morales?
Chopperbyggaren! Kan du kasta ljus över det hela?

Hampe

Skye

Kör Mycket!
De besökte Halvarsson, jofama och Lindstrands fabriken för att tala om att deras kläder höll och var bra.

Resan upp har de också filmat och ger en bättre bild av grabbarna.

http://www.club14.es/auroraborealis/ för mer info. Google kan översätta.

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Dags att borsta av det trista sommardammet från denna tråden och se om vi kan inspirera någon att sträcka ut säsongen i år igen.

Det lackar mot jul, jue!

89_reindeer%20motorcycle.jpg

Ed Mann, som kört kors och tvärs över världen med sin Honda C90 var över i bland annat Finland nu i vintras.

Sugna? Jag blir i vart fall grymt inspirerad!

Några planer för vinterkörning, någon?

Hampe

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Planer finns det ju alltid ;-)
Får se hur det går med tidtabellen?

Tervetuloa, Jonkko! Välkommen hit.

Så här kan det se ut när just Jonkko och Hampe står och diskuterar vad tusan man gett sig in på:

img2936226_zpsf7438cdd.jpg

Punka på två hojar innan man ens kommit till Lakselv... :slagen:

Vanliga MC-kläder, men väl utprovade och med åtskilliga lager under.

Hampe

adrian_vg

New member
Några planer för vinterkörning, någon?

Vinter-"hojen" (jag kallar den vanemässigt för "hojen" trots fyra hjul; det är iaf ett styre på den, och så är den mc-reggad) är redan igång och får en massa sk!t på vägen till jobbet och tillbaka hem igen.

Mina elhandskar har gett upp. Nåt fel på elnätet i dem, antagligen nåt kabelbrott, om man ska döma efter slitagehålen i handskskinnet. Shoppar efter nya handskar just nu.

Hampe

Skriver massor!
Vår vän Bob Sweden, som så sent som för ett dygn sedan här på forumet erbjöd sig att köra hem en 418cc dieselmotorcykel från Holland, har givit sig ut på nya äventyr:

Bob1_zps290ed2f7.jpg

Sedan klockan tre i natt är han ute och glider en sväng. Spotwallasidan ljuger lite: han missade att starta upp Spot-sändaren hemma i Östergötland, men nu sänder den spårsignaler som den skall.

Den som är nyfiken på turen - eller bara vill ha avbrott i pepparkaksbaket kan följa honom under dygnet på: https://spotwalla.com/tripViewer.php?id=85ba52976d78caf97

Obs att man genom själv klicka i "Show Weather" till vänster i menyn kan se väder och temperatur i realtid för områdena som Benny Bob passerar.

Hampe

Chopperbyggarn

New member
Den som är nyfiken på turen - eller bara vill ha avbrott i pepparkaksbaket kan följa honom under dygnet på: https://spotwalla.com/tripViewer.php?id=85ba52976d78caf97

Hampe

Intressant resrutt! Hur många mil ? Kommer det bilder efter rutten ?

Håller precis på att vinterutrusta en hoj för att slippa ställa på bruksbilen. Har bara tänkt att köra lokalt men i bakhuvudet finns det tankar om att eventuellt prova på en lite längre tur.:)

Anders.J

Hampe

Skriver massor!
Intressant resrutt! Hur många mil ? Kommer det bilder efter rutten ?

Just nu pausar han och lunchar på Gudbrandsdal Hotel, Spidsbergseter i Gudbrandsdalen.
Det är här som säsongens "Krystallrally" www.krystallrally.no kommer att hållas 12/2 till 16/2 2014.

Dessförinnan - tidigt i morse, var han vid Uniteds klubbstuga utanför Karlskoga. Det är där det svenska januariarrangemanget "Auroraträffen" brukar hållas. (Tack till Hans Rönnegård för precisa koordinatangivelser)

Ni fattar? Bob Sweden är ute i god tid och inventerar de flesta platserna för olika vinterträffar på MC.

Next stop är alltså "Fjorda" ovanför Bjoneroa där vildcampsmötet "Primustreff" hålls sista helgen i Februari sedan mer än 40 år tillbaka.
Trippen är lite över 1000 miles - som av en ren händelse *himlarmedögonen* och är egentligen mest bara ett litet test av däck, dubbar och utrustning innan vintern sätt in på allvar.

Men, jag kan nog gräva fram lite bilder på däck och dubb som Benny Bob kör på just nu om intresse finnes.

H

Bob Sweden

New member
Just nu pausar han och lunchar på Gudbrandsdal Hotel, Spidsbergseter i Gudbrandsdalen.
Det är här som säsongens "Krystallrally" www.krystallrally.no kommer att hållas 12/2 till 16/2 2014.
*klipp*

Nej riktigt så blev det inte, ingen lunch där inte.
Men vintern har infunnit sig även i Norges södra delar.

View attachment 6570
Ringebufjellet 2013-11-30 vid lunchtid.

Resan i övrigt?
Elvärme är bra så länge det fungerar... :(
Nu var det förvisso bara en värmesula som lade av men ändå, kallt om ena foten var det ett tag...

Sagt det förut, säger det igen:
Elvärme är för komfort, inte för överlevnad.
Är det inte kallare än vad jag hade nu, som lägst kanske -5-6°C så är det ingen fara men man måste alltid klara ett flertal timmar utan tillförd värme.

/B

Jonkko

New member
Inte nog med http://www.expressen.se/nyheter/sverige-overvakar-norsk-mobiltrafik/ Nu invarderar Svenska polis mc,n dessutom Norge vintertid :eek:

Verkar som att du fick en lyckad resa förutom ena sulan,Norges vinterlandskap är otroligt vackert med slät fin pudersnö över ställen där inget rör sig.
Ser att du har nytt överdrag på luftkompressionerade sadeln :angel:
I fråga om elvärmen så,huvudet på spiken!!!
Själv har jag värme i handtagen och strumppor med insydda motstånd,resten går med kläder.
I nått skede blir det nog till att packa in familjen i bilen :)() för att ta en liten semesterresa ditåt vintertid!
Hoj skulle ju vara första valet om jag åkte ensam,men med fru+barn så ......

Hampe

Skriver massor!
Nej riktigt så blev det inte, ingen lunch där inte.
Men vintern har infunnit sig även i Norges södra delar.

View attachment 6570
Ringebufjellet 2013-11-30 vid lunchtid.

Guud så vackert! Det ser nästan overkligt ut. Fasen så sugen man blir på att ge sig ut och köra.

Jag stämmer gärna in i kören vad gäller elvärmda kläder:
kalas att förgylla en tidig vårtur med, eller kunna koppla på när en hösttur blir lite kvällssenare än beräknat - men totalt jäkla FARLIGA att basera riktig vintertouring på.

Hampe

TMax500

Member
Lite OT:
Hallå ni vintergubbar (om uttrycket tillåts...),
Var det någon vinterträff för mc i helgen som gick, eller i den här veckan? Jag mötte nämligen inte mindre än 4 sidvagnsekipage på E6 genom Halland i fredags. Samtliga körde norröver, mot kylan! :)

Hampe

Skriver massor!
Lite OT:
Hallå ni vintergubbar (om uttrycket tillåts...),
Var det någon vinterträff för mc i helgen som gick, eller i den här veckan? Jag mötte nämligen inte mindre än 4 sidvagnsekipage på E6 genom Halland i fredags. Samtliga körde norröver, mot kylan! :)

Oh yes! I helgen avhölls vår svenska "Frostskadeträffen" http://www2.svmc.se/smcboken/traffar/2013/jonkoping/1046
Brukar vara mycket danskar som är där - typ dubbelt så många danska som svenskar. Tyvärr.
Tyvärr inte för att danskarna är tråkiga att ha o göra med - tvärt om, men "tyvärr" för att vi inte kan mobilsera svenska besökare nog att möta de danskar, finnar och tyskar som gillar att köra MC.

Psst! Om du lovar att inte säga något till någon annan så kan jag avslöja att just "vinterträffar" var temat för Bob Swedens rundresa under helgen.
Han snabbtittade in på "Frostskadeträffen" kring midnatt, snackade med några deltagare - smällde av någon bild också, tror jag.
Sedan gick färden vidare i natten - det gäller att passa på medans svartisen går till. :D

Rapport lär följa.

Hampe

Seth

New member
så fort man kan skaffa hoj nr 2 blir det åt hållet så man kan åka året om :p
Blir någon tålig off road häck som är enkel och som man vågar anpassa för sitt brukande.