Avarage
New member
Ja det stämmer.
Hur kan man/du ändra på en människas förväntningar?
// Niklas
Ja det stämmer.
Hur kan man/du ändra på en människas förväntningar?
Det är den enkla biten. Genom erfarenhet av någon förändring. Om brevbäraren kommer kl 11 istället för som tidigare kl 10 – så har förväntningarna om när brevbärarn kommer dyka upp förändrats.
...kan det vara rimligt att påpeka att kursverksamhet har visat sig ge negativa effekter och att det är allmänt accepterat i forskarvärlden. Utbildning som verksamhet – kan i sig betraktas som en risk. Om man då sysslar med vad du kallar riskmedvetenhetsträning, så kan det vara rimligt att sådan information bör ingår där. Jag vet inte om det påpekas på kurser, så jag gjorde det. Hur det är med SMCs kurser har jag ingen aning om.
Men vilken forskning då Olsson???
Det finns ett liknande koncept sen tidigare. I NORGE som vi tidigare påpekat.
Där kom de ju fram till att det minskade olyckorna...
Så snälla Olsson vänligen visa en konkret forskning där vårt kursinnehåll ökar olyckorna.
Vi bedriver inte enbart en färdighetsträning.. Det är som sagt mer än så.
Iom att du påstår att kurserna vi bedriver ökar olyckorna, så sågar du ju det vi pysslar med.
Men jag är ju lugn...På SMC:s kurser däremot så kopplar vi trafik- och risktänkande till färdighetsträningen, allt för att få mc-föraren att börja tänka själv och istället använda sin kunskap till att öka säkerthetsmarginalen...och detta forskar VTI om, och är sina preliminära bedömningar inne på att SMC:s kurser verkligen ökar säkerheten, till skillnad från "vanlig" färdighetsträning...
Kanske jag var otydlig och du uppfattar det jag skriver ("kursverksamhet") som era kurser. Jag avser forskning generellt och bl a studier som listas i inlägg 9.Men vilken forskning då Olsson???
Så snälla Olsson vänligen visa en konkret forskning där vårt kursinnehåll ökar olyckorna.
Vi bedriver inte enbart en färdighetsträning.. Det är som sagt mer än så.
Iom att du påstår att kurserna vi bedriver ökar olyckorna, så sågar du ju det vi pysslar med.
Gjorde de? Blir inte det svårt att hävda om man inte mäter olyckstal?Det finns ett liknande koncept sen tidigare. I NORGE som vi tidigare påpekat.
Där kom de ju fram till att det minskade olyckorna....
Trots det så pekas det åt resultaten från den forskningen och menar att det är bevis för att våra kurser i SMC är riskutvecklande....
En stor faktor som medför att utbildning historiskt inte har visat positiva effekter är att man förväntar sig positiva effekter. Om VTI får folk att tro att effekterna från utbildning är mycket goda – så har det, i sig, en verkan att öka riskerna....och detta forskar VTI om, och är sina preliminära bedömningar inne på att SMC:s kurser verkligen ökar säkerheten, till skillnad från "vanlig" färdighetsträning...
Om det blir halt så förväntar man sig större förluster (än tidigare) och anpassar därför situationen. När vägbanan blir torr igen – så ökar man farten. Varför ökar man farten? (EDIT) Det gör man därför att risken uppfattas som för låg. (EDIT) Man accepterar helt enkellt inte för låga risker.Om vi kör bil med sommardäck och det blir halt så sänker vi farten.
Så¨hur skulle du formulera dig, lägga upp en övning med deltagare, för att förändra deltagarnas förväntningar? Att endast informera om att de inte skall förvänta sig det de gör idag utan något annat räcker garanterat inte. Det måste finnas en koppling till praktik och verkligheten här och nu!?
Av denna anledning håller SMC numera sina kurser för att förbättra denna förmåga . Detta inlägg är främst riktat till herr Olsson som uppenbarligen inte har en aning om detta.
............
Om det blir halt så förväntar man sig större förluster (än tidigare) och anpassar därför situationen. När vägbanan blir torr igen – så ökar man farten. Varför ökar man farten? Det gör man därför att olycksrisken uppfattas som för låg. Man accepterar helt enkellt inte för låga olycksrisker.
..............
Det enda jag kan komma på är att undvika "skapa" förväntningar om ökad säkerhet.
Jodå, jag är fullt medveten om detta och det är verkligen bra att träna på det. Jag har själv drabbats av hemska felreaktioner. Jag gick en BKK-kurs arrangerad av SMC, där stort fokus var just på detta område. Mycket bra!
Hej! Jag hoppas den där sista meningen bara råkade bli lite fel?
...................
I situationen där föraren, på halt väglag i välanpassat låg fart plötsligt färdas in på en perfekt väg med hög friktion – förväntar han sig lägre nettovinster om han bibehåller samma låga fart än om han istället ökar farten. Med bibehållen lägre fart förväntar han sig visserligen en lägre olycksrisk, men det prioriteras inte – det är en för dålig affär. (Man har ju inget behov av att minimera förväntade förluster) I den givna situationen accepterar han inte att köra med den låga farten på bra väg. Olycksrisken vore för låg och kan inte accepteras därför att konsekvenserna av det skulle bli förödande – d v s en för låg nettovinst.
Intressant diskussion där jag är "FÖR" bägge sidorna i debatten.
Kunde inte Smc själva få fram lite statistik över hur många som hade gått smc-kurs av de som förolyckades tex. de senaste två åren?
Varför skriver du att den låga risken inte är acceptabel? Det låter precis som att det skulle vara önskvärt med en viss risknivå, annars blir det tråkigt eller nåt.
Hej! Jag hoppas den där sista meningen bara råkade bli lite fel?
Så genom att inte genomföra utbildningar där säkerhet omnämns som argument eller ord som "riskmedvetenhet", "ökade marginaler" etc. finns med i vokabulären ökar man heller inte förväntningarna på ökad säkerhet hos deltagarna! Dvs. genomför dagens kurser men använd för guds skull inga ord/fraser eller what ever som kan få en människa att FÖRVÄNTA sig några säkerhetsvinster! Eller om man vill vara ännu mer drastisk så innebär det du skriver Olsson att man kort och gott inte skall genomföra fortbildning eftersom en deltagare oavsett hur man formulerar sig ÄNDÅ kan förvänta sig höre säkerhet i sin körning och därmed ökar hastigheten!?
Eller kan du Olsson se något annat konkret som kommer ut från ditt resonemang, för det är ju endast det konkreta som vi kan göra något med vilket var grunden till att jag bad DIG komma med något konkret som ex. lägga upp en övning!
Därmed ökade dina förväntningar vad beträffar felmarginaler vilket gjorde dig till en farligare förare, mer riskbenägen, enl. ditt egna resonamang!
Jag ville bara ge lite input på vilka faktorer som påverkar.
Hur man gör det i praktien har jag inte en blekaste aning om. Kanske kan du jobba vidare på det?
Ja, det är tänkbart att jag är farligare men nettovinsten har höjts rejält.
Jag är inte ute efter att reducera mina risker.