Sverigemodellen???

jobark

New member
Tack för en intressant läsning skrivet av Journalister, Poliser, medlemmar & alla andra.
Jag kan bara säge att ingen är tvingad att vara med i Sverigemodellen eller SMC men av respekt för andra klubbar så skicka in klubbnamnet och märket till alla org. som du kan hitta för att kolla att det inte redan finns en annan klubb med ert namn o märke, det handlar om att respektera andra klubbar, Mig vetligen ingår sverigemodellen i ett register som finns i hela världen och när man har ett godkännande från detta register så har alla andra klubbar fått tid på sig att tycka till. svårare än så behöver det inte bli.
Ett annat sätt är att ni sätter in en annons i alla mc tidningar och då menar jag alla mc tidningar med hela märket kontaktnamn, mobilnr samt en mailadr som dom som vill kommentera märket/namnet har en chans att gör det. Om ni inte har hört något på tex 3 månader så e det bara att starta, enkelt eller hur
 

BMW R90s

New member
Tack för en intressant läsning skrivet av Journalister, Poliser, medlemmar & alla andra.
Jag kan bara säge att ingen är tvingad att vara med i Sverigemodellen eller SMC men av respekt för andra klubbar så skicka in klubbnamnet och märket till alla org. som du kan hitta för att kolla att det inte redan finns en annan klubb med ert namn o märke, det handlar om att respektera andra klubbar, Mig vetligen ingår sverigemodellen i ett register som finns i hela världen och när man har ett godkännande från detta register så har alla andra klubbar fått tid på sig att tycka till. svårare än så behöver det inte bli.
Ett annat sätt är att ni sätter in en annons i alla mc tidningar och då menar jag alla mc tidningar med hela märket kontaktnamn, mobilnr samt en mailadr som dom som vill kommentera märket/namnet har en chans att gör det. Om ni inte har hört något på tex 3 månader så e det bara att starta, enkelt eller hur
Vem äger och bestämmer över detta register?
 

jobark

New member
Vem äger och bestämmer över detta register?

Spelar det någon roll vem som äger det, det borde vara skit samma om det nu är någon som äger det eller inte.

Huvudsaken är att det blir okey från alla klubbar världen över eller?




Anhängare till HAMC = Sverigemodellen- ja kanske det men om jag nu påstår att ett flertal av smc:s medlemmar sitter på kåken så måste nog smc oxå kriminelisera DEN ORGINISATIONEN eller slå igen alla idrots klubbar för där finns det tjuvar o banditer.

SATSA MEDEL PÅ ALLA UNGA/GAMLA SÅ DE HAR NÅGOT ATT GÖRA PÅ DAGARNA SÅ KOMMER BROTTSLIGHETEN ATT MINSKA MASSOR, VADFÖR BLIR DET SÅ JO DÅ FÅR DOM EN UPPGIFT I SAMHÄLLET OCH ÄR TRÖTTA PÅ KVÄLLEN SAMT VILL SOVA PÅ NATTEN.
 
Last edited:

jobark

New member
Jag hittade ett utdrag på nätet

Så här är det:
"Sverigemodellen" handlar mest om för det första god sed, folkvett, att man kontaktar det nätverk av MC-klubbar som finns, och talar om att man vill starta en klubb som man vill ha accepterad i resten av MC-klubb sverige. Då bör man visa upp sitt tilltänkta ryggmärke (klubblogo) för allmän beskådan, ifall någon kan ha invändningar mot utförande eller namn. Precis som man gjort med vapenskjöldar och adliga släktnamn sen urminnes tider. Sen handlar det om förfarandet med ryggmärken, dels vid uppstart av klubb, dels vid nyrekrytering av medlemmar. Det kan tex se ut såhär: Första året får ny klubb/ny medlem bära klubbnamnet på framsidan av västen, andra året får man även bära klubbnamnet på ryggen, tredje året får man bära fullt ryggmärke samt betäckningen MC efter klubbnamnet. INte säker på att jag redogjort exact rätt, men ni förstår principen. Sen kan varje klubb inviduellt bestämma för varje ny medlem hur länge dom ska vara Prospects (Testmedlemmar).. vilket helst ska föregås av en tid som så kallad "Hangaround" i syfte att alla medlemmar ska lära känna personen innan de tas in som prospect. De flesta klubbar väljer in prospects och sedemera medlemmar genom att alla fullvärdiga medlemmar godkänner denne. Vissa tillämpar dock omröstning där 50%, ellerannan förutbestämd majoritet avgör (kan alltså vara 90% lika gärna). Hoppas det ljusnat lite för de flesta.
FAKTA/Sverigemodellen
Sverigemodellen har 386 klubbar i hela landet. Sverigemodellen startades av Hells Angels på 90-talet och den klubben är, enligt polisen, de som styr och kontrollerar modellen.
viktigt är att veta sverigemodellen fanns redan innan då hamc kom till sverige men de renodlade den
Västernorrland, Jämtland och Hälsingland är region
2 i Sverigemodellen och där ingår 15 klubbar just nu. Regionsansvarig klubb hösten 2008 är Northtrail MC
i norra Hälsingland.
Modellen innebär att en klubb som vill starta har stadgar och regler färdigskrivna. Klubben måste accepteras och godkännas av de övriga Sverigemodellsklubbarna i regionen. Det handlar bland annat om klubbnamn, logotyper och färger som ska godkännas. Det sökande klubben måste också genomgå en provperiod.
Om klubben tas med förväntas det att man ställer upp för de andra klubbarna i modellen. Till exempel bjuder in till fester och hjälper till om någon klubb får problem. [24 oktober 2008 kl 14.56]
 

OH-

Member
Det här börjar bli förvirrat. Allt blir så konstigt om man börjar lägga in helt egna betydelser i vanliga ord.

MC-klubb betyder varken mer eller mindre än en klubb för folk som har ett MC-intresse. Att då tala om nåt slags "MC-klubb-Sverige" är bara löjligt. En SVEMO-klubb som sysslar med tävlingsverksamhet har liksom inte mycket gemensamt med ett gäng som bor i klubbkåken, kör chopper och väljer att ställa sig utanför lagen.

Det är inget fel att bilda nån slags paraplyorganisation där man bara får vara med om man accepterar vissa regler. SMC är en sådan, Sverigemodellen en annan. Däremot är det olagligt och mot moral och folkvett att tvinga in individer och klubbar i sådana organisationer.

All användning av egenmäktigt våld och hot för att hävda det man upplever som rätt är helt enkelt gangstermetoder. Använder man sånt har man själv ropat ut vad man är för typer.
 

Pilgrim

New member
Tack för en intressant läsning skrivet av Journalister, Poliser, medlemmar & alla andra.
Jag kan bara säge att ingen är tvingad att vara med i Sverigemodellen

Om du med detta menar att man har alternativet att upplösa klubben så har du rätt, men om du menar att man kan välja att stå utanför så är du naiv eller så försöker du kraftigt försköna verkligheten...

Ingen är väl omedveten om metoderna för att tillrättavisa olydiga i Sverigemodellen-"klassen" (inte heller Jobark antar jag?) och definitivt inte de gäng som är med i modellen. Slutsatsen blir då enkel, de som är med i modellen och med sitt tysta samtycke godkänner det tvång som HA utövar med våld eller hot om våld stödjer passivt de kriminella mc-gängen. Ingen sund människa kan väl förespråka denna typ av organisationer / sammanslutningar?
 

Hagis

New member
Om du med detta menar att man har alternativet att upplösa klubben så har du rätt, men om du menar att man kan välja att stå utanför så är du naiv eller så försöker du kraftigt försköna verkligheten...

Ingen är väl omedveten om metoderna för att tillrättavisa olydiga i Sverigemodellen-"klassen" (inte heller Jobark antar jag?) och definitivt inte de gäng som är med i modellen. Slutsatsen blir då enkel, de som är med i modellen och med sitt tysta samtycke godkänner det tvång som HA utövar med våld eller hot om våld stödjer passivt de kriminella mc-gängen. Ingen sund människa kan väl förespråka denna typ av organisationer / sammanslutningar?

Har varit delaktig i denna tråd tidigare men då det bara sluta med olika påhopp så valde jag att vara passivläsare. Men nu finner jag behovet att fråga då vi nosar på det jag var inne på tidigare!

Jag är novis i ämnet därför jag frågar, men det finns ju faktiskt klubbar som står utanför denna HA-modell. Hur har dom gjort för att slippa vara delaktiga i HA´s bild av "hojvärld"
 

Hasse

New member
Läs och begrunda !

Visst är det bra att diskutera i forum men att läsa en bok
skriven av Lasse Wierup och Matti Larsson
som heter Svensk Maffia är ljusår bättre.
Den beskrivs som en lysande skildring.
Här finns det mesta som ni diskuterar.
Har ni läst den här boken så tror jag inte ni behöver ha så många fler frågor
i ämnet .
 

Hagis

New member
Jag har fått en tillräklig god koll på vad Sverige modellen (sm) är och det är inget för oss. Har bara skumläst boken i fråga och den belyser bla vad sm är men det verkar inte som att någon kan påvisa hur man ska komma runt detta problem! :confused:
 

Hagis

New member
Jag har forskat lite i frågan om Sverige Modellen (sm) och via goda vänner som vet vad dom pratar om fått fram följande.

Sm är ett sätt för HA att behålla kontroll över storklubbarna, det dom bla övervakar är emblemets design, klubbens namn samt att man får förhållnings regler eller stadgar att rätta sig efter. Man är inte på något sätt en del av HA´s värld på så sätt att man måste backa upp andra klubbar osv i olagligheter. Det är kort och gott ett register över klubbar i sverige. Skulle det dyka upp en ny klubb som tex har ett ryggmärke eller namn som redan påminner om en registrerad klubb så blir man som sm reggad klubb C right skyddad.

Som sm reggad har man inga skyldigheter till HA eller någon annan klubb, men alla sm reggade klubbar följer gemensamma stadgar och man har även rätten att bära frontpatche. (stavning) Enda sättet att komma runt sm är att ge fan i att skriva mc på västen! MK (motorklubb), MF (motorförening) osv är helt okej, men just mc bör man låta bli att skriva på ryggen om man vill slippa diskutionerna med HA.

Jag säger inte att det är rätt eller fel, jag bara informerar det jag fått del av!
 

Zpin

New member
Mycket intressant läsning och spaltmeter av felaktigheter. SBM är äldre än HA i Sverige. Hade Sverigemodellen varit uppsatt av HA skulle BMC inte varit med i modellen en gång i tiden.

Att sedan basera sina "fakta" på en kändiskåt nästan journalist som Wierup, som inte bara har sin misslyckade utbildning till journalist på folkhögskola (ej godkända betyg) utan även självutnämnd mc expert, är som att hämta fakta ur Bibeln.

Bara ett bevis på att Wierup har ett ointresse i sanning är att han avslår BRÅs årliga rapporter som trams.

Många starka åsikter här om människor/klubbar/företeelser ni bara läst om! Fördomar är bara feghet!
 

Hampe

Skriver massor!
Hej och välkommen till forumet.

Kul att du lyfter denna tråd som så många andra försöker få att bli bortglömd. Det uppskattar jag!
38,500 visningar när den började sjunka ner mot bottenslammet, och ytterligare 25,000 visningar medans tråden varit inaktiv.
En av de mest lästa trådarna på forumet - faktiskt den överlägset mest lästa om man räknar per gjort inlägg när jag kollade för något år sedan.
Hur som helst den mest angelägna! Tack för att du väcker den på nytt - nu kör vi igen!


Jag vet om ett fel i tråden. Jag själv har använt uttrycket "Bad standing" i en alldeles för vid betydelse på ett ställe.
Ledsen för det.

"Uppsatt av" eller "kapad av" kan vara det samma i dagsläget, eller hur?
Mer intressant torde väl vara hur sverigemodellen agerar och påverkar motorcykelsverige?
Vem har det slutgiltliga ordet? Vems ärende går man?
Är det en demokratisk förening? Äger den legitimitet?

Eller, rent hypotetiskt:
om en sfär inom Sverigemodellen - låt oss kalla dem "Änglarna från helvetet", med sina undergrupperingar "Röda Jävlar" "Rödvitagänget" och "Djävulens påfund" konsekvent och återkommande agerar effektuerande ordningsmakt både inom och utom sverigemodellen, misshandlar, hotar, kväser och trakasserar andra motorcyklister, varför är dom då fortfarande medlemmar?

Borde inte en demokratisk, legitim och seriös förening utesluta sådana medlemmar?
Om man inte gör det, då accepterar man också att just Hells Angels försöker tilltvinga sig överhöghet över MC-Sverige, och att man använder "sverigemodellen" som sitt verktyg för att åstadkomma det man vill.

Såatte...





Kanske dags att läsa på om mänskliga rättigheter, förenings- och församlingsrätt samt organisationsfrihet...?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Organisationsfrihet






Hampe
 

Diana

New member
Nu har jag blivit drabbad av detta med Sverige Modellen. Jag är Admin i en FB grupp som heter LadyBikers Sweden. Jag utlyste en tävling som gick ut på medlemmarna skall skicka in förslag till logga som vi kan trycka på tröjor. Det som har hänt nu är att vi har blivit uppmanade att visa upp detta för Sverigemodellens ansvariga i regionen för att loggan ska bli godkänd, vi får på inga villkor ha ett ryggtryck. Detta måste vi göra trots att trycket inte kommer att innehålla ordet MC eller Club.
 

banditan

New member
Ta kontakt med Maria på SMC:s kansli, hon kan ge råd (tyvärr är du inte den första som behövt hjälp).
 

Hampe

Skriver massor!
Nu har jag blivit drabbad av detta med Sverige Modellen. Jag är Admin i en FB grupp som heter LadyBikers Sweden. Jag utlyste en tävling som gick ut på medlemmarna skall skicka in förslag till logga som vi kan trycka på tröjor. Det som har hänt nu är att vi har blivit uppmanade att visa upp detta för Sverigemodellens ansvariga i regionen för att loggan ska bli godkänd, vi får på inga villkor ha ett ryggtryck. Detta måste vi göra trots att trycket inte kommer att innehålla ordet MC eller Club.

Det är lugnt - kör på som ni vill bara: de kriminella brukar ju skryta om att dom aldrig ger sig på tjejer, ha ha ha!!!

Nej, f'låt: kanske inte läge att skämta - men heller inte att lita på något så oseriöst som sverigemodellen.

Man måste ha klart för sig att sverigemodellen och dess herrar inte har någon som helst laglig rätt att hålla på som dom gör.
...och, eftersom dom inte har något stöd i lagen att effektuera påföljd av sina påhitt - så måste dom också gå utanför lagen för att komma någon vart.


I vart fall jag har inget vettigt tips att komma med, alltså kring hur ni skall bära er åt för att komma vidare.
Ibland önskar man att någon hade kraft nog till att stå emot tramserierna och helt enkelt polisanmäla den som lägger sig i sådant som han inte har att göra med. Visst vore det en härlig ironi om det var just ett tjejgäng hade ballarna att visa var skåpet skall stå...?

Nå, strid i ämnet är det ingen som begär av er.
Undrar förövrigt vad som skulle hända om en SMC-medlem skulle äska medel ur SMCs Rättsfond för att driva saken den vägen...?
*sardonisktleende*
SMC Rättsfond är en fond där SMCs medlemmar kan ansöka om bidrag till rättskostnader i frågor som är principiellt intressanta för SMCs medlemmar och som inte ersätts på annat sätt.

http://www.svmc.se/smc/Medlemsformaner/SMC_Rattsfond/

"Principiellt intressant" Check! på det.



Intressant att se hur sverigemodellen nu tydligen även scannar Facebook för att hitta spirande initiativ att tackla rakt in i sargen.
Undrar hur dom hinner bry sig så mycket? Kan inte bli mycket kört om man skall sitta och uggla efter någon som vill hitta på något kul.

Men det klart - det är det väl värt: att få vara Hells Angels bandhund.





Hampe
 

Diana

New member
Nej, de har inte scannat. Men det finns medlemmar i gruppen som så gärna hjälper till och informerar om vad som händer i gruppen. De har kontaktat ansvariga inom Sverigemodellen för att kolla om vi får göra en logga, och det fick vi tydligen inte. Och nej, jag tänker inte be om lov. Men antagligen så lägger jag ner projektet helt och vi blir utan både tröja och logga.
 

EPT

New member
Ni som är smc-klubbar och kör med ryggmärke, har ni ansökt om att använda det hos Sverige modellen? Eller hur har ni gjort?
 
Top