Det här är ju faktiskt en intressant punkt du pekar på Maria. Det vi pratar om att ska förbjudas är inte tillåtet ens idag, men många gör det ändå. Att det sedan inte finns regelverk som gäller inom hela EU-handelsområdet är en helt annan sak.
Bygga om sporthoj. Smärre modifieringar typ avgassystem/ ECU, fotpinnar, kopplingshantag, kraschpuckar, div kolfiber detaljer osv är ju vanligt. Som tidigare påpekats så är även i nuläget förbjudet att ändra Avgas/ECU men ändå gör många det. Dock påverkar det inte fordonets egenskaper i någon större omfattning.
Pratar vi om ”Chopper /Customspåret”, raka motsatsen till sporthojsmodifiering, så går det ju mer eller mindre ut på att ändra. Ibland innebär förändringen, typ flera meter framgaffel, abnorm fyrkantsprofil på bakhjul, avsaknad av fjädring bak, att man får katastrofala köregenskaper
. Ska man bara titta på hojen eller endast finglida med den så spelar det ju ingen roll, men det hör ju inte hit. Fordonet blir ej trafiksäkert vare sig för brukaren eller omgivningen. Jag har absolut inget emot att folk bygger om (skoj att titta på) men man får nog ha förståelse för att myndigheter vill reglera det hela.
Om jag själv bryter mot regelverket så får jag värdera hur mycket det är värt.
T.ex:
Avgas /ECU Jag tar den risken. Man behöver ju inte bullra i tätort i onödan, mao minska risken.
För liten nummerplåt eller omflyttad framför bakhjulet, inte värt risken då en sådan modifiering är helt betydelse lös i det stora hela och bara lockar till sig polisens ögon. Därmed kanske man kanske man får problem med något annat typ buller som bonus……
Vi väljer till stor del själva
.
/Peter