Oj, gammal tråd. Måste bara säga att folk som Marie är en av de största anledningarna till att jag flyttade från Sverige för mer än tio år sedan. Ditt exempel från Österrike är roligt - jag bodde där ganska många år. Din erfarenhet att polisen där 'gör sitt jobb', är förvisso liknande min i slutsats, men min är utifrån att de bryr sig om överträdelser som har nån betydelse. Det går igen på kontinenten. Jag minns ett tyskt forum där en polis svarade någon som du, med infallsvinkeln att dylika individer som stör sig på överträdelser som antingen inte ens är överträdelser eller har föga eller ingen betydelse (tror fallet ifråga var om högljudda motorcyklar) och ringer polisen stup i kvarten, enbart snor resurser och tid från polisen att faktiskt göra sitt job där det räknas. Han använde ett betydligt mindre smickrande språk om denne individ.
En anekdot om de olika rättssystemen: den enda fartkontroll jag åkt dit i var där - 139 på en 100-väg då han mätte precis under en omkörning. Var orolig för konsekvenserna, men fick €35 i böter och en förmaning om vilken tur jag hade haft att han inte hade mätt en km/h högre, då det hade blivit hela dubbla kostnaden... Fick kämpa för att hålla mig för skratt.. De är ett roälksande folk, centraeuropéerna, förmodligen för att det finns så förbenat mycket folk på samma plats, så om hojen däremot hade låtit för mycket hade jag förmodligen fått ställa den och gå hem.
Angående trådtopic: jo, många MC-ägare med modifieringar förbättrar avsevärt sin MC, även ur trafiksäkerhetssynpunkt. Fjädring, bromsar, drivpaket, bara för att nämna några exempel. Vi har ju trots allt en viss självbevarelsedrift. Och jag har själv upplevt situationer där 'loud pipes saved my life', även i Sverige där bilförare börjar bli allt mer lika amerikaner i sitt uppmärksamhetsomfång. Och som nån skrev, alla marknadsmotorcyklar är en kompromiss, och var och en har olika behov. Och som nån annan skrev, den som skruvar på sin hoj är betydligt bättre medveten om skicket än nån som bara litar på besiktningen vartannat år. En kedja håller inte länge när den väl börjat sjunga på sista versen exvis. Det finns inga möjligheter för en lagskrivare att ta alla olika fall i beaktande när denne skriver en text, och därför är tolkning en väsentlig del av myndighetsutövande. Du har fel när du förutsätter att man kan använda texttolkning som ett slags religiös fanatiker. Den tyske polisen ovan är representativ för de poliser i Sverige jag haft möjlighet att prata om detta med. Tack och lov.
Och till syvende och sidst, du har ingen rätt att tala om för nån vad denne tycker är snyggt, funktionellt, ballt, eller bra/dåligt på sin motorcykel. Du har faktiskt, såvida du inte är polis eller besiktningsman, inte ens rätt att bedöma vad som är lagligt eller ej. Det finns all anledning att byta blinkers på sin hoj, om originalet inte uppfyller mina estetiska önskemål. Vad jag lägger mina pengar på har varken du eller någon annan med att göra.