Tack SMC!!!!!

MBarth

New member
Var med på mitt livs första sporthojs kurs i Gelleråsen i helgen 19-20 april. Har kört mc sedan 1977 men har aldrig tyckt att jag varit speciellt duktig.

Nu fick jag verkligen veta hur man gör. Säger bara Wow!!!
Vilken häftig upplevelse och med vilken professionalitet instruktörerna studerade min teknik. Trodde aldrig att jag skulle köra mc med sådan kurv/bromsteknik men det gick.

All heder till SMC och alla dessa frivilliga funktionärer och instruktörer som genomförde helgens kurs. Den kursen borde alla mc-förare gå. Värt varenda krona.
Nu har man större respekt och förståelse för hur hojen reagerar och det kommer jag att träna varenda minut som jag är ute och kör. Ett stort steg framåt för säkerheten.
Tänk om alla bilister kunde gå igenom en likvärdig kurs lite då och då.

Såg att det stod en person som fotade hojar som körde hela tiden runt banan. Kommer dessa bilder upp på svmc´s hemsida?

Magnus
 

Mathias

Active member
Jag var inte där och hjälpte till men brukar vara flaggis i Skåne och köra deras kurser samt sitter med i skånes styrelse.

Det är sjukt kul att höra sådana här omdömmen från de som haft körkort "lite längre", för många gånger är det de som tycker att de kör hur bra som helst.

Det jag kan säga är att berätta för alla dina mc-polare hur kul det var och vad du lärde dig. Det är så vi, motorcyklister, blir bättre än bilisterna.
 

Olsson

New member
Nu fick jag verkligen veta hur man gör. Säger bara Wow!!!

Den kursen borde alla mc-förare gå. Värt varenda krona.

Håller med. Körningen blir på något sätt helt annorlunda och så enormt mycket roligare.



..Har kört mc sedan 1977 men har aldrig tyckt att jag varit speciellt duktig...

Ett stort steg framåt för säkerheten.

”Ett stort steg framåt för säkerheten” talar dock mot forskning och statistiska mätningar. De visar ofta en ökad olycksrisk.

Om du är duktig på att köra mc eller inte förtäljer inget om hur stora risker du tar. Det är snarare dina förväntningar om vinster och förluster från olika scenarion som påverkar risknivån. Dessa förväntningar styrs bl a av dina kunskaper om dina egna färdigheter. Ökade färdigheter ger dig större möjligheter att nyttja detta för olika behov – men inte bara säkerhetsmässiga sådana utan även för exempelvis extra körglädje, extra hastighet, extra mobilitet eller helt enkelt extra körning. Och det är precis vad människor gör, därför att det ligger inte i människans natur att minimera risker.

Om du förväntar dig att det är (som du skriver) ”ett stort steg framåt för säkerheten” så har du möjligen blivit en mer riskfylld förare än när du tyckte du inte var (som du skriver) ”speciellt duktig”. När du inte är ”speciellt duktig”, så har du inte heller så stora förväntningar att klara av situationer som du annars i större utsträckning skulle acceptera. Dessa (låga) förväntningar medför ett undvikande i större utsträckning och som kompenserar att man inte "är speciellt duktig".

Om du vill öka säkerheten så kan det nås om du förväntar dig en större nettovinst från en säkrare körning. Kanske är det svårare än man vill tro att nå, eftersom det motverkar övriga behov.


Tänk om alla bilister kunde gå igenom en likvärdig kurs lite då och då.
Många studier talar mot att detta är en bra idé. Samma principer gäller för bilförare. Ett exempel är halkkörning i Sverige, Norge och USA som har visat sig öka olycksinblandning hos deltagare.
 

Maciej

New member
Var med på mitt livs första sporthojs kurs i Gelleråsen i helgen 19-20 april. Har kört mc sedan 1977 men har aldrig tyckt att jag varit speciellt duktig.

Nu fick jag verkligen veta hur man gör. Säger bara Wow!!!
Vilken häftig upplevelse och med vilken professionalitet instruktörerna studerade min teknik. Trodde aldrig att jag skulle köra mc med sådan kurv/bromsteknik men det gick.

All heder till SMC och alla dessa frivilliga funktionärer och instruktörer som genomförde helgens kurs. Den kursen borde alla mc-förare gå. Värt varenda krona.
Nu har man större respekt och förståelse för hur hojen reagerar och det kommer jag att träna varenda minut som jag är ute och kör. Ett stort steg framåt för säkerheten.
Tänk om alla bilister kunde gå igenom en likvärdig kurs lite då och då.

Såg att det stod en person som fotade hojar som körde hela tiden runt banan. Kommer dessa bilder upp på svmc´s hemsida?

Magnus
tjena

Startade en tråd igår där jag ska försöka samla länkar med bilder från i helgen.

http://forum.svmc.se/showthread.php?t=1828
 

totte_kott

New member
”Ett stort steg framåt för säkerheten” talar dock mot forskning och statistiska mätningar. De visar ofta en ökad olycksrisk.

Många studier talar mot att detta är en bra idé. Samma principer gäller för bilförare. Ett exempel är halkkörning i Sverige, Norge och USA som har visat sig öka olycksinblandning hos deltagare.

Du menar alltså att forskning och studier visar på fler olyckor om förarna behärskar sina fordon bättre?

Kan vi få exempel på dessa studier?

Med det resonemanget är det bästa man kan göra för trafiksäkerheten att slopa körkorten och alla former av trafikutbildning.
 
Last edited:

lime

Skriver inte
Du menar alltså att forskning och studier visar på fler olyckor om förarna behärskar sina fordon bättre?

Kan vi få exempel på dessa studier?

Med det resonemanget är det bästa man kan göra för trafiksäkerheten att slopa körkorten och alla former av trafikutbildning.

Nej, vad det handlar om, och som också forskningen påvisar, är att när förare ökar sin förmåga att framföra sina fordon utan att samtidigt öka sin riskmedvetenhet så tendera de att även höja sin fart och komma närmare både sitt fordons och omgivningens maxförmåga. Gjorde ett litet diagram som försöker illustrera vad jag menar.

Den kan läsas ungefär såhär:
Sven kör motorcykel. På vår mätare så kan den här hojen kommer den här hojen upp i 100 enheters förmåga. Under normala förhållanden så klarar omgivningen av att köra och agera med sina medtrafikanter så att de får upp mätaren i 60 i snitt.

Sven själv tycker att det börjar bli obehagligt redan när mätaren står på 50. Det gör att omgivningen och hojen har rejält med marginal till godo innan Sven det börjar bli farligt. Snarare är det så att Sven är utsatt eftersom han inte alltid klarar av att hantera alla trafiksituationer.

Men Sven gör något åt det så han går på en massa kurser och nu tycker han inte att det är obehagligt före mätaren står på 80. Marginalen till vad hojen klarar har minskat lite men det finns fortfarande bra med marginal. Tyvärr har inte omgivningens snitt ökat utan är fortfarande kvar på 60 så när Sven kommer farande med mätaren uppe mot 80-strecket så är risken större att han sätter omgivningen i situationer som den inte klarar av, på samma sätt som omgivningen satte honom i farliga situationer när Sven bara var på 50.

Ökad förmåga ska användas för att öka marginalerna för att det skall öka trafiksäkerheten. Om jag KAN köra med en högre förmåga än min omgivning så betyder inte det att jag SKA använda den till att köra fortare. Istället ska man använda den förmågan för att kompensera för andras tillkortakommanden.

Just my $0.02.
 

Olsson

New member
Källor...........?

Här är några källor som använts i Motorcykelsäkerhet – en litteraturstudie och meta-analys. Den hittar du på Vägverkets webplats.

Kraus, Riggins och Franti 1975 (USA)
Raymond och Tatum 1977 (Storbritannien)
Russam 1979 (Japan)
Satten 1980 (USA)
Hurt, Ouellet och Thom 1981 (USA)
Jonah, Dawson och Bragg 1981, 1982 (Canada)
Mortimer 1984 (USA)
Adams, Collingwood och Job 1985 (Australien)
Mortimer 1988 (USA)
Steffens, Gawatz och Willmes 1988 (Tyskland)
McDavid, Lohrmann och Lohrmann 1989 (Canada)
Wallar 1992 (USA)
 

MORR

New member
Var med på mitt livs första sporthojs kurs i Gelleråsen i helgen 19-20 april. Har kört mc sedan 1977 men har aldrig tyckt att jag varit speciellt duktig.

Nu fick jag verkligen veta hur man gör. Säger bara Wow!!!
Vilken häftig upplevelse och med vilken professionalitet instruktörerna studerade min teknik. Trodde aldrig att jag skulle köra mc med sådan kurv/bromsteknik men det gick.

All heder till SMC och alla dessa frivilliga funktionärer och instruktörer som genomförde helgens kurs. Den kursen borde alla mc-förare gå. Värt varenda krona.
Nu har man större respekt och förståelse för hur hojen reagerar och det kommer jag att träna varenda minut som jag är ute och kör. Ett stort steg framåt för säkerheten.
Tänk om alla bilister kunde gå igenom en likvärdig kurs lite då och då.

Såg att det stod en person som fotade hojar som körde hela tiden runt banan. Kommer dessa bilder upp på svmc´s hemsida?

Magnus

Jepp :)

Många insikter och ny kunskap att assimilera. Detta trots att jag har en touring/offroadhoj. Bra att få köra så som man inte kan köra i trafiken för att på så vis ha marginaler i sin kompetens när kniviga situationer uppstår i trafiken.

Thank u definitivt :rolleyes:

/Tompa
 

Avarage

New member
Här är några källor som använts i Motorcykelsäkerhet – en litteraturstudie och meta-analys. Den hittar du på Vägverkets webplats.

Kraus, Riggins och Franti 1975 (USA)
Raymond och Tatum 1977 (Storbritannien)
Russam 1979 (Japan)
Satten 1980 (USA)
Hurt, Ouellet och Thom 1981 (USA)
Jonah, Dawson och Bragg 1981, 1982 (Canada)
Mortimer 1984 (USA)
Adams, Collingwood och Job 1985 (Australien)
Mortimer 1988 (USA)
Steffens, Gawatz och Willmes 1988 (Tyskland)
McDavid, Lohrmann och Lohrmann 1989 (Canada)
Wallar 1992 (USA)


Utan att ha läst någon av dess studier kan man ju konkret konstatera att ingen av de du nämner är färskare än 15 år, vilket får anses som ganska ålderdomliga!

På vilket sätt SKULLE detta då kunna ha betydelse? Helt enkelt för att utbildningsupplägg och pedagogiken har förändrats (fortlöpande utveckling även inom dess områden).

VV. & Folksam är i full fart med att samla på sig underlag för att verifiera vad resultatet av BKK/Sporthojsutbildningarna ger/har gett. Man är inte klar än, det dröjer nog ett tag till innan vi får se någon slutsats. Således är det lite väl tidigt att påstå att utbildningarna vi genomför (BKK/SHK) ger negativ utveckling i olycksstatistiken likväl som det är lika fel att påstå att det ger positivt resultat.

MEN, och här kommer kärnpunkten, VI tror på det vi gör. Och så länge inget pekar på att det vi gör är FEL fortsätter vi väl medvetena om att en objektiv och konkretisk utvärdering måste genomföras. Resultatet av den studien får väl sedan ge oss vägledning hur vi skall fortsätta!

Fram tills dess:
- Ha kul!

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

New member
Såg att det stod en person som fotade hojar som körde hela tiden runt banan. Kommer dessa bilder upp på svmc´s hemsida?

Magnus


Vilken dag körde du?

Jag plåtade lite under lördagen! Jag har dock ingen hemsida jag kan lägga upp alla bilder på (än) så om du ger mig förljande info. kan jag se om jag fick någon bild på dig:

1.) Färg på västen & ev. nummer
2.) Hojmodell och färg
3.) Färg på hjälm/skinnställ

Har jag någon bild behöver jag en e-postadress att skicka till!

Mvh!
// Niklas
 

Maciej

New member
Utan att ha läst någon av dess studier kan man ju konkret konstatera att ingen av de du nämner är färskare än 15 år, vilket får anses som ganska ålderdomliga!

På vilket sätt SKULLE detta då kunna ha betydelse? Helt enkelt för att utbildningsupplägg och pedagogiken har förändrats (fortlöpande utveckling även inom dess områden).

VV. & Folksam är i full fart med att samla på sig underlag för att verifiera vad resultatet av BKK/Sporthojsutbildningarna ger/har gett. Man är inte klar än, det dröjer nog ett tag till innan vi får se någon slutsats. Således är det lite väl tidigt att påstå att utbildningarna vi genomför (BKK/SHK) ger negativ utveckling i olycksstatistiken likväl som det är lika fel att påstå att det ger positivt resultat.

MEN, och här kommer kärnpunkten, VI tror på det vi gör. Och så länge inget pekar på att det vi gör är FEL fortsätter vi väl medvetena om att en objektiv och konkretisk utvärdering måste genomföras. Resultatet av den studien får väl sedan ge oss vägledning hur vi skall fortsätta!

Fram tills dess:
- Ha kul!

Mvh!
// Niklas
Visst är det så att det kan leda till fler/värre olyckor om man bara utnyttjar kunskapen till att köra snabbare och visst finns det kursdeltagare som gör just detta men jag kan bara se till mig själv och ett gäng andra jag känner som har gått kurserna.

Jag kör långsammare nu efter att ha gått kurserna på allmänna vägar än tidigare och förhoppningsvis kan jag mer än innan också. Finns de som klagar på att kurserna är rena banträffar där man kör fort och visst går det fort ibland och ibland går folk omkull på banan men jag tror att skadorna blir mindre vid omkullkörningar på bana än på allmän väg och kan man ersätta 1 omkullkörning på väg med en omkullkörning på bana så har man vunnit en del.

Under de SMC kurser + vanliga bankörningar jag kör får jag gasa av mig och har ingen större anledning att göra det på vägarna, visst händer det att jag kör för fort eller gasar på men lååååångt ifrån så ofta som förut.

På kurserna har man dessutom förutom rena körövningar en hel del diskutioner om moral och attityd i trafiken och detta tror jag fastnar hos vissa i alla fall.

Min åsikt är att SMC kurserna inte leder till fler olyckor utan snarare tvärt om men det får vi väl se inom något/några år.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det finns två norska rapporter från 2003 som utvärderat fortbildning. Bägge visar att fortbildning ger ökad säkerhet.
En av rapporterna är skriven av en motorcyklist, Torbjörn Tronsmoen, som själv gått kurs. Mc-förare som gått kursen "Full kontroll" har sedan jämförts med en kontrollgrupp som inte gjort det. Den andra rapporten är gjord av SINTEF.
Rapporterna hittar ni på http://www.nmcu.org/publ/index.html
Vi väntar på en rapport från VTI med en utvärdering av SMCs sporthojskurser.
 

MBarth

New member
Vilken dag körde du?

Jag plåtade lite under lördagen! Jag har dock ingen hemsida jag kan lägga upp alla bilder på (än) så om du ger mig förljande info. kan jag se om jag fick någon bild på dig:

1.) Färg på västen & ev. nummer
2.) Hojmodell och färg
3.) Färg på hjälm/skinnställ

Har jag någon bild behöver jag en e-postadress att skicka till!

Mvh!
// Niklas

Hej

Jag var där både lördag och söndag. Lördag=gul väst nr:9 Söndag =blå väst nr:11(tror jag) mc svart ducati naken hoj, svart hjälm och svart/vitt skinnställ.

magnus
 

Olsson

New member
Resultatet av den studien får väl sedan ge oss vägledning hur vi skall fortsätta!

Varför ska det styra? Man kan väl utbilda sig för att man ska bli bättre på att köra mc av en mängd olika skäl? Man lär ju sig hantera mc;n, vilket ger massor tillbaka. Det är kanske osunt att ha som krav att folk måste bli mer försiktiga. Det ansvarar var och en för själva.

Man kan t ex gå en matlagningskurs för att bli fena på laga goda pajer, laxrätter och viltgrytor – utan att för den skull försöka sig på att minska deltagarnas brandrisk väl hemma i sitt eget kök. Sådant har man ju inte kontroll över så det blir nästan löjligt att försöka.
 

Avarage

New member
Varför ska det styra? Man kan väl utbilda sig för att man ska bli bättre på att köra mc av en mängd olika skäl? Man lär ju sig hantera mc;n, vilket ger massor tillbaka. Det är kanske osunt att ha som krav att folk måste bli mer försiktiga. Det ansvarar var och en för själva.

Man kan t ex gå en matlagningskurs för att bli fena på laga goda pajer, laxrätter och viltgrytor – utan att för den skull försöka sig på att minska deltagarnas brandrisk väl hemma i sitt eget kök. Sådant har man ju inte kontroll över så det blir nästan löjligt att försöka.


Styra är fel ord! Att ta till sig ny informastion innebär INTE med automatik att man MÅSTE/SKALL ändra på något MEN att man gör en utvärdering som KAN innebära förändringar! Vilket det blir får vi vänta och se!

Lek med tanken att det kommer forskningsrapport efter forskningsrapport som visar att antalet olyckor ökar för dem som har gått utbildning (vilket jag personligen inte tror och verkligen inte hoppas) om risken då blir överhängande för ett förbud för motorcyklister att köra på allmän landsväg då ser jag ingen anledning för SMC att fortsätta (OBS! detta är endast ETT scenario).

Och omvänt, om undersökningar/forskarrapporter visar att utbildningarna har positiv effekt kan det lika gärna bli lagstadgat att varje motorcyklist MÅSTE genomföra liknande kurser (ex. vart 2 eller vart 3:e år).

Den som lever får se! Fram tills dess kommer jag fortsätta utbilda motorcyklister på våra SHK och jag kommer själv se till att förkovra mig i den ädla konsten att framföra en motorykel, helt enkelt för att det är så förbaskat kul!

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

New member
Hej

Jag var där både lördag och söndag. Lördag=gul väst nr:9 Söndag =blå väst nr:11(tror jag) mc svart ducati naken hoj, svart hjälm och svart/vitt skinnställ.

magnus

OK, skall kolla! Återkommer i morgon! Nu är det kudden som gäller! ;-)

Mvh!
// Niklas
 

patrikvon

New member
var där i söndags..

var på min första "sporthojskurs" också å fler kommer det å bli! var ju skit kul ju, synd att det inte finns någon bana i stockholm, hade det varit lättare å komma iväg på dom... men helt klart lärorikt å va med på.. skulle ju va kul om han som stod å fotade la upp bilderna på någon sida, "tänk om man e med på någon"? det e ju riktigt bra bilder dom har tagit..
 
Top