stopp med modifiering av MC.....

SuperRetard

New member
Ett problem är att jag tyvärr har fått uppfattningen att svensk polis är lat. De plockar lätta objekt - moddade hojar är sittande fågel - men orkar i de flesta fall inte ens komma ut och undersöka brottsplatsen om man haft inbrott, man får vara glad om de sätter ned kaffekoppen och knappar in en anmälan på datorn, med en illa dold gäspning, och utredningen läggs ned samma dag - spaningsuppslag saknas.......
Inte ens när ett gäng ungdomar sköt riktiga nyårsraketer parallellt med marken direkt siktat mot människor iddes man sända någon patrull, man blev närmast utskälld att man ringde och störde........

Jag umgås med en hel del poliser här i Nkpg, och hade en del i Sthlm också innan jag flyttade också. Och ärligt talat så är de flesta riktigt bra, visst finns det skitskallar, men det gör det överallt.

Problemet du belyser är ju exakt vad vi andra tycker är FEL, medan du försvarar det!?

Men felet är inte polisernas, det är politik bakom besluten om var de ska göra vad. Och att bötfälla några hojåkare som annars kör lagligt står tydligen högre prioriterat än att utreda inbrott på bilar och hem.
 

Marie

Banned
Du har rätt i att problematiken är politisk.

Och detta bottnar till stor del också i det svenska samhällets trygghetsnarkomani. Polisen på fältet får alldeles för snabbt order att släppa förföljandet av buset, för annars kan ju fru Karlsson bli påkörd av den flyktande brottslingen... På detta vis får man ALDRIG fast det riktiga buset.
Och tidningarna underblåser denna trend. Det är polisens fel om den flyende krockar och skadar sig själv och eller andra. Av någon underlig anledning är det ju aldrig den flyende brottslingens fel????? :confused:

I stället blir det hellre en snyftare på ettan och löpet, "Polisen dödade min pojkvän!" när aset försökte köra ifrån poliserna på en stulen hoj, och körde ihjäl sig....
 
Last edited:

taliz

New member
bla bla bla bla bla

Du får ursäkta Marie, men du är ett tydligt exempel på en byråkrat som inte kan tänka längre än näsan räcker. Inlägg som dina gör mig uppriktigt förbannad. Dagens samhällsutveckling där allt fler bokstavligen administrerar ihjäl sig är ett tydligt tecken på att det finns alldeles för många av er paragrafryttare...

Hur många svenskar har dött eller skadats allvarligt pga tex miniblinkers eller annat avgassystem? Skulle du våga påstå att det är fler än noll och ingen? Det skulle inte jag.
Hur många svenskar har dött pga att de brutit mot någon meningslös lag som någon enfaldig polis bestämt sig för att upprätthålla? Betydligt fler än noll. Människor beter sig inte alltid rationellt, och det är JUST DÄRFÖR vi har lagar och regler.
När lagen leder till att människor skadas eller dödas, och de inte hade skadats eller dödats om lagen inte funnits, då fyller lagen inte sitt syfte. Tvärtom, då är lagen till skada och inte till nytta.

Man kan också dra det ytterligare ett steg längre. Du argumenterar för att polisen skall utöva nolltolerans, och "fånga buset" med alla medel möjliga.
Har du tänkt på vad som kan hända om/när de gör det? Risken är nämligen stor att "vanliga" laglydiga människor blir allvarligt skadade eller tom dödade pga det.
Om tex "buset" blåst iväg från en poliskontroll och blivit jagad, och då kört på och dödat ett barn på ett övergångsställe. Var det då värt det? Var det värt att barnet dog för att "buset" var rädd för att få böter för miniblinkers och utbytt avgassystem?
Givetvis inte, men så långt verkar paragrafryttare som du inte kunna tänka.

Jag skulle också vilja hävda att de som modifierat sina motorcyklar vanligtvis kör betydligt SÄKRARE fordon än de som kör helt orginal. Varför? För att de har koll på grejerna. Många som kör "orginal" har inte en susning om tex deras kedja är nära att gå i bitar. Men de som skruvat på sin hoj har vanligtvis bra koll på vad som måste bytas - och byter det i tid.
 
Last edited:

Marie

Banned
Man kan också dra det ytterligare ett steg längre. Du argumenterar för att polisen skall utöva nolltolerans, och "fånga buset" med alla medel möjliga.
Har du tänkt på vad som kan hända om/när de gör det? Risken är nämligen stor att "vanliga" laglydiga människor blir allvarligt skadade eller tom dödade pga det.
Om tex "buset" blåst iväg från en poliskontroll och blivit jagad, och då kört på och dödat ett barn på ett övergångsställe. Var det då värt det? Var det värt att barnet dog för att "buset" var rädd för att få böter för miniblinkers och utbytt avgassystem?
Givetvis inte, men så långt verkar paragrafryttare som du inte kunna tänka.

I det fallet finns det bara EN som är ansvarig för att olyckan inträffade, och det är den som negligerade polisens uppmaning att stanna, och till råga på allt dessutom körde på ett vårdslöst sätt för att komma ifrån polisen.
 
Last edited:

taliz

New member
I det fallet finns det bara EN som är ansvarig för att olyckan inträffade, och det är den som negligerade polisens uppmaning att stanna, och till råga på allt dessutom körde på ett vårdslöst sätt för att komma ifrån polisen.

Återigen, tänk lite längre. Vad spelar det för roll vems ansvaret är? En människa som har dött återuppstår inte, oavsett hur skyldig någon bedöms vara.

Man skulle förövrigt kunna argumentera för att ansvaret vilar minst lika tungt, om inte tyngre, hos de som klubbat igenom lagen. Om en regeländring innebär FLER allvarligt skadade och dödade, då är det de styrande som bör skaka galler.
 
Last edited:

Marie

Banned
Återigen, det är idioten som väljer att strunta i lagstiftningen - hur idiotisk den än kan tyckas vara - som är den ansvarige och den ende som kan - och skall - klandras.
Gillar man inte lagstiftningen så finns det politiska vägar att använda för att försöka ändra den. Att försöka smita undan polismakten är ingen acceptabel metod att protestera mot gällande lag.
Om inte gällande lag upprätthålles med till buds stående medel hamnar vi snart i anarki. Det är brottslingen som väljer att vara brottsling.
 
Last edited:

Avarage

New member
I sak har du rätt Marie. Ansvarig för handlingen som sådan är självklart föraren som kör för fort/vårdslöst. Men vi människor kan, hör och häpna, påverka varandra på gott och ont. De flesta människor påverkas när de blir jagade oavsett vem som jagar eller varför.

Polisen slutar inte jaga en brottsling hur enkelt som helst, det vill till att man gör bedömningen att det är fara för människoliv att fortsätta jakten för att man helt skall avbryta efterföljandet. Och man gör det just av den anledningen att man VET att man påverkar till ett ännu farligare beteende om man fortsätter.

Vems felet är hjälper inte den oskyldige som drabbas. Men med ditt resonemang menar du på att man skall inte ta någon hänsyn till de oskyldigas säkerhet vilket är ett minst sagt omodernt sätt att resonera och som inte hör hemma på 2000-talet. Vilket också visas i hur polis idag väljer att jobba.
 

Marie

Banned
... och vilket leder till att buset tar sig allt större "friheter" vilket innebär en riskhöjning för hela samhället. Nolltolerans är enda vägen framåt.

Givetvis har detta ett pris, men det måste vi vara redo att betala. Man får inte vara så djäkla blödig
 
Last edited:

Avarage

New member
... och vilket leder till att buset tar sig allt större "friheter" vilket innebär en riskhöjning för hela samhället. Nolltolerans är enda vägen framåt.

Givetvis har detta ett pris, men det måste vi vara redo att betala. Man får inte vara så djäkla blödig

Visst är det lätt att sätta andra människors liv i farozonen. Det är inte du som förlorar ditt barn utan någon annan...

Inse Marie din inställning är gamaldax och förlegad. Som tur är jobbar man inte på det sättet i alla lägen längre. Man har en mer dynamisk beslutsprocess och fattar olika beslut beroende på läge = klokt och sunt. OCH det räddar liv, oavsett vad du tror.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Tja, jag ska akta mig för att inte delta i denna diskussion för ingående..

I Vaxholm, var moppe pojkarna medvetna om att om Snut-ingvar kom, då var det bara att slänga hjälmen i backen, för så blev det farligt - och då fick Ingvar inte sätta efter, vilket pojkarna visste om och självfallet utnyttjade .. Dvs fritt fram att rajse på trimmade mopper. Nu var Ingvar ganska fiffig så det blev hembesök hos grabbarna´s mamma och pappa! Och efter vad jag förstod, var det ganska få föräldrar som sen tog sitt ansvar.
Jag tolker detta som ex. på Marie´s förväntning om anarki - redan var verklighet i Vaxholm för flera år sedan.

Dvs om polisen nu inte kan lösa uppgiften om att alla motorcyklister håller hastighets gränserna - inklusive "extreme fart åkare" - då måste civil samhället lösa uppgiften istället! Blir det då konsekvensen att Trafikverket som äger ansvaret för trafiksäkerheten, pålägger hojåkarna´s branche organisation SMC att se till att hastighets gränserna respekteras. Istället för polisen som står maktlösa, eftersom folk kan skadas under verksamhets utövning, eller som har brist på resurser. (Glöm inte att endast ca. 45% av trafikanterna håller hastighets gränserna)..

? Sku det vara rimligt att ge SMC ansvar / del i ansvar, i en sådan fråga..
 

Marie

Banned
Visst är det lätt att sätta andra människors liv i farozonen. Det är inte du som förlorar ditt barn utan någon annan...

Och hur vet det?
Det kan lika lätt drabba mina barn eller barnbarn, jag har ju några stycken av vardera (4 barn och 3 barnbarn så här långt)
 

CB_Tobbe

New member
Och hur vet det?
Det kan lika lätt drabba mina barn eller barnbarn, jag har ju några stycken av vardera (4 barn och 3 barnbarn så här långt)

Det är väl inte helt osannolikt att jakten går på GC banor i bostadsområden om det gäller att skaka av sig en bilburen polis patrull. Då är risken stor att både gärningsman och polisen riskerar att köra på lekande barn som vistas där i hopp om en någorlunda trygg trafikmiljö.
 

gundj

New member
Ska bli spännande att läsa lokaltidningen i morgon.
Strax efter att jag läste denna tråden gick jag ut i trädgården en sväng.
Då hör jag en hoj som drar till varvstopp på varje växel ut ur samhället 3 km bort. Strax efter passerar han min lilla plätt i 200 + och strax efter ligger en civil polisbil med blåljus igång men inga sirener.
Dom låg på "lagom" avstånd bakom men höll avståndet under sträckan jag såg dom.
Men vägen kroknar en bit bort, undrar hur det gick.
Men blir det tjafs om att polisen stressade föraren så anmäler jag mig som vittne till deras fördel.
 

K0m4

New member
Oj, gammal tråd. Måste bara säga att folk som Marie är en av de största anledningarna till att jag flyttade från Sverige för mer än tio år sedan. Ditt exempel från Österrike är roligt - jag bodde där ganska många år. Din erfarenhet att polisen där 'gör sitt jobb', är förvisso liknande min i slutsats, men min är utifrån att de bryr sig om överträdelser som har nån betydelse. Det går igen på kontinenten. Jag minns ett tyskt forum där en polis svarade någon som du, med infallsvinkeln att dylika individer som stör sig på överträdelser som antingen inte ens är överträdelser eller har föga eller ingen betydelse (tror fallet ifråga var om högljudda motorcyklar) och ringer polisen stup i kvarten, enbart snor resurser och tid från polisen att faktiskt göra sitt job där det räknas. Han använde ett betydligt mindre smickrande språk om denne individ.

En anekdot om de olika rättssystemen: den enda fartkontroll jag åkt dit i var där - 139 på en 100-väg då han mätte precis under en omkörning. Var orolig för konsekvenserna, men fick €35 i böter och en förmaning om vilken tur jag hade haft att han inte hade mätt en km/h högre, då det hade blivit hela dubbla kostnaden... Fick kämpa för att hålla mig för skratt.. De är ett roälksande folk, centraeuropéerna, förmodligen för att det finns så förbenat mycket folk på samma plats, så om hojen däremot hade låtit för mycket hade jag förmodligen fått ställa den och gå hem.

Angående trådtopic: jo, många MC-ägare med modifieringar förbättrar avsevärt sin MC, även ur trafiksäkerhetssynpunkt. Fjädring, bromsar, drivpaket, bara för att nämna några exempel. Vi har ju trots allt en viss självbevarelsedrift. Och jag har själv upplevt situationer där 'loud pipes saved my life', även i Sverige där bilförare börjar bli allt mer lika amerikaner i sitt uppmärksamhetsomfång. Och som nån skrev, alla marknadsmotorcyklar är en kompromiss, och var och en har olika behov. Och som nån annan skrev, den som skruvar på sin hoj är betydligt bättre medveten om skicket än nån som bara litar på besiktningen vartannat år. En kedja håller inte länge när den väl börjat sjunga på sista versen exvis. Det finns inga möjligheter för en lagskrivare att ta alla olika fall i beaktande när denne skriver en text, och därför är tolkning en väsentlig del av myndighetsutövande. Du har fel när du förutsätter att man kan använda texttolkning som ett slags religiös fanatiker. Den tyske polisen ovan är representativ för de poliser i Sverige jag haft möjlighet att prata om detta med. Tack och lov.

Och till syvende och sidst, du har ingen rätt att tala om för nån vad denne tycker är snyggt, funktionellt, ballt, eller bra/dåligt på sin motorcykel. Du har faktiskt, såvida du inte är polis eller besiktningsman, inte ens rätt att bedöma vad som är lagligt eller ej. Det finns all anledning att byta blinkers på sin hoj, om originalet inte uppfyller mina estetiska önskemål. Vad jag lägger mina pengar på har varken du eller någon annan med att göra.
 
Top