Mina erfarenheter nedan av vinterkörning till och från jobbet. Har gjort det från vintern 2008 fram till vintern 2011/2012, då den trettio år gamla XL600R:en ("Edwin") behagade läcka lite väl mycket olja från frusna och spruckna motorpackningar. Numera kör jag fyrhjuling till och från jobbet. Tipsen nedan är applicerbara även på kvaddar. Fö suger bilar stenhårt.
Lägger till mer saker i takt med att jag kommer på dem. Det mesta handlar faktiskt om sunt förnuft. I ingen speciell ordning;
Tips 0: Skaffa handtagsskydd av barkbustertyp som går runt hela ytterändarna. Ni *kommer* att gå omkull åtminstone några gånger per säsong. Ett kopplingshandtag är förhållandevis billigt. Fyra-fem stycken är det inte.
Tips 1: För dem som mc-pendlar om vintrarna och kör dubbat, kan det vara idé att kolla dubbarna på bakhjulet lite då och då. Efter ett tag kan dubbarna kantra. När man tröttnat på att se detta kan man ta hjulet till en däckverkstad och be dem vända på däcket så att dubbarna kantrar tillbaka, och man har däck för åtminstone en säsong till förutsatt att inte gummit i sig är helt nerslitet.
Tips 2: Spreja ner hela bågen, utom däck och bromsar, med WD40. Lite saltslaskskydd är bättre än inget alls. Tvätta inte hojen med vatten om den sen ska stå ute!
Tips 3: Det mesta går att rädda med mer gas.
Tips 4: Kåpplast blir sprött vid minusgrader, försök att inte lägga hojen om ni inte har en stor burk Biltema glasfiberfix hemma.
Tips 5: Hoj med kick är att föredra under vintern om man inte har ett varmgarage edyl att förvara hojen i under natten hemma och dagen på jobbet. Optimalt är både kick och elstart. "Värm upp" med kick och sen när oljan plaskat runt lite kan man köra med elstarten.
Tips 6: Rekommenderad olja för hojen brukar av tradition vara 10W/40. De som försökt kicka i gång en 600cc enstånka som stått ute hela natten i minus tjugo vet att tunnare oljor kan vara att föredra om man vill komma fräsch och utvilad till jobbet. Försök inte vara snålsmarta och köpa vanlig mineralolja (oavsett märke), helsynt rinner fortfarande vid minus tjugo och har smörjande egenskaper, vilket man kanske inte kan säga om mineraloljan...
Tips 7: Ordentliga kroppsskydd är obligatoriskt.
Tips 8: Ordentliga klimatskydd är också obligatoriskt om ni inte vill förfrysa fingrar och tår. Jag har provat tjocka vinterhandskar men kommit fram till att det duger inte. Hojen blir mycket "fjärr" och känslan försvinner helt. På kvadden har jag muffar, vilket funkar delvis lite beroende på om det är tillräckligt stora så att de inte blir för tajta runt händerna. Elhandtag placerar inte värmen där den faktiskt behövs - på ytterhanden, i vinden. Handtagsskydd tar bort en del av kylvinden. Elhandskar är optimalt, tunna i innerhanden för känslans skull och massor med värme på ytterhanden och fingrar plus tumme. Elhandskar har för mig fungerat bra ner till ca tjugofem minusgrader under en 45 minuters tur. I övrigt kan jag rekommendera sidenlångkallingar och sideninnerhandskar i elhandskarna.
Tips 9: Tänk på att hålla avståndet till framförvarande när det är halt. Sök en väg ut hela tiden. Notera ytor du kan glida av dig farten om det värsta skulle hända, så att du inte viker dig runt en lyktstolpe eller kantsten.
Tips 10: Försök ignorera bildrullarna bakom som inte fattar att två meters framförhållning inte räcker i vinterväglag.
Tips 11: Om hojen står ute över natten kan det vara bekvämt att ha ett kapell på som håller det värsta av snön borta.
Tips 12: Fjädring, dämpare och sadel blir stenhårda i minusgrader (ni kommer att studsa runt på vägen till en början). I värsta fall kan t.o.m. fettet i styrlagret frysa. Var beredda på det i första svängen!
Tips 13: Dubbade crossdäck har spännande egenskaper på bar asfalt! Småglid och hopp på en halvmeter eller så vid minsta provokation är inte ovanligt...