Efter ett par varv hade man ju sett omgivningarna och sedan var det ingen omväxling mera. Jag höll på att somna rent ut sagt, så jag valde att göra något roligare resten av dagen.
Väldigt out of topic och egentligen onödigt som svar, men du har sagt samma sak tidigare så...
Om du hade tid att titta på omgivningarna så till den grad att du tröttnade på dem kan du inte följt med speciellt intresserat i kursen. Ingen kan lära nån annan göra saker, man kan bara visa vägen och sen är det mycket upp till deltagaren själv. Det handlar om att förstå vad som sägs, se det som förevisas och prova/känna själv för att lära sig. Sitter deltagaren och somnar för att omgivningen är tråkig har man som instruktör antingen inte nått fram eller också är inte deltagaren mottaglig för information. Har inte deltagaren ens vilja att få valuta för pengarna utan bara åker därifrån är det inte mycket man kan göra, oavsett god vilja och hårda försök. Då var personen förmodligen inte mottaglig.
Att döma ut ett koncept som du tydligen då inte ens sett egentligen (du tittade ju på omgivningarna säger du) känns som spel för galleriet.
Jag ber dig vänligt, kom med argument i ämnet eller lämna diskussionen. Sluta åtminstone slänga dig med den kurs du var på för X år sedan.
Slut OT, ämnet färdigdiskuterat.
Jag är själv tveksam till det även om jag inte har några problem med Niklas argumentation, jag har inte ägnat ämnet så mycket fundering.
- Risken finns att deltagare lägger för mycket vikt vid sin laptimer om vi tillåter såna på kurs, istället för på innehållet i kursen.
- Risken finns även att omgivningen reagerar som Marie, de har inte information utan ser bara sambandet med racing. Hur väger vi den risken?
- Det är en sak att deltagare i större utsträckning har utrustningen monterad på sina hojar, det är en annan sak att tillåta användningen. Kopplingen till trafiksäkerhet finns väl i delen färdighetsträning som ett kvitto på att de faktiskt inte kör långsammare. Men kopplingen direkt in till medvetenhet är lite vagare tycker jag.
- Som instruktörshjälpmedel så ska vi visst använda tillgänglig teknik istf förkasta den. Precis som det kan finnas poäng med att instruktören använder video. Det är lättare att visa ibland än att tala om.
- Det kommer oundvikligen att bli snack om varvtider m.m. på, efter och i samband med SMC's SHK-kurser om vi börjar med laptimer. Vare sig det är ett instruktörshjälpmedel eller inte. Är det nånting vi, försäkringsbolag och myndigheter kan leva med?
Jag är övertygad om att ni dragit detta redan, jag har inte varit en flitig gäst på sh-instruktörsmöten...