Peter_senior
Member
Miniblinkers - hur vet du att de har korrekt synbarhet (ljusstyrka, färg och synbarhetsvinklar) om de inte är typgodkända?
Ljuddämpare - Effekten är avpassad till de krav på avgasemissioner och buller som finns. Ändrar du på motorns kringutrustning är risken stor att dessa parametrar påverkas negativt, och därför är det självklart att sådana åtgärder skall förbjudas. Önskar du mer motoreffekt bör väl den korrekta åtgärden vara att köpa en hoj med mera effekt från fabrik, godkänd och klar, i stället för att laborera på egen hand, med andra människors välbefinnande och hälsa i riskzonen?
Nummerplåten har utformats med hänsyn till läsbarhet mm, och finns inga skäl att ändra på så vida inte styrande regelverk ändras.
Självklart gynnar det jag skriver det byråkratiska resonemanget. Jag ser ju det byråkratiska resonemanget som den bas för ett fungerande samhälle, som är värd att försvara.
Som jag redan skrivit, så får folk gärna bygga om så mycket de vill, om alsterna stannar vid att vara utställningsföremål, dvs så länge inte deras alster hamnar i trafiken med de risker det innebär, eller startas upp och onödigtvis förorenar omvärlden med buller och avgaser.
Nej - tyvärr är jag inte trafikpolis...
Miniblinkers – Det finns något som heter E-märkning av fordonsbelysning, gäller även miniblinkers. Man köper lämpligen E-märkta mini blinkers för att vara på säkra sidan. E-märkningen klassar bl.a. ljusstyrkan. Sedan finns det avstånds gränser mellan blinkersen som besiktningen vill ha uppfyllda. Har inga själv men kompisarnas blinkar tydligt.
Ljuddämpar byte. Som jag tidigare nämnde så är detta ett stort ämne. I korthet:
Själv har jag valt ett OEM optionpaket (original equipment manufacturer) med märkesloggan på, som består av de nödvändiga komponenter vilket även inkluderar annan motor styrenhet (ECU). Det har bl.a. fört med sig avsevärd viktbesparing effektivare förbränning samt mindre bränsleförbrukning. Det hela är installerat av aukt. märkesverkstad. Jag har således fått information om vad förändringen innebär. Har även bullertestat med gott resultat i samband med en bandag (ej SBP).
De flesta standardhojar lämnar en del övrigt att önska vad det gäller mappning av mjukvaran. Den går nästan alltid att förbättra vilket givetvis sparar miljön (om den är utförd av kompetent tekniker).
Om man endast byter ljuddämpare mot en mer luftig sådan blir möjligen avgaseffekten att hojen går lite magert och således släpper ut mindre. Detta är ju inte den metod man föredrar.
Nummerskylt – har inget mer att säga utan anser det hela utrett. Det finns ju en egen tråd om alternativa nummerskyltar på forumet. Kör själv med lagstadgad skylt.
Det finns något som är starkt underskattat i denna värld - Sunt förnuft. Det senare kan man med fördel använda som komplement till regelverket.
För övrigt vill man spara miljön – kör mindre – det är det effektivaste sättet
/Peter
Last edited: