Tack SMC!!!!!

Ducatista

New member
Nej, jag menar att många visar på en ökad olycksrisk efter genomförd utbildning.

En annan formulering av det resonemanget blir:
En sämre förare har mindre olycksrisk.

Men seriöst, tror du verkligen själv på det?
Med statistik kan man bevisa mycket. Själv väljer jag att lita på min egen erfarenhet. Om jag skulle struntat i att fortbilda mig hade jag garanterat inte suttit vid tangentbordet idag.

Och om ovanstående resonemang skulle stämma så undrar jag varför man överhuvudtaget då måste lära sig köra mc innan man får körkort.... :confused:
(För att hårddrag och sticka ut hakan)
 

Marie

Banned
Och om ovanstående resonemang skulle stämma så undrar jag varför man överhuvudtaget då måste lära sig köra mc innan man får körkort.... :confused:
(För att hårddrag och sticka ut hakan)

Vilket undertecknad icke heller har gjort.
Har sedan hedenhös tid 'cornflakes-A' och har lärt mig själv under resans gång.
 

Olsson

New member
En annan formulering av det resonemanget blir:
En sämre förare har mindre olycksrisk.
Du nämner ”en” (1) förare. Jag skrev ”många” som i många studier med tusentals förare. Vissa förare hamnar på minussidan och andra hamnar på plussidan. Det finns dock övervikt åt det håll som medför att man kan dra slutsatsen att utbildning generellt inte visat sig ha positiva effekter mot förluster utan snarare tvärt om. (TÖI och för eftermarknadsutbildning) Alla studier visar inte det, det finns självklart studier som visar på en förbättring och minskade risker. Självklart "drabbar" det förare på olika sätt och även inom en enskilld kurs. Vissa blir säkrare och andra blir mer riskfyllda. Ett exempel är en förbättrad riskuppfattningsförmåga som medför att en stor grupp förare tar större risker än tidigare, vilket är helt logiskt.

Men seriöst, tror du verkligen själv på det?
Med statistik kan man bevisa mycket. Själv väljer jag att lita på min egen erfarenhet. Om jag skulle struntat i att fortbilda mig hade jag garanterat inte suttit vid tangentbordet idag.
Vad ska jag annars tro på? Jag gör precis som du – jag litar på mina egna erfarenheter. Om du har erfarenhet av mekaniken med risker och hur människor funkar, så skulle du kanske ha en annorlunda idé om hur dina uppfattningar om din egen körning ska tolkas. Med endast en (1) person som underlag blir den "undersökningen" dessutom inte särskilt hållbar. Därmed inte sagt att just Du blivit vare sig det ena eller det andra.

Det är liksom inget uppseendeväckande, det är allmänt accepterat av Vägverket, VTI och de andra att körträningskurser inte generellt leder till minskade förluster. Det har accepterats i kanske 20-30 år. Det är inte bara stöd från mätningar rörande olyckor som visar det – det finns även beskrivet baserat på runt 100 års forskning som ger logiska förklaringar på varför det är som det är.



Och om ovanstående resonemang skulle stämma så undrar jag varför man överhuvudtaget då
måste lära sig köra mc innan man får körkort.... :confused:
(För att hårddrag och sticka ut hakan)

Färdigheter ger förmåga till utövande. Styrande har inte som mål att minimera trafikolyckorna. Jag gissar att skälet är att man inte vill störa målet med att uppnå ett godtagbart trafikflöde.

Ett annat skäl kanske kan vara att obligatorisk utbildning innan körkort har nåtts, har visat sig ha positiva effekter enligt exempelvis TÖI.



(Jag glömde)

Men seriöst, tror du verkligen själv på det?

Tror du att trafiktränade barn löper lägre olycksrisk än icke trafiktränade barn? En indikation kan fås genom studien: Trafiktränade barn löper större olycksrisk av VTI.
 
Last edited:

Ducatista

New member
Det är väl samma undersökningar som konstaterar att det är farligt att gå över på övergångsällen eftersom det sker många påköningsolyckor där...

För egen del anser jag att det är bättre med kunskap än hoppas på turen.
 

ezzo

New member
Utbildning eller inte...

Olsson det du gör är att såga våra kurser. Det du påstår är att de som går våra kurser blir en risk i trafiken.
Du har inte kört på någon av våra kurser va?
Jag förmodar att du inte har det.
Har du någon koll alls på vad våra kurser innehåller?
Förutom ren färdighetsövning varvas kurserna med riskmedvetenhetsträning.
Vi har en stark koppling i våra övningar till trafiksäkerhet.

Vi tror inte att vi kan förändra någon genom att personen går en kurs. Men vi tror att vi med det frö vi sår på sikt ska kunna förändra ett riskfyllt beteende.

Det finns idag INGA undersökningar som visar att att den typ av kurser vi bedriver ökar riskbeteendet. Snarare tvärtom. Tänker på "Full kontroll"

Finns också flera som gått våra kurser som offentligt gått ut och tackat oss för att kursen faktist har räddat deras liv!!!

Så varför inte ta reda på fakta innan du sågar.

/Ezzo sporthojsinstruktör för SMC.
 

MORR

New member
Jag vet inte hur man kan vara något av det. Om jag ska gå en kurs så blir jag väl "för" – annars blir det väl svårt att genomföra.

Du då – är du för eller emot?

Det finns alltid människor som är för eller emot saker. Detta blir särskilt tydligt då man gör något som går emot gängse normer. Kopernikus råkade illa ut då han sade att jorden är rund och Jesus hängde dom upp på ett kors :)

Vad är ditt mål Olsson? Vilka visioner har du och hur ser du att de kan uppnås?

Jag tycker att de som vill gå på en sporthojskurs ska få göra det och dom som inte vill låter bli helt enkelt. Mina personliga åsikter om detta är att det är bättre att rejsa på en bana än i trafiken. Detta är precis som diskussionen om värstingar som slåss på stan. Det är bättre att de får komma till en boxningsklubb med sunt ledarskap och där få ut sina agressioner under trygga former. Detta ställer givetvis vissa krav på klubbarna.

Det är väl inget svårt att gasa. Vem som helst kan utföra rörelsen med högerhanden. Sedan är det definitivt inte alla som klarar att handskas med konsekvenserna som uppstår. Om de gassugna kunde få utmana sig själva på en bana istället för i trafiken so vore det bätre och kanske får några som går på sporthojskurser blodad tand ... och kanske får sverige en ny världsmästare i roadracing :rolleyes:
 
Last edited:

Olsson

New member
Olsson det du gör är att såga våra kurser.

Då missuppfattar du. Jag hyllar SMCs kurser i inlägg nr 3 där jag skriver att jag håller med trådskaparen som menar att (a) man verkligen får veta hur man gör och (b) den kursen borde alla gå samt (c) att det är värt varenda krona. Hur du får det till att jag sågar SMCs kurser kan jag inte förstå. Peka gärna ut var jag ”sågar” – så ska jag försöka reda ut missförståndet.

Förutom ren färdighetsövning varvas kurserna med riskmedvetenhetsträning.

Som du då känner till, när man som förare optimerar risknivåer, så styrs det i huvudsak av förväntningar. Om nu trådskaparen har mycket stora förväntningar, vilket är rimligt att anta, grundat på hans uttalande (”Ett stort steg framåt för säkerheten.”) kan det vara rimligt att påpeka att kursverksamhet har visat sig ge negativa effekter och att det är allmänt accepterat i forskarvärlden. Utbildning som verksamhet – kan i sig betraktas som en risk. Om man då sysslar med vad du kallar riskmedvetenhetsträning, så kan det vara rimligt att sådan information bör ingår där. Jag vet inte om det påpekas på kurser, så jag gjorde det. Hur det är med SMCs kurser har jag ingen aning om.

Jo, jag har gått kurs. Jättekul och jag lärde mig massor!

Finns också flera som gått våra kurser som offentligt gått ut och tackat oss för att kursen faktist har räddat deras liv!!!

Även om en förare givetvis inte kan avgöra det, så tvivlar jag inte en sekund på att det har räddat många liv. Men som jag tidigare beskrev så reagerar folk olika. För att få en mer representativ och komplett bild måste man också väga samman de förluster som ”skapas”.
 
Last edited:

Olsson

New member
Det finns alltid människor som är för eller emot saker.
Ja så är det nog, men alla människor är inte för eller emot allt. Jag struntar t ex ifall Bajen inte spöar Kroppskultur i Varpa.

Vad är ditt mål Olsson? Vilka visioner har du och hur ser du att de kan uppnås?
Mitt mål är en maxvision där SMC bygger massor med banor överallt som liknar Bogesundsvägen och annat, men utan träd och bergväggar. Där är istället avåkningszoner med läskeblask utplacerat. SMC bedriver mc-utbildning i tiofaldig omfattning där man får lära sig uila, skrapa knän, Mc Coy-sladdar eller helt enkellt börna. På vägarna är det bara cirkushojarna kvar som smattrar med sina kromade rör i försiktig körning. Hur det kan uppnås, törs jag dock inte säga här.
 

Avarage

New member
Jag vet inte hur man kan vara något av det. Om jag ska gå en kurs så blir jag väl "för" – annars blir det väl svårt att genomföra.

Det kanske inte var ett så där väldigt konkret svar!? Dessutom besvarade det ju inte min fråga!

Och för att förtydliga den ytterligare kan jag formulera om den:
- Är du positivt inställd, rent generellt, till att SMC bedriver trafiksäkerhetsutbildning på ex. stora banor?

Du då – är du för eller emot?

Gissa, jag jobbar aktivt med att både arrangera och genomföra BKK/Sporthojskurser i Västra Götaland och bidrar med min lilla hjälp och del av min tid även på riks-arrangerade kurser!?

Jag TROR på detta därför engagerar jag mig! Därför GÖR jag något!

Nå, kan du ge ett konkret svar på min fråga?

// Niklas
 

Avarage

New member
Mitt mål är en maxvision där SMC bygger massor med banor överallt som liknar Bogesundsvägen och annat, men utan träd och bergväggar. Där är istället avåkningszoner med läskeblask utplacerat. SMC bedriver mc-utbildning i tiofaldig omfattning där man får lära sig uila, skrapa knän, Mc Coy-sladdar eller helt enkellt börna. På vägarna är det bara cirkushojarna kvar som smattrar med sina kromade rör i försiktig körning. Hur det kan uppnås, törs jag dock inte säga här.

Topp! Du har en vision med verklighetsförankring...eller är det lätt ironi jag tycker mig kunna läsa mellan raderna!???

Du är medlem i SMC, jag är medlem i samma organisation, ALLA som JOBBAR med dessa fortbildningar, vare sig de sker på stor bana eller på grusväg eller parkeringsplats är medlem i SAMMA organisation.

Jag och alla andra som arrangerar/jobbar som instruktör samt alla de andra som ex. jobbar med allt annat SMC gör jobbar idéellt till 100%. De ENDA som tjänar pengar på att jobba för SMC sitter på kansliet. Vad gör du för mig...för oss i VÅRAN organisation?

Förslag Olsson:
Du verkar vara oerhört engagerad...åt minstånde här på Internet...lägg lite av ditt engagemang och din kunskap (du verkar ha en hel del vad beträffar exempelvis hur sk. mjukva värden...en kunskap som vi är intresserade av och som vi behöver. Sök kontakt med närmaste distrikt och ställ dina kunskaper och ditt engagemang till förfogande så bidrar även DU med något som JAG också har nytta och glädje av!

// Niklas
 

Olsson

New member
Och för att förtydliga den ytterligare kan jag formulera om den:
- Är du positivt inställd, rent generellt, till att SMC bedriver trafiksäkerhetsutbildning på ex. stora banor.
Jag har ju redan förklarat det i inlägg 25 och 31. Har du läst?


(Massa text).......så bidrar även DU med något som JAG också har nytta och glädje av!
Nu var inte inläggen riktade till Dig och dina personliga behov eller önskemål – de var istället riktat till trådskaparen och en tänkbar underskattning av objektiv risknivå i samband med motorcykelkörning.
 

MORR

New member
Ja så är det nog, men alla människor är inte för eller emot allt. Jag struntar t ex ifall Bajen inte spöar Kroppskultur i Varpa.


Mitt mål är en maxvision där SMC bygger massor med banor överallt som liknar Bogesundsvägen och annat, men utan träd och bergväggar. Där är istället avåkningszoner med läskeblask utplacerat. SMC bedriver mc-utbildning i tiofaldig omfattning där man får lära sig uila, skrapa knän, Mc Coy-sladdar eller helt enkellt börna. På vägarna är det bara cirkushojarna kvar som smattrar med sina kromade rör i försiktig körning. Hur det kan uppnås, törs jag dock inte säga här.


Hej Olsson,

Först vill jag ge dig cred för ditt mod att våga stå upp för dina åsikter ;) .... samtidigt undrar jag över ovanstående svar :confused: ... är du allvarlig? Det är lätt att kritisera. En motor kan förstöras genom att hälla socker i tanken. Du kan hindra betong från att brinna genom att tillföra salt (Ölandsbron är ett exempel på detta).

Att projektera och tillverka en motor kräver KLART mycket mer än att förstöra densamma. När människor skapade Ölandsbron bortsåg man ifrån att det inte går att använda saltvatten vid betongjutning.

Att kritisera är enkelt och att skapa något och vara del i förändringar kräver många, många gånger mer än att kritisera.

Vill du enbart tillhöra de som kritiserar eller har du egna förslag på hur vi minskar de negativa följderna av motorcykelkörning?

Alltså: Vad vill du? Vilka visioner har du och hur ser du att de skulle kunna uppnås?

Pax

/Tompa
 

OH-

Member
Jag har ju redan förklarat det i inlägg 25 och 31. Har du läst?

Du är en hejare på att vränga ord. Vi lite enklare själar begriper inte det du skrivit.
Eller vill du bara upplysa oss om vad som finns i litteraturen om körfärdighetsträning och har varken kännedom eller åsikter om SMC:s fortbildningsverksamhet?

För övrigt har jag läst en sån där fantastisk forskningsrapport som går ut på att man läser ett antal andra rapporter. Genom den dubbla filtreringen blir det nästan omöjligt att begripa vilka eventuella fakta som ligger i botten.
Jag kanske är överdrivet misstänksam men kan inte låta bli att undra om inte en stor del av den "körfärdighetsträning" som har "analyserats" är förklädda fria bandagar och ren roadracingträning.
 

Avarage

New member
Jag har ju redan förklarat det i inlägg 25 och 31. Har du läst?

Du skrev...

Jag vet inte hur man kan vara något av det. Om jag ska gå en kurs så blir jag väl "för" – annars blir det väl svårt att genomföra.

Japp, jag har läst men det går inte att utläsa om DU är positiv eller negativt inställd till det arbete SMC (läs VI) gör.

Du använder nämligen ord som MAN och OM men inte JAG! Alltså ÄR inte dina svar svar på frågan!

Nu skall inte jag vara vresig eller ordvrängare. Det finns så många som är så du BEHÖVER inte svara om du inte vill. Än så länge har du ju inte velat svara så det återstår att se om du ändrar dig på den punkten!?


Nu var inte inläggen riktade till Dig och dina personliga behov eller önskemål – de var istället riktat till trådskaparen och en tänkbar underskattning av objektiv risknivå i samband med motorcykelkörning.

Nä, just det jag! Om Olsson skriver på ett PUBLIKT forum så borde ju ALLA känna till att Olsson BARA vänder sig till trådskaparen i SAMTLIGA inlägg från Olsson. Det är ju nästan ett axiom...eller???

Jag skall fräscha upp Olssons minne från Olssons egna inlägg #25, håll till godo:

Du då – är du för eller emot?

Nu RÅKAR den frågan vara ställd i ett inlägg där Olsson citerar ett inlägg från mig. Således är det inte bara naturligt utan nästan oförskämt om jag INTE svarar!

Du skriver TÄNKBAR underskattning, jag tänker tänkbar FÖRDEL av objektiv risknivå/riskmedvetenhet i samband med motorcykelkörning. Två olika inställningar till samma sak!


// Niklas
 

Olsson

New member
Vill du enbart tillhöra de som kritiserar eller har du egna förslag på hur vi minskar de negativa följderna av motorcykelkörning?

Hej Morr,

Nej, jag vill inte bara tillhöra dem som kritiserar. Redan i mitt första inlägg kom jag med ett konstruktivt förslag.
 
Last edited:
Top