Tidtagning på kurser..

Izze

New member
Antagligen är det något fel på mig från fabriken....



Tyvärr är väl garantitiden på mig slut sedan länge, så det lönar sig nog inte att reklamera... :rolleyes:

Jaja, det är nog lite mer eller mindre fel på oss allihop som är knasiga och håller på med MC-åkning ;)

Seså, skärp dig nu och det är inte försent ännu, anmäl dig till nästa broms och kurv, basta! :D
 

Marie

Banned
Seså, skärp dig nu och det är inte försent ännu, anmäl dig till nästa broms och kurv, basta! :D

Det där har jag redan besvarat:
Totalt sett var det alltså en förbaskad massa pengar bortkastade till absolut ingen nytta, bara för att jag lyssnat på tonerna här och BMW klubbens forum att det skall vara sååååå bra att gå en sån kurs....
Dum är jag, men SÅ dum är jag inte, att jag går på den valsen fler gånger och slösar bort pengar.
 

sporTlovER

New member
Nej och att köra på ett sätt som man inte gör i trafiken känns fullständigt världsfrämmande för mig. Jag inbillade mig i min enfald att det hela gick ut på att träna det sätt man skall köra i trafiken, utan de risker omkringvarande trafik utgör. Det är ju trots allt så att för mig är motorcykeln primärt ett fortskaffningsmedel för att transportera mig och mitt bagage på billigaste sätt mellan punkt A och punkt B, och all körning på en bana blir ur den synvinkeln ett rent slöseri med däck och bensin.

Att jag senare upptäckte att den omgång däck jag hade på den där övningen presterade ungefär två till trehundra mil mindre än de brukar göra, och att jag fick byta bromsbelägg märkbart tidigare än jag annars skulle behövt göra, ja det gjorde mig ännu mera förbaskad efteråt.

1) Det kostade pengar att delta (till ingen nytta)
2) Jag offrade en halv dag då jag kunde gjort nånting betydligt vettigare eller roligare.
3) Det gick åt en halv tank bensin utan att jag fick något nyttigt transportarbete utfört.
4) Det gick åt däck och bromsbelägg motsvarande ett par hundra mils normal försiktig körning, utan att jag fick ut nånting av detta.

Totalt sett var det alltså en förbaskad massa pengar bortkastade till absolut ingen nytta, bara för att jag lyssnat på tonerna här och BMW klubbens forum att det skall vara sååååå bra att gå en sån kurs....
Dum är jag, men SÅ dum är jag inte, att jag går på den valsen fler gånger och slösar bort pengar.

Det går åt 3 tankar för mig till och ifrån och på banan, däckslitage?? Njaee man kör ju mest på sidorna och spar på mitten som slits i trafiken, bromsbelägg är ju sig en skitkostnad, det är först när det börjar bli riktigt hårda nedbromsningar som det sliter, skall jag köra runt som du säger på banan som i trafiken så behöver jag inte ens röra bromsen, då räcker planeringe och lite motorbroms, 2 uppsättningar belägg fram per år(där det slits..) kostar mindre som 1 bakdäck, och bakdäck kan det gå åt 2 per säsong ialla fall.

Men för mig är mc-min största hobby, så det FÅR kosta, jag är så billig o drift på alla andra kostnader... . Men kan väl(försöka..)förstå dem som bara tycker det är dyrt och att det inte ger något(???)

Nej för att att gilla att köra bana så passar nog ordspråket "Go big or go home" bra.
 
Last edited:

ezzo

New member
Onödigt slitage???

Marie...
Du snackar om onödigt slitage på däck och bromsar.
Den grundläggande tanken med kurserna är att lära folk att framföra en mc på ett mer kontrollerat sätt.

Den största singelolyckstypen är mc som kommit för fort in i en kurva.
Genom att kunna bromsa och svänga på ett bättre sätt så hoppas vi kunna påverka denna statistik.

Om nu din tid på kursen var så bortkastad så tror jag inte för fem öre att du ens övade på de övningar som skulle göras.
Och om det nu slet så mycket på bromsarna så behöver man faktist inte bromsa på en bana om man inte vill.. Det går utmärkt att köra runt utan broms på en växel... Vilket är en övning vi ofta använder oss av. Tex 4ans växel.. och ingen broms.. Detta kräver dock lite planering.

Om man sen varken gasar eller bromsar.. utan åker runt och "kollar på naturen" Ja då sliter du inte på nämnvärt på däcken heller?

Tråkigt att du inte kan inse nyttan av kurserna.. Men det beror nog på att du är fullärd.
Du kanske då kan förklara vad som händer med en mc när du gasar, bromsar, rullar, genom en kurva... Vad händer med fjädring mm? Viktfördelning? '
Eller när du bromsar? Sittställning. Ansättning av brom? mm?
Vad är snabbstyrning?? Vad kan den vara bra för??
osv??

Vi som instruktörer ser ofta deltagare som verkligen behöver dessa kurser.. Även folk som kört hoj i över 20 år.
Så även om du inte tycker att det gav dig något.. Så finns det MÅNGA som verkligen uppskattar dem.. och som de ger massor.

Och du.. idag finns det billigare sätt än mc att frakta sig från A till B.. Fordon där du också får med din packning på.
 

Marie

Banned
Sensei, Jag har aldrig påstått att jag är fullärd, men jag anser inte att jag är i behov av det slaget av kunskaper. Kan jag förflytta mig, hojen och lasten mellan A och B räcker det gott och väl för mig.

Jag kan absolut inte finna att jag i någon form kan räkna hem kostnaderna som en bromsochkurvkurs är förknippad med. Den resulterar ju inte i den ringaste ekonomiska inbesparing. Då vore det betydligt större chans att kunna uppnå ekonomisk lönsamhet med kurser i snålkörning.
 
Last edited:

Maciej

New member
Jag kan absolut inte finna att jag i någon form kan räkna hem kostnaderna som en bromsochkurvkurs är förknippad med. Den resulterar ju inte i den ringaste ekonomiska inbesparing. Då vore det betydligt större chans att kunna uppnå ekonomisk lönsamhet med kurser i snålkörning.
vad finns det för ekonomisk lönsamhet i att köpa ett skinnställ, bra hjälm, nya däck eller en halv/helförsäkring på motorcykeln?

Går man skk eller sporthojskurser för att få ekonomisk lönsamhet så förstår jag att man inte är nöjd. Jag ser kurserna som en slags försäkring och hoppas att resultatet an dem är att jag inte begår misstag så jag krockar eller att de ger mig en möjlighet att kunna hantera motorcykeln så jag kan klara mig från andras misstag.
 

Marie

Banned
vad finns det för ekonomisk lönsamhet i att köpa ett skinnställ, bra hjälm, nya däck eller en halv/helförsäkring på motorcykeln?

Går man skk eller sporthojskurser för att få ekonomisk lönsamhet så förstår jag att man inte är nöjd. Jag ser kurserna som en slags försäkring och hoppas att resultatet an dem är att jag inte begår misstag så jag krockar eller att de ger mig en möjlighet att kunna hantera motorcykeln så jag kan klara mig från andras misstag.

Svarar jag här, löper tråden lite väl mycket bort från ämnet. Jag avser därför starta ny tråd med detta citat.
Den nya tråden finns här: http://forum.svmc.se/showpost.php?p=10375&postcount=1
 
Last edited:

Avarage

New member
Jag kan bara konstatera att det jag hela tiden sagt besannar sig. De där kurserna är bara förtäckt roadracing och If gör förbaskat rätt när de ställer sig skeptiska till dem. Enligt min uppfattning är det SKIT av SMC att nedlåta sig till sådant.

Har du testat eller uttalar du dig trots avsaknad av erfarenhet?

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

New member
Färdiglärd är jag inte, men kurser som känns meningslösa och kostar alltför mycket pengar, sliter hårt på materielen och dessutom är tråkiga ogillar jag.

Jodå, jag har varit på en av SMC sanktionerad kurs på bana EN gång. Det var för två år sedan och jag avbröt och åkte hem i förtid eftersom jag tyckte att det var urtråkigt. Efter ett par varv hade man ju sett omgivningarna och sedan var det ingen omväxling mera. Jag höll på att somna rent ut sagt, så jag valde att göra något roligare resten av dagen. Fullständigt bortkastade pengar måste jag säga, och dessutom gick det åt däck och bromsbelägg för mer än hundra mil landsvägskörning. Jag ser det som helt befängt att behandla materielen så hårdhänt och illa. :mad:

Om du nu menar en BKK alt. Sporthojskurs (dvs. de kurser vi pratar om här och inget annat) så låter det onekligen som att du valde att inte öva utan i stället hade förväntningarna att omväxlingen under dagen skulle "serveras på silverfat" utan krav på engagemang från dig själv! Förvånad över att du blev besviken? Inte jag!!!

// Niklas
 

Avarage

New member
Nej och att köra på ett sätt som man inte gör i trafiken känns fullständigt världsfrämmande för mig. Jag inbillade mig i min enfald att det hela gick ut på att träna det sätt man skall köra i trafiken, utan de risker omkringvarande trafik utgör. Det är ju trots allt så att för mig är motorcykeln primärt ett fortskaffningsmedel för att transportera mig och mitt bagage på billigaste sätt mellan punkt A och punkt B, och all körning på en bana blir ur den synvinkeln ett rent slöseri med däck och bensin.

Att jag senare upptäckte att den omgång däck jag hade på den där övningen presterade ungefär två till trehundra mil mindre än de brukar göra, och att jag fick byta bromsbelägg märkbart tidigare än jag annars skulle behövt göra, ja det gjorde mig ännu mera förbaskad efteråt.

1) Det kostade pengar att delta (till ingen nytta)
2) Jag offrade en halv dag då jag kunde gjort nånting betydligt vettigare eller roligare.
3) Det gick åt en halv tank bensin utan att jag fick något nyttigt transportarbete utfört.
4) Det gick åt däck och bromsbelägg motsvarande ett par hundra mils normal försiktig körning, utan att jag fick ut nånting av detta.

Totalt sett var det alltså en förbaskad massa pengar bortkastade till absolut ingen nytta, bara för att jag lyssnat på tonerna här och BMW klubbens forum att det skall vara sååååå bra att gå en sån kurs....
Dum är jag, men SÅ dum är jag inte, att jag går på den valsen fler gånger och slösar bort pengar.


Två nyfikna frågor Marie:

1.) Varför anmälde du dig till kursen?

Du visste ju att den genomfördes på stor bana (jag antar att du här åter igen pratar om en BKK eller Sporthojskurs, eller pratar du här om en helt annan typ av kurs?) så speciellt förvånad/besviken på att naturscenariot inte skulle ändra sig efter hand under dagen torde du ju kunnat räkna ut med stortårna, eller?

Att kursen kostade pengar torde ju heller inte kommit som en överaskning, det visste du väl redan när du anmälde dig? Så du borde, med det resonemang du för, varit besviken redan innan du betalade enär det kostade dig pengar!?

Att du heller inte skulle få något, direkt, arbete utfört kom ju heller inte som någon överaskning eftersom en bana leder dig och din motorcykel/bil/fordon till samma punkt som du startade från. Eller var detta nytt för dig (dvs. framgick inte detta tillräckligt tydligt i kursinformationen innan du anmälde dig? Dvs. hade du inte 100% klart för dig till VAD du anmälde och betalade anmälningsavgift?

Slitaget av däck och bromsbelägg avgörs i allra högsta grad av vilken övning som körs. Men om man kör ex. EN av övningarna som ofta körs i passet "Gaskontroll" så är slitaget på bromsbeläggen näst intill noll eftersom den övningen går ut på att köra (oftast i alla fall) på 1 växel och UTAN broms! Men det är klart om man nu kör en annan övning (som oftast kommer längre fram under dagen) och dessutom i ett tempo som inte BRUKAR förespråkas på dessa kurser (dvs. > 70% av din förmåga) så blir naturligtvis slitaget på däck/bromsbelägg större än vid vanlig landsvägskörning till/från arbetet. Men detta framgick väl å andra sidan även det i underlaget INFÖR kursen och torde således inte heller ha kommit som en överskning!?

2.) Torstein (Kungen) ställde en fråga, tidigare i tråden, till dig! Har du varit i kontakt med honom och gett honom underlag så han kan gå vidare och gå till botten med vad som gjorde dig så missnöjd med utbildningen?

Vad har du för konkreta förslag på MC-OLA som möter de mål som DU anser SMC skall ha för att minska mc-döden på vägarna? Dvs. VAD skall vi göra (du och jag i egenskap av medlemmar i SMC) och HUR/VAR skall vi göra det?

DU och JAG bestämmer och påverkar! Men det är också DU och JAG som måste lägga manken till och engagera oss för att det skall bli något. Dvs. idéellt arbete vilket i sin tur innebär att vi (DU och JAG) sällan får något reellt arbete utfört eller kan ha svårt att se den personliga nyttan med det enär det innebär att göra något för NÅGON ANNAN!

// Niklas
Mvh!
// Niklas
 

Avarage

New member
Sensei, Jag har aldrig påstått att jag är fullärd, men jag anser inte att jag är i behov av det slaget av kunskaper. Kan jag förflytta mig, hojen och lasten mellan A och B räcker det gott och väl för mig.

Jag kan absolut inte finna att jag i någon form kan räkna hem kostnaderna som en bromsochkurvkurs är förknippad med. Den resulterar ju inte i den ringaste ekonomiska inbesparing. Då vore det betydligt större chans att kunna uppnå ekonomisk lönsamhet med kurser i snålkörning.

Har det inte slagit dig att syftet med kurserna KANSKE inte är att uppnå EKONOMISK vinning för den enskilda individen?

KAN det finnas annat syfte? VAD i så fall (som du kan se)?

// Niklas
 

Avarage

New member
Antagligen är det något fel på mig från fabriken....

Jag tycker inte att det är kul att köra på bana...
och jag har nog aldrig blivit rädd när det gäller mig själv.

Fel...? Varför det? Vad är normalt och vad är onormalt?

Om du ALDRIG blir/har blivit rädd är du onekligen inte som de flesta andra på detta jordklotet. Om du heller ALDRIG blvit rädd när du kört mc hör du till en mycket liten skara motorcyklister, inte bara i sverige utan i världen.

ELLER så står innebörden, så som jag och många med mig ser den, för ordet RÄDD inte klar för dig! Dvs. du definierar ordet RÄDD (och dess känslomässiga innebörd) på annat sätt än vad som i brukligt tal/skrift menas!

Vilket av dessa två som stämmer in på dig spelar mindre roll och behöver INTE innebära att det är något fel på dig som människa!

Det jag saknar från dig, inte bara i denna diskussionen, är konkreta förslag på förändringar!

Att det vi gör, på våra kurser, är något som du finner fantastiskt negativt och till ingen som helst nytta (over all) är tydligt. Om du nu har varit deltagare och genomfört en BKK/Sporthojskurs är det självklart av vikt att vi lyckas förstå VAR det gick snett och på vilket sätt (läs arrangören av kursen, dvs. de frågor Torstein "Kungen" ställde till dig bör besvaras).

Å andra sidan, om jag skall se det ut "helikopter syn" är antalet positiva/glada deltagare vida överstigna antalet negativa efter genomförd kursdag. Så i huvudsak verkar det ju, ur den synvinkeln, som att kurserna åt minstånde ger deltagarna (majoriteten) en lyckad dag som de kan känna glädje att ha deltagit på! ;)

Mvh!
// Niklas
 
Top