Svala mc-kläder

Ballhead

New member
Mina textil kläder är jacka: Lindtrands Lenox mycket ventilations möjligheter, bl.a rulla upp ryggen sedan är det bara nät imellan mot ryggskyddet.Man ser även dragkedjorna på axeln, som går ner på armen, ventilation med nät under.
lenox.jpg

Byxa: Lindstrands Lizard City Grön Pixel (avtagbara ben = shorts)samt ventilation på benets framsida (ser ut som fickor).
lizard.jpg

rekomenderas verkligen.
 
Last edited:

cub

New member
Byxa: Lindstrands Lizard City Grön Pixel (avtagbara ben = shorts)samt ventilation på benets framsida (ser ut som fickor).
lizard.jpg

rekomenderas verkligen.
Fast ventilationen på benen märks bara när man ställer sig upp tycker jag. Inte mycket luft som tar sig in när man sitter ner.
I början undrade jag över funktionen att gör dem till shorts. Jag tänkte att det var helt meningslöst, det är ju mc-byxor! Fast när jag på en varm semesterdag stannade för lunch och tog av byxbenen så var jag rätt nöjd. :eek:
 

badpitt

New member
Byxa: Lindstrands Lizard City Grön Pixel (avtagbara ben = shorts)samt ventilation på benets framsida (ser ut som fickor).
lizard.jpg

rekomenderas verkligen.

Lizzardbyxan är gjord för tex enduro, den klarar inte asfalt (enligt Halvarsson), jag klotade med dem på en grusväg, de blev väldigt söndertrasade, jackan jag hade var en Grafitti den höll mycket bättre, mao kör du asfalt undvik Lizzard, gå upp till tex GI-byxan den är visserligen dyrare men den är än mer ventilerad och den innehåller HI-art.
 

eha

New member
Finns det ingen som har provat ett helt säkerhetsställ, typ ventilerat.

Det måste fungera på en semester tur, jag får nog också köpa en
värmejacka att ha på när det drar kallt.

Dessutom så har jag med mig ett rengställ.

Jag tänker inte åka utan skydd i städer, för där går det ganska fort.

Jag kör med Jofamas level1-klassade syntetställ och löparkläder som överdrag istället för min tillhörande jacka (ill-orangea Hella), byxan Plexi. Allt "Halvarsons Safety". Skyddsjacka/byxa har silikonfoder som ska vara "klimatbalanserande". Men det är inget som fungerar utan det stänger in svetten och värmen närmast kroppen stiger. Jag har detta fodret enbart som värmande förstärkning när det inte räcker med vanliga plagg under (typ konstant under +5) och ingen dagssol eller om det är kyligt regn på höst och vår. Ofta tar jag då i kyligt väder ett par sportbrallor på mig under - då slipper man ombytet när man tar av sig. Det är nämligen lite bökande med dragkedjor i armar, ben och midja om man ska montera fodret - inget man gör vid vägkanten utan bara planerat för en längre period. Har istället köpt en syntetdunjacka som jag kan ta på mig ovanpå jacka och allt ifall jag skulle frysa typ en kylig kväll. Nog om funktion i kyla - till saken: funktion i värme

Större delen av året skippar jag alltså Hella/Plexi-överdraget och har säkerhetsjacka/byxa och tunna funktionella löparkläder från sportbutiken ovanpå. Det är inga problem att hitta kvalitetsmärken (bra sömmar!) i lämplig storlek på rea - av någon anledning säljer sällan XXL slut. ;) Att man kan ta av och på sig brallorna med stövlarna på är en bonus. Har även sytt kilar på byxben och jacksidor som tagit bort allt fladdrande tyg. Underst har jag bara kallingar och funktions-T-shirt (ut-och-in för att slippa synliga dragkedjenötningskador från skyddsjackan). Syntetsäkerhetstället är tvättbart så det är inga problem att fräscha upp det några gånger i månaden den varma perioden om man åker mycket.

Detta blir luftigt behagligt samt funkar även skurar eller i ihållande lättare regn. När det kommer ösa ner längre stunder har jag Hella-jackan som en vanlig regnjacka (oihopmonterade dragkedjor) ovanpå men har fortfarande löparbyxorna. Det är bara om jag ska åka i ihållande regn i timtal som jag använder Plexi-byxorna och då redan från avresa. Brallorna byter man inte vid vägkanten precis..

Men att åka i stadstrafik är varmt även i denna mundering. (Hjälm är ju bara det en alldeles för varm mössa..) Ett perforerat tunt sommarställ i ljus färg hade varit underbart - men det vore att kliva ner säkerhetsmässigt oönskat mycket i mina ögon om jag även skulle köra landsväg.

Enduroskydd är kanske ett intressant alternativ. Det finns bra stötskydd för överkropp - men vad finns för den nedre delen; bäcken, knän? För att få glidskydd antar jag att man får skaffa sig ett överdrag som tål nötning?!
 
Last edited:

adrian_vg

New member
Tips på vettiga handskar som är hyffsat svala samt även skyddar bra ?

* Halvarsson Dino kör jag med. Är inne på andra paret. Är nöjd.

* Har ett par reservhandskar, Halvarsson Wire. De är lite tajta i fingrarna, men tror att de kommer att töja sig med lite mer användning.

* Reserv-reservregnhandskarna, Held Racing är jag också mycket nöjd med. Held-handskarna hade jag innan Dino. Just Held Racing funkar mycket bra i regn. Spelar inte så stor roll om de blir blöta, greppet och känslan är bra ändå till skillnad från Dino, som mer känns som blöta säckar om händerna när de blir våta...

Har inte haft värmeproblem med nåt av paren. Kan dock bero på att jag kör med silkesinnerhandskar, året om, dvs även under sommaren. Blir man svettig om händerna tar innerhandskarna upp vätan. Tar man sen ur dem, torkar de på nån minut - klart för fortsatt användning sen. Kan rekommendera detta.
 

Åsa

New member
Min rekommendation är att satsa på kläder som delvis är gjorda av nät men som har skydd. Jag har motsvarande den här jackan från Polo och den fungerar perfekt när det blir över 25 grader, sen finns ett inner foder som gör den vind och vattentät när det behövs. Sen som övriga kommenterat, underställ i siden är fenomenalt.

Om om det blir för varmt så häll vatten i kläderna, vid uppemot 40 grader kyler inte fartvinden längre och det spelar ingen roll om du skulle köra i shorts, vinden är het. Jag bor i Spanien så jag vet.

När/om jag vill turista har jag ett pack nät av märket pac safe som jag låser fast min utrustning i.

http://www.polo-motorrad.de/de/catalog/product/view/id/84373/s/mesh-ii-damenjacke/category/2680/
 

adrian_vg

New member
Kanske inte helt relevant uppdatering, men här är den. ;)

* Halvarsson Dino kör jag med. Är inne på andra paret. Är nöjd.

Uppdatering: Har haft två par Dino. Båda fick reklameras efter ett års användning, pga att neoprendelen av handsken, vid handleden, antingen gått upp i sömmarna mot skinnet eller gått sönder helt. Båda har reklamerats.

* Har ett par reservhandskar, Halvarsson Wire. De är lite tajta i fingrarna, men tror att de kommer att töja sig med lite mer användning.

Uppdatering: Sömmen längst ut på vänster pekfinger gick upp efter fem-sex gångers användning. Stort hål, "inte bra alls" som handlaren. Reklamerat.

* Reserv-reservregnhandskarna, Held Racing är jag också mycket nöjd med. Held-handskarna hade jag innan Dino. Just Held Racing funkar mycket bra i regn. Spelar inte så stor roll om de blir blöta, greppet och känslan är bra ändå till skillnad från Dino, som mer känns som blöta säckar om händerna när de blir våta...

Uppdatering: Har bara kvar dessa reserv.reservhandskar nu, men trots att färgen släppt på slitytorna håller sömmarna. Efter att inte ha använt dessa på ett drygt år, kan jag konstatera att de är väldigt sköna och tajta. Det är vad man får om man erbjuds handskar i halvstorleksintervall. De sitter som ett andra hud på händerna. :D Lär av det Halvarsson!!
 

Triumph int

New member
Min rekommendation är att satsa på kläder som delvis är gjorda av nät men som har skydd. Jag har motsvarande den här jackan från Polo och den fungerar perfekt när det blir över 25 grader, sen finns ett inner foder som gör den vind och vattentät när det behövs. Sen som övriga kommenterat, underställ i siden är fenomenalt.

Om om det blir för varmt så häll vatten i kläderna, vid uppemot 40 grader kyler inte fartvinden längre och det spelar ingen roll om du skulle köra i shorts, vinden är het. Jag bor i Spanien så jag vet.

När/om jag vill turista har jag ett pack nät av märket pac safe som jag låser fast min utrustning i.

http://www.polo-motorrad.de/de/catalog/product/view/id/84373/s/mesh-ii-damenjacke/category/2680/

Ska titta mer på den där typen av kläder, verkar vara det jag söker.

Hur mycket värme ger fodret?
 
Top