Tidtagning på kurser..

Forsberg

New member
Låter bra, om du vill skvallra vilka du tittar på kan du ju skicka ett pm.

Inom ett par dagar då är det ju inga problem att hålla reda på den här tråden för då ligger den ju fortfarande på "heta listan" på första sidan.

/Urban

Det går ju alltid att prenumerera på trådar, så håller mjukvaran ordning åt dig :)

ezzo

New member
Jo jag vet men det var mest skrivet med en ironisk ton då detta foruim accelererar ungefär som en pormask.

/Urban

Haha..
Ska ta tag i detta lite mer seriöst under veckan och lägga fram lite förslag och alternativ...
Dryga med just denna vecka är att det är jourvecka...
Men jag hoppas få lite tid över så jag kan kolla vilka modeller Jimmy tittar på exakt.

Sir urban

New member
Haha..
Ska ta tag i detta lite mer seriöst under veckan och lägga fram lite förslag och alternativ...
Dryga med just denna vecka är att det är jourvecka...
Men jag hoppas få lite tid över så jag kan kolla vilka modeller Jimmy tittar på exakt.

Nu börjar man ju bli lite nyfiken här i andra änden iallafall. Har du fått fram några uppgifter?

/Urban

aRWe

Member
Såg nu att det gick att få större siffror (ser glist, åldern ni vet) så det kan vara intressant då.

ezzo

New member
Har inte hunnit tagit tag i det något mer ännu..
Har jouren till på måndag och det har blivit sena kvällar...
Försöker sköta det mesta via mail just nu.. men det går segt...

ezzo

New member
Uppdatering: Efter många mail mm så verkar det som om det blir enklast att dra detta via Greven.
Modellerna är då
http://www.grevensmcdelar.com/defaul...126&subcat=127

1: My Chron MCL (ca 10%)
2: My Chron TG (upp mot 15% rabbat)

I priserna ingår sändare. Om man avstår från sändare så blir det ca 200 kr lägre pris.
Sätt upp er på vilken ni är intresserad av. Samt om ni önksar en sändare eller ej

Kungen

New member
Hej Marie..

Jag har läst hela tråden här och ser vad du skriver här.
Eftersom du bor i NV skåne så mistänker jag det var en BKK kurs som jag arangerat på Ring Knutstorp. Jag har bett behörig personal se genom alla anmälnings listorna men kan inte hitta dig där.
Så jag undrar om det var på Ring Knutstorp du gick denna kursen. på en av våra körningar.
eftersom du är så negativ till denna och om det visar sig vara vår kurs så kommer jag gå till botten med allt och ta reda på vilka instruktörer du hade den dagen och var det gick fel.

Vill du PM mig vilken dag och andra uppgifter du kommer i håg om händelsen så grottar jag vidare i detta.

vänligen
Torstein Kvamme

Färdiglärd är jag inte, men kurser som känns meningslösa och kostar alltför mycket pengar, sliter hårt på materielen och dessutom är tråkiga ogillar jag.

Jodå, jag har varit på en av SMC sanktionerad kurs på bana EN gång. Det var för två år sedan och jag avbröt och åkte hem i förtid eftersom jag tyckte att det var urtråkigt. Efter ett par varv hade man ju sett omgivningarna och sedan var det ingen omväxling mera. Jag höll på att somna rent ut sagt, så jag valde att göra något roligare resten av dagen. Fullständigt bortkastade pengar måste jag säga, och dessutom gick det åt däck och bromsbelägg för mer än hundra mil landsvägskörning. Jag ser det som helt befängt att behandla materielen så hårdhänt och illa. :mad:

sporTlovER

New member
Färdiglärd är jag inte, men kurser som känns meningslösa och kostar alltför mycket pengar, sliter hårt på materielen och dessutom är tråkiga ogillar jag.

Jodå, jag har varit på en av SMC sanktionerad kurs på bana EN gång. Det var för två år sedan och jag avbröt och åkte hem i förtid eftersom jag tyckte att det var urtråkigt. Efter ett par varv hade man ju sett omgivningarna och sedan var det ingen omväxling mera. Jag höll på att somna rent ut sagt, så jag valde att göra något roligare resten av dagen. Fullständigt bortkastade pengar måste jag säga, och dessutom gick det åt däck och bromsbelägg för mer än hundra mil landsvägskörning. Jag ser det som helt befängt att behandla materielen så hårdhänt och illa. :mad:

Du ger lite dubbla svar i ditt svar...???Då var det lika bra att du åkte hem, för du är ju bara en fara för andra när du inte är fokuserad och sitter och tittar på omgivningarna..det var nog inget för dig alls då, höll du på att somna lär du inte slitit ett enda dugg varken på däck el bromsbelägg du lär inte ha behandlat ditt material hårdare än i trafiken..när du tycker du behandlar material hårt och illa, så är det långt långt långt kvar till hårt slitage, garanterat..
Men köra på bana passar inte alla, för mig är det kul och lärorikt får pressa mig och hojen hårdare än i trafiken, man blir duktig att hantera hojen i alla möjliga tänkbara situationer och jag försöker köra med 100% fokus, inte bara " lalla" runt.

Marie

Banned
Du ger lite dubbla svar i ditt svar...???Då var det lika bra att du åkte hem, för du är ju bara en fara för andra när du inte är fokuserad och sitter och tittar på omgivningarna..det var nog inget för dig alls då, höll du på att somna lär du inte slitit ett enda dugg varken på däck el bromsbelägg du lär inte ha behandlat ditt material hårdare än i trafiken..när du tycker du behandlar material hårt och illa, så är det långt långt långt kvar till hårt slitage, garanterat..
Men köra på bana passar inte alla, för mig är det kul och lärorikt får pressa mig och hojen hårdare än i trafiken, man blir duktig att hantera hojen i alla möjliga tänkbara situationer och jag försöker köra med 100% fokus, inte bara " lalla" runt.

Jag ser inget dubbelt i det hela.
Jag körde som så fort jag vågade några varv och kände att det slet helt i onödan på materielen, då sänkte jag tempot eftersom jag kände att jag slösade bensin, däck och bromsar, och dessutom hade jag ju sett banan några gånger. Då fanns det inte längre någon stimulans alls, utan det blev enbart långtråkigt. Sen var det sömgivande teoridravel och <gäsp> väntan, väntan.
Inte uträttade man varken nyttigt transportarbete eller åkte och tittade på nya och fräscha naturscenerier.
Totalt bortkastade pengar.

Izze

New member
Jag körde som så fort jag vågade några varv och kände att det slet helt i onödan på materielen, då sänkte jag tempot eftersom jag kände att jag slösade bensin, däck och bromsar, och dessutom hade jag ju sett banan några gånger. Då fanns det inte längre någon stimulans alls, utan det blev enbart långtråkigt. Sen var det sömgivande teoridravel och <gäsp> väntan, väntan.
Inte uträttade man varken nyttigt transportarbete eller åkte och tittade på nya och fräscha naturscenerier.

Marie, det låter mest som du blev rädd och stack därifrån.

Jag tycker att du borde ge fortbildning på bana en andra chans, faktiskt.

Synd att du inte bor närmare Stockholm. Isf hade jag gärna bjudit dig på en kväll på Tuvängen.
Iaf har du vägarna förbi Södertälje någon gång så gäller erbjudandet fortfarande :)

sporTlovER

New member

Men då var det nog ändå inget för dig, jag insuper terorin mycket och ÖVAR praktiskt på passen det man gått igenom, är man inte intresserad att följa teorin utan tycker det är långtråkig väntan, nej då förstår jag att det inte var något för dig:confused: Feedback och vila behövs. Och känner man att man är rädd och inte vågar så kan det vara bra att avstå, jag kände första gången en skräckblandad förtjusning att köra bana, med lite förhöjd puls, men den som säger att man inte känner något första gången ljuger nog..Nu fullkomligt älskar jag att komma till banan och få känna sig ett med maskinen och köra och få in flyt och harmoni i det hela, försöker komma iväg så mycket jag kan på olika kurser och banevenemang, för det sättet jag kör på banan kan jag ALDRIG köra i trafiken.

Att se en bana och kunna den utan och innantill är stor skillnad, jag har varit på samma banor och kört och får inte nog, åker tillbaka till samma banor igen, likt andra som kör dessa banor och GILLAR att köra bana. Sen kan ju hojvalet påverka känslan att köra på banan, man kan köra alla maskiner på banan, men vissa är byggda för det:)

Betänk att det tar ca 4000 ggr:eek: innan det börjar sitta "automatiskt"

Kul att det blir lite debatt härinne ialla fall!!

Last edited:

Marie

Banned
Men då var det nog ändå inget för dig, jag insuper terorin mycket och ÖVAR praktiskt på passen det man gått igenom, är man inte intresserad att följa teorin utan tycker det är långtråkig väntan, nej då förstår jag att det inte var något för dig:confused: Feedback och vila behövs. Och känner man att man är rädd och inte vågar så kan det vara bra att avstå, jag kände första gången en skräckblandad förtjusning att köra bana, med lite förhöjd puls, men den som säger att man inte känner något första gången ljuger nog..Nu fullkomligt älskar jag att komma till banan och få känna sig ett med maskinen och köra och få in flyt och harmoni i det hela, försöker komma iväg så mycket jag kan på olika kurser och banevenemang, för det sättet jag kör på banan kan jag ALDRIG köra i trafiken.

Nej och att köra på ett sätt som man inte gör i trafiken känns fullständigt världsfrämmande för mig. Jag inbillade mig i min enfald att det hela gick ut på att träna det sätt man skall köra i trafiken, utan de risker omkringvarande trafik utgör. Det är ju trots allt så att för mig är motorcykeln primärt ett fortskaffningsmedel för att transportera mig och mitt bagage på billigaste sätt mellan punkt A och punkt B, och all körning på en bana blir ur den synvinkeln ett rent slöseri med däck och bensin.

Att jag senare upptäckte att den omgång däck jag hade på den där övningen presterade ungefär två till trehundra mil mindre än de brukar göra, och att jag fick byta bromsbelägg märkbart tidigare än jag annars skulle behövt göra, ja det gjorde mig ännu mera förbaskad efteråt.

1) Det kostade pengar att delta (till ingen nytta)
2) Jag offrade en halv dag då jag kunde gjort nånting betydligt vettigare eller roligare.
3) Det gick åt en halv tank bensin utan att jag fick något nyttigt transportarbete utfört.
4) Det gick åt däck och bromsbelägg motsvarande ett par hundra mils normal försiktig körning, utan att jag fick ut nånting av detta.

Totalt sett var det alltså en förbaskad massa pengar bortkastade till absolut ingen nytta, bara för att jag lyssnat på tonerna här och BMW klubbens forum att det skall vara sååååå bra att gå en sån kurs....
Dum är jag, men SÅ dum är jag inte, att jag går på den valsen fler gånger och slösar bort pengar.

Last edited:

Izze

New member
Nej och att köra på ett sätt som man inte gör i trafiken känns fullständigt världsfrämmande för mig. Jag inbillade mig i min enfald att det hela gick ut på att träna det sätt man skall köra i trafiken, utan de risker omkringvarande trafik utgör. Det är ju trots allt så att för mig är motorcykeln primärt ett fortskaffningsmedel för att transportera mig och mitt bagage på billigaste sätt mellan punkt A och punkt B, och all körning på en bana blir ur den synvinkeln ett rent slöseri med däck och bensin.

Att jag senare upptäckte att den omgång däck jag hade på den där övningen presterade ungefär två till trehundra mil mindre än de brukar göra, och att jag fick byta bromsbelägg märkbart tidigare än jag annars skulle behövt göra, ja det gjorde mig ännu mera förbaskad efteråt.

1) Det kostade pengar att delta (till ingen nytta)
2) Jag offrade en halv dag då jag kunde gjort nånting betydligt vettigare eller roligare.
3) Det gick åt en halv tank bensin utan att jag fick något nyttigt transportarbete utfört.
4) Det gick åt däck och bromsbelägg motsvarande ett par hundra mils normal försiktig körning, utan att jag fick ut nånting av detta.

Totalt sett var det alltså en förbaskad massa pengar bortkastade till absolut ingen nytta, bara för att jag lyssnat på tonerna här och BMW klubbens forum att det skall vara sååååå bra att gå en sån kurs....
Dum är jag, men inte SÅ dum är jag inte, att jag går på den valsen fler gånger och slösar bort pengar.

Kognitiv dissonans?

Marie

Banned
Marie, det låter mest som du blev rädd och stack därifrån.

Antagligen är det något fel på mig från fabriken....

Jag tycker inte att det är kul att köra på bana...
och jag har nog aldrig blivit rädd när det gäller mig själv. Rädd blir jag bara när det är farligt för någon jag älskar, som t.ex. mina barn...

Jag hade inte förstånd att bli rädd när en Volvo F89-tradare prejade mig på E4:an, inte heller när jag blev överfallen i droskan. Inte blev jag rädd när jag vurpade med hojen pga glömt sidostöd - bara riktigt arg på mig själv. Inte heller när jag lade Yamahan på en isfläck i en feldoserad kurva i vintras eller när ungarna till grannen ett par hus bort sköt flera nyårsraketer vågrätt mot mig, jag bara gick rakt emot "raketelden" och tog slynglarna i örat och ledde in dem till deras pappa...
Vad jag minns blev jag inte heller rädd när jag var tolv och Axel bredvid mig på hölasset fick buken uppsprättad av hölastaren. Jag bara hoppade ner och stoppade morbror som körde traktorn och sprang sen hem till gården och hämtade bilen och körde morbror och Axel till lasarettet...

Tyvärr är väl garantitiden på mig slut sedan länge, så det lönar sig nog inte att reklamera... :rolleyes: