Svala mc-kläder

Ballhead

New member
Jag har en Lindstrands jacka som man kan knäppa upp i ryggen och rulla upp den, sedan är det bara nät imellan till ryggskyddet.
 

adrian_vg

New member
Skyddsjacka av typen nedan och en crosströja. Den senare ska jag köpa i morgon måndag. Orkar inte med värmen på knixkörningarna med skinn både om över- och underkroppen...

En del värme får man dessvärre leva med. Och snälla, kör inte i shorts, t-shirt, gympaskor och utan handskar - det skär i hjärtat varje gång jag ser en sån motorcyklist...

WJ301r_1.jpg
 

Ove 60+

Active member
:) Har köpt Thor Impact Rig. En sån där nättröja med bröst, rygg, axel, och armbågsskydd + "njurbälte" som jag hellre kallar maggördel. Fantastisk kyleffekt när man kör fort med bara en varningsväst utanpå. Var gruvligt förkyld en vecka efter att ha svalkat av mig ett par gånger samma dag. :rolleyes: Nåja - man lär sig, det är ju bara att ha en tunn jacka utanpå + ev. reglera med en tröja. :rolleyes:

Ska titta på ett par enduro/crossbrallor för att kanske klara att köra hela sommaren. ;)
 

Triumph int

New member
Huvudproblemet är att det jag har är för varmt när det blir över 25C.

Om man skulle åka till Italien så går det inte att åka.

Men det måste vara ett som klarar lite kyla som kvällskörning och över alperna.
 

adrian_vg

New member
Huvudproblemet är att det jag har är för varmt när det blir över 25C.

Om man skulle åka till Italien så går det inte att åka.

Men det måste vara ett som klarar lite kyla som kvällskörning och över alperna.

Låter som om du är ute efter en universallösning som funkar i alla väder. Såna finns inte. ;)
 

Chopperbyggarn

New member
Jag kör som jag alltid har gjort när det är varmt o skönt ute, ofodrade nato boots (funkar -20 till +55 + att dom är fina att promenera i), jeans (numera Richa kevlarförstärkt), t-shirt ,traditionell mc-jacka i skinn av fabrikat HD som jag köpte "second hand" 1000 pesos mexico city(lite uppknäppt) ,korta ofodrade "second hand"armé handskar samt Jet hjälm o solbrillor...och jag njuter fullt ut av värmen...får gjärna bli varmare. 35-55 grader så åker jackan av till förmån för "Kronans" gröna skjorta som sol skydd.
Inte PK här men det struntar jag i.;)

Anders.J
 

Nea

New member
Huvudproblemet är att det jag har är för varmt när det blir över 25C.

Om man skulle åka till Italien så går det inte att åka.

Men det måste vara ett som klarar lite kyla som kvällskörning och över alperna.

Dragginjeans är perfekt, det åker ja i och dom är svala och säkra, har även ett sånt nätskydd som bilden visar med collage tröja över.

Ja är nog den som minst märker av värmen :)
 
H

honda cbf 500

Guest
Det där med att får gärna bli lite varmare skriver jag också under :D:p;)...PK, vad är det för förkortning Anders?

//Amir

Jag kör som jag alltid har gjort när det är varmt o skönt ute, ofodrade nato boots (funkar -20 till +55 + att dom är fina att promenera i), jeans (numera Richa kevlarförstärkt), t-shirt ,traditionell mc-jacka i skinn av fabrikat HD som jag köpte "second hand" 1000 pesos mexico city(lite uppknäppt) ,korta ofodrade "second hand"armé handskar samt Jet hjälm o solbrillor...och jag njuter fullt ut av värmen...får gjärna bli varmare. 35-55 grader så åker jackan av till förmån för "Kronans" gröna skjorta som sol skydd.
Inte PK här men det struntar jag i.;)

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Men det måste vara ett som klarar lite kyla som kvällskörning och över alperna.

Ta med dig sådana där moderna underställ som andas och som man brukar ha vid arbete o friluftsaktiviteter på vintern, dom tar nästan ingen plats alls. Sedan kan du ta på regnstället som vindskydd så klarar du nog alperna och kvällarna fint även med klädsel för körning i värmen.

Anders.J
 

Roma55

New member
Om man skulle åka till Italien så går det inte att åka.

Men det måste vara ett som klarar lite kyla som kvällskörning och över alperna.

I Italienska alperna kan temperaturskillnaden mycket riktigt vara stor beroende på vilken höjd man kör. Men det är ju just detta som är perfekt, då jag kört i alperna har ibland temp-skillnaden varit 25 grader. Om du visste vad skönt det är då att komma upp på dom höga höjderna och få svalka av sig i +5 grader för att sedan när man fått nog åka ner igenoch värma sig. Perfekt helt enkelt :D.
Jag brukar bara ha med mig ett varmt underställ som jag tar på om det är kallt. Kör utan foder i allvädersstället.

//Ronnie
 

Triumph int

New member
Mitt Halvarsson är så tätt och varmt att jag behöver fodret bara när tempen är under 15 C.

Min ide är att ha ett sommarställ för de varma dagarna, och om det blir för kallt så får jag väl ha en tät jacka utanpå.

Sen är det bra om man kan ta sig genom ett varmt Tyskland, kunna åka till Rom, Rimini eller Bologna.

Kylan är inte mitt problem utan att jag svettas lätt och får då lite jobbigt efter ett par timmar.
 
Last edited:

Cawwa

New member
Kom just hem efter en rejäl tur Tyskland - Belgien - Frankrike - Spanien - Frankrike - Schweiz - Tyskland

Mycket av färden gick i 30-graders värme och med allvädersställ hela tiden. Jackan Halvarsson nya med kyl-värmeskikt. Jag är imponerad av resultatet. Mycket ventilationsmöjligheter i jackan. Byxorna är Jofama. Handskar ett par tunna ofodrade. Understället var SidenSelmas och Craft. Båda med långa armar/ben. Detta funkade förträffligt så länge man körde och bara gjorde korta stopp för tankning och dyligt. När vi var i Barcelona i tre dagar kastade vi av oss alla mc-kläder (utom hjälmen förståss) och körde omkring i stan. När det är runt 30 grader och man vill turista kändes det helt omöjligt att fara omkring med mc-kläder.

Visst svettades man men det funkade bra att ta av jacka och byxor tack vare understället. I jackan kunde jag tagit ur själva vattenavstötande lagret men gjorde det aldrig. Hade kanske blivit ännu bättre då.
 

RonnyB

New member
Jag har halvarssons beige färgade sommarbyxa med avtagbara ben, sen kör jag med Lindstrands "Tribal" för 995.- med collage tröja eller långarmad t-shirt på. Fläktar friskt om överkroppen, byxorna är lite mindre fläktande men färgen tar ner tempen rejält.
Åker man av MC'n så har man dock inte så bra matrial att glida på men man får avväga alternativen och anpassa hastighet och körstil därefter.
 

Triumph int

New member
Finns det ingen som har provat ett helt säkerhetsställ, typ ventilerat.

Det måste fungera på en semester tur, jag får nog också köpa en
värmejacka att ha på när det drar kallt.

Dessutom så har jag med mig ett rengställ.

Jag tänker inte åka utan skydd i städer, för där går det ganska fort.
 
Last edited:

Cawwa

New member
Mitt allvädersställ är ett säkerhetsställ förståss. Kör man på landsväg så tycker jag det blir alldeles för fladdrigt med tröjjor och sånt.
I Barcelona gick trafiken mellan 20 - 50 km/h, dvs mycket starkt trafikerat, men anledningen till att vi inte hade säkerhetskläder var att vi skulle gå runt och titta på saker som Sagragada de Fimilia, parker och annat. Helt omöjligt att traska omkring med mc-kläder då.
 

Triumph int

New member
Jag vill inte åka hoj när jag är turist.

Tunnelbanan i Barcelona är bra.

Senare på kvällarna då sitter en mc-tur bra.
 

Cawwa

New member
Jo såklart att det är bäst med tunnelbana, att göra som vi och alla andra Barcelonabor är inte särskilt säkert. Så länge man kör och inte råkar ut för trafikstockningar så kan jag rekommendera Halvossons jacka jag köpte, i kombination med långärmat och långbent underställ. Visst svettas man när det är varmt, speciellt på ryggen men det tycker jag inte är något större problem. Vid trafikstocknar var det värre då värmen från motorn gjorde det jobbigare förutom att det helt enkelt inte blir någon ventilation
 

adrian_vg

New member
Jo såklart att det är bäst med tunnelbana, att göra som vi och alla andra Barcelonabor är inte särskilt säkert. Så länge man kör och inte råkar ut för trafikstockningar så kan jag rekommendera Halvossons jacka jag köpte, i kombination med långärmat och långbent underställ. Visst svettas man när det är varmt, speciellt på ryggen men det tycker jag inte är något större problem. Vid trafikstocknar var det värre då värmen från motorn gjorde det jobbigare förutom att det helt enkelt inte blir någon ventilation

Tips: Ballhead visade mig i måndags på Rörken-knixkörningen sin textiljacka av märket Lindstrands, där han kunde rulla upp en jätteflik över ryggen. Tydligen luftigt som f@n. Var lite impad över möjligheten. :)
 
Top