Tidtagning på kurser..

ezzo

New member
Gruppköp av laptimer

Tidtagning på kurser ska vi inte ha. Men instruktörer som är intresserade av laptimer kan anmäla intresse. Håller på och försöker ordna ett "Gruppköp"

Denna förfrågan har jag även gått ut med på sh.com instruktörsforum. Men då jag vet att långt i från alla instruktörer har tillgång till det forumet så frågar jag även här över intresse.

1. SENSEI
 
Last edited:

Marie

Banned
Jag kan bara konstatera att det jag hela tiden sagt besannar sig. De där kurserna är bara förtäckt roadracing och If gör förbaskat rätt när de ställer sig skeptiska till dem. Enligt min uppfattning är det SKIT av SMC att nedlåta sig till sådant.
 

Niklasinorr

New member
Jag kan bara konstatera att det jag hela tiden sagt besannar sig. De där kurserna är bara förtäckt roadracing och If gör förbaskat rätt när de ställer sig skeptiska till dem. Enligt min uppfattning är det SKIT av SMC att nedlåta sig till sådant.

För det första så är det inte bestämt nånting, vi diskuterar saken inom instruktörsleden eftersom vi hela tiden strävar efter att utveckla våra kurser.

För det andra så är heller inte formen för det hela bestämt, dvs hur vi skall kunna använda tidtagning på våra kurser som ett hjälpmedel

För det tredje så förekommer ingen "roadracing" träning på våra kurser, om du har gått en SMC Bkk kurs dom senaste två åren så skulle jag vilja veta var och när det var roadracingträning? Våra kurser är saktionerade av just försäkringsbolagen därför att det är trafiksäkerthetskurser och inget annat

För det fjärde så sitter det redan idag tidtagningsutrustning på var och varannan sporthoj och vi kan inte förbjuda deltagarna att trycka på en knapp, är det inte bättre då att istället för att mörka att det används göra en fördel av det?

För det femte så är det väldigt vanligt att deltagare under dagen tycker att det går långsammare eller att det iallafall inte går fortare fastän dom känner sej varma i kläderna, men sanningen är den att det går fortare, mycket fortare i vissa fall och då kör dom lätt över sin förmåga.
Då är det utmärkt att kunna använda en tidtagningsutrustning för att dels visa på att det går fortare men framförallt för att instruktörerna att kunna hålla tempot på rätt nivå. Även instruktörerna kör fortare under dagen och vi är också bara människor, då kan det vara bra att kolla klockan för att hålla tempot på en rimlig nivå.

Inom SMC så jobbar vi alltid för att förhindra förbud, det är MYCKET bättre att försöka använda tekniska hjälpmedel till våran fördel.
Jag kan dra paralleller med internetdebatten där det då och då förekommer människor som vill förbjuda eller inskränka Internet därför att det förkommer så mycket skit där, är det inte bättre att då lära våra barn att använda Internet och filtrera informationen på rätt sätt? Sunt förnuft är en bristvara i Sverige (och världen idag)...

Istället för att börja leva om så kan det ju vara lämpligt att kolla bakgrunden till varför saker diskuteras, det är inte ATT du reagerar på diskussionen om tidtagning utan HUR du reagerar som stör mej, du kan väl kolla lite fakta nästa gång?
 

Ducatista

New member
Jag kan bara konstatera att det jag hela tiden sagt besannar sig. De där kurserna är bara förtäckt roadracing och If gör förbaskat rätt när de ställer sig skeptiska till dem. Enligt min uppfattning är det SKIT av SMC att nedlåta sig till sådant.

Så lite du vet om saker och ting. :rolleyes:
Men kurserna är ju till för de som vill förbättar sin körteknik så jag förstår varför du inte gått.

Den som anser sig vara färdiglärd är snarare mer färdig än lärd
(visdomsord)
 

Marie

Banned
Så lite du vet om saker och ting. :rolleyes:
Men kurserna är ju till för de som vill förbättar sin körteknik så jag förstår varför du inte gått.

Den som anser sig vara färdiglärd är snarare mer färdig än lärd
(visdomsord)

Färdiglärd är jag inte, men kurser som känns meningslösa och kostar alltför mycket pengar, sliter hårt på materielen och dessutom är tråkiga ogillar jag.

Jodå, jag har varit på en av SMC sanktionerad kurs på bana EN gång. Det var för två år sedan och jag avbröt och åkte hem i förtid eftersom jag tyckte att det var urtråkigt. Efter ett par varv hade man ju sett omgivningarna och sedan var det ingen omväxling mera. Jag höll på att somna rent ut sagt, så jag valde att göra något roligare resten av dagen. Fullständigt bortkastade pengar måste jag säga, och dessutom gick det åt däck och bromsbelägg för mer än hundra mil landsvägskörning. Jag ser det som helt befängt att behandla materielen så hårdhänt och illa. :mad:
 
Last edited:

Jåke

New member
Efter ett par varv hade man ju sett omgivningarna och sedan var det ingen omväxling mera. Jag höll på att somna rent ut sagt, så jag valde att göra något roligare resten av dagen.
Väldigt out of topic och egentligen onödigt som svar, men du har sagt samma sak tidigare så...

Om du hade tid att titta på omgivningarna så till den grad att du tröttnade på dem kan du inte följt med speciellt intresserat i kursen. Ingen kan lära nån annan göra saker, man kan bara visa vägen och sen är det mycket upp till deltagaren själv. Det handlar om att förstå vad som sägs, se det som förevisas och prova/känna själv för att lära sig. Sitter deltagaren och somnar för att omgivningen är tråkig har man som instruktör antingen inte nått fram eller också är inte deltagaren mottaglig för information. Har inte deltagaren ens vilja att få valuta för pengarna utan bara åker därifrån är det inte mycket man kan göra, oavsett god vilja och hårda försök. Då var personen förmodligen inte mottaglig.

Att döma ut ett koncept som du tydligen då inte ens sett egentligen (du tittade ju på omgivningarna säger du) känns som spel för galleriet.

Jag ber dig vänligt, kom med argument i ämnet eller lämna diskussionen. Sluta åtminstone slänga dig med den kurs du var på för X år sedan.

Slut OT, ämnet färdigdiskuterat.

Jag är själv tveksam till det även om jag inte har några problem med Niklas argumentation, jag har inte ägnat ämnet så mycket fundering.
- Risken finns att deltagare lägger för mycket vikt vid sin laptimer om vi tillåter såna på kurs, istället för på innehållet i kursen.
- Risken finns även att omgivningen reagerar som Marie, de har inte information utan ser bara sambandet med racing. Hur väger vi den risken?
- Det är en sak att deltagare i större utsträckning har utrustningen monterad på sina hojar, det är en annan sak att tillåta användningen. Kopplingen till trafiksäkerhet finns väl i delen färdighetsträning som ett kvitto på att de faktiskt inte kör långsammare. Men kopplingen direkt in till medvetenhet är lite vagare tycker jag.
- Som instruktörshjälpmedel så ska vi visst använda tillgänglig teknik istf förkasta den. Precis som det kan finnas poäng med att instruktören använder video. Det är lättare att visa ibland än att tala om.
- Det kommer oundvikligen att bli snack om varvtider m.m. på, efter och i samband med SMC's SHK-kurser om vi börjar med laptimer. Vare sig det är ett instruktörshjälpmedel eller inte. Är det nånting vi, försäkringsbolag och myndigheter kan leva med?

Jag är övertygad om att ni dragit detta redan, jag har inte varit en flitig gäst på sh-instruktörsmöten...
 
Last edited:

Niklasinorr

New member
Jag är själv tveksam till det även om jag inte har några problem med Niklas argumentation, jag har inte ägnat ämnet så mycket fundering.
- Risken finns att deltagare lägger för mycket vikt vid sin laptimer om vi tillåter såna på kurs, istället för på innehållet i kursen.
- Risken finns även att omgivningen reagerar som Marie, de har inte information utan ser bara sambandet med racing. Hur väger vi den risken?
- Det är en sak att deltagare i större utsträckning har utrustningen monterad på sina hojar, det är en annan sak att tillåta användningen. Kopplingen till trafiksäkerhet finns väl i delen färdighetsträning som ett kvitto på att de faktiskt inte kör långsammare. Men kopplingen direkt in till medvetenhet är lite vagare tycker jag.
- Som instruktörshjälpmedel så ska vi visst använda tillgänglig teknik istf förkasta den. Precis som det kan finnas poäng med att instruktören använder video. Det är lättare att visa ibland än att tala om.
- Det kommer oundvikligen att bli snack om varvtider m.m. på, efter och i samband med SMC's SHK-kurser om vi börjar med laptimer. Vare sig det är ett instruktörshjälpmedel eller inte. Är det nånting vi, försäkringsbolag och myndigheter kan leva med?

Jag är övertygad om att ni dragit detta redan, jag har inte varit en flitig gäst på sh-instruktörsmöten...

Huvudet på spiken i alla ovanstående punkter Jåke, viktigt att diskutera inom instruktörsramarna...
 

ezzo

New member
Ser poäng med både jåke och Nicklasinorr.
Min förfrågan är riktad enabart mot instruktörer och hos instruktörer utgår jag från att det finns mognad nog att förstå hur ett sådant här verktyg ska användas.
Jag har själv tidigare varit mot tidtagning men har sett vilka fördelar det kan ha. Och jag tycker att fördelarna överväger nackdelarna.

Jag har inte sagt att det är ok för deltagare på kurser att ta tid. Och det är ingen roadracingträning det är frågan om.
Mari jag välkomnar dig på en av de kurser jag är instruktör på och jag lovar dig att du kommer få en helt annan syn på kurserna.

Vi instruktörer ställer upp trotts att vi ekonomiskt går back på att lära andra köra motorcykel. Att vi då försöker spara kostnader på utrustning vi själva betalar för att förbättra kurserna är det fel?

Men för att inte komma för mycket offtopic ändrar jag texten i tråden.
 

Jåke

New member
Med det ur världen, kan jag medge att jag inte skriver upp mig på denna lista. Men endast för att min sambo satt upp sig på sh.com-listan :D

Andra instruktörer intresserade av laptimer fyller på listan enligt sensei's första inlägg:

1. SENSEI
 
Last edited:

dawan

New member
Anser det hela vara så otroligt korkat att jag inte ens svarar på inlägget.

Kramar till Jåke och Nicklas
 

aRWe

Member
Då är det bara en TIDsfråga innan Nicklas har gjort slut med Per, TIDigare har det berättats för mig att Per bara var ett TIDsfördriv för Nicklas, TIDs nog så reds väl denna såpopera upp, under TIDen så kan vi andra diskutera TIDtagning på kurserna.:D OBS IRONI
 

Niklasinorr

New member
Då är det bara en TIDsfråga innan Nicklas har gjort slut med Per, TIDigare har det berättats för mig att Per bara var ett TIDsfördriv för Nicklas, TIDs nog så reds väl denna såpopera upp, under TIDen så kan vi andra diskutera TIDtagning på kurserna.:D OBS IRONI

Med tanke på den enorma fart som det är på det här forumet så är det ju bra om vi kan krydda med en liten såpa, då händer det ju iallafall nånting?:cool:
 

Sir urban

New member
Tidtagning på kurser ska vi inte ha. Men instruktörer som är intresserade av laptimer kan anmäla intresse. Håller på och försöker ordna ett "Gruppköp"

Denna förfrågan har jag även gått ut med på sh.com instruktörsforum. Men då jag vet att långt i från alla instruktörer har tillgång till det forumet så frågar jag även här över intresse.

1. SENSEI

Vad för någon modell har du tänkt dig?

/Urban
 

steFAN

New member
Färdiglärd är jag inte, men kurser som känns meningslösa och kostar alltför mycket pengar, sliter hårt på materielen och dessutom är tråkiga ogillar jag.

Jodå, jag har varit på en av SMC sanktionerad kurs på bana EN gång. Det var för två år sedan och jag avbröt och åkte hem i förtid eftersom jag tyckte att det var urtråkigt. Efter ett par varv hade man ju sett omgivningarna och sedan var det ingen omväxling mera. Jag höll på att somna rent ut sagt, så jag valde att göra något roligare resten av dagen. Fullständigt bortkastade pengar måste jag säga, och dessutom gick det åt däck och bromsbelägg för mer än hundra mil landsvägskörning. Jag ser det som helt befängt att behandla materielen så hårdhänt och illa. :mad:


Det var det då den trevligaste utbildning jag fick förra sommaren!!!
 

Sir urban

New member
Vi kollar på några olika alternativ just nu.
En modell vi hittat i USA som verkar intressant..
Återkommer med spec på den inom några dagar....

Låter bra, om du vill skvallra vilka du tittar på kan du ju skicka ett pm.

Inom ett par dagar då är det ju inga problem att hålla reda på den här tråden för då ligger den ju fortfarande på "heta listan" på första sidan.

/Urban
 
Top