stopp med modifiering av MC.....

SuperRetard

New member

Men ljuset har den där EU/EC eller vad det nu heter -märkningen och är alltså godkänt, helsystemt mullrar månne lite mer på tomgång, men ändå mindre än vilken glidare som helst, och på höga varv klarar det RR-reglementet som är betydligt hårdare än trafiklagen. Avsaknaden av kat och den ändrade elektroniken då om nån vill nåt om det...

Men inget av det här är ju nytt under solen rent juridisk, frågan är ju om det kommer börja tillämpas (vilket inte varit ett problem tidigare som jag upplevt det).

En kompis här blev stoppad med sin SuperDuke R med HP-pipor, miniblinkers, inflyttat skylt och allt annat normalt bling. nästan 5000 i böter och det var bara för att han fick "mängdrabatt".

Resultatet blir ju bara att fler och fler blir outlaws och skiter i att stanna - är det bra?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Bara ett klarläggande. SMC och FEMA försöker minimera restriktionerna för att modifiera en MC. Krav på eventuell ny besiktning ska varje medlemsland få göra - det ska inte EU besluta. Ingrepp som betyder höjda avgasemissioner och/eller buller = är inte Ok och kommer inte heller att bli det med de nya typgodkännandereglerna. Detta är en fråga som bara FEMA driver. MC-ägare vill ha rätten att modifiera sin MC. Eller amatörbygga en hoj vilket många vill i de nordiska länderna. Därför försöker vi få regler i EU som tillåter detta och sedan ger varje medlemsland möjlighet att ha egna nationella regler.
 

Jåke

New member
Jag är övertygad om att ni gör vad ni kan, Maria. :)

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.
 

lime

Skriver inte
Hojåkning är för många en mycket personlig aktivitet, där en stor del av intresset ligger i att modifiera sin motorcykel så att den på olika sätt passar ägararen i fråga om prestanda och utseende. För många handlar det om att hålla den i originalskick, men det gäller långt ifrån alla.

Finns det statistik på det? Hur många modifierar sin motorcykel på ett sådant sätt att det påverkar prestanda eller avgasutsläpp? Hur många modifierar sin mc på något annat sätt? Att sätta på packväskor, är det en modifiering? Stompgripps? Andra fotpinnar?

Jag uppfattar mycket av det som det pratas om som modifiering av sin motorcykel som saker som på en bil kan jämföras med att flytta på sätet och ratten eller att välja vilken lukt man vill ha på spolarvätskan. Och det kommer ju att vara tillåtet även i fortsättningen.
 

lime

Skriver inte
Min dator kom med 2GB minne från fabrik. Jag stoppade i 4. + en tystare fläkt.
Synd att jag inte läste här först så att jag visste att det var onödigt.

Lödde du om minneskortplatserna och uppgraderade buss-chippen samtidigt eller lät du de vara som de var? Och heder åt dig som byter ut ditt standardsystem till något som låter mindre. Du har pluggat i en DB-killer i orginalsystemet på din hoj också? ;)

Seriöst Peter, du kan argumentera bättre än så. Hade du pratat om att överklocka din processor med 30% eller att löda om komponenter för fler MIPS så hade det varit okej. Men att göra en jämförelse som närmast kan liknas med att tanka eller byta däck... njea...
 

lime

Skriver inte
Ingrepp som betyder höjda avgasemissioner och/eller buller = är inte Ok och kommer inte heller att bli det med de nya typgodkännandereglerna.

Det här är ju faktiskt en intressant punkt du pekar på Maria. Det vi pratar om att ska förbjudas är inte tillåtet ens idag, men många gör det ändå. Att det sedan inte finns regelverk som gäller inom hela EU-handelsområdet är en helt annan sak.
 
Det här är ju faktiskt en intressant punkt du pekar på Maria. Det vi pratar om att ska förbjudas är inte tillåtet ens idag, men många gör det ändå. Att det sedan inte finns regelverk som gäller inom hela EU-handelsområdet är en helt annan sak.

Bygga om sporthoj. Smärre modifieringar typ avgassystem/ ECU, fotpinnar, kopplingshantag, kraschpuckar, div kolfiber detaljer osv är ju vanligt. Som tidigare påpekats så är även i nuläget förbjudet att ändra Avgas/ECU men ändå gör många det. Dock påverkar det inte fordonets egenskaper i någon större omfattning.

Pratar vi om ”Chopper /Customspåret”, raka motsatsen till sporthojsmodifiering, så går det ju mer eller mindre ut på att ändra. Ibland innebär förändringen, typ flera meter framgaffel, abnorm fyrkantsprofil på bakhjul, avsaknad av fjädring bak, att man får katastrofala köregenskaper:(. Ska man bara titta på hojen eller endast finglida med den så spelar det ju ingen roll, men det hör ju inte hit. Fordonet blir ej trafiksäkert vare sig för brukaren eller omgivningen. Jag har absolut inget emot att folk bygger om (skoj att titta på) men man får nog ha förståelse för att myndigheter vill reglera det hela.

Om jag själv bryter mot regelverket så får jag värdera hur mycket det är värt.

T.ex:
Avgas /ECU Jag tar den risken. Man behöver ju inte bullra i tätort i onödan, mao minska risken.

För liten nummerplåt eller omflyttad framför bakhjulet, inte värt risken då en sådan modifiering är helt betydelse lös i det stora hela och bara lockar till sig polisens ögon. Därmed kanske man kanske man får problem med något annat typ buller som bonus……

Vi väljer till stor del själva ;).

/Peter
 

gundj

New member
Intressant att fler skriver att de kan tänka sig att strunta i att stanna på polismans order och hellre försöka komma undan, hur tänker ni då?
 

Hansi

Skrivit för mycket
Intressant att fler skriver att de kan tänka sig att strunta i att stanna på polismans order och hellre försöka komma undan, hur tänker ni då?

Förutom att jag lite provocerande skrev
...risk att vi försöker smita från poliskontroller...
så är det ett enda inlägg från Hund där han skriver att det skulle kunna vara ett tänkbart alternativ att inte stanna...

Så så mycket "fler" som skriver kan jag inte hitta i just den här tråden. Liknande trådar på sporthoj.com har sett ungefär likadana ut, rätt mycket kaxighet i skrivandet men förhoppningsvis visar de flesta bättre omdöme i verkligheten.

Jag tror att i verkligheten finns det individer som av olika anledningar väljer att inte stanna. Några kanske till och med provocerar fram en jakt för spänningens skull. Andra kan ha större anledning än ett felaktigt avgassystem eller felplacerad registreringsskylt att låta bli att stanna. Påverkad av alkohol eller narkotika, stulen hoj, inget körkort eller "känd av polisen" osv. Några kanske gör det bara för att "dom vet att dom kan".

Frågar man polisen om statistik så hoppas jag man kan se att det är undantagsfall och att de flesta stannar och tar sitt ansvar.
 
Jag tror att i verkligheten finns det individer som av olika anledningar väljer att inte stanna. Några kanske till och med provocerar fram en jakt för spänningens skull. Andra kan ha större anledning än ett felaktigt avgassystem eller felplacerad registreringsskylt att låta bli att stanna. Påverkad av alkohol eller narkotika, stulen hoj, inget körkort eller "känd av polisen" osv. Några kanske gör det bara för att "dom vet att dom kan".

Frågar man polisen om statistik så hoppas jag man kan se att det är undantagsfall och att de flesta stannar och tar sitt ansvar.

Vad nu skälet än är så finns det på de flesta fordon en nummerskylt som identifikation. Mao ganska meningslöst att försöka dra :).

Ung arg man som ”drar”
Jag kan förstå att man gör uttalanden som riktas åt det hållet när man genomgått processen att bli bötfälld för bagateller som miniblinkers, felaktig skylt, ljudligt avgassystem. Polismyndigheten gör då och då övertramp i sådana här ärenden vilket spär på ilskan hos många individer. Det betraktas som översitteri - Översitteri är fult!

Den bekväme byråkraten säger ju att reglerna ska följas…… Nja prioritera rätt saker istället, dvs sådant som har med trafiksäkerhet att göra.

Det enda man kan rekommendera folk är att skit i modifieringar som i sig är betydelselösa och mest ställer till problem enligt ovan. (Man blir bara förbannad och fattig).

Undantag för logiken ovan är ju de som framkallar jakt för spänningens skull. Det går ju inte att styra.

/Peter
 
Last edited:

Peter1980

New member
Vad nu skälet än är så finns det på de flesta fordon en nummerskylt som identifikation. Ganska meningslöst ätt försöka dra.

Blir iofs lite OT, men eftersom vi inte har ägaransvar i det här landet så spelar det ingen roll att de har regnumret.
Så länge ägaren nekar till att det är denne som kört vid tillfället så kan de inte göra någonting. Så i praktiken måste de ta föraren på bar gärning för att kunna utmäta något straff, detta utnyttjas flitigt av en del personer.
 

SuperRetard

New member
1. ...så är det ett enda inlägg från Hund där han skriver att det skulle kunna vara ett tänkbart alternativ att inte stanna...


2. Frågar man polisen om statistik så hoppas jag man kan se att det är undantagsfall och att de flesta stannar och tar sitt ansvar.

2. Frågar man polisen så är det många som är så att de knappt försöker stoppa en hoj som ser sportig ut för att de VET att de är chanslösa. Åtminstone är det den bild jag fått av min skara polisvänner häromkring.

1. Och för att förtydliga så stannar jag om jag blir stoppad, men till 85% för att jag inte vill spä på fördomarna om "oss" och för att jag tycker det är "rätt", och 15% för att jag är rädd att åka dit på nåt värre.

Om polisen kategoriskt börjar bråka om småsaker, så VET jag att jag åker dit, och ärligt talat är det inte så svårt att köra ifrån dem. Jag har ett starkt rättspatos, men det omfattar inte meningslösa regler som slår åt alla håll!
 
Blir iofs lite OT, men eftersom vi inte har ägaransvar i det här landet så spelar det ingen roll att de har regnumret.
Så länge ägaren nekar till att det är denne som kört vid tillfället så kan de inte göra någonting. Så i praktiken måste de ta föraren på bar gärning för att kunna utmäta något straff, detta utnyttjas flitigt av en del personer.

Inget ägaransvar – Nej visst, det har du ju alldeles rätt i :). Dock kan du ju aldrig vara säker på vad en rättsprocess i domstol för med sig om det väcks åtal. Risken finns att man ryker dit på ett eller annat vis. För att inte tala om obehaget att ta sig igenom det……..

/Peter
 

Marie

Banned
Ung arg man som ”drar”
Jag kan förstå att man gör uttalanden som riktas åt det hållet när man genomgått processen att bli bötfälld för bagateller som miniblinkers, felaktig skylt, ljudligt avgassystem. Polismyndigheten gör då och då övertramp i sådana här ärenden vilket spär på ilskan hos många individer. Det betraktas som översitteri - Översitteri är fult!

Den bekväme byråkraten säger ju att reglerna ska följas…… Nja prioritera rätt saker istället, dvs sådant som har med trafiksäkerhet att göra.

Om inte miniblinkers som är provade och godkända skulle vara något som har med trafiksäkerhet att göra, så undrar då jag var man skall dra gränserna.
Vad är det för fel med de blinkers som skickades med från fabrik? De är godkända, och de både syns som de skall och fungerar.

Likadant är det med bullriga avgassystem. Den enda funktion de har är att störa omgivningen, och därmed skall även dessa sättas åt.
Staten tillhandahåller mot avgift registreringsskylt av korrekt storlek och utseende. De motorcyklar som är typgodkända har också en förberedd plats för nummerskylt av korrekt format och utseende, så det finns inga som helst skäl att använda någonting annat.

Vill man bygga sin hoj efter eget huvud för att åstadkomma någonting estetiskt tilltalande, så är väl det helt okej. Men i så fall handlar det om ett utställningsföremål som skall transporteras till och från utställningarna på kärra eller i transportbil, och hemmabygget har definitivt ingenting i trafiken att skaffa.
Jag är helt överens med EU-byråkraterna, att all denna förbaskade hemslöjd skall bort från våra gator och vägar.

Jag förespråkar snarare en nolltolerans från polisens sida, så att det kanske någon gång blir ordning. Och i det ingår att så långt det är tekniskt möjligt jaga och förfölja även motorcyklister som försöker fly. Om dessa därvid skulle råka köra ihjäl sig - nämen vad synd... De är enbart själva skuld till det i så fall. Tidningarna borde också låta bli att skriva snyftvalser efteråt.
 
Last edited:
Om inte miniblinkers som är provade ...........

Likadant är det med bullriga avgassystem...........

Staten tillhandahåller mot avgift registreringsskylt..............

Vill man bygga sin hoj efter eget huvud..........

Jag förespråkar snarare en nolltolerans från polisens sida.............

Marie,

Miniblinkers - blinkar lika skarpt som OEM dito.

Ljuddämpare – Är oftast bara en komponent av flera med avsikten öka flödet genom motorn (ECU filter osv)…. Eftersom MC normalt inte har turbo blir påverkan på effekten liten men ”naggande god”. Man får vara tekniskt intresserad för att ta emot argumenten.

Nummerplåt, ren estetik…….

Punkterna ovan får absolut ses som bagateller!

I övrigt… Det du skriver gynnar det byråkratiska resonemanget.

Hur polisen ska agera – Det du förespråkar är just så jag inte vill ha det, jag vill ha valfrihet där det är möjligt. Hoppas att du inte är trafikpolis.

Vi är således 100% oeniga i frågan!!

Men åndå - Gott Nytt år Marie /Peter
 

Marie

Banned
Marie,

Miniblinkers - blinkar lika skarpt som OEM dito.

Ljuddämpare – Är oftast bara en komponent av flera med avsikten öka flödet genom motorn (ECU filter osv)…. Eftersom MC normalt inte har turbo blir påverkan på effekten liten men ”naggande god”. Man får vara tekniskt intresserad för att ta emot argumenten.

Nummerplåt, ren estetik…….

Punkterna ovan får absolut ses som bagateller!

I övrigt… Det du skriver gynnar det byråkratiska resonemanget.

Hur polisen ska agera – Det du förespråkar är just så jag inte vill ha det, jag vill ha valfrihet där det är möjligt. Hoppas att du inte är trafikpolis.

Vi är således 100% oeniga i frågan!!

Men åndå - Gott Nytt år Marie /Peter

Miniblinkers - hur vet du att de har korrekt synbarhet (ljusstyrka, färg och synbarhetsvinklar) om de inte är typgodkända?

Ljuddämpare - Effekten är avpassad till de krav på avgasemissioner och buller som finns. Ändrar du på motorns kringutrustning är risken stor att dessa parametrar påverkas negativt, och därför är det självklart att sådana åtgärder skall förbjudas. Önskar du mer motoreffekt bör väl den korrekta åtgärden vara att köpa en hoj med mera effekt från fabrik, godkänd och klar, i stället för att laborera på egen hand, med andra människors välbefinnande och hälsa i riskzonen?

Nummerplåten har utformats med hänsyn till läsbarhet mm, och finns inga skäl att ändra på så vida inte styrande regelverk ändras.

Självklart gynnar det jag skriver det byråkratiska resonemanget. Jag ser ju det byråkratiska resonemanget som den bas för ett fungerande samhälle, som är värd att försvara.

Som jag redan skrivit, så får folk gärna bygga om så mycket de vill, om alsterna stannar vid att vara utställningsföremål, dvs så länge inte deras alster hamnar i trafiken med de risker det innebär, eller startas upp och onödigtvis förorenar omvärlden med buller och avgaser.

Nej - tyvärr är jag inte trafikpolis... :(
 

SuperRetard

New member
Ljuddämpare - Effekten är avpassad till de krav på avgasemissioner och buller som finns. Ändrar du på motorns kringutrustning är risken stor att dessa parametrar påverkas negativt, och därför är det självklart att sådana åtgärder skall förbjudas. Önskar du mer motoreffekt bör väl den korrekta åtgärden vara att köpa en hoj med mera effekt från fabrik, godkänd och klar, i stället för att laborera på egen hand, med andra människors välbefinnande och hälsa i riskzonen?

Det roliga med dig är att du åtminstone sagt att du är ingenjör, och ändå tror att det "ingenjören utvecklat inte går att förbättra".

Och gällande ljuddämpare undrar jag lite om följande:

En R6 original är helt godkänd för gata, typad som är från fabrik. Trots det klarar den inte de ljudkrav som ställs på landets banor.

En Xj6 med öppet eftermarknadssystem däremot, når knappt nära gränsen för de krav som ställs på banorna.

Samma tillverkare, samma motorkonfiguration, samma slagvolym..

Kan du förklara ditt resonemang en gång till är du snäll, för det går verkligen inte ens ihop i min otekniska ekonomhjärna.
 

gundj

New member
Förutom att jag lite provocerande skrev så är det ett enda inlägg från Hund där han skriver att det skulle kunna vara ett tänkbart alternativ att inte stanna...

Så så mycket "fler" som skriver kan jag inte hitta i just den här tråden. Liknande trådar på sporthoj.com har sett ungefär likadana ut, rätt mycket kaxighet i skrivandet men förhoppningsvis visar de flesta bättre omdöme i verkligheten.

Jag tror att i verkligheten finns det individer som av olika anledningar väljer att inte stanna. Några kanske till och med provocerar fram en jakt för spänningens skull. Andra kan ha större anledning än ett felaktigt avgassystem eller felplacerad registreringsskylt att låta bli att stanna. Påverkad av alkohol eller narkotika, stulen hoj, inget körkort eller "känd av polisen" osv. Några kanske gör det bara för att "dom vet att dom kan".

Frågar man polisen om statistik så hoppas jag man kan se att det är undantagsfall och att de flesta stannar och tar sitt ansvar.

Ditt egna inlägg #15 då? Hoppas du bara är lite kaxig på forumet du också då.
 

Hansi

Skrivit för mycket
Ditt egna inlägg #15 då? Hoppas du bara är lite kaxig på forumet du också då.

Jag ville bara belysa ett inte helt otänkbart scenario där fler hojåkare reagerar på "övervåld" från myndigheternas sida, när polisen istället för att ge lite böter i praktiken kan göra ens fordon obrukbart medan man väntar i jag vet inte hur många veckor på en tid för registreringsbesiktning, genom att ägna sig åt lite "civil olydnad" och bortse från att dom står och vinkar vid vägkanten.
 

Marie

Banned
Jag ville bara belysa ett inte helt otänkbart scenario där fler hojåkare reagerar på "övervåld" från myndigheternas sida, när polisen istället för att ge lite böter i praktiken kan göra ens fordon obrukbart medan man väntar i jag vet inte hur många veckor på en tid för registreringsbesiktning, genom att ägna sig åt lite "civil olydnad" och bortse från att dom står och vinkar vid vägkanten.

Att det är toklång väntetid på registreringsbesiktning på många håll är väl knappast någonting polisen skall ta hänsyn till. Det är en sak mellan fordonsägaren och besiktningsföretagen.

Dessutom visar din attityd att det är rätt väg att gå. "lite böter" är ju uppenbarligen ingenting som bekymrar dem som betraktar lagar och förordningar som trams och bagateller. Men du antyder att det skulle vara kännbart att fordonet blir "obrukbart".

Det enda som förvånar mig i det läget är ju att inte samma klientel även skiter i föreläggandena, det vore ju annars logiskt.....
 
Last edited:
Top