Finns det ingen som har provat ett helt säkerhetsställ, typ ventilerat.
Det måste fungera på en semester tur, jag får nog också köpa en
värmejacka att ha på när det drar kallt.
Dessutom så har jag med mig ett rengställ.
Jag tänker inte åka utan skydd i städer, för där går det ganska fort.
Jag kör med Jofamas level1-klassade syntetställ och löparkläder som överdrag istället för min tillhörande jacka (ill-orangea Hella), byxan Plexi. Allt "Halvarsons Safety". Skyddsjacka/byxa har silikonfoder som ska vara "klimatbalanserande". Men det är inget som fungerar utan det stänger in svetten och värmen närmast kroppen stiger. Jag har detta fodret enbart som värmande förstärkning när det inte räcker med vanliga plagg under (typ konstant under +5) och ingen dagssol eller om det är kyligt regn på höst och vår. Ofta tar jag då i kyligt väder ett par sportbrallor på mig under - då slipper man ombytet när man tar av sig. Det är nämligen lite bökande med dragkedjor i armar, ben och midja om man ska montera fodret - inget man gör vid vägkanten utan bara planerat för en längre period. Har istället köpt en syntetdunjacka som jag kan ta på mig ovanpå jacka och allt ifall jag skulle frysa typ en kylig kväll. Nog om funktion i kyla - till saken: funktion i värme
Större delen av året skippar jag alltså Hella/Plexi-överdraget och har säkerhetsjacka/byxa och tunna funktionella löparkläder från sportbutiken ovanpå. Det är inga problem att hitta kvalitetsmärken (bra sömmar!) i lämplig storlek på rea - av någon anledning säljer sällan XXL slut.

Att man kan ta av och på sig brallorna med stövlarna på är en bonus. Har även sytt kilar på byxben och jacksidor som tagit bort allt fladdrande tyg. Underst har jag bara kallingar och funktions-T-shirt (ut-och-in för att slippa synliga dragkedjenötningskador från skyddsjackan). Syntetsäkerhetstället är tvättbart så det är inga problem att fräscha upp det några gånger i månaden den varma perioden om man åker mycket.
Detta blir luftigt behagligt samt funkar även skurar eller i ihållande lättare regn. När det kommer ösa ner längre stunder har jag Hella-jackan som en vanlig regnjacka (oihopmonterade dragkedjor) ovanpå men har fortfarande löparbyxorna. Det är bara om jag ska åka i ihållande regn i timtal som jag använder Plexi-byxorna och då redan från avresa. Brallorna byter man inte vid vägkanten precis..
Men att åka i stadstrafik är varmt även i denna mundering. (Hjälm är ju bara det en alldeles för varm mössa..) Ett perforerat tunt sommarställ i ljus färg hade varit underbart - men det vore att kliva ner säkerhetsmässigt oönskat mycket i mina ögon om jag även skulle köra landsväg.
Enduroskydd är kanske ett intressant alternativ. Det finns bra stötskydd för överkropp - men vad finns för den nedre delen; bäcken, knän? För att få glidskydd antar jag att man får skaffa sig ett överdrag som tål nötning?!