En annan formulering av det resonemanget blir:
En sämre förare har mindre olycksrisk.
Du nämner ”en” (1) förare. Jag skrev ”många” som i många studier med tusentals förare. Vissa förare hamnar på minussidan och andra hamnar på plussidan. Det finns dock övervikt åt det håll som medför att man kan dra slutsatsen att utbildning generellt inte visat sig ha positiva effekter mot förluster utan snarare tvärt om. (TÖI och för eftermarknadsutbildning) Alla studier visar inte det, det finns självklart studier som visar på en förbättring och minskade risker. Självklart "drabbar" det förare på olika sätt och även inom en enskilld kurs. Vissa blir säkrare och andra blir mer riskfyllda. Ett exempel är en förbättrad riskuppfattningsförmåga som medför att en stor grupp förare tar större risker än tidigare, vilket är helt logiskt.
Men seriöst, tror du verkligen själv på det?
Med statistik kan man bevisa mycket. Själv väljer jag att lita på min egen erfarenhet. Om jag skulle struntat i att fortbilda mig hade jag garanterat inte suttit vid tangentbordet idag.
Vad ska jag annars tro på? Jag gör precis som du – jag litar på mina egna erfarenheter. Om du har erfarenhet av mekaniken med risker och hur människor funkar, så skulle du kanske ha en annorlunda idé om hur dina uppfattningar om din egen körning ska tolkas. Med endast en (1) person som underlag blir den "undersökningen" dessutom inte särskilt hållbar. Därmed inte sagt att just Du blivit vare sig det ena eller det andra.
Det är liksom inget uppseendeväckande, det är allmänt accepterat av Vägverket, VTI och de andra att körträningskurser inte generellt leder till minskade förluster. Det har accepterats i kanske 20-30 år. Det är inte bara stöd från mätningar rörande olyckor som visar det – det finns även beskrivet baserat på runt 100 års forskning som ger logiska förklaringar på varför det är som det är.
Och om ovanstående resonemang skulle stämma så undrar jag varför man överhuvudtaget då
måste lära sig köra mc innan man får körkort....
(För att hårddrag och sticka ut hakan)
Färdigheter ger förmåga till utövande. Styrande har inte som mål att minimera trafikolyckorna. Jag gissar att skälet är att man inte vill störa målet med att uppnå ett godtagbart trafikflöde.
Ett annat skäl kanske kan vara att obligatorisk utbildning innan körkort har nåtts, har visat sig ha positiva effekter enligt exempelvis TÖI.
(Jag glömde)
Men seriöst, tror du verkligen själv på det?
Tror du att trafiktränade barn löper lägre olycksrisk än icke trafiktränade barn? En indikation kan fås genom studien:
Trafiktränade barn löper större olycksrisk av VTI.