Nej och att köra på ett sätt som man inte gör i trafiken känns fullständigt världsfrämmande för mig. Jag inbillade mig i min enfald att det hela gick ut på att träna det sätt man skall köra i trafiken, utan de risker omkringvarande trafik utgör. Det är ju trots allt så att för mig är motorcykeln primärt ett fortskaffningsmedel för att transportera mig och mitt bagage på billigaste sätt mellan punkt A och punkt B, och all körning på en bana blir ur den synvinkeln ett rent slöseri med däck och bensin.
Att jag senare upptäckte att den omgång däck jag hade på den där övningen presterade ungefär två till trehundra mil mindre än de brukar göra, och att jag fick byta bromsbelägg märkbart tidigare än jag annars skulle behövt göra, ja det gjorde mig ännu mera förbaskad efteråt.
1) Det kostade pengar att delta (till ingen nytta)
2) Jag offrade en halv dag då jag kunde gjort nånting betydligt vettigare eller roligare.
3) Det gick åt en halv tank bensin utan att jag fick något nyttigt transportarbete utfört.
4) Det gick åt däck och bromsbelägg motsvarande ett par hundra mils normal försiktig körning, utan att jag fick ut nånting av detta.
Totalt sett var det alltså en förbaskad massa pengar bortkastade till absolut ingen nytta, bara för att jag lyssnat på tonerna här och BMW klubbens forum att det skall vara sååååå bra att gå en sån kurs....
Dum är jag, men SÅ dum är jag inte, att jag går på den valsen fler gånger och slösar bort pengar.
Två nyfikna frågor Marie:
1.) Varför anmälde du dig till kursen?
Du visste ju att den genomfördes på stor bana (jag antar att du här åter igen pratar om en BKK eller Sporthojskurs, eller pratar du här om en helt annan typ av kurs?) så speciellt förvånad/besviken på att naturscenariot inte skulle ändra sig efter hand under dagen torde du ju kunnat räkna ut med stortårna, eller?
Att kursen kostade pengar torde ju heller inte kommit som en överaskning, det visste du väl redan när du anmälde dig? Så du borde, med det resonemang du för, varit besviken redan innan du betalade enär det kostade dig pengar!?
Att du heller inte skulle få något, direkt, arbete utfört kom ju heller inte som någon överaskning eftersom en bana leder dig och din motorcykel/bil/fordon till samma punkt som du startade från. Eller var detta nytt för dig (dvs. framgick inte detta tillräckligt tydligt i kursinformationen innan du anmälde dig? Dvs. hade du inte 100% klart för dig till VAD du anmälde och betalade anmälningsavgift?
Slitaget av däck och bromsbelägg avgörs i allra högsta grad av vilken övning som körs. Men om man kör ex. EN av övningarna som ofta körs i passet "Gaskontroll" så är slitaget på bromsbeläggen näst intill noll eftersom den övningen går ut på att köra (oftast i alla fall) på 1 växel och UTAN broms! Men det är klart om man nu kör en annan övning (som oftast kommer längre fram under dagen) och dessutom i ett tempo som inte BRUKAR förespråkas på dessa kurser (dvs. > 70% av din förmåga) så blir naturligtvis slitaget på däck/bromsbelägg större än vid vanlig landsvägskörning till/från arbetet. Men detta framgick väl å andra sidan även det i underlaget INFÖR kursen och torde således inte heller ha kommit som en överskning!?
2.) Torstein (Kungen) ställde en fråga, tidigare i tråden, till dig! Har du varit i kontakt med honom och gett honom underlag så han kan gå vidare och gå till botten med vad som gjorde dig så missnöjd med utbildningen?
Vad har du för konkreta förslag på MC-OLA som möter de mål som DU anser SMC skall ha för att minska mc-döden på vägarna? Dvs. VAD skall vi göra (du och jag i egenskap av medlemmar i SMC) och HUR/VAR skall vi göra det?
DU och JAG bestämmer och påverkar! Men det är också DU och JAG som måste lägga manken till och engagera oss för att det skall bli något. Dvs. idéellt arbete vilket i sin tur innebär att vi (DU och JAG) sällan får något reellt arbete utfört eller kan ha svårt att se den personliga nyttan med det enär det innebär att göra något för NÅGON ANNAN!
// Niklas
Mvh!
// Niklas