stopp med modifiering av MC.....

Miniblinkers - hur vet du att de har korrekt synbarhet (ljusstyrka, färg och synbarhetsvinklar) om de inte är typgodkända?

Ljuddämpare - Effekten är avpassad till de krav på avgasemissioner och buller som finns. Ändrar du på motorns kringutrustning är risken stor att dessa parametrar påverkas negativt, och därför är det självklart att sådana åtgärder skall förbjudas. Önskar du mer motoreffekt bör väl den korrekta åtgärden vara att köpa en hoj med mera effekt från fabrik, godkänd och klar, i stället för att laborera på egen hand, med andra människors välbefinnande och hälsa i riskzonen?

Nummerplåten har utformats med hänsyn till läsbarhet mm, och finns inga skäl att ändra på så vida inte styrande regelverk ändras.

Självklart gynnar det jag skriver det byråkratiska resonemanget. Jag ser ju det byråkratiska resonemanget som den bas för ett fungerande samhälle, som är värd att försvara.

Som jag redan skrivit, så får folk gärna bygga om så mycket de vill, om alsterna stannar vid att vara utställningsföremål, dvs så länge inte deras alster hamnar i trafiken med de risker det innebär, eller startas upp och onödigtvis förorenar omvärlden med buller och avgaser.

Nej - tyvärr är jag inte trafikpolis... :(

Miniblinkers – Det finns något som heter E-märkning av fordonsbelysning, gäller även miniblinkers. Man köper lämpligen E-märkta mini blinkers för att vara på säkra sidan. E-märkningen klassar bl.a. ljusstyrkan. Sedan finns det avstånds gränser mellan blinkersen som besiktningen vill ha uppfyllda. Har inga själv men kompisarnas blinkar tydligt.

Ljuddämpar byte. Som jag tidigare nämnde så är detta ett stort ämne. I korthet:

Själv har jag valt ett OEM optionpaket (original equipment manufacturer) med märkesloggan på, som består av de nödvändiga komponenter vilket även inkluderar annan motor styrenhet (ECU). Det har bl.a. fört med sig avsevärd viktbesparing effektivare förbränning samt mindre bränsleförbrukning. Det hela är installerat av aukt. märkesverkstad. Jag har således fått information om vad förändringen innebär. Har även bullertestat med gott resultat i samband med en bandag (ej SBP).

De flesta standardhojar lämnar en del övrigt att önska vad det gäller mappning av mjukvaran. Den går nästan alltid att förbättra vilket givetvis sparar miljön (om den är utförd av kompetent tekniker).

Om man endast byter ljuddämpare mot en mer luftig sådan blir möjligen avgaseffekten att hojen går lite magert och således släpper ut mindre. Detta är ju inte den metod man föredrar.

Nummerskylt – har inget mer att säga utan anser det hela utrett. Det finns ju en egen tråd om alternativa nummerskyltar på forumet. Kör själv med lagstadgad skylt.

Det finns något som är starkt underskattat i denna värld - Sunt förnuft. Det senare kan man med fördel använda som komplement till regelverket.

För övrigt vill man spara miljön – kör mindre – det är det effektivaste sättet :)

/Peter
 
Last edited:

Marie

Banned
Miniblinkers – Det finns något som heter E-märkning av fordonsbelysning, gäller även miniblinkers. Man köper lämpligen E-märkta mini blinkers för att vara på säkra sidan. E-märkningen klassar bl.a. ljusstyrkan. Sedan finns det avstånds gränser mellan blinkersen som besiktningen vill ha uppfyllda. Har inga själv men kompisarnas blinkar tydligt.

Du skrev ingenting om att det handlade om e-märkta miniblinkers. Det finns en hel uppsjö utan märkning också, och det var beträffande dem som jag skrev att man inte vet ett smack om synbarheten.
Inte för att jag kan inse något skäl att byta blinkers till miniutföranden, men monterar man typgodkända grejer (e-märkta) så må det väl vara acceptabelt.
 

powerglide

New member
Nummerplåten har utformats med hänsyn till läsbarhet mm, och finns inga skäl att ändra på så vida inte styrande regelverk ändras.

Så varför är det ok att ha miniskylt på bil men inte på hoj?
Varför sätts det inte ut varningsskyltar när snabelbilen varit på plats?
Varför används vajerräcken och inte riktiga räcken med underglidningsskydd?
Etc.

Självklart är det byråkratidioter som bråkar med oss :mad:
 

Marie

Banned
Så varför är det ok att ha miniskylt på bil men inte på hoj?

Jag har inte påstått att jag tycker att de sk USA-formatskyltarna som transportstyrelsen numera tillhandahåller är OK. De var en eftergift för USA-bilsfantasterna, men nu råkar vi vara i Europa, och då får väl bojsänkena från andra sidan Atlanten modifieras så att europeiska skyltar kan monteras.:p

Det hade mer än väl räckt med två skyltmodeller så som det var från början, men idag försedda med EU-märke.
En enradig för företrädesvis bilar och en tvåradig för företrädesvis mc, och då i det lite större format det var från början.


Det funkade i mitten av 70-talet, och det skulle funka precis lika bra idag.
 
Därför att i en demokrati är politiker opportunister och därmed vindflöjlar....:(

……vilket får mig att dra slutsatsen att alla regler inte är förnuftsbaserade (har jag vetat i nästan en hel mansålder). Mao det finns anledning att tolka / praktisera dem med hjälp av eget sunt förnuft :tummenupp !

/Peter
 

Marie

Banned
……vilket får mig att dra slutsatsen att alla regler inte är förnuftsbaserade (har jag vetat i nästan en hel mansålder). Mao det finns anledning att tolka / praktisera dem med hjälp av eget sunt förnuft :tummenupp !

/Peter

Vilket dock i sin tur medför att böter / "förnuftskatt" kan komma att taxeras ut, och utgör riskmomentet i ditt resonemang......:wink:
 

SuperRetard

New member
Vilket dock i sin tur medför att böter / "förnuftskatt" kan komma att taxeras ut, och utgör riskmomentet i ditt resonemang......:wink:

En polis jag tränade kamp med för länge sen sa en gång:

"Lagen är till för dem som inte kan tänka själva"


Förmodligen den vettigaste polis jag känt. Dessutom, åtminstone inom andra lagområden än trafikförordningen, så är det uttryckligen så att lagen ska "tillämpas vid behov". Det finns alltså inget skäl till analog tolkning och paragrafrideri ens enligt lagen självt.
 

Marie

Banned
En polis jag tränade kamp med för länge sen sa en gång:

"Lagen är till för dem som inte kan tänka själva"


Förmodligen den vettigaste polis jag känt. Dessutom, åtminstone inom andra lagområden än trafikförordningen, så är det uttryckligen så att lagen ska "tillämpas vid behov". Det finns alltså inget skäl till analog tolkning och paragrafrideri ens enligt lagen självt.
Och därmed är vi tillbaka på startpunkten, eftersom tyckandet kring vad som är vettigt och väsentligt går så vitt isär, just när det gäller fordon och trafik.....
:wink:

Och det är dessutom ett bekvämt sätt att uppfylla veckans ordningsbotsbeting för en lat polis, att ställa sig och taxera ut 'förnuftskatt'....
 

SuperRetard

New member
Och därmed är vi tillbaka på startpunkten, eftersom tyckandet kring vad som är vettigt och väsentligt går så vitt isär, just när det gäller fordon och trafik.....
:wink:

Och det är dessutom ett bekvämt sätt att uppfylla veckans ordningsbotsbeting för en lat polis, att ställa sig och taxera ut 'förnuftskatt'....

Därav min kommentar som inte alls rörde lagen, utan polisens tolkning av den. För varje dag skiter både medborgare, poliser och rättsväsende i saker som är "olagligt" för att det helt enkelt inte spelar någon roll. Lagen är till för att tillämpas när det finns ett behov, något som må strida mot lagen, men är harmlöst, behöver inte straffas ut.

Det här med helfordonsgodkännande ex. säkert 70% av alla svenska hojar faller ju på det om man väljer att hårddra det, saknar logik.
 

Marie

Banned
Mycket av problematiken bottnar att det runt om i Europa uppstått situationer där många känner sig störda av det buller som två grupper av motorcyklister åstadkommer. Dels "Customfolket" som oftast åstadkommer en förfärlig massa oljud utan att för den skull komma i åtnjutande av någon nämnvärd motoreffekt, dels en del sporthojsfolk som jagar varenda halv hästkraft som kan uppbringas. Till dessa båda grupper kommer sen en stor grupp 'vanliga motorcyklister' som tycker om att höra sin egen hoj 'mullra gott'.

Hade vi haft en lite större grad av självrannsakan och internt grupptryck / renhållning, så hade vi kanske inte behövt hamna i den här situationen?

Jag har för mig att jag sett en mojäng man sätter i cigguttaget på bilen och kopplar till bilstereon, så låter till och med en Nissan Micra som en stor amerikansk veåtta med öppet avgassystem - inuti kupén!

Skulle inte den här tekniken kunna komma till användning även på en hoj, så att den som vill ha 'mulligt ljud' skulle kunna få det så mycket han/hon vill - inuti sin egen hjälm?
Och sen kunde vi alla köra med tysta avgaspipor på våra hojar och slippa reta upp omgivningen?

Bara en idé till någon hugad uppfinnare?
 

SuperRetard

New member
Eller min hoj som säker bryter mot varenda lag du känner till. Växlarna går åt fel håll, färgen är fel mot reg.bevis, ljuset må vara godkänt men kommer från biltema, el-systemet är hembyggt, mappning, insug och utflöde av luft är ändrat, drevningen är oftast fel och jag har inga backspeglar.

Å andra sidan kör jag i stort sett aldrig på gata, och det som blir summerar till ca 50 mil/år (med den hojen) och då är det ToR bana 4 mil bort. Jag tar det piano och är väl medveten om att JAG måste vrida på huvet för att säkra att jag inte blir del i någon olycka.

Vad är faran? På vilket sätt är det viktigare att lägga resurser (skattepengar och framförallt polismans tid) på att jaga mig istället för att jaga rattfulla, buskörning i stan eller stulna fordon?

ALLT har en alternativkostnad. Och kostnaden för varje tagen "bov" är en annan som gick fri. Frågan är då vilken som är bäst att låta gå, och vilken man bör få fast?

Är verkligen en snällt körd hoj med helsystem värre än en buskörd originalhoj då? Är det värre än mamman som sitter och kör pillandes på stereon och spelandes wordfeud på iPhonen med ungar utan bälte i bak?
 

Marie

Banned
Eller min hoj som säker bryter mot varenda lag du känner till. Växlarna går åt fel håll, färgen är fel mot reg.bevis, ljuset må vara godkänt men kommer från biltema, el-systemet är hembyggt, mappning, insug och utflöde av luft är ändrat, drevningen är oftast fel och jag har inga backspeglar.

Å andra sidan kör jag i stort sett aldrig på gata, och det som blir summerar till ca 50 mil/år (med den hojen) och då är det ToR bana 4 mil bort. Jag tar det piano och är väl medveten om att JAG måste vrida på huvet för att säkra att jag inte blir del i någon olycka.

Vad är faran? På vilket sätt är det viktigare att lägga resurser (skattepengar och framförallt polismans tid) på att jaga mig istället för att jaga rattfulla, buskörning i stan eller stulna fordon?

ALLT har en alternativkostnad. Och kostnaden för varje tagen "bov" är en annan som gick fri. Frågan är då vilken som är bäst att låta gå, och vilken man bör få fast?

Är verkligen en snällt körd hoj med helsystem värre än en buskörd originalhoj då? Är det värre än mamman som sitter och kör pillandes på stereon och spelandes wordfeud på iPhonen med ungar utan bälte i bak?

Kanske lösningen vore att du tar din hoj på trailer till och från banan och skippar de där fyra milen försiktig gatkörning?

En sida av problematiken är ju att just du kanske hanterar detta ansvarsfullt, men ett antal mindre vettiga hojåkare ser din häftigt ombyggda hoj i trafiken och blir inspirerade att bygga om på liknande sätt, men med mindre kunskap och självkritik. Och sen kör de kanske åtta hundra mil i trafik och drar på och bullrar dessutom. Följden blir att "Svensson" börjar ligga på både politiker och polis att få slut på eländet.....

Sen är vi nog ense om att rattfyllon skall jagas, men för att man inte plockar dig, så innebär inte det med automatik att man tar ett rattfyllo istället....

Och sen finns det ju även sidan att en hård övervakning och att medborgarna får uppfattningen att riken att åka fast vid lagöverträdelser sannolikt förbättrar efterlevnaden av lagarna en del. Alltså påverkar kanske synen att en hårdmoddad hoj står invinkad vid vägkanten även ett presumtivt rattfyllo att hålla sig nykter bakom ratten? Levande poliser som arbetar med trafikkontroller, och faktiskt bötfäller är faktiskt av godo, även om det svider för en del som brutit mot 'bagatellregler'...

Mamman i ditt exempel betraktar nog att slarva med att spänna ungarna också som ett bagatellbrott, och så skall hon ju 'bara fem kvarter' till dagis....
 

SuperRetard

New member
Kanske lösningen vore att du tar din hoj på trailer till och från banan och skippar de där fyra milen försiktig gatkörning?

En sida av problematiken är ju att just du kanske hanterar detta ansvarsfullt, men ett antal mindre vettiga hojåkare ser din häftigt ombyggda hoj i trafiken och blir inspirerade att bygga om på liknande sätt, men med mindre kunskap och självkritik.

Jag kör ToR så sällan som möjligt, ibland är det dock svårt pga bilbrist i familia och då kör jag.

Och du tar ju just det jag är inne på. Det är inte valet av lyse, ljuddämpare, bromspump eller kåplack som är avgörande för säkerheten, utan BETEENDET. Om lagen då måste "förbjuda" alla ovan saker för att kunna få dit de som måste tokvarva sig genom bostadsområden 22.30 (eller 06.00 för den delen) eller åker bakhjul förbi dagis.. Kanon! Men då ska tillämpningen också gälla just dem.

Som det är nu släpper polisen ganska snabbt de som försöker smita för att de inser sig chanslösa. Medan de tar ut sina "aggressioner" på vanliga hojåkare som vill få en personlig touch på sin ögonsten men snällt stannar och förväntar sig ett alkotest - för att sen bli utskällda efter noter för att de är "livsfarliga i trafik och jävla idioter" (hände en vän som sällan eller aldrig kör för fort, i somras).

Vilka signaler sänder det mig? Polisen är bara ute för att leta fel och straffa med så mkt böter de kan!
 

Marie

Banned
Jag har varit ute för att få ta nackdelarna med en poliskår som är aktiv och sköter jobbet också. Jag blev inplockad med min husbil i Österrike för några år sedan och fick 500€ i böter plus körförbud på husbilen trots att den var nybesiktigad och godkänd med rent protokoll hos Svensk Bilprovning. Synen på kosmetisk - icke bärande - rost är en helt annan i Österrike jämfört med Sverige.

Jag har inte gnällt en enda bokstav över detta, och semestrar fortfarande i Österrike. Min husbil var helt klart inte enligt de krav på fordons skick som råder där, och då fick jag ta smällen lugnt och stilla. Inget att skrika om. Jag ser det som ett av prisen man får betala för en poliskår som verkligen sköter jobbet, och klarar upp även vanliga brott, så att man känner sig trygg i samhället, och inte känner att man måste låsa in varenda pinal med tredubbla lås, för att få ha dem kvar. Och är det någon vandal som ryckt upp några snökäppar i vägkanten så vet man att polisen kommer, säkrar spår, utreder ordentligt, annonserar efter vittnen och ta mig attan om de inte efter någon vecka haffat de skyldiga. Att de inte skulle komma efter ett inbrott vore helt otänkbart.

Jag irriterar mig däremot en del på den attityd som några här har, att de inte vill ta konsekvenserna av att de bryter mot - enligt egen uppfattning - skitbagateller. Då är det fel att polisen sköter sitt jobb - det finns nog annat och viktigare de kunde ägna sig åt!

Ett problem är att jag tyvärr har fått uppfattningen att svensk polis är lat. De plockar lätta objekt - moddade hojar är sittande fågel - men orkar i de flesta fall inte ens komma ut och undersöka brottsplatsen om man haft inbrott, man får vara glad om de sätter ned kaffekoppen och knappar in en anmälan på datorn, med en illa dold gäspning, och utredningen läggs ned samma dag - spaningsuppslag saknas.......
Inte ens när ett gäng ungdomar sköt riktiga nyårsraketer parallellt med marken direkt siktat mot människor iddes man sända någon patrull, man blev närmast utskälld att man ringde och störde........
 
Last edited:
Top