Tips för vinterkörning

Hampe

Skriver massor!
Silverrider i annan tråd skrev:
Men denna tråd gör mig nyfiken. Det här med vinterkörning har väckt mitt intresse. Jag förstår att det är en ytterligare dimension i MC-åkningen. Det är något jag vill pröva på. För MC-uthyraren blir det att rusta upp inför nästa vinter.

Kan jag återkomma till dig i någon lämplig tråd i detta forum om tips på vinterkörning på bra vägar och sjöar i vår region? Eller varför inte starta en ny tråd om goda råd och tips gällande vinterkörning. Med all tydlighet visar denna tråd att det finns en stor erfarenhet och kunskap bland SMC medlemmar då det gäller vinterkörning. Intressant skulle vara att lära/läsa mer om vad ni kan berätta om t ex miljö, teknik, MC, personlig och materiell utrustning

Vi startar en tråd här!

Vinterkörning (autokorrekt: 'vinterkrig'...) på MC är absolut underbart, och ett suveränt sätt att inte bara 'förlänga säsongen' utan även få en helt ny dimension i körningen.

En hake är att det finns så många olika sätt att 'köra på vintern':
En del trailrar sin endurohoj till en avlägsen upplogad sjöis avsedd för just sådan verksamhet, andra tar en sväng på småvägar i den underbara februarisolen, någon tredje ligger och jobbpendlar i saltslask och bilköer och en fjärde är hookad på vintertouring över långa distanser - med övernattning i tält och allt.

Alla dessa 'kör MC på vintern' men ställer helt olika krav på utrustning och motorcykel.
Därför måste man sovra bland tipsen man får och läser om på nätet: 'passar detta verkligen mig och min körning?'

Många vettiga och allmängiltiga tips hittar man här: www.saarela.se
Mer tips och inspiration kan man finna på engelska här: www.yearroundriders.com/

Mer tips, tankar och inspiration kring vinterkörning, någon?


Hampe
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Hmmmm...

Trodde nog att det skulle bubblas lite i denna tråden, men här har varit lugnt och stilla.

En bra chans för er som är nyfikna på vinterkörning, men inte är redo att plocka ut er egen pärla på isen skulle kunna vara att haka på här;


http://www.ktmclubscandinavia.se/

Provkörning på is utanför Göteborg respektive Stockholm? Kan det bli bättre?




Disclaimer:
Jag har inget med KTM Club Scandinavia att göra. Körningen sägs vara kostnadsfri, men kanske behöver man vara medlem i föreningen?
Kanske svimmar dom om det kommer massa folk oförhappandes, så ta kontakt först och kolla - kontaktuppgifter finns i länken ovan.
Upplägget är alldeles för bra för att inte uppmärksammas! Vintern är för rolig för att inte köra hoj på!





Hampe
 
Last edited:

swischmc

New member
Håller tummarna att några fyller på tråden. Pendla t.o.r jobbet under vintern är något jag är intresserad av.
 

Hampe

Skriver massor!
..å innan någon säger att det bara är offroadhojar man kan köra på vintern med så tar vi en sväng med VS
och Meckitrollet på en *HÄPP!*


sporthoj!


Man behöver alltså inte en offroadhoj för att köra... ...offroad. *biggrin*





Hampe


På Saarelas sida http://saarela.se/ finns en myckenhet av både kunskap och inspiration att hämta för den som vill lära sig mer av att köra hoj på vintern.
H
 
Last edited:

svenb

Member
Brukar för det mesta ta min ANF125 Innova till jobbet. Bildubbade däck går för det mesta bra, blir det för löst underlag tar jag bilen. Kläder då? Stövlar 99:- på jula, garanterade till -30.... Vanliga hojbyxorna utanpå jeansen. Ordinär jacka och några lager till, rånarluva från Lidl, samma hjälm som alltid. Biltema styrmuffar. Så billigt på alla sätt och vis.
Fungerar ner till -10-12 utan problem.
Så bara att testa.
 

Chopperbyggarn

New member
Sporthoj i skoterspår, dä ä riktigt fränt dä!!:tummenupp Gillar när folk vågar gå utanför ramarna som tex killen som körde jorden runt på en R1:a på vägar den absolut inte var avsedd för.:tummenupp

Anders.J
 

Hampe

Skriver massor!
Han och Doris Widemann drog till Alaska för en del år sedan.


Nej, det är inte renar vid 4:14 - det är typ myskoxar eller något. Stort! i vart fall.

Finns massa kul att se under vintertouring. Också.



Hampe


(Endast en video per inslag, that's why)

..och en massa andra sega regler:
Det här forumet kräver att du väntar 30 sekunder mellan postning av inlägg. Vänligen försök igen om 3 sekunder.
 

adrian_vg

New member
Mina erfarenheter nedan av vinterkörning till och från jobbet. Har gjort det från vintern 2008 fram till vintern 2011/2012, då den trettio år gamla XL600R:en ("Edwin") behagade läcka lite väl mycket olja från frusna och spruckna motorpackningar. Numera kör jag fyrhjuling till och från jobbet. Tipsen nedan är applicerbara även på kvaddar. Fö suger bilar stenhårt.



Lägger till mer saker i takt med att jag kommer på dem. Det mesta handlar faktiskt om sunt förnuft. I ingen speciell ordning;

Tips 0: Skaffa handtagsskydd av barkbustertyp som går runt hela ytterändarna. Ni *kommer* att gå omkull åtminstone några gånger per säsong. Ett kopplingshandtag är förhållandevis billigt. Fyra-fem stycken är det inte.

Tips 1: För dem som mc-pendlar om vintrarna och kör dubbat, kan det vara idé att kolla dubbarna på bakhjulet lite då och då. Efter ett tag kan dubbarna kantra. När man tröttnat på att se detta kan man ta hjulet till en däckverkstad och be dem vända på däcket så att dubbarna kantrar tillbaka, och man har däck för åtminstone en säsong till förutsatt att inte gummit i sig är helt nerslitet.

Tips 2: Spreja ner hela bågen, utom däck och bromsar, med WD40. Lite saltslaskskydd är bättre än inget alls. Tvätta inte hojen med vatten om den sen ska stå ute!

Tips 3: Det mesta går att rädda med mer gas.

Tips 4: Kåpplast blir sprött vid minusgrader, försök att inte lägga hojen om ni inte har en stor burk Biltema glasfiberfix hemma.

Tips 5: Hoj med kick är att föredra under vintern om man inte har ett varmgarage edyl att förvara hojen i under natten hemma och dagen på jobbet. Optimalt är både kick och elstart. "Värm upp" med kick och sen när oljan plaskat runt lite kan man köra med elstarten.

Tips 6: Rekommenderad olja för hojen brukar av tradition vara 10W/40. De som försökt kicka i gång en 600cc enstånka som stått ute hela natten i minus tjugo vet att tunnare oljor kan vara att föredra om man vill komma fräsch och utvilad till jobbet. Försök inte vara snålsmarta och köpa vanlig mineralolja (oavsett märke), helsynt rinner fortfarande vid minus tjugo och har smörjande egenskaper, vilket man kanske inte kan säga om mineraloljan...

Tips 7: Ordentliga kroppsskydd är obligatoriskt.

Tips 8: Ordentliga klimatskydd är också obligatoriskt om ni inte vill förfrysa fingrar och tår. Jag har provat tjocka vinterhandskar men kommit fram till att det duger inte. Hojen blir mycket "fjärr" och känslan försvinner helt. På kvadden har jag muffar, vilket funkar delvis lite beroende på om det är tillräckligt stora så att de inte blir för tajta runt händerna. Elhandtag placerar inte värmen där den faktiskt behövs - på ytterhanden, i vinden. Handtagsskydd tar bort en del av kylvinden. Elhandskar är optimalt, tunna i innerhanden för känslans skull och massor med värme på ytterhanden och fingrar plus tumme. Elhandskar har för mig fungerat bra ner till ca tjugofem minusgrader under en 45 minuters tur. I övrigt kan jag rekommendera sidenlångkallingar och sideninnerhandskar i elhandskarna.

Tips 9: Tänk på att hålla avståndet till framförvarande när det är halt. Sök en väg ut hela tiden. Notera ytor du kan glida av dig farten om det värsta skulle hända, så att du inte viker dig runt en lyktstolpe eller kantsten.

Tips 10: Försök ignorera bildrullarna bakom som inte fattar att två meters framförhållning inte räcker i vinterväglag.

Tips 11: Om hojen står ute över natten kan det vara bekvämt att ha ett kapell på som håller det värsta av snön borta.

Tips 12: Fjädring, dämpare och sadel blir stenhårda i minusgrader (ni kommer att studsa runt på vägen till en början). I värsta fall kan t.o.m. fettet i styrlagret frysa. Var beredda på det i första svängen!

Tips 13: Dubbade crossdäck har spännande egenskaper på bar asfalt! Småglid och hopp på en halvmeter eller så vid minsta provokation är inte ovanligt...
 
Last edited:

swischmc

New member
Här skrivs det för fullt! Kul med alla tips.
Sporthoj med bisonoxar eller fyrhjuling med värmehandskar...

125:a och alla klädtips låter som något för mig. :)

Hur handskas ni med vägar som har skiftande underlag? Jag skulle köra vinterväg med snö och is, sandad småväg och saltad landsväg om jag ska pendla till jobbet. Hur väljer jag äck och vad ska jag tänka på?

Hur/var kopplar man in en elhandske?
 

adrian_vg

New member
Hur handskas ni med vägar som har skiftande underlag? Jag skulle köra vinterväg med snö och is, sandad småväg och saltad landsväg om jag ska pendla till jobbet. Hur väljer jag äck och vad ska jag tänka på?

Beror på hoj och du har tänkt ställa hojen om det är för mycket snö eller oplogat. Jag valde dubbade crossdäck med dess för- och nackdelar. Fördelen är att crossdäcken gräver bra när kommunen inte har hunnit ploga ordentligt och när man ska över en mittremsa. Dubbarna gör sitt jobb egentligen bara på isbelagt barmark. Nackdelen med crossdäck är att de slänger en del på barmark, vilket ju vanligtvis är standardföre i större städer.

Lite beroende på typ av 125:a kan man få plats med crossdäck, eller inte. Hade du nåt specifikt i tankarna?

I övrigt kan det vara idé att se till att dubbarna är limmade om du köper färdigdubbat från exvis [url]http://www.ddp.nu/offroad/landsvagsdubbat[/URL]. Tänker du skruva själv med skruvdubbar, se till att dubbarna inte är för långa för däcken (punka...).

Jag använde(r) Bestgrip 1100 på både Edwin och nu kvadden. Två millimeters utstick. Alldeles lagom för körning på allmän väg.

Hur/var kopplar man in en elhandske?

Jag började med elhandskar från Warm'n'Safe där man skulle ha en Heattroller för att justera värmenivån. Efter att ha flyttat på Heattrollern till kvadden kan jag konstatera att trollern inte gillar små svaga batterier och därför kopplar ur elen till handskarna när man behöver det som mest. Av det skälet kopplade jag på kablar direkt från batteri, och över en säkring, till handskarna så att jag nu har fullt värmeeffekt hela tiden. Det funkar.

Den fjärrstyrda heattrollern som jag köpte i efterhand som reserv får jag inte att funka alls trots synkning osv mer kanske var tredje dag och om yttertemp är runt nollan.

Sen att justerknappen på den manuella trollern har en tendens att frysa fast i sin lilla dosa gör hela beslutsprocessen kort. Heattrollers är skit... Kör full effekt hela tiden, men var noggran med att dra ur handskarna när du lämnar hojen. :)

Är man händig och har lust med lite pyssel, kan man skarva på en strömbrytare och en rörligt motstånd på värmesladden från batteriet. Jag kör dock som sagt rakt av från batteriet. Har inte frusit om fingarna sen jag gjorde mig av med trollern.
 
Last edited:

swischmc

New member
Tack för tipsen! Jag måste ut i verkligheten och provsitta 125:eek:r. Jag måste nå ned och orka resa hojen själv samtidigt som motorn ska orka med mina många kilon.
Blir mer och mer sugen på vinterkörning för varje år. Kanske inte vid de första minusgraderna i september..., men några veckor senare kommer suget igen. Tanken är att kunna köra hoj på barmark i minusgrader = is och även snö. Nu när jag börjar få kläm på vad jag behöver i kläd, hoj och utrustningsväg känner jag mig trygg att leta hoj.
 

zappa

New member
En 125:a modell enduro/cross/offroad väger oftast inte mycket mer än 120kg. Och med tanke på att de är tänka för mindre personer så är de flesta lite mindre i storlek än de stora offroad hojarna. Prova dig fram lite, du kommer att bli överraskad över hur bra man når ner på en hoj som man i första ögonkastet tycker är så hög.

Har en kompis som är typ 1.60 lång och hon tyckte att hon var säkrare och nådde ner bättre på min gamla Transalp än på sin egna 600 Bandit.

Vill själv komma igång lite mer med vinterkörning så jag kommer att börja i skogen med enduro för att lära mig lite innan jag ger mig ut på vägarna, men nästa vinter så har jag kanske gatdubbar på en uppsättning däck. Bara tråkigt att det är 20 timmars service intervall på enduron. Det kommer att innebära att jag får serva hojen varannan vecka... :(

/Zappa
 

V Saarela

New member
@swischmc: Jag är inte speciellt lång(1,74) och har lyft upp med brutna revben mitt i vintern en nästan fulltankad Varadero 1000. Allt lyfter man upp så länge man gör det direkt då adrenalinet finns i kroppen. Dryga halvtimmen senare fick dom lyfta av mig från hojen :)

Som nämnts, så är dubbval individuellt. Skruvdubbar har nämnts och jag tycker det blir alldeles för dyrt att fulldubba ned såna. Däremot funderar jag på att köpa en "påse" och kanske kompletteringsdubba?

Kör annars med relativt korta dubb nuförtiden(cirka 3mm) och det går då med dom dubben för det mesta på hjullspinn.

 

Bob Sweden

New member
Jag har en värmejacka från varmnsafe, och heattrollern funkar utmärkt för mig. Jackan ger nog för hög effekt för att köras utan heattroller någon längre stund. Enda gången jag kört på full effekt länge var det -26°.

Om jag minns rätt är Warm-n-Safe jackorna på nästan 100W effekt.
Om du behöver tillföra 100W under längre tid är det ganska farligt...
Tänk vad som händer om du kör omkull, om en kabel ger upp/ spricker / kortsluter i kylan...

Jo jag har också kört med full elvärme (+150W närmast kroppen) i över 100 mil men så snart jag stannade på en mack (drog ur sladden) tog det inte mer än 2 minuter förrän jag skakade av köld.
Problemet är, hävdar jag, att huden tror att det är +20 grader och därför öppnar upp kapillärern ända ut i huden.

När den konstgjorda värmen sedan försvinner så hinner inte kropppen med att reglera = jag fryser så jag skakar.

Att vara bra klädd i lager på lager på lager på lager gör att avkylningen tar mycket längre tid = kroppen hinner med att reglera = klarar sig mycket längre.
Ja det blir kallt men inte så kallt att du får problem.
Varje lager närmare kroppen blir lite varmare, till slut nås ett balansförhållande och temperaturen är stabil.
Nyckeln är vindtätt och luft mellan de vindtäta lagren.

För egen del har jag vid vinterkörning mellan 6 och 8 lager på överkroppen, mellan 5 och 7 på benen.


Missförstå mig inte nu:
Elkläder är underbara för turer tidig vår / sen höst eller för alla som inte vill pälsa på sig lager på lager på lager.

Ska du ut i smällkalla vintern på en resa som är mera att betrakta som "expedition" och "äventyr", satsa på bra kläder så du klarar dig utan elvärme i kläderna.

Händer och fötter däremot, där kör jag gärna med värmehandtag och värmesulor.
Faktum är att varma händer värmer hela armarna, och varma fötter på motsvarande sätt håller blodcirkulationen igång i benen.
Det är låga tillförda effekter vi talar om som ligger långt bort från livsviktiga organ.
Det perifera (liten cirkulerad blodvolym) i kombination med att det är relativt små ytor som vid en eventuell olycka kyler kroppen gör att jag bedömer riskerna som mycket mindre än vid användade av värmejacka / värmebyxor.


Elvärmda kläder är helt ok för komfort men absolut inte för överlevnad.
Det är vad jag kommit fram till för egen del.
Andra har säkert andra uppfattningar, precis som det ska vara. :wink:


View attachment 5534
Exempel på vad som kan krävas i klädväg vid vinterkörning.
 
Top