Till alla er som åker med öppen hjälm.

Bänkad o Klar

New member
Det ser verkligen coolt ut :cool:, men:

Jag har ofta funderat över hur ni som åker med öppen hjälm och ett par solbrillor klarar av vindraget, flugor och andra större flygfän. Jag har provat men fixar det inte.

Varje gång som det smäller till ordentligt på visiret när jag åker så tänker jag: Vilken j.... tur att man har ansiktet skyddat från dessa "flygplan". Tänk att få ett sådant flygfä t.ex. inkilad i skarvarna mellan ansiktet och hjälm :eek: håller man rak kurs då :cool:
 

Marie

Banned
Det ser verkligen coolt ut :cool:, men:

Jag har ofta funderat över hur ni som åker med öppen hjälm och ett par solbrillor klarar av vindraget, flugor och andra större flygfän. Jag har provat men fixar det inte.

Varje gång som det smäller till ordentligt på visiret när jag åker så tänker jag: Vilken j.... tur att man har ansiktet skyddat från dessa "flygplan". Tänk att få ett sådant flygfä t.ex. inkilad i skarvarna mellan ansiktet och hjälm :eek: håller man rak kurs då :cool:

De där som kör med solbrillor och öppen hjälm, kör vanligtvis en svart hoj med jättelik V-twin där bensin omvandlas till buller utan att man får motoreffekt som biprodukt.
De typerna kör ju vanligtvis inte fortare än att den slöaste humla lätt hinner flyga ifrån dem, och undkomma riskzonen.....
 

Aengeln

New member
Som självvald representant för gruppen med svart hoj som bullrar, så skulle jag vilja påstå att integralhjälm lik förbannat är det bästa. Jag har en öppen hjälm, men använder den sällan.

Men... om man ska köra öppet, så se till att investera i ordentliga solbrillor. de måste passa bra på ansiktet för att stoppa vinddraget, och det är inte helt lätt att hitta. MC-firmor brukar ha solglasögon som ska funka för hojåkning, men de hjälper inte om de inte passar din ansiktsform.

--A
 

Zopilote

New member
De typerna kör ju vanligtvis inte fortare än att den slöaste humla lätt hinner flyga ifrån dem, och undkomma riskzonen.....

Påminner mig om en rolig historia jag läste för ett tag sedan...:

-Vet du hur man lättast känner igen en HD-åkare i fikakön?
-De mosade flugorna sitter på baksidan av hjälmen!
;)
 

Axman

New member
Som förare av en svart hoj med jättelik V-twin där bensin omvandlas till buller utan att man får motoreffekt som biproduktföredrar jag själv integralhjälm men jag förstår verkligen att folk vill ha öppna.

Precis som mycket annat är det en sak som bidrar till hur härligt det är att åka hoj. Folk står gärna ut med lite pina för att kunna göra "sin grej". :) För det är väl ändå så att drömmen vore att kunna åka utan hjälm och då utan risk?

Sedan så är det naturligtvis roligt för oss andra när de fått en fluga som letat sig in i örat men inte kan stanan för de åker i kolonn, en humla som gett en blåtira osv!
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag har kört med öppen hjälm sedan 1985. Bytte i år till integral och saknar den öppna hjälmen. Tycker att sikten är begränsad och att det är svårt att andas. Men man vänjer sig väl. Och ur en säkerhetssynpunkt är integral givetvis bäst. Men, ballhetsfaktorn är inte lika hög. :cool:
Hur klarar man ansiktet med öppen hjälm? Solglasögon. Solskydd, faktor 30 eller högre. En snusnäsduk uppdragen över näsan och kinderna som skydd för insekter, regn och sol.
 

SuperRetard

New member
"Att köra hoj utan risk är som att hoppa fallskärm från en trottoarkant"

/ Cool kille


Maria: (Ang. öppen hjälm)

Jag är helt anal när det gäller utrustning. Nu när tjejen börjat köra så har vi lagt nästan lika mkt på kläder som på hojen, och det gör ingenting!

Hennes 3e dag på hoj. På en stooor parkering (SBPs område) under lite balans och bromsövningar så bromsade hon på sig och gick i backen. Det gick väl i sådär 40 när hon väl la omkull kanske.

Hon landade såsom man gör när man låser ner framhjulet, med ett magplask.

Att döma av hjälmen så hade en öppen hjälm i den stunden lett till:

75 000 tandläkarnota
Käktransplantation / omfattande kirurgi
Ev skallskada!

Nu blev hon stel i nacken, röntgade och var skadefri. Några veckor senare nu är hon helt ok bortsett att hon blev lite rädd för att köra nu.

Jag blir helt mörkrädd när jag tänker på alla gubbar som tycker jag är dum i huvet för att jag kör lite för fort på en kurvig 70-väg. När de själva:
1. kör maskiner som varken kan svänga eller bromsa (men fan hade kört en bil som inte gav styrutslag för undanmanöver?)
2. Inte KAN svänga eller bromsa eftersom de i bästa fall tog sitt kk på 70-talet och inte spenderat en tanke på att förbättra sina körkunskaper sen dess.
3. Åker i öppen hjälm, utan ryggskydd och med "skyddskläder" under all kritik!

Ett seriöst SMC-initiativ för att få folk att fatta att hjälm (OCH ryggskydd) inte är nåt idiotiskt politiker-hittepå önskas ASAP.


Mina 0,50
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Hund, du har helt rätt om säkerhet. Därför har jag bytt till integral. Att jag saknar den öppna hjälmen är dock sant....
Det finns bara ett lagstadgat skydd för en mc-ist: hjälm. Trots detta kör de flesta med heltäckande skyddsutrustning. Det är korta resor man tummar på detta. Dessutom använder allt fler mc-ister ryggskydd. Det är ett krav vid uppkörning. Allt fler kommer därför att skaffa och använda ryggskydd.
SMCs årsmöte har avslagit en motion om lagkrav på ryggskydd, men propagerar för användande frivilligt. Vi kommer att bli mer tydliga om detta i våra infoblad. Vi kan också bli mer tydliga i att rekommendera integralhjälm.
 

SuperRetard

New member
Det är korta resor man tummar på detta. Dessutom använder allt fler mc-ister ryggskydd. Det är ett krav vid uppkörning. Allt fler kommer därför att skaffa och använda ryggskydd.

SMCs årsmöte har avslagit en motion om lagkrav på ryggskydd, men propagerar för användande frivilligt. Vi kommer att bli mer tydliga om detta i våra infoblad. Vi kan också bli mer tydliga i att rekommendera integralhjälm.

Att det numer var ett krav vid uppkörning var nytt för mig. Något som i sak iofs gör det helt patetiskt att SMCs årsmöte avslår förslaget om lagkrav!!!

Att vädja om bandagar, större acceptens för mc i trafiken gällande vajerräcken och tillfälliga (livsfarliga) väglagningar etc och samtidigt avslå ett förslag för det skydd som är nästintill lika viktigt som hjälm är för mig SKANDAL!

Vad är det för idioter som röstar vid årsmötet egentligen? Om bänk-Bengt på sin Virago 250 tror att han är odödlig för att han bara åker runt kvarteret och detta accepteras antar jag att ni borde propagera för att hjälm vore frivilllgt och stödja bilisternas rätt att köra utan bälte om de "anser det lämpligt"!

Det här är första gången jag på allvar ifrågasatt SMCs direktiv så till den grad att jag kan dra tillbaka mitt medlemskap!
 

Petra

Super Moderator
Att det numer var ett krav vid uppkörning var nytt för mig. Något som i sak iofs gör det helt patetiskt att SMCs årsmöte avslår förslaget om lagkrav!!!

Att vädja om bandagar, större acceptens för mc i trafiken gällande vajerräcken och tillfälliga (livsfarliga) väglagningar etc och samtidigt avslå ett förslag för det skydd som är nästintill lika viktigt som hjälm är för mig SKANDAL!

Vad är det för idioter som röstar vid årsmötet egentligen? Om bänk-Bengt på sin Virago 250 tror att han är odödlig för att han bara åker runt kvarteret och detta accepteras antar jag att ni borde propagera för att hjälm vore frivilllgt och stödja bilisternas rätt att köra utan bälte om de "anser det lämpligt"!

Det här är första gången jag på allvar ifrågasatt SMCs direktiv så till den grad att jag kan dra tillbaka mitt medlemskap!


Jag håller med dej om att ryggskydd är superviktigt. Likaså att man ska ha en bra integralhjälm när man åker MC.

SMC är ju en demokratisk medlemsorganisation. De som röstar på årsmötet är alltså SMC:s medlemmar, och bland oss medlemmar finns förstås många olika åsikter i flera frågor.

Istället för att dra tillbaka ditt medlemsskap tycker jag att du ska komma och göra din röst hörd du också på nästa årsmöte! :)
 

Marie

Banned
Jag håller gärna med om att ryggskydd visst kan vara bra,
men om man har hojen som daglig transport är det inte alltid tillämpligt, eftersom det förstör de kläder man har under mc-jackan, och man enligt gängse klädkodex måste ha i de representativare sammanhang man är på väg till. Det blir också åt helsicke för varmt när man skall sitta på ett kortare sammanträde, eller gå runt på stormarknaden och plocka samman veckoinköpen.....

Ni måste inse att det är en förbaskat stor skillnad i förutsättningar för "bruksmotorcyklism" och "hobbykörning".

Sen klankas det på öppna hjälmar och öppningsbara integraler.
Själv har jag valt kompromissen öppningsbar integral, eftersom den ger *något* bättre skydd än en öppen hjälm, samtidigt som man vid ett snabbt butiksbesök kan öppna den och låta den sitta kvar på skallen, och inte tvunget kränga av den, och behöva hitta en säker förvaring till den. Ytterligare argument är att jag är kontaktlinsbärare men ibland måste ha glasögon, och att då kombinera glasögon med en helintegral samtidigt som man kanske måste in och ut ur ett tiotal butiker på någon timme, är inte praktiskt genomförbart. Det är ett lite annat läge vid nöjeskörning på bana, där dessutom även majoriteten av de närvarande är hojåkare...

Tyvärr tenderar SMC att anamma åsikten att motorcykeln endast är ett "lekfordon" :(
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Jag håller gärna med om att ryggskydd visst kan vara bra,
men om man har hojen som daglig transport är det inte alltid tillämpligt, eftersom det förstör de kläder man har under mc-jackan, och man enligt gängse klädkodex måste ha i de representativare sammanhang man är på väg till, eller blir åt helsicke för varmt när man skall sitta på ett sammanträde, eller gå runt på stormarknaden och plocka samman veckoinköpen.....

Ni måste inse att det är en förbaskat stor skillnad i förutsättningar för "bruksmotorcyklism" och "hobbykörning".

Till ett mer "representativt sammanhang" åker man inte motorcykel!
 

SuperRetard

New member
Jag håller gärna med om att ryggskydd visst kan vara bra,
men om man har hojen som daglig transport är det inte alltid tillämpligt, eftersom det förstör de kläder man har under mc-jackan, och man enligt gängse klädkodex måste ha i de representativare sammanhang man är på väg till, eller blir åt helsicke för varmt när man skall sitta på ett sammanträde, eller gå runt på stormarknaden och plocka samman veckoinköpen.....

Ni måste inse att det är en förbaskat stor skillnad i förutsättningar för "bruksmotorcyklism" och "hobbykörning".

Kan jag resonera likadant när jag skiter i bältet i bilen för att min kostym blir skrynklig?

Åk taxi om du måste vara representativ!
 

SuperRetard

New member
Jag håller med dej om att ryggskydd är superviktigt. Likaså att man ska ha en bra integralhjälm när man åker MC.

SMC är ju en demokratisk medlemsorganisation. De som röstar på årsmötet är alltså SMC:s medlemmar, och bland oss medlemmar finns förstås många olika åsikter i flera frågor.

Istället för att dra tillbaka ditt medlemsskap tycker jag att du ska komma och göra din röst hörd du också på nästa årsmöte! :)

Ytterligare ett bevis på att demokrati är ett förkastligt system!
 

Petra

Super Moderator
Jag håller gärna med om att ryggskydd visst kan vara bra,
men om man har hojen som daglig transport är det inte alltid tillämpligt, eftersom det förstör de kläder man har under mc-jackan, och man enligt gängse klädkodex måste ha i de representativare sammanhang man är på väg till, eller blir åt helsicke för varmt när man skall sitta på ett sammanträde, eller gå runt på stormarknaden och plocka samman veckoinköpen.....

Ni måste inse att det är en förbaskat stor skillnad i förutsättningar för "bruksmotorcyklism" och "hobbykörning".

Jo du har rätt i att det kan vara knökigt och varmt med ryggskydd. Ändå tjatar jag mej blå om att folk ska ha det.

Funkar det inte att ha ett sånt skydd som sitter fast i jackan då? Du har ju en sån jacka som har ficka för skydd, om jag minns rätt. Det brukar inte sitta lika varmt och tätt och dessutom behöver man inte göra något extra moment när man klär på sig.

Det är alltid bäst med ett löst ryggskydd som spänner fast på kroppen, men hellre ett som sitter lite fladdrigt än inget alls.
Man ska va rädd om sig! :)
 

Marie

Banned
Kan jag resonera likadant när jag skiter i bältet i bilen för att min kostym blir skrynklig?

Åk taxi om du måste vara representativ!

Ja varför inte, om du sitter i framsätet och inte i baksätet?
Då riskerar du ju knappast att skada någon annan.

Och både bil och ännu mera taxi ligger långt utom min ekonomiska möjlighet.
 

Marie

Banned
Funkar det inte att ha ett sånt skydd som sitter fast i jackan då? Du har ju en sån jacka som har ficka för skydd, om jag minns rätt. Det brukar inte sitta lika varmt och tätt och dessutom behöver man inte göra något extra moment när man klär på sig.

Jodå, och det har jag. Men det är ju om man läser här bara de separata ryggskydden som "gills"...
 
Top