stopp med modifiering av MC.....

peakupnorth

New member
Det här måste SMC ta tag i...
http://www.fastbikesmag.com/2011/12/07/europe-want-to-ban-you-from-modifying-your-bike/

Yes, Europe is once again getting its banana-straighteners out, and suggesting plans to measure our sausages. But sadly, it’s not so comical this time.


Imagine being told that it’s illegal to fit different wheels, or a 520 chain conversion, or an end can / full system to your bike. You know – that thing which is your own property. What next? Will they be able to tell us we can’t ride on Sundays because that’s when most bikers fall off? Or maybe it’ll be illegal to accelerate unless you’re bolt upright. Well, on Monday the European Parliament’s Internal Market and Consumer Protection (IMCO) committee voted through stringent proposals for the regulation, approval and market surveillance of motorcycles, three wheelers and quadricycles. The upshot of which is that modifying your bike could be rendered illegal.

The IMCO committee vote is an early stage of the legislative process and is in effect a recommendation to the European Parliament. If the European Parliament take the same view, it would mean that from 2014, measures to prevent power-train modifications (by the user that may have adverse effects on safety or the environment) must be devised and applied by manufacturers and also that owners must present their motorcycles for inspection after carrying out ‘substantial’ modifications ‘by the competent authorities’. It would also mean that as from 2016, tighter emission laws would apply and all machines would have to be fitted with ABS, not just those over 125cc as previously tabled.

The European Parliament final vote will be held in the New Year but on the positive side say the BMF, IMCO chairman Malcolm Harbour will conduct an impact assessment dealing with timelines, emission limits, ABS and anti-tampering measures, the outcome of which is expected to influence the European Parliament’s final vote.

Speaking after the vote, Chris Hodder, the BMF’s Government Relations Executive said: “Rather than protecting the right to enjoy their property, IMCO MEPs are recommending that it be curtailed. Some requirements such as those for durability and improved access to repair and maintenance information are good, but others that restrict the owners right to adapt and modify their own machines strike at the very core of motorcycling and are totally unnecessary.”

The BMF is now stepping up its lobbying of UK Government and MEPs through its membership of FEMA, the Federation of European Motorcyclists’ Associations. A detailed report on the IMCO vote will soon be available on the FEMA website.
 

Chopperbyggarn

New member
Det här måste SMC ta tag i...
http://www.fastbikesmag.com/2011/12/07/europe-want-to-ban-you-from-modifying-your-bike/

Yes, Europe is once again getting its banana-straighteners out, and suggesting plans to measure our sausages. But sadly, it’s not so comical this time.


Imagine being told that it’s illegal to fit different wheels, or a 520 chain conversion, or an end can / full system to your bike. You know – that thing which is your own property. What next? Will they be able to tell us we can’t ride on Sundays because that’s when most bikers fall off? Or maybe it’ll be illegal to accelerate unless you’re bolt upright. Well, on Monday the European Parliament’s Internal Market and Consumer Protection (IMCO) committee voted through stringent proposals for the regulation, approval and market surveillance of motorcycles, three wheelers and quadricycles. The upshot of which is that modifying your bike could be rendered illegal.

The IMCO committee vote is an early stage of the legislative process and is in effect a recommendation to the European Parliament. If the European Parliament take the same view, it would mean that from 2014, measures to prevent power-train modifications (by the user that may have adverse effects on safety or the environment) must be devised and applied by manufacturers and also that owners must present their motorcycles for inspection after carrying out ‘substantial’ modifications ‘by the competent authorities’. It would also mean that as from 2016, tighter emission laws would apply and all machines would have to be fitted with ABS, not just those over 125cc as previously tabled.

The European Parliament final vote will be held in the New Year but on the positive side say the BMF, IMCO chairman Malcolm Harbour will conduct an impact assessment dealing with timelines, emission limits, ABS and anti-tampering measures, the outcome of which is expected to influence the European Parliament’s final vote.

Speaking after the vote, Chris Hodder, the BMF’s Government Relations Executive said: “Rather than protecting the right to enjoy their property, IMCO MEPs are recommending that it be curtailed. Some requirements such as those for durability and improved access to repair and maintenance information are good, but others that restrict the owners right to adapt and modify their own machines strike at the very core of motorcycling and are totally unnecessary.”

The BMF is now stepping up its lobbying of UK Government and MEPs through its membership of FEMA, the Federation of European Motorcyclists’ Associations. A detailed report on the IMCO vote will soon be available on the FEMA website.


Det här är en mycket oroande utveckling!!!

Kan dessa makthavare motivera sina ideér på ett trovärdigt sätt eller handlar det endast om att visa "att dom gör skäl för sina feta löner"????

Anders.J
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Genom FEMA har vi personer på plats i Bryssel som bevakar och driver våra frågor innan omröstning i parlamentet i mars. SMC har kontakt med svenska företrädare i ministerrådet. Frågan om modifiering är viktig och artikeln speglar enbart omröstning i IMCO och inte vad det slutliga beslutet kommer att bli. Det finns tillägg som är bra för de värnar om möjligheten att amatörbygga motorcyklar. Det EU vill uppnå, och som är svårt att säga emot, är ägarens åtgärder som ger ökade avgasemissioner.
 

Marie

Banned
Varför ändra på saker?

Jag är övertygad om att tillverkarens ingenjörer är fullt kompetenta att konstruera saker på bästa sätt, så det finns väl inget som helst skäl att ändra på nånting?
 

AndersGbG

New member
Varför ändra på saker?

Jag är övertygad om att tillverkarens ingenjörer är fullt kompetenta att konstruera saker på bästa sätt, så det finns väl inget som helst skäl att ändra på nånting?

Om så vore fallet så skulle ju inte företag som Öhlins o brembo vara så framgångsrika...

Vi får väl hoppas att detta förslag åker i soptunnan.
 
Last edited:

Seth

New member
som ovan kolla på brembo o öhlins. sen finns det nåt som heter utveckling och har man en äldre hoj kanske man bara vill uppdatera den med nyare förbättrade saker. Eller man kanske bara vill ändra på nåt man sj inte gillar
 

lime

Skriver inte
Läs förslaget och rapporten själva.

Förlaget, som det är skrivet just nu, gäller nya motorcyklar. Alltså får du göra i stort sett vad du vill med in mc om den är byggd före 2010. Eller snarare det som gäller idag.

Det gäller även, som Maria påpekat, framför allt påverkan på system som gör att det blir högre utsläpp eller kan påverka säkeheten. Du får alltså byta framgaffel, men inte modifiera avgassystemet så att det släpper ut mera än vad typningen av hojen tillåter. Du får sätta en 520-kedja om du vill. Du får byta till större bromsar... OM du inte modifierar ABS-systemet. Du får måla om den, bara du inte använder blyfärg. Du får byta till andra fälgar, så länge du inte påverkar utsläpp eller ABS. Det finns en hel del bra saker i förslaget, men en hel del som inte är lika genomtänkt. Det är där SMCs representanter och FEMA gör ett bra jobb.

Fastbikes, däremot, är en kommersiell tidning som lever på annonser. De skriver för att sälja... Som Aftonbladet ungefär.
 

Marie

Banned
som ovan kolla på brembo o öhlins. sen finns det nåt som heter utveckling och har man en äldre hoj kanske man bara vill uppdatera den med nyare förbättrade saker. Eller man kanske bara vill ändra på nåt man sj inte gillar

Har man en äldre hoj så är man ju noga med att hålla den i så nära originalskick det bara går, eller hur? Ändrar man så förstör man ju bara värdet.

Det finns väl ingen anledning att skruva dit grejer från Öhlins eller Brembo. Originalpryttlarna är beräknade av duktiga ingenjörer och väl avstämda med hojen som helhet. Det är tämligen förmätet att inbilla sig att man kan göra jobbet bättre än de, och dessutom är ju hojen typgodkänd i originalutförandet, så då måste den ju vara tillräckligt bra.
 

Seth

New member
Lime: nya hojar blir också omoderna o gamla. med motorn så kan man ta upp flapper o pair Valve åtgärderna på vfr med v.tecken och ok missade det med chassit. sen så kanske man vill ändra effekten o karaktär på motorn. (i en rimlig nivå)
 

Hansi

Skrivit för mycket
Har man en äldre hoj så är man ju noga med att hålla den i så nära originalskick det bara går, eller hur? Ändrar man så förstör man ju bara värdet.

Hojåkning är för många en mycket personlig aktivitet, där en stor del av intresset ligger i att modifiera sin motorcykel så att den på olika sätt passar ägararen i fråga om prestanda och utseende. För många handlar det om att hålla den i originalskick, men det gäller långt ifrån alla.


Det finns väl ingen anledning att skruva dit grejer från Öhlins eller Brembo. Originalpryttlarna är beräknade av duktiga ingenjörer och väl avstämda med hojen som helhet. Det är tämligen förmätet att inbilla sig att man kan göra jobbet bättre än de, och dessutom är ju hojen typgodkänd i originalutförandet, så då måste den ju vara tillräckligt bra.

Tillräckligt bra för vaddå? Alla konstruktioner är kompromisser på olika sätt. Att en motorcykel säljs med bästa möjliga bromsar och fjädringskomponenter är extremt ovanligt. Närmaste man kommer är t.ex. yamahas "SP" versioner av R1 eller Ducatis S och R-modeller där priset går upp rätt många tusenlappar. Och inte ens dessa har det absolut bästa som går att få för pengar.

Att uppgradera fjädringen med komponenter som är avstämda för att jag väger säg 100Kg ger en säkrare motorcykel än det som sitter på från fabrik som snarare är tänkta för någon spinkig asiat på 70Kg.

Långt ifrån alla använder sin motorcykel för att puttra omkring och lukta på blommorna iförd en 10 år gammal krashskadad hjälm :)
 

Seth

New member
Maria. jag updaterar gärna hojen men då bara i den grad så att det går att återställa.

Visst är de som tog konstruerade motorcyklarna kunniga men de får väldigt ofta kompromissa gällande flera områden som ex fjädring bromsar material etc. så det går ofta att få hojen bättre än från fabrik. plus mer anpassad till sig sj

min vfr har tex ingen direkt möjlighet att kunna justera förspänningen eller nåt sånt på framfjädringen pga en budget sen på senare årsmodeller så kunde man det. så byter jag gaffelben till från en senare så förbättrar jag utgångsobjektet. eller så går jag vidare och byter gafflarna till öhlins så kan jag få det anpassat till mig och mitt körsätt
 

Jåke

New member
Det EU vill uppnå, och som är svårt att säga emot, är ägarens åtgärder som ger ökade avgasemissioner.

Varför är då inte förslaget mycket enklare? Då räcker det ju med att stoppa ändringar mht utsläpp kan man tycka.

"Fordonet får inte ändras på sådant sätt att avgasemissionerna ökas."

Fast då får ju inte typiskt överimplementerande EU-politiker tillräcklig kontroll på sånt de inte förstår såklart. :)

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Visst vore det enkelt om man skrev som du föreslår Jåke men, artikel 18 innehöll också en del om fordonets framdrivning. Tillverkaren ska vidta åtgärder som gör att motorcyklar inte ska kunna ändras. Den artikeln har stötts och blötts och FEMA har skrivit flera förslag. Vid omrösningen dök en ny artikel 18 A upp som inte bara handlade om fordonet vid typgodkännandetillfället utan även vad som händer om ägaren ändrat. Det är detaljer som ska lämnas åt varje medlemsland i EU. Läs mer här: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Forsta-rostningen-i-parlamentet-om-krav-pa-MC/
 

Peter1980

New member
Frågan är väl hur mkt det här kommer spela roll i praktiken?

Borde bli ganska omständigt för polisen att kolla utsläppsvärden på varenda stoppad MC.
Redan idag åker man ju runt med miniskyltar, miniblinkers, utan speglar och såna saker.

Känns som att man kommer att fortsätta modifiera sin hoj precis som nu, och montera orginalprylarna inför besiktningen (också det precis som nu).
 

Hansi

Skrivit för mycket
Frågan är väl hur mkt det här kommer spela roll i praktiken?

Borde bli ganska omständigt för polisen att kolla utsläppsvärden på varenda stoppad MC.
Redan idag åker man ju runt med miniskyltar, miniblinkers, utan speglar och såna saker.

Känns som att man kommer att fortsätta modifiera sin hoj precis som nu, och montera orginalprylarna inför besiktningen (också det precis som nu).

Och ju mer polisen börjar använda sitt årsfärska knep att skriva föreläggande om registreringsbesiktning istället för bara vanlig ombesiktning när dom hittar ändringar dom inte gillar desto större risk att vi försöker smita från poliskontroller och kör ihjäl oss istället...
 

Ove 60+

Active member
Och ju mer polisen börjar använda sitt årsfärska knep att skriva föreläggande om registreringsbesiktning istället för bara vanlig ombesiktning när dom hittar ändringar dom inte gillar desto större risk att vi försöker smita från poliskontroller och kör ihjäl oss istället...

:confused: Aha! Det var en idé. Kanske polisen skulle rädda liv genom att inte visa sig alls ute på vägarna? :rolleyes: Obs! lite ironisk!
 

Peter1980

New member
Varför ändra på saker?

Jag är övertygad om att tillverkarens ingenjörer är fullt kompetenta att konstruera saker på bästa sätt, så det finns väl inget som helst skäl att ändra på nånting?

Min dator kom med 2GB minne från fabrik. Jag stoppade i 4. + en tystare fläkt.
Synd att jag inte läste här först så att jag visste att det var onödigt.
 

SuperRetard

New member
Och ju mer polisen börjar använda sitt årsfärska knep att skriva föreläggande om registreringsbesiktning istället för bara vanlig ombesiktning när dom hittar ändringar dom inte gillar desto större risk att vi försöker smita från poliskontroller och kör ihjäl oss istället...

Är det så?

Fan, jag har inte blivit stoppad på hoj på hur länge som helst. Men åker ju runt med biltema-ljus, kraschkåpor, helsystem, PC och backspeglar vet jag inte ens om jag har några..

Fram till det inlägget hade jag ändå inte tvekat att stanna om de vinkat. Men har de blivit så griniga? I så fall är det slut på artighetsstoppen :(
 

Jåke

New member
Visst vore det enkelt om man skrev som du föreslår Jåke men, artikel 18 innehöll också en del om fordonets framdrivning. Tillverkaren ska vidta åtgärder som gör att motorcyklar inte ska kunna ändras. Den artikeln har stötts och blötts och FEMA har skrivit flera förslag. Vid omrösningen dök en ny artikel 18 A upp som inte bara handlade om fordonet vid typgodkännandetillfället utan även vad som händer om ägaren ändrat. Det är detaljer som ska lämnas åt varje medlemsland i EU. Läs mer här: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Forsta-rostningen-i-parlamentet-om-krav-pa-MC/

Ja, det är som jag skrev. Man vill inte BARA begränsa utsläpp, utan man vill kontrollera och förmynda.

Eller är det idag ett stort problem att människor byter saker på sina motorcyklar inom FEMA så att det måste begränsas? Jag har inte koll på sån info.

Om jag får spekulera lite med bakgrund i verkligheten, är det ju dessutom ett rent kontraproduktivt förslag. En mc som säljs i butik är ju som nämnts inte det bästa som går att få nödvändigtvis, utan en kompromiss mellan kostnad så man får sälja och kvalité. Att lagstadga om att inte få ändra, öppnar ju dörren för tillverkare att göra i princip vilket skit som helst, bara det uppfyller kraven om t ex ABS och emissionsgränser. Det minskar även möjligheten drastiskt att rent fysiskt förbättra fordonet.

Fordonstillverkaren vinner, konsumenter och tillbehörsfirmor förlorar. Vilket om jag spekulerar vidare, man skulle kunna tolka som att lobbyingen bakom detta förslag delvis kommer från folk som får betalt av fordonsindustrin... Förutom de vanliga tyckarna som normalt saknar information om de beslut de tar. Men detta var ren spekulation runt information i tråden, inget annat.

:)
 
Last edited:

Hansi

Skrivit för mycket
Är det så?

Fan, jag har inte blivit stoppad på hoj på hur länge som helst. Men åker ju runt med biltema-ljus, kraschkåpor, helsystem, PC och backspeglar vet jag inte ens om jag har några..

Fram till det inlägget hade jag ändå inte tvekat att stanna om de vinkat. Men har de blivit så griniga? I så fall är det slut på artighetsstoppen :(



http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Ljud_eller_buller_/
Helfordonsgodkänd motorcykel
Har du en nyare motorcykel är den förmodligen helfordonsgodkänd. Då måste vissa delar uppfylla kraven i EG-direktiv, bland annat ljuddämpare. Byter du system, se till att de är märkta med en stämpel som visar att de uppfyller typgodkännandet, se bild här. Har du ett annat avgassystem, kan du föreläggas en registreringsbesiktning i samband med flygande inspektion enligt Fordonsförordningen, kapitel 6, § 29. Det spelar ingen roll att en ljuddämpare klarar ljudnivåerna - saknar den EU-stämpel är den inte godkänd om den är helfordonsgodkänd. Detta kan självklart även hända i samband med en kontrollbesiktning om du har ett avgassystem som inte är typgodkänt.

Om du blir stoppad av polis
Polisen kan ge ett föreläggande om kontrollbesiktning om motorcykeln är bristfällig, t ex om ljuddämparen rostat eller skadats. Har du bytt ut avgassystemet på din motorcykel till ett som inte är godkänt kan polisen förelägga om registreringsbesiktning. Även om du har en äldre motorcykel som har ett utbytessystem kan du alltså föreläggas registreringsbesiktning. Dessutom kan polisen utfärda böter, belopp se nedan.
 
Top